Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 30, 2011

Agak2 gua ubah arah tu, sah la gua kena bayar.

Oleh : AdukaTaruna

Seingat gua, tak pernah berlindung menjadi baik. Menggunakan perkataan ala2 ulama dalam penulisan gua misalnya. Meletakkan gambar gua yang berjubah misalnya. Bukan gua kata orang yang berbuat demikian adalah tidak baik. Tapi gua sedar diri gua. Gua tidak mahu hipokrit sedaya gua.

Nickname gua diban di TKO beberapa kali. Setiap kali register, gua tetap guna nick AdukaTaruna, sampai AdukaTaruna5 kalau tak silap gua. Gua tidak akan bersikap seperti ulama dan ustaz2 di dalam TKO. Yang mempunyai lebih dari 1 nick. 1 untuk imej ustaz yang baik tutur katanya, 1 untuk maki-hamun. Gua bekas mod. Gua tahu keadaan itu. Tai gua? Gua maki ke, gua tiba2 taip sambil pegang tasbih ke, tu lah gua seadanya. Sokonglah gua ikut tajuk.

Gua tahu kelemahan gua. Tapi alhamdulillah gua sedar diri punya. Tak macam itu Hadi ma.. lemah yang tak sedar diri. Gua gunakan kelemahan gua yang gua sedar itu untuk menampung kelemahan lain. Contohnya :

Dalam perjalanan balik dari perjumpaan blogger dengan kerajaan kelantan, gua pernah jumpa dompet Cina. Ceritanya di sini. Gua tahu gua lemah dengan wang sebab hidup gua susah. Dan gua juga tahu gua lemah untuk jadi jahat apabila berada dalam pemerhatian orang. So, sebelum syaitan berjaya menghasut gua merembat duit Cina tu, gua cepat2 maklumkan kepada Jeming Hase dan Topeng Perak yang gua jumpa dompet. Sekaligus tekanan buat gua untuk tidak jahat.

Gua adalah jenis menentang mana yang salah pada pertimbangan gua. Tak semestinya pertimbangan gua itu gua rasakan betul setiap masa. Mungkin di masa hadapan gua dapati gua salah. Ini telah dibuktikan dalam beberapa fikrah gua yang lampau. Mujur gua mempunyai rakan2 yang tidak ada doktrin wala'. Gua tegak dan still di sini akibat dari rakan2 yang bersikap tepat pada gua. Thank a lot my friends.

Begitu juga dengan sikap terbaru gua dengan Anwar Ibrahim. Gua tidak menentang dia pasal manifesto dia kepada gua dan rakyat. Malah jasa dia kepada pembaharuan politik negara besar. Lebih besar dari Hadi Awang yang hanya boneka cuci kaki kepada urusan kemenangan Fadhil Nor dan Anwar Ibrahim. Gua menentang Anwar Ibrahim pada tajuk yang kecil, tetapi pada gua sangat besar impaknya untuk tajuk pengurusan persepsi pengundi.

Kita masuk tajuk lain jap.

Tadi, gua ke Balai Islam Lundang. Anwar Ibrahim di sana. Gua dapat maklumat malam tadi. Mana sempat gua nak cari orang tukang pegang handycam. Rakan2 sedia gua di Kelantan kebanyakannya terikat kepada tatacara Parti Islam SeMalaysia. Mustahil gua akan mengaitkan mereka dengan gerakan gua.

Rekod menunjukkan Anwar adalah fighter yang tidak akan lari dari wartawan. Tidak seperti Hadi Awang. Muka jer gedebe, tapi penakut. Gua tak fitnah. Saksi pihak gua ada. Tanya C++. Saksi pihak Rusila lebih ramai. Cuma tidak tahulah mereka mengaku atau tidak. Gua memang bersedia kalau Anwar tepis soalan gua. Sama2la kita tengok nanti. Wallahualam

Tetapi, alhamdulillah, gua mendapat layanan professional dari rakan2 PAS Kelantan, walau diorang tahu niat gua yang nak bertanya soalan kepada Anwar. Nampaknya mereka faham hak demokrasi gua. Ini sudah cantet. Gua boleh masuk dalam. Gua disyorkan duduk berdekatan dengan mic. Wah... ada sesi dialog rupanya. Cantet.

TGNA n Anwar masuk dan naik ke pentas. Gua perati muka dgn video kabur 95% sama. Kalau video warna HD  maybe 5% sahaja sama, maybe meningkat kepada 99% sama. Kegemukan badan dan muka memang tak sama. Kurus cengkung melengkung. Diet ke apa Anwar nih?

TGNA berucap merasmikan seminar Maqasyid Syar'iyyah. Suara macam biasa. Perlahan. Cool. Tenang dan jernih. Sejuk jer hati dengar. Sesuaila duduk penjaga dasar. Kalau duduk sebagai Presiden macam ni punya sopan, memang gua terajang. Nak pandu lorong laju, nak duduk seat Recaro, nak pakai racing suit, kereta hebat, racing type, tapi nak masuk gear 4 kena tanya Abu Bakar Chik. Tekan clutch kena tanya menantu. Argh.. bila kalah, cakap rela kalah asal memandu diredhai Allah. Nak cakap bull shit kang masuk neraka plak.

TGNA ucap tak lama beb. Lepas ucap, duduk pun tidak. Bercakap sesuatu kepada Anwar. Anwar kelihatan blurr. Anwar hulur tongkat, TGNA pun blah. Berlari beberapa lelaki mendapatkan TGNA sebab dikhuatiri TGNA ikut tangga depan pentas yang agak curam. Tapi TGNA faham la keadaan dia, jenis sedar diri punya ma. TGNA ikut tangga tepi pentas. Mungkin TGNA ada program lain atau agak keletihan.

Pendek cerita, penyudahnya, sesi dialog takda. La... ni mic ni? Sidang media pun takda. Dah tu kena langgar gak ke ni? Siapa nak pegang kamera? Takan gua tanya buta macam tu, dan report jawapan Anwar dalam bentuk tulisan. Mampos lu orang tak percaya. Nak langgar ke tak nak langgar? Gua bab2 Anwar ni, takda keghairahan sangat la (sembang lebat la lu aduka).

Tepon bunyi..

"Weih... mari lepak dengan gua."

"Lu kat mana?"

"Sebelah bilik makan VIP. Ada orang nak kenal lu."

Gua pun ke sebelah bilik makan VIP.

"Ni gua perkenalkan lu dengan anak kepada... (gua bagitau dalam fesbuk gua kat ruangan komen. Pepandai la lu cari. Haha)

Sambung balik N3 nih.

Bila gua balik, tgk tenet, gua dapati ada banyak pulak sahabat dari UMNO. Bila gua check email, ada pulak yang ajak gua join Gerakan Anti Anwar. Kalau betul UMNO yang offer, jangan memalu la bagitau lu sapa.. setakat email camtu, gua nak print screen pun segan.

So... atas kesedaran kelemahan diri gua, gua terus publickan, bahawa, seandainya tiba2 gua masuk UMNO tu, dalam keadaan UMNO masih rosak ni (melainkan sehingga UMNO pulih setahap TGNA membubarkan PAS), maka, tepek artikel ini ke dahi gua. Sah.. gua dah kena beli la tuh.

Maka lawanlah gua sedaya upaya lu orang semua.

Wallahualam.

p/s : Argh.. isu seks lagi. lepas ni try citer bab lain plak.

Anwar di KB 2 petang ni. Siapa mahu gua langgar Anwar?

Oleh : AdukaTaruna

Anwar akan berada di KB 2 petang ini. Program bersama dengan TGNA. Siapa yang mahu gua tanya sebab utama Anwar tidak mahu bersumpah angkat tangan. Hari yang sama juga gua ada halangan tertentu. Tengoklah.. kalau gua berjaya selesaikan / atasi halangan gua, insyaallah gua tanyakan.

Harap2... ni N3 last gua cakap pasal benda bangsat yang meminggirkan isu rakyat. Gua mahu lu jawab dengan hati yang tulus dan ikhlas.

1. Siapakah yang membawa masuk Saiful Jambu ke dalam PKR dan memberinya jawatan kopi boy?
a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

2. Siapakah yang membawa masuk Rahimi Jambu, yang berkenalan dengan Anwar dalam penjara ke dalam PKR dan memberinya jawatan istimewa khas special?
a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

3. Siapakah yang melantik sampah2 PKR sehingga menjadi MP / ADUN dan kini berpaling tadah?
a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

4. Siapakah rakan kamcing kepada Nalla, tokey judi?
a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

5. Siapakah rakan karip Eskay terutama sekali untuk ke Thailand?
a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

6. Siapakah yang membunuh demokrasi telus dalam pemilihan PKR. Campur tangan, membuat panggilan, etc?

a. Anwar Ibrahim
b. Ibrahim Ali

Apr 29, 2011

Persoalan sumpah Anwar.

Oleh : AdukaTaruna


Gua akui, gua memang takan larat nak fight fikrah dengan satu lagi medium. Yakni Anwar dan PKR selepas Hadi dan PAS. Cuma gua try la setakat ini dulu. Dan gua rasa gua akan terus fokus kepada Hadi dan PAS di celah2 masa untuk tuntutan keperluan hidup gua.

Atas falsafah apakah gua meminta Anwar bersumpah?

Gua meminta Anwar bersumpah atas falsafah beban yang ditanggung oleh media pro Pakatan Rakyat; sama ada rasmi atau sukarela.

Gua mendakwa 50% beban akan hapus apabila Anwar berani bersumpah. Seterusnya media pro Pakatan Rakyat akan fokus kepada isu2 rakyat. Kembali semula kepada isu rakyat. Bukan isu elitis.

Apakah dengan bersumpah, maka mereka akan stop menuduh?

Sama sahaja. Dalam premis UMNO 90% adalah golongan bodoh. Dalam premis PKR 90% adalah golongan bodoh. PAS juga begitu. Golongan bodoh gua maksudkan ialah mereka yang berjuang kerana jenama dan kerana tokoh.

1. Saiful sumpah dan Eskay sumpah dan Najib sumpah berjaya mengurangkan beban media BN sebanyak 50%. Keyakinan pengikut mereka bertambah. Tetapi sumpah mereka2 ini tidak akan menghentikan tuduhan anti-UMNO terhadap mereka.

2. (Jika) Anwar sumpah berjaya mengurangkan beban media PR sama ada rasmi atau sukarela sebanyak 50%. Falsafah utamanya, isu rakyat kembali menjadi perdana. Bukan isu elitis seperti Anwar. Gua nak isu Si Mat Temah yang miskin, isu Lynas, isu rasuah menjadi perbahasan media PR.

Tetapi, seperti mana golongan anti-UMNO yang tidak percaya sumpah Saiful, Eskay dan Najib, golongan UMNO juga tidak akan percaya kepada sumpah Anwar.

Anwar bersumpah sebab tak nak jadi munafik.

Lu tanya sendiri Anwar sebab apa dia tidak mahu bersumpah. Jangan tanya diri sendiri yang sedang meneka2 dan mencari jawapan akibat bebanan isu yang gua jelaskan tadi.

1.Adakah Anwar tak nak sumpah sebab takut jadi trend. Atau ini adalah alasan pengikut Anwar yang terbeban dengan hujah?

2. Adakah Anwar tak nak sumpah sebab sumpah adalah perbuatan orang fasik / penakut / manuafik. Minta Anwar berikan dalil untuk itu. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

3. Adakah tak nak sumpah kerana jatuh hukum murtad. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

4. Adakah Anwar tidak mahu bersumpah kerana jatuh hukum neraka. Atau hanya alasan pengikut Anwar yang terbeban?

Lu tanya sendiri Anwar sebab apa dia tidak mahu bersumpah. Jangan tanya diri sendiri yang sedang meneka2 dan mencari jawapan akibat bebanan isu yang gua jelaskan tadi.

Sumpah hanya di mahkamah.

[1]
Anwar perlu bersumpah bukan untuk membuktikan Anwar salah atau tidak. Sila rujuk kepada falsafah gua dalam bab sumpah ini. Walau kelihatan poyo, tapi perlu gua umumkan; gua tidak berjuang demi elitis. Mahkamah tajuk lain. Keperluan utama bersumpah tajuk lain.

Jika Anwar menolak untuk memperbetulkan persepsi, apa beza Anwar dengan Hadi Awang? Dalam demokrasi undi, penolak pembolehubah persepsi adalah primitif.

[2]
Sebelum ini 150% pengikut Anwar tidak percaya dengan mahkamah. DNA pun tidak mahu serah. Mereka tidak percaya kepada mahkamah. Apakah jaminan Anwar akan bersumpah seperti kehendak mahkamah dalam rekodnya menolak serahan DNA seperti kehendak mahkamah?

Mahkamah minta DNA - Anwar enggan.

Mahkamah minta bersumpah - ?

[3]
Pengikut Anwar dan Anwar sendiri adalah juara kepada desakan Suruhanjaya Siasatan Diraja. So, mengapa PKR dan Anwar tolak Suruhanraya Siasatan Diraja dalam kes seks ini? Takut kena batang hidung atau tiba2 tidak percaya kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja?

Mengapa dalam video seks yang menyerupai Anwar, yang didedahkan oleh bekas rakan kamcingnya itu, Anwar dan PKR menolak untuk Suruhanjaya Siasatan Diraja?

Gua tidak mahu pergi sejauh ini.

Gua tidak mahu dan tidak mampu untuk pergi sejauh gua melanggar Hadi, untuk Anwar dan PKR. Tetapi, LILLAHITAALA, desakan gua untuk Anwar bersumpah ialah untuk kembalikan media PR sama ada rasmi atau sukarela, mufti2, golongan agama, kepada isu rakyat.

Gua nak kembalikan Mat Sabu untuk Makcik Timah yang tidak boleh mengundi secara tiba2. Namanya hilang dalam daftar pemilih.

Gua nak kembalikan Saiful Islam, MAZA, Azhar Idus dan ulama neutral kepada Pakcik Abu yang mempunyai permasalahan agama.

Gua nak kembalikan TGNA kepada politik kepentingan rakyat.

Gua nak kembalikan suara Husam, Ku Li dan pimpinan Kelantan berkenaan royalti petrolium diambil peduli media PR.

Gua nak kembalikan gambar2, hebahan2, program2 wakil2 rakyat PR kepada rakyat di media2 PR.


Anwar perlu bersumpah untuk menguruskan persepsi.
Anwar perlu bersumpah untuk menghapuskan beban isu kepada media PR.
Anwar perlu bersumpah kembalikan mereka semua kepada rakyat.

Gua tidak beriman dengan jenama, gua tidak beriman dengan tokoh. Ya.. memang gua kasar, keras dan biadap. Tapi siapa yang lebih tahu dari Pencipta gua sendiri?

Mari tengok mereka2 yang beriman dengan manusia.

KUALA LUMPUR: Suasana kecoh menyelebungi majlis angkat sumpah lakmatsalah seorang trio 'Datuk T', Datuk Shazryl Eskay Abdullah yang dijadual diadakan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul di sini, Jumaat.

Suasana menjadi tidak terkawal sekitar pukul 2.10 petang apabila jemaah dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) masuk ke ruang solat utama di hadapan mimbar masjid dengan laungan takbir sambil dipercayai bagi menghalang majlis angkat sumpah diadakan.

Bagaimanapun Shazryl Eskay yang pada mulanya dijadual turut sama menunaikan solat Jumaat di masjid berkenaan masih belum hadir ketika berita ini ditulis.

Kekecohan seterusnya berlaku apabila Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin masuk ke ruang solat ditengah-tengah kekecohan berkenaan.

Shamsul Iskandar kemudiannya dijulang oleh penyokong PKR sambil menunjukkan buku 'Qazaf' - hukum Islam.

Ketegangan terus berlaku apabila penyokong yang dipercayai di pihak Shazryl Eskay bertindak mengganggu ceramah ringkas Shamsul Iskandar.- mstaronline



Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

Oleh : AdukaTaruna

100% perwakilan PAS mungkin hanya 5 ribu dari 1 juta ahli PAS. 1 juta ahli PAS mungkin hanya secebis kek dari puluh juta dalam daftar pemilih 2011. Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

1. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang salah sebagai pesaing sihat kepada Anwar?

2. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang terbukti gagal ketika mengurus kemenangan Terengganu hasil Fadhil Noor?

3. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang mengakibatkan Barisan Alternatif pecah?

4. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang sangat naive dalam isu2 teknikal seperti :
  1. Lynas / nuklear
  2. Royalti Petrolium
  3. Ekonomi / hubungan negara dunia ekonomi
Ambil contoh Lynas. Di mana Tuan Ibrahim Tuan Man dan PAS Pahang dalam bersama2 rakyat Pahang, Melayu, Cina dan India Pahang yang turun berkumpul dari serata Malaysia? Apabila 27 juta rakyat Malaysia melihat produk yang ditawarkan PAS naive dalam isu2 teknikal rakyat Malaysia, tetapi gedede dalam isu2 yang mereka fikir tidak melibatkan mereka (Wahabi, Syiah, Anti-Mazhab, tajwid).

Jika ahli dalam menjaga dasar, letakkan dia disitu. Jika ahli dalam umara, letakkan dia di situ. Letakkan sesuatu itu pada tempatnya adalah wajib. Wajib yang tidak dibuat adalah berdosa.

100% perwakilan PAS mungkin hanya 5 ribu dari 1 juta ahli PAS. 1 juta ahli PAS mungkin hanya secebis kek dari puluh juta dalam daftar pemilih 2011. Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS?

5. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang gagal menarik sokongan baru dan lambakan pengundi baru?

6. Apabila perwakilan PAS itu meletakkan orang yang ditentang oleh golongan cendiakawan pro Pakatan Rakyat seperti Prof Aziz Bari, NGO2, student2 dalam dan luar negara?

Bolehkah Islam di Malaysia tegak melalui 100% perwakilan PAS; dalam keadaan perwakilan PAS berbaka ortodok seperti sekarang?

PAS misalnya, mempunyai kelebihan dari segi pengalaman dan usia penglibatannya di dalam caturan dakwah dan politik negara. Usianya yang senior dan tua itu menjadi kelebihan. Tetapi orang tua juga ada penyakitnya sendiri. Ketuaannya boleh menjadi punca ia sulit membuat perubahan, ketika perubahan menjadi faktor survival.

Artikel penuh : Saiful Islam

Jika PAS enggan tunduk kepada pembolehubah alam, tunduk kepada sistem alam, tunduk kepada sunnah Allah dalam menegakkan Islam di Malaysia ini; marilah kita doakan agar Allah hadirkan satu alternatif lain di mana kita boleh tumpanginya. Yang membawa kita selogik yang mungkin ke arah memperkenalkan / mendidik / menegakkan sistem Islam di Malaysia ini (mengikut kesesuaian yang mana datang dahulu).

Seperti AKP yang lahir dari ketuaan Refah. Wallahualam.

Apr 28, 2011

Menyampah gua sudah meletup : Kenapa Anwar takut bersumpah?

Oleh : AdukaTaruna

Gua dah lama berbulu sebenarnya nih. Hari ni gua nak lepaskan perasaan gua. Yang tak setuju, gua respek. Yang setuju, gua ucapkan terima kasih. Lagi berbulu apabila Hadi tidak dilihat alternatif kepada Anwar oleh majority rakyat Malaysia. Kalaulah Nizar (contoh je ni bai. Jap lagi Rusila tuduh gua dibayar Nizar plak) diletakkan PAS sebagai Presiden, dah lama orang tak peduli kepada Anwar yang banyak masalah tu.

Tak payah nafila.. semua masalah Anwar berpunca dari Anwar sendiri. Lu ingat Allah zalim ke? Saiful tu siapa yang lantik dia jadi kopi boy kalau bukan Anwar sendiri? Yang pukimak2 PKR lompat tu siapa yang lantik kalau bukan Anwar sendiri? Si budak banduan yang berpaling tadah tu siapa yang bawa masuk sebagai pembantu peribadi khas teristimewa kalau bukan Anwar sendiri? Bull shit! Kalaulah gua menumpang perjuangan PKR, 10 kali lebih tinggi keperluan gua langgar Anwar daripada Hadi Awang.

Lillahitaala.

Masalah Anwar merugikan rakyat.

Bai semua. Lu tengok semua blog yang wujud. Dari 10 blog, 9 kena backing hasil haram jadah Anwar. Berapa orang yang backing isu rakyat? Ambil contoh Lynas. Hidup mati rakyat Pahang. Masa depan risiko anak2 cucu Pahang. Berapa persen kekuatan jentera Pakatan Rakyat berikan kepada isu Lynas, isu royalty Kelantan, isu bunuh saksi, berbanding isu seks Anwar. Sama ada tipu atau benar, tuduhan liwat datangnya dari kelemahan Anwar sendiri. Tuduhan seks datangnya dari Anwar sendiri. Eskay tu member kamcing Anwar sendiri. Nak tengok menantu, tengok siapa member kamceng dia.

Apa yang susah sangat bersumpah?

Baik. Gua tak nafi pendapat ulama berkenaan yang dituduh tidak perlu bersumpah. Tapi soalan gua :

1. Adakah Anwar jatuh hukum murtad seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

2. Adakah Anwar jatuh hukum neraka seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

3. Adakah Anwar jatuh hukum syirik seandainya mempertahankan diri dengan bersumpah laknat?

Jika jawapannya adalah TIDAK, salahkah bersumpah untuk meredakan sekurang2nya 50% beban isu kepada media sokongan. Media sukarela? Apa penakut sangat?

Sumpah sahajalah. Lebih setengah hujah UMNO akan terbunuh. Jentera sokongan PR boleh tumpu isu rakyat. Bukan isu moral Anwar yang tak sudah2. Sendiri lantik jambu dengan jawatan2 cibai, sendiri buat masalah, semua pula kena fokus selesaikan lu pulak. Bull shit punya elitis.


Lu orang berjuang demi Allah ke demi Anwar?

Lu orang.. gua nak tanya. Memanglah untuk berakhlak mulia secara konsisten dan bersifat sempurna adalah mustahil pada kita. Tapi at least lu kena faham tujuan lu diciptakan. Hidup mati lu, ibadah solat lu, adalah kerana Allah. *Selagi akidah lu faham dan gigit, dosa2 kita dengan Allah, Allah tak hairan sangat. Sebutir molekul pun Allah tak terjejas dengan dosa lu atau dengan kebaikan lu.

Begitu juga dengan perjuangan, dengan penulisan. Dalam tajuk kecil sumpah Saiful misalnya, gua nasihati diri gua sendiri pertamanya, isteri, adik2 gua dan kaum keluarga gua keduanya, seterusnya kepada lu orang semua, jangan perlekehkan keberanian dan hak Saiful untuk bersumpah.

Jika lu orang perlekeh atas tajuk mendatangkan 4 saksi, makan karipap, umur 60 liwat umur 20, bla bla bla, insyaallah masih berada dalam kebenaran. Tetapi kalau memperlekehkan hak dia bersumpah, keberanian dia bersumpah, bagaimana jika benar Saiful adalah mangsa, sedangkan lu tidak tahu keadaan sebenar?

Sama ada Saiful benar atau salah, hak dia bersumpah, keberanian dia bersumpah, jika lu perlekehkan, lu sedang memperlekehkan satu kaedah Islam. Sama ada tepat atau tidak mempergunakan sumpah itu isu kedua. Isu pertama ialah bersumpah adalah salah satu kaedah yang dianjurkan Islam.

Orang bukan Islam belajar sudut yang salah daripada lu orang semua. Di sini lu perlu timbang semula. Selama ini, hidupnya lu atas dunia ini adalah kerana Allah atau kerana jenama atau kerana tokoh? Skang kita kembali semula kepada ayat yang gua tanda (*). Jangan sesekali syirik kepada Allah dengan meletakkan Hadi Awang atau Anwar Ibrahim lebih tinggi dari tujuan lu dilahirkan. Jangan asal Anwar, lu backing apa sahaja. Jangan asal Hadi Awang lu jilat sampai bersih.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak memurtadkan beliau.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak mengesahkan neraka beliau.

Lu tanya Anwar itu kenapa takut sangat bersumpah jika bersumpah itu tidak mensyirikkan beliau.


Bai semua... selama ini kalau lu tolak pandangan gua, pun takda masalah sebab gua bukan ahli nak ulas ikut kefahaman agama. Selama ini pun, gua ingat gua sorang sahaja yang menyampah dengan sikap penakut Anwar untuk bersumpah. Kali ni gua jumpa ini :

Sumber : Anak Seberang

MAZA: Anwar Perlu Sumpah Muhabalah & Berundur Dari Politik Negara

Anwar Ibrahim diminta melakukan sumpah mubahalah di hadapan masyarakat bagi menjelaskan tuduhan trio ‘Datuk T’ ke atasnya, berhubung rakaman video aksi seks yang didedahkan baru-baru ini.

Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, Anwar perlu bersumpah seperti yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa menafikan beliau terlibat dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu di sebuah masjid di Bukit Mertajam, Pulau Pinang beberapa tahun lalu.

“Anwar hanya perlu lafazkan Wallahi, Wabillahi, Watallahi di hadapan masyarakat umum seperti Najib bagi membersihkan namanya, jika betul dia tidak terlibat dalam video seks itu kerana ia (bersumpah) pasti dapat membantunya.

“Saya pun tidak tahu kenapa Anwar tidak melakukan sumpah itu walhal trio ‘Datuk T’ mahu bersumpah di hadapan Kaabah. Tidak perlu di Mekah sebenarnya, di tempat sendiri pun kita boleh bersumpah, tetapi di hadapan umum,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Malah, mereka turut sanggup bersumpah laknat di hadapan Kaabah kerana yakin pelaku adegan seks dalam video itu merupakan Anwar.

Mohd. Asri sekali lagi menegaskan, Anwar patut memikirkan secara serius untuk segera berundur daripada arena politik negara kerana isu yang dikaitkan dengan dirinya adalah kompleks dan berulang-ulang.

“Pengunduran Anwar (sebagai pemimpin pembangkang) amat perlu bagi memberi nafas baru kepada senario politik tanah air, kerana sekarang kita terus disuap dengan berita ‘dalam kain’ yang amat tidak sihat,” katanya.

Projek Perumahan PKINK yang meragukan.

Oleh : AdukaTaruna

Cerita hangat yang berligar di kalangan belia Kelantan tempat gua ialah 1 projek perumahan kos rendah. Ada 2 type. A RM25 000, B RM35 000.

"Mu gi kak depe (depan) KB Mall. Beli borang dio, 2 ya samah (RM2.50)."

"Dengar2 projek under PKINK (Perbadanan Kemajuan Ikhtisad Negeri Kelantan)."

"Weih Nal. Mana opis PKINK. Depan KB Mall?"

"Eh.. tak tau eh.. PKINK kat sebelah Pizza Hut."

Pagi tadi gua pun pergi la ke tempat yang dimaksudkan. Bangunan PKINK. Naik tangga, jalan sikit, terus tolak pintu. Eh.. berkunci la plak.

"Nok g mano be?" Sound 1 Pak Guard.

"Assalamualaikum be.. nak bertanyalah. Di mana mahu beli borang projek perumahan?"

"Abe tanyo di tingkat 4. Kalau takda, tingkat 8, deh."

Pendek cerita, satu umat pun tak tau cerita. Gua terus ke KB Mall. Parking area Court. Dan usha dari situ. Gua terpandang satu signboard KOPERASI PERUMAHAN RAKYAT KELANTAN BERHAD.

Gua lintas jalan dan menuju ke arah bangunan tu. Naik tangga sampai tingkat 3. Kena buka kasut la plak.. tionaseng. Seb baik receptionist cun.

"Assalamualaikum.. nak bertanya... di sini ke mohon rumah kos rendah?"

"Yer.. di sini.. tahu dari mana, yer?"

"Dari rakan2.."

"Ooo.. tapi be... untuk anak Kelantan jer."

"Untuk isteri."

"Ooo.. isteri.. sebentar yer."

Pendekkan lagi cerita.. gua dijemput untuk table talk oleh pegawai wanita dia. Mekap tebal. Nyaris2 gua ingat Rozita Che Wan tadik. Antara isi penting penjelasan dia :

"Skim perumahan ini untuk ahli koperasi. Jadi, setiap permohonan dikenakan pendahuluan RM2500. Automatik jadi ahli. Kemudian, kita akan temuduga untuk kelayakan."

"Kalau time temuduga tu, kelayakan kita tidak lulus, apa terjadi pada RM2500?"

"Kita akan pulangkan semula."

"Oooo.. ok. (Bull shit! Cakap jer senang)."

"Di mana tapak projek?"

"Di seluruh jajahan Kelantan, kecuali Gua Musang."

"Contoh jajahan? Sebab saya duduk di Pengkalan Chepa. Kalau rumah jauh tahap Jeli, rasa tak praktikal."

"Orang yang lulus temuduga sahaja yang tahu selepas mesyuarat agung tak lama lagi."

"Oooo.. ok. (tapak rumah punya rahsia macam nak buat makmal dadah)."

"Adakah projek ini ada kerjasama dengan PKINK atau kerajaan negeri?"

"Yer... kita ada kelulusan, dan ada hubungan dengan PK...."

"Tadi saya ke PKINK untuk.."

"Err.. sebenarnya ini adalah koperasi. Tiada kaitan secara rasmi dengan kerajaan negeri atau PKINK."

Shortkan story lagi, ca alif but.. gua lambung. Itu story gua.. apa2 hal lu siasat sendiri kesahihannya. Sokong gua ikut tajuk.

Jangan bersedih gerakan tajdid PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Salam kepada semua penyokong gerakan tajdid PAS. Sama ada terbuka, atau tertutup.

Seperti yang kita selalu kongsikan bersama, PAS adalah kebetulan yang berada dalam satu2 zaman. Jika PAS tidak lagi relevan, sama ada Allah hadirkan tajdid di dalamnya; atau Allah hadirkan sekumpulan jemaah lain pula.

Mendesak mendapatkan peneraju yang berkaliber dalam peperangan meraih pengaruh dan penyokong yang bertepatan dengan pembolehubah undi majority; di dalam PAS adalah benda yang sukar. Kita perlu terus berbuat sebegitu, atas dasar faham yang direct kepada Allah, semampu kita. Kita tidak beriman atas tokoh. Kita tidak beriman atas jenama.

Jika jemaah sebesar PAS memakan puluhan tahun untuk menyaingi jemaah saingannya UMNO, masih tidak berjaya; inikan pula gerakan tajdid yang bergerak secara kecilan dan tidak rasmi ini. 2006 ianya bermula dan kini diizinkan Allah membesar sehingga 2011. Hampir 5 tahun.

Sejujurnya, memanglah kita sendiri tidak tahu sejauh mana relevannya kehadiran perjuangan tajdid ini. Namun, sekali lagi, seandainya kamu dapati ianya sudah tidak relevan, tinggalkan sahaja. Malah jika perlu lawanlah ia sebanyak mana kamu perjuangkan ia sebelum itu. Retorik2 kenangan zaman silam, sentimen jiwang karat bukan falsafah perjuangan.

Tua banyak jasa, kalau memudaratkan di zaman terkini, musnahkanlah ia. Jasa terdahulu tetap dicatit sebagai pahala jika diterima. Mudarat sekarang tetap berjalan sebagai dosa. Mudarat dosa yang berjalan sekarang tidak boleh dipertahankan atas alasan jasa pahala lampau. Fahaman bidaah dari kemampuan otak ulama baka Melayu harus diperbetulkan.

Salam kepada semua penyokong gerakan tajdid PAS. Sama ada terbuka, atau tertutup.

Sebenarnya, walau kelihatan masih gagal setakat 2011 ini, ketahuilah bahawasanya; perjuangan tadjid ini meninggalkan laluan sejarah yang mengaibkan, bagi orang yang aib dalam berkeras memegang amanah. Tiada lagi kelompok kuno ortodok yang akan menutupi fakta sejarah itu. Mereka hilang dan ghaib ditelan zaman. Sebaliknya barisan muda yang menyalin dan memperkenalkan sejarah itu. Diperdebatkan dan dirujuk juga oleh generasi yang telah melalui tajdid.

Dalam kita bercatur itu, sebenarnya kita termasuk dalam percaturan Tuan punya dunia. Selagi kita dapati PAS adalah asbab yang dihadirkan Allah bagi menegakkan Islam di Malaysia ini, selagi itulah kita tumpang tanpa rasa malu dan desak supaya tunduk kepada sunnah alam wadah perjuangan yang telah dipilih.

Sehinggalah, seandainya satu hari nanti, kita dapati Allah hadirkan asbab lain bagi mengganti PAS. Seperti mana munculnya parti Islam pengkhususan kepada demokrasi dalam waqi Turki, walau tidak menggunapakai word Islam, yang keluar dari Refah apabila tamat relevannya. Maka, tanpa rasa malu, demi perintah Tuan punya dunia, marilah bersama-sama tumpangilah asbab yang baru dihadirkan Allah itu.

Jangan bersedih gerakan tajdid PAS. Kita semua anak muda. Kita harus benamkan sebarang perasaan negatif itu dengan kefahaman terhadap Tuan punya dunia. Langgar apa yng perlu dilanggar tetap diteruskan semampu kita. Insyaallah dan wallahualam.
Oleh : AdukaTaruna

Real Madrid.

Player Real Madrid no 12 yang rambut ala2 Alleycat tu, pada gua tak layak la main Real Madrid. Control ball tahap EPL, kretiviti as player tengah pun tahap player England. Stakat laju macam biawak kena sergah dalam semak, bersepah player macam tu.

Game kali ni, kalau lawan tengah Barca, memang tak berfungsi la attacking midfield. Mampos la puak penyerang. Silap2, Alleycat tu terpaksa jadi defending midfield dengan Alonso.

C. Ronaldo gua tengok dan sebenarnya dah lama tengok, dia dah matang. Takda la berlakon mcm Mamak Putera UMNO, takda la mengamuk, tengking pengadil macam budak2. Bagus. Cuma rambut berminyak dan still bersikat rapi walau menanduk bola tu, gua menyampah. Huduh gile untuk usia macam dia. Dia kena lantik Jean Francois dalam akaun Facebook gua sebagai perunding imej.

Paling menyentuh semangat inkuri gua ialah teknik rembatan dia. Teknik yang sama time dia ambil free kick. Gaya macam sial. Macam sepak tak habis tenaga. Tapi bola dia melengkung ke bumi. Berapa banyak dia tewaskan keeper dengan teknik mcm tu. Terbaru keeper EPL kena. Pagi tadi. Gua ingat kalau gua dapat kuasai teknik C. Ronaldo tu, gua nak sepak kepala pengadil Ostolia time sukan Asia dulu.

Penilaian gua (5 bintang penuh)

Pertahanan (3.5)
Tengah (3)
Sayap kiri kanan (3)
Penyudah (4)

Barcelona.

Ini team peberet gua. Dulu peberet gua Real Madrid. Tapi sebab uncle Zidane duduk situ. La ni duduk kat meja mesyuarat jer, gua blah ke Barcelona. Janji bukan EPL. Hua3..

Paling gua suka tahap candu tengok kemahiran dan keyakinan tengah Barca. Xabi dan Iniesta. Kalau ball posision Barca adalah 60%, 90% darinya adalah Xabi dan Iniesta.

Falsafah Barca ialah tiada corak bertahan, tiada corak play safe. Kesemua game akan main menyerang. Tak setuju, tapi sangat2 menarik untuk ditonton. Juga berfalsafah no 50-50 ball. Boleh dikatakan tiada hantaran bola 50-50. Tiada keeper yang tendang jauh ke tengah, tiada coner kick, tiada hantaran jauh. Kesemua short pass, hatta conner kick pun short pass juga. Tak percaya tengok dan kaji la sendiri. Sekilas ikan di air, gua dah tahu Hadi layak ke tak layak dengan amanah Presiden bagi gerakan Islam yang memilih politik demokrasi sebagai wadah.

Penyudah pula tahap gaban. Messi yang dikawal minima 2 orang akan menyebabkan Villa selesa. Villa, Xabi, Iniesta, dan Alves adalah orang yang selalu menyumbat gol akibat agihan kekuatan pertahanan lawan yang lebih kepada Messi.

Cuma prob sikit dengan defend. Dah main stail menyerang, maka, defend terpaksa naik tinggi untuk support tengah. Defend kiri kanan plak selalu overlap. Maka, kekuatan defend Barca gua letakkan sangat lemah. Bahaya kalau lawan team penakut pukul curi ala2 Rusila macam Man U. Sangat2 bahaya.

Penilaian gua (5 bintang penuh)


Pertahanan (2)
Tengah (4.5)
Sayap kiri kanan (4)
Penyudah (4.5)

Fasa 1 Real Madrid vs Barcelona.

Gua ramalkan Jose (Real Madrid) akan main bertahan dan counter attack. Dia ada pengalaman menewaskan Barca dengan cara yang sama ketika pimpin Inter dulu.

Carvalho miss next match. So, kekuatan defend Real maybe kurang segram dua. Sikit jer. Tapi still boleh diambil kesempatan dari ketidakserasian akan penggantinya. Pendek cerita, gua ramal :

Real Madrid 1 Barcelona 2

Dengan situasi penguasan Barca menghampiri 60%. Serangan Barca bertubi2 tapi Casillas yang power menyelamatkan banyak cubaan. Gol Real Madrid dari counter attack. Banyak kad kuning dari Real sebab kena bertahan dengan keras.

 Arghh... macamana pulak gambar gajah ni boleh masuk sini? Nak wheely pun tengok tempat la bai.

Tak mampu gua tengok bidio ni sampai habis.

Oleh : AdukaTaruna




Gua jumpa bidio ni dalam facebook sahabat. Tak terhabis gua tengok bidio nih. Memang sohih gua tak boleh tido jap lagi. Kompom tengok Barca pun takda mood jap lagi ni kang. Kanina punya manusia. Kalau depan gua la jibauk ni buat, sah dua-dua ke lokap. Satu lokap lelaki, satu lokap betina. Nak sangat jadi lelaki, minta 1 lokap dengan gua.

Bull shit!

Apr 27, 2011

Peluang bisnes pakaian 2.

Oleh : AdukaTaruna
Siri 1 | Siri 2

Ok. Geng.. gua upload lagi barang2 yang boleh lu ambil dari gua. Macam biasa. Makin banyak ambil, makin murah. Memandangkan permintaan secara persendirian banyak, gua akan jual dalam 2 standard.

Penghantaran beli 10 ke atas : By bas. Lu kena pikap sendiri di stesen bas. Maklumat penuh setiap penghantaran akan diberikan. Tidak lebih dari RM20 ke mana-mana semenanjung Malaysia.

Penghantaran beli 9 ke bawah : By pos. Harga ikut berat.


[1]
  • Baju jenis polo
  • Pelbagai jenama
  • Jenama Bersulam
  • Lengan Pendek
  • Jenama boleh campur
  • Saiz boleh campur (paling besar XXL)
  • Kain dia jenis lacoste (bukan cotton)
  • Berkolar
  • Harga gua 10 ke atas RM19
  • Harga gua 9 ke bawah RM23
  • Harga gua 30 ke atas RM18
  • Harga Wakaf Che Yeh RM30-RM25

[2]
  • Jeans lelaki dewasa

  • Pelbagai jenama
  •  









  • Jenama boleh campur
  • Saiz boleh campur (28-42)












  • Harga gua 10 ke atas RM35

  • Harga gua 9 ke bawah RM38

  • Harga gua 30 ke atas RM33






  • Harga Wakaf Che Yeh RM50-RM45

  • Latest design. Design lama gua payah nak tolak secara borong.

 [3]

  • T Shirt kolar bulat
  • Pelbagai jenama
  • Kain jenis cotton
  • Lengan pendek
  • Jenama boleh campur







    • Saiz boleh campur (paling besar XXL) 
    • Harga gua 10 ke atas RM15
    • Harga gua 9 ke bawah RM16
    • Harga gua 30 ke atas RM14
    • Harga Wakaf Che Yeh RM25-RM20
    [4]

    Harga kasut bermula dari RM29. Gua letak gambar la dulu sebab gua tak jumpa cara nak jual kat lu. Kena buat catalog maa.. mampos.

     Macam kasut bola nih. Bermula dari RM45.

     Kasut jenis snickers low cut bermula dari RM69.

     Majority kasut dalam gambar ni RM69.


    [4]
    • Jersi quick dry fabric
    • Pelbagai jenama
    • Bukan jersi dari mana-mana pasukan
    • Jenama bersulam
    • Lengan pendek
    • Jenama boleh campur
    • Saiz boleh campur (paling besar XXL)
    • Harga gua 10 ke atas RM17
    • Harga gua 9 ke bawah RM21
    • Harga gua 30 ke atas RM16
    • Harga Wakaf Che Yeh RM30-RM25

    Setakat ni dulu. Cam biasa. Sebarang pertanyaan :

    Email : adukataruna2008@gmail.com
    Facebook : AdukaTaruna

    Tiba2 gua kena jadi cikgu tusyen.

    Oleh : AdukaTaruna

    Ni apahal plak gua kena jadi cikgu tusyen plak ni? Aduss.. macam2 la lu orang nih. Dah la Man U menang pagi tadik. Gua dah tak bleh menulis dah. Menaip jer skang ni.

    Meh sini gua ajar lu cara2 buat komen fesbuk untuk setiap N3.

    1. Memula lu taip la n3 lu. Contoh N3 bertajuk Pergi Mampos Sama Seltan Dan Sistemnya.

    2. Pastu, lu publish la.

    3. Pastu lu open tab view post satu, lu open tab edit post satu.

    4. Pastu lu open tab link nih : http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/comments/

    5. Pastu lu copy URL no 3 tuh. URL view post. Copy kat ruang URL to comment on.

    6. Get code. Dan copy.

    7. Paste semula kat tab edit publish. Paste kat bawah sekali ke, kat tengah2 N3 ke, kat atas ke. Ikut suka.

    8. Publish.

    9. Siap.

    Gua akan berhenti menulis.


    Kalau Man U menang gak pagi ni.. see.. betapa kompidennya gua.


    Apr 26, 2011

    PAS sekadar menunggu tuah mendapatkan pimpinan terbaik?


    Oleh : SUBKY ABDUL LATIF

    MENJELANG muktamar pemilihan PAS kurang dari dua bulan lagi, maka timbul isu sebuah Kawasan PAS tidak mencalonkan semula Presiden Ustaz Haji Abdul Hadi Awang bagi meneruskan pimpinannya. Kalau ia menggemparkan itulah yang dinamakan ribut dalam cawan.

    Ribut dalam cawan tidak mendatangkan gelombang, jauh sekali dari dilanda tsunami. Paling bergolak sekadar kopi meleleh ke piring.Kejadian seperti itu berlaku dalam semua pimpinan terutama dalam masyarakat demokrasi sejak zaman purba hingga kiamat

    Kaiser Rom purba Jelius Ceaser kira pemerintah terbaik di zamannya, tetapi ada yang mencadangkan Brutus, orang kepercayaannya bagi mencabarnya.

    Dr. Burhanuddin Al-Hilmy adalah pimpinan PAS yang disegani di zamannya tetapi ada yang mencadangkan supaya Prof. Zulkifli Mohamad menjadi calon Yang Dipertua Agung bagi melawannya. Demikian juga Haji Yusof Rawa, satu-satunya pimpinan PAS yang sekali gus menjadi Mursyidul Am dan Yang Dipertua Agung. Ada yang tidak sabar mahu beliau digantikan oleh Ustaz Fadzil Noor. Ustaz Fadzil ada pimpinan yang terbaik selepas Prof. Zulkifli. Tetapi PAS Kawasan Parit Buntar mencalonkan Ustaz Hadi menjadi Yang Dipertua Agung.

    Tahun sudah Kawasan Bukit Bintang mencalonkan Tok Guru Nik Aziz dan tahun ini ia mecalonkan Husam Musa pula.

    Dalam semua perkembangan pemimpin utama PAS itu menang tanpa bertanding, kecuali kedatangan awal Dr. Burhanuddin bertanding dengan Prof. Zulkifli.

    Tidak pernah berlaku dalam PAS pertempuran seperti yang terjadi terhadap Dr. Mahathir dicabar oleh Tengku Razaleigh dan seperti Najib memaksa Abdullah Badawi berundur.

    Tunku Abdul Rahman Putra adalah pimpinan UMNO yang berjaya melumpuhkan Datok Onn dan berjaya membawa kemerdekaan kepada negara. Sebagai Bapa Malaysia ada juga orang UMNO tidak sabar mencalon Tun Razak bagi menggantinya. Tun Razak menolak dan UMNO merahsiakannya.

    Apa pun tidak nampak Ustaz Hadi menghadapi laluan yang sukar bagi meneruskan pimpinan PAS. Kerana beliau bukan maksum, adalah kelemahan dan kekurangan di sana sini, tetapi ia tidak sampai ke peringkat UMNO tidak mahu meneruskan pimpinan Tun Abdullah Badawi.

    Malah beliau tidak sampai dipertikai oleh ahli seperti UMNO mempertikai Najib sekarang. Tanda PAS itu hidup adalah ia sentiasa ada orang memerhatikan pemimpin. Dan pimpinan adalah penting dalam jamaah. Ahli dan pimpinan semua tingkat boleh bersoal jawab tentang dasar dan halatuju pimpinan, tetapi apabila amir yang mendengar semua yang dibangkitkan itu membuat keputusan, dan ia muktamat dan wajib dipatuhi.

    Amir adalah sama penting dengan jamaah. Amir bukan saja bertanggungjawab menjaga jamaah tetapi juga berupaya membentuk ahli yang boleh menjaga amir dan jamaah. Juteru itu mesti dididik supaya berfikiran kritis dan bertanggungjawab melahirkan pimpinan yang baik. Sebagaimana calon dalam pilihan raya adalah penting terdiri dari kalangan yang terbaik, tetapi tanggungjawab pengundi juga adalah besar untuk memilih calon yang terbaik.

    Maka ahli tidak wajar apabila terasa hendak menggantikan pemimpin, dia lalu mencadangkan pemimpin diganti. Pemimpin yang hendak digantikan itu mestilah diganti oleh yang labih baik daripadanya. Bukan boleh dicalonkan sesiapa saja, tetapi mestilah diyakini lebih berwibawa dan dihormati oleh semua kawan dan lawan.

    PAS yang bangkit kuat selepas runtuh dilanda puaka Barisan Nasional, ialah kerana ia meletakan asas kepimpinan ulama. Orang ramai mendengar kata ulama dan bersatu di belakang ulama. Keberkatannya terserlah. Kehebatan politik dan kepimpinan Dato Asri sukar ditandingi. Tetapi kemunculan ulama sebagai pemimpin menyerlah daya saing yang lebih menonjol.

    Pak Mawardi, pemimpin Islam Indonesia dan teman Pak Natsir menyebut kesukaran umat Islam Indonesia untuk bangun kerana ketiadaan kepimpinan ulamanya.

    PAS tidak sukar mencari kepimpinan sebaik ia muncul dengan konsep kepimpinan ulama. Tidak tidak sukar menggantikan Haji Yusof Rawa dan Ustaz Fadzil Noor. PAS ada Ustaz Hadi dan Tok Guru Nik Aziz.

    Persoalan sekarang bukan untuk menggantikan pimpinan yang ada tetapi adalah bagi mencari ganti kepada pimpinan yang ada.

    Ia bukan suatu yang terasa pada PAS saja, tetapi ia adalah yang dirasakan oleh kerabat Pakatan Rakyat. Hanya DAP yang selesaikan pimpinan masa depannya.

    Lim Kit Siang sudah mula berundur dan menyediakan Lim Guan Eng bagi menyambung kepimpinannya. Sekurang-kurangnya jika tiada sesuatu di luar jangka berlaku, DAP tidak menghadapi masalah kepimpinan untuk 20 tahun akan datang.

    Tetapi PKR dan PAS berdepan dengan persoalan pimpinan masa akan datang. Sekali pun PKR baru selesai memilih pimpinan tetapi ia belum dapat mengetengahkan orang yang bakal menggantikan pimpinan Anwar Ibrahim. Siapa yang boleh mengambil tempat Anwar sepuluh tahun akan datang atau bila-bila masa sekarang?

    Walau pun semua jawatan penting dalam parti itu ada penyandangnya, pengganti yang sehebat Anwar itu belum muncul dan belum nampak.

    Masalah yang sama dihadapi PAS. Ia penuh dengan ilmuan keluaran Azhar, Jordan dan lain-lain. Semua jawatan selepas Presiden berisi. Tetapi ulama muda yang boleh mengambil alih pimpinan belum muncul. Mereka ada tetapi belum nampak.

    Sebagai bakat pimpinan yang ditunjukkan oleh Ustaz Fadzil dan Ustaz Hadi telah dapat dilihat lama sebelum Dato Asri berundur, tetapi dia belum nampak, cuma dipercayai ramai dicelah lapisan pimpinan di berbagai peringkat itu.

    Untuk mencapai orang seperti Muhyiddin Yasin, Hishamuddin dan Shafie Afdal itu memang ramai, tetapi bukan yang seperti itu yang dihendaki oleh PAS. PAS ada citarasa dan wibawa yang berlainan.

    Sesiapa saja boleh bertanding untuk apa-apa jawatan dalam PAS termasuk untuk Presiden. Tetapi penghormatan dan keyakinan orang ramai di luar PAS juga perlu diambil kira. Untuk mendapat keyakinan seperti yang diberikan kepada Haji Yusof Rawa, Ustaz Fadzil, Ustaz Nik Aziz dan Ustaz Hadi adalah sukar.

    Presiden PAS bukan sekadar pemimpin PAS saja, tetapi dia juga adalah pemimpin masyarakat semua kaum yang dihormati semua. Dia bukan saja disanjung oleh orang Melayu dan orang Islam, tetapi dia juga disegani dan dihormati oleh orang bukan Melayu dan orang bukan Islam.

    PAS bertuah kerana Tok Guru Nik Aziz yang kurang ditonjolkan untuk menjadi pelapis di zaman sebelum kepimpinan ulama, tetapi muncul sebagai orang yang lebih bertenaga dari yang pernah ditunjukkan oleh Dato Asri.

    Tuah seperti itu tetap menolong, tetapi persediaan perlu difikirkan sebagaimana persediaan zaman Yusof Rawa menyediakan Ustaz Fadzil dan Ustaz Hadi di belakangnya.

    PAS jangan sekadar menunggu tuah tetapi pimpinan masa depan juga mesti dicanai. Ini yang perlukan difikirkan oleh segenap lapis anggota parti. Bukan menumpukan masa bagi menggantikan pimpinan yang ada, tetapi mesti memikir dan mencari bentuk pimpinan yang akan datang.

    Orang itu mestilah dari kalangan ulama yang cekap perhitungan politik dan diplomatiknya, mahir sebanyak cabang ilmu, menguasai teknologi alam maya dan tahu bagaiamana memasarkan produknya. Masa depan politik kita dan di mana-mana dunia juga ialah siapa yang menguasai pasaran politik dan diplomatik.Angkatan dan orang seperti itu mesti dicari, bukan ditunggu.


    Mesyuarat gempar DAP : UMNO jemput DAP masuk BN.


    KUALA LUMPUR, 26 April: Setelah berjaya memecahkan PAS dengan isu kerajaan perpaduan, Umno kini dikatakan sedang mendekati DAP pula atas agenda membawa masuk parti itu ke dalam Barisan Nasional (BN).

    Menurut sumber, usaha ini diperhebatkan lagi ekoran kemarahan Umno terhadap MCA yang mengajak masyarakat memboikot lidah rasmi Umno, Utusan Malaysia.

    Ia juga dibuat selepas Umno mendapati pengaruh DAP semakin kuat khasnya selepas pilihan raya Sarawak baru-baru ini.

    Pelbagai pihak dalam MCA termasuk presidennya, Datuk Seri Chua Soi Lek menyerang Utusan ekoran cadangan salah seorang editornya.


    Antaranya MCA cadangkan agar Utusan diboikot oleh seluruh rakyat Malaysia. Ekoran itu, ada yang beranggapan langkah menjemput DAP ini adalah mesej Umno kepada MCA.

    Tengah hari ini, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memanggil sidang media tergempar di pejabat DAP Pusat namun tidak diketahui apakah isu ini berkaitan.

    Harakahdaily difahamkan, Umno telah menggunakan keluarga terdekat pemimpin DAP sebagai jambatan mereka namun tidak dapat disahkan maklumat ini.

    Umno sebelum ini berjaya memecahkan PAS kepada dua kumpulan melalui agenda kerajaan perpaduan yang dicadangkan presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

    Yang dicadangkan Ustaz Abdul Hadi adalah kerajaan yang menggabungkan Pakatan Rakyat dan BN tetapi yang dispinkan oleh media Umno dan aparatus mereka adalah perpaduan antara PAS dan Umno yang sangat sensitif itu.

    Kini selepas gagal menghancurkan DAP dengan pelbagai usaha menyerang, pendekatan baru dibuat dengan menghulurkan tangan persahabatan dengannya.

    PKR jual tanah rezab Melayu.

    Oleh : Malaysiawave

    Pakatan Rakyat terutama PAS sering dituduh UMNO menjual hak Melayu kerana baik dengan DAP.

    Malangnya, bukti di bawah menunjukkan sebaliknya. Sebidang tanah rezab Melayu di atas nama UMNO Bahagian Puchong telah cuba digadai/dijual kepada sebuah syarikat milik bukan Bumiputra.

    Mujur kerajaan Selangor diperintah Pakatan Rakyat menjadikan percubaan UMNO Puchong ini digagalkan. Terselematlah sebidang tanah rezab Melayu walaupun ianya di bawah nama UMNO Bahagian Puchong.

    Klik di atas imej dibawah untuk melihat imej dibawah dengan lebih jelas.

    UMNO Puchong pula dipimpin oleh Dato Satim Diman, yang sekarang ini adalah Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor.

    Tak sangka. Ku ingat panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

    Bayangkan. Ni dalam keadaan UMNO tidak memerintah Selangor. Kalau ditakdirkan mereka masih memerintah, habislah tanah rezab Melayu di Selangor ni tergadai demi mengkayakan kroni dan UMNOPUTRA.













    Apr 24, 2011

    Mamat Khalid, AC Mizal sertai UMNO.


    Kejayaan besar Barisan Nasional (BN) dalam pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini mencetuskan trend positif apabila semakin ramai rakyat terutamanya dalam Parlimen Ipoh Barat menyertai parti keramat orang Melayu iaitu UMNO.

    Terbaru, pengarah kelahiran Perak, Mamat Khalid yang terkenal dengan filem Hantu Kak Limah Balik Rumah dan ahli perniagaan yang juga artis, Datuk AC Mizal dan isterinya, Datin Emylia Rosnaida turut mengambil keputusan menyertai UMNO.

    Exco Kanan negeri merangkap Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Hamidah Osman berkata, UMNO adalah parti keramat orang Melayu kerana tiada parti lain selain UMNO yang mampu membela nasib orang Melayu dari segi agama, bangsa dan tanahair sejak dahulu, kini dan selama-lamanya.


    Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas program Jom Sertai Umno adalah anjuran Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Ipoh Barat, diketuai oleh Syamsul Baharin Putra yang berlangsung di Restoran Simpang Tiga Greentown Square, malam tadi.

    Kira-kira 500 ahli baru turut diterima masuk menyertai UMNO pada majlis itu yang disempurnakan oleh Hamidah yang juga merupakan Adun Sungai Rapat.

    Dalam perkembangan sama, Hamidah menjelaskan, selepas pilihanraya negeri Sarawak, UMNO menerima banyak permintaan terutamanya daripada orang muda yang berminat untuk menyertai parti berkenaan.

    Perkembangan itu katanya, amat dialu-alukan oleh UMNO kerana dalam situasi hari ini, orang Melayu perlu bersatu demi mempertahankan hak mereka di bumi Malaysia.

    “Orang muda juga amat diperlukan sebagai pelapis untuk menggantikan pemimpin yang sedia ada apabila tiba masanya kelak,” katanya lagi.

    Menurutnya, keputusan pilihanraya negeri Sarawak yang memihak kepada BN antara faktor utama yang menimbulkan kesedaran kepada orang muda untuk menyertai UMNO dan beliau menjangka lebih ramai akan menyertai parti terbabit selepas ini.

    Sementara itu, AC Mizal yang ditemui pengamal media sejurus program selesai berkata, beliau bersedia untuk membantu UMNO memenangi pilihanraya umum ke 13.



    “Saya bukan masuk UMNO untuk menjadi ahli sahaja tetapi saya juga bersedia membantu jentera UMNO untuk menarik lebih ramai ahli baru masuk ke dalam parti ini dan sama-sama bergiat cergas,” katanya.

    Terima kasih warga kerja Petronas.

    Oleh : AdukaTaruna
    Sumber : Pengalaman ngeri gua isi minyak Petronas Kubang Kerian

    Baru2 ni, gua ada tulis n publish satu N3 seperti link sumber di atas. Melalui bro Jaafar Osman, Petronas telah pos barangan cenderahati kepada gua. Gua tak pasti sama ada itu adalah polisi rasmi Petronas atau inisiatif warga kerja Petronas. Apa pun, gua terus ucapkan terima kasih kepada warga kerja Petronas lah secara keseluruhan.

    Ni dia antara barangan yang telah dipos kepada gua.
    • Beg kertas Petronas
    • T Shirt berkolar Petronas
    • Topi Petronas
    • Sticker kereta Petronas
    • Buku memo kecil Petronas
    • Pen Petronas
    • Key chain Petronas
    • Tabung syiling Petronas.



    So, kalau berlaku lagi kejadian dikejar makhluk misteri yang bernilai selepas gua isi minyak Pimax Xtra, gua boleh tangkap dan masukkan makhluk itu ke dalam bekas ini. Hua3...

    Terima kasih daun keladi kepada warga kerja Petronas amnya, kepada Bro Jaafar Osman khususnya.

    Yee yeeaarghhh!


    Tidak ada lelaki itu dalam jemaah Islam Melayu.

    Oleh : AdukaTaruna

    Seorang lelaki muda. Berpendidikan tinggi. Berakhlak baik. Genius dan licik. Terpanggil menentang peneraju jemaahnya, lillahitaala. Kerana Allah. Walau tahu berada dalam arus terbalik dan songsong. Taboo apabila meminta amanah dari orang lemah yang memudaratkan.

    "Saya tahu kemungkinan saya kalah adalah tinggi dalam suasana terbalik jemaah Melayu muslim ketika ini. Saya tahu saya seakan menggali kubur karier politik dengan tampil seperti ini. Tetapi, ketahuilah, sesungguhnya, saya terpanggil demi tadjid kerana Allah. Saya tidak menjadikan politik itu sebagai karier sebagaimana saya tidak kisah ianya terkubur kerana ini."

    "Seperti PAS yang meminta amanah dari UMNO dengan sekian sebab, saya juga meminta amanah dari Presiden PAS dengan sekian sebab. Ini adalah manifesto saya. Tadjid demi Allah. Dalam menyediakan satu sistem terbaik jemaah untuk generasi akan datang."

    [1]
    Tadjid pemilihan.
    1. Perwakilan dipilih ahli sendiri. Bukan secara tuding2 jari dalam mensyuarat sesama puak sendiri. Ada pemilihan untuk menjadi perwakilan. Macam biasa, Majlis Syura punya power veto. Calon2 yang bertanding anytime boleh dibatalkan dengan hujah bertulis. Guna dakwat kekal. Pengiraan undi secara terbuka.

    Kerusi2 pimpinan pusat dipilih oleh perwakilan, yang telah dipilih oleh ahli. Guna dakwat juga. Pengiraan secara terbuka. Bukan macam skang. Tertutup, lewat dan sangat2 mengundang fitnah. Macam biasa, Majlis Syura punya power tertinggi. Calon2 yang bertanding anytime boleh dibatalkan dengan hujah bertulis.

    2. PAS negeri pilih PJ sendiri. Supaya saya sebagai Presiden tidak boleh membuka ruang2 untuk selesa berlaku tamak kuasa kepada saya sendiri. Jika PJ saya pilih, sudah tentu ketua cawangan org2 PJ. Sudah tentu perwakilan yang menentukan kepentingan parti pun akhirnya orang2 saya juga.

    3. Membela unit amal melalui ekonomi. Selama ni Unit Amal ni dah macam tenaga kerahan. Tapi tiada pembelaan ekonomi. Puluhan tahun duit derma hangus tanpa mampu diternak dan diberanakan.. Derma, derma dan derma berpuluh tahun.

    Saya mencadangkan perniagaan francais. Bila francais, bermakna dibimbing oleh ahli dalam peniagaan. Kalau ahli dalam politik berniaga, dibimbangi menjejaki KOHILAL. Berapa orang Unit Amal? 100 000? Sepatut kini sudah ada 50 cawangan francais bagi membela 100 000 Unit Amal. Kalau tak mampu dari segi gaji, dari segi perlindungan insuran tetap atau unit trust pun satu target yang munasabah untuk 10 tahun permualaan.

    4. Adakan hizbah atau KPI atau apa sahaja istilah yang sesuai. Jika saya Presiden, berapa kali saya ke luar negara, dan berapa belanja party yang saya gunakan. Berapa kali saya keluar negara ketika parti menuntut Presiden berada di dalam negara menguruskan isu. Berapa kekerapan penjelasan saya sebagai Presiden per isu. Semuanya direkodkan oleh Unit Khas ini. Ada statistik.

    Kemudian, kira jumlah masa untuk party per hari termasuk masa dalam perjalanan. Berapa lama dia sampai ke ceramah / program, berapa lama dia berada di situ. Puratakan dalam sebulan. Then, bandingkan dia dengan jumlah isteri dan anak2. Bahagikan baki masa dengan setiap isteri2, setiap anak2. Agak2 tidak layak untuk menjadi Presiden / Timbalan /, di mana dia memudaratkan kepada pencapaian jemaah Islam, unit ini akan bawa usul pecat ke Majlis Syura.

    5. MP dan ADUN PAS diberi kursus intensif Public Relation.Buat satu polisi pengurusan media. Siapa yg berhak bercakap, bab2 yg dia berhak bercakap Semua MP dan ADUN PAS diberi kursus pengurusan Pejabat Perkhidmatan Rakyat. Kalau boleh biar betul dr segi Branding (signboard, warna,etc), tatacara pengurusan (respond time pada setiap kes rakyat,etc) dan lain2 lagi.

    6. Isytihar harta kesemua pimpinan pusat, DUN dan parlimen PAS.

    7. Presiden hanya 2 penggal sebelum automatik turun. Selepas sepenggal, dia layak bertanding semula sebagai Presiden. Setiap penggal ada pemilihan. Setiap penggal berjumlah 3 tahun. Bermakna, dalam 1 penggal PRU, mungkin 1 dan mungkin 2 pemilihan berlaku kepada party.

    8. Mursyidul Am selagi diperlukan party. Anggota Majlis Syura pula dilantik secara syura sesama mereka.

    Namun, dalam jemaah genetik Melayu, tiada lelaki seperti ini. Yang bersedia kalah demi tadjid dalam perjuangan Allah. Sangat berani untuk mengubah arus yang terbalik.


    [2]
    Dauble standard Islam oleh ulama Melayu.

    Islam itu mempunyai 1 standard yang tetap. Tetapi yang menyadikan 2,3 dan 4 standard berbeza ialah tafsiran ulama.

    Double standard 1.
    Ahli PAS boleh kritik Presiden UMNO.

    Bukan ahli PAS tidak layak kritik Presiden PAS.



    Double standard 2.
    "Kempen adalah dibenarkan, namun ianya sesekali tidak boleh memperlekeh dan memperburuk pihak-pihak lain. Cuma kena jaga adab, jangan perlekeh atau burukkan pihak lain." Tuan Ibrahim Tuan Man.
    Sumber : Harakahdaily

    "Umpat yang dibenarkan ialah dedah keburukan lawan." Hadi Awang.
    Sumber : Pemuda PAS


    Double standard 3.
    Apabila ulama meminta amanah, dibenarkan. Tidak kira ulama Melayu lebih lemah dari Abu Zhar sahabat Nabi saw atau tidak, tetapi asalkan ulama, ia dibolehkan.

    Apabila bukan ulama meminta ulama, apatah lagi menyebabkan ulama lemah itu dikehendaki turun dari amanah, maka, standardnya ialah :

    عن عبد الرحمن بن سمرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم " يا عبدَ الرحمنِ لا تَسْأَلِ الإمَارَةَ فَإنَّكَ إِنْ أُوتِيتَها عن مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ إليها وإِنْ أُعْطِيتَها مِن غيرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عليها

    Maksudnya: Daripada Abdul Rahman bin Samurah, daripada Nabi SAW sabdanya: “Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau dibebankan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu (oleh Allah)

    (Riwayat Bukhari dan Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad)




    Tidak ada lelaki itu dalam jemaah Islam Melayu.

    PAS Kawasan Kuala Nerus tolak keras tuduhan ke atas Presiden PAS.

    Sumber : Buletine Online

    KUALA NERUS - PAS Kawasan Kuala Nerus menolak sekeras-kerasnya tuduhan yang dilemparkan ke atas Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan berdiri teguh di belakangnya.

    Yang DiPertuanya, Ustaz Abu Bakar Abdullah berkata demikian ketika berucap dalam majlis perasmian Mesyuarat Agung kali ke 34 kawasan tersebut pada Sabtu 23 April, di masjid Tqwa, Batu Enam disini.

    http://buletinonline.net/images/stories/berita46/mesyagungknerus%20061.jpgBeliau merujuk kepada tuduhan yang dibuat oleh pihak tertentu yang mengatakan bahawa Dato' Seri Abdul Hadi adalah sebab kekalahan PAS di Sarawak pada pilihanraya negeri itu baru-baru ini dan juga di negeri Terengganu pada pilihanraya umum ke-11 tahun 2004.

    Beliau yang juga Timbalan Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu turut menyelar pihak yang berkata bahawa era kepimpinan ulamak dalam PAS telah berakhir.

    Mesyuarat Agung Kali ke-34 PAS Kuala Nerus dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

    Turut hadir adalah Dato' Ustaz Abdu Bakar Chik dan Ustaz Satiful Bahri Mamat, kedua-duanya Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu

    Apr 23, 2011

    Pemuda UMNO, KIMMA bantah PDRM hapus saman ekor.




    SEKALUNG tahhniah untuk Saudara Mahfuz Omar merangkap Ahli Parlimen PAS Pokok Sena kerana telah berjuang dengan bersungguh-sungguh untuk membela hak rakyat terhadap saman ekor di bawah Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor, KASE.

    Hasil gesaan berterusan serta memberikan kesedaran kepada rakyat terhadap saman ekor, maka Pihak Polis yang pastinya di atas arahan kerajaan, akur untuk memansuhkan sistem perangkap had laju yang disifatkan sebagai tidak mendidik rakyat, sebaliknya sekadar mengaut keuntungan.


    Tiada lagi perangkap laju, secara tak langsung tiadalah lagi saman ekor [klik gambar untuk ke laporan asal berita].

    Sebelum ini Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor, KASE menggesa orang ramai agar mengabaikan notis saman ekor yang diterima kerana ia bercanggah dengan perlembagaan untuk menyenarai hitamkan pemandu sebelum didapati bersalah oleh mahkamah rujuk sini [Jangan bayar saman ekor].

    Gerombolan songkok tinggi tentu antara pihak yang gembira mendengar berita ini. Namun merekalah antara yang paling lantang menentang usaha pemansuhan saman ekor oleh KASE sebelum ini.

    Sebelum ini gerombolan songkok tinggi mendakwa pihak pembangkang membenarkan pengguna melanggar peraturan dan memandu laju. Malah ada pihak gerombolan songkok tinggi yang mendakwa pembangkang mahu membunuh rakyat dengan menggalakkan kemalangan.

    Walaupun ini salah satu tanda kerajaan ingin mengambil hati rakyat sebelum mengadakan pilihanraya, namun ia memberikan kelegaan kepada rakyat.


    ReJaM© "Gerombolan nak sangat bayar saman ekor, buatlah demo depan Balai Polis Shah Alam, bantah pemansuhan saman ekor kah kah kah..."



    Peluang bisnes pakaian.

    Oleh : AdukaTaruna

    Salam 1 Malaysia.

    Gua nak info kepada rakan2 yang berminat. Yang nak bisnes baju / pakaian sempena raya ni ke, nak masuk pasar malam ke, nak buat butik ke, nak tolak secara ansuran ala2 brader Pakistan ke. Hubungi gua la kalau berminat.

    Harga : Berkadar terus dengan kuantiti. Makin banyak, makin rendah per helai.

    Penghantaran : By bas. Lu kena pikap sendiri di stesen bas. Maklumat penuh setiap penghantaran akan diberikan. Tidak lebih dari RM20 ke mana-mana semenanjung Malaysia.

    [1]
    • Baju jenis polo
    • Pelbagai jenama
    • Jenama Bersulam
    • Lengan Pendek
    • Jenama boleh campur
    • Saiz boleh campur (paling besar XXL)
    • Gambar contoh ni gua rembat dari Google
    • Kain dia jenis lacoste (bukan cotton)
    • Berkolar
    • Harga gua RM19
    • Harga Wakaf Che Yeh RM30-RM25





    [2]
    • Jeans lelaki dewasa
    • Pelbagai jenama
    • Jenama boleh campur
    • Saiz boleh campur (28-42)
    • Gambar contoh gua rembat dari Google
    • Harga gua latest design RM35
    • Harga gua design tahun lepas RM18
    • Harga Wakaf Che Yeh RM50-RM45
    • Dijamin pelempang curi kalau pakai ni berjumpa dengan Presiden PAS.






    [3]

    • Telekung solat putih
    • Bersulam bunga
    • Gambar contoh gua rembat dari Google
    • Boleh campur saiz 
    • Harga gua RM19
    • Harga Wakaf Che Yeh RM30-RM28










    [4]
    • Jersi quick dry fabric
    • Pelbagai jenama
    • Bukan jersi dari mana-mana pasukan
    • Gambar contoh gua rembat dari Google
    • Jenama bersulam
    • Lengan pendek
    • Jenama boleh campur
    • Saiz boleh campur (paling besar XXL)
    • Harga gua RM17
    • Harga Wakaf Che Yeh RM30-RM25


    Sekian untuk 4 item ni dulu. Lain item akan menyusul kemudian. Berminat email gua, atau msg kat FB gua.

    Email : adukataruna2008@gmail.com
    Facebook : AdukaTaruna

    Apr 22, 2011

    PAS Kuala Pilah calonkan Drs Khalil Idham Lim sebagai Presiden PAS.

    Oleh : AdukaTaruna

    Sumber pertama dari Pemuda PAS N9 memaklumkan kepada gua bahawa PAS Kuala Pilah telah mencalonkan Drs Khalil Idham Lim sebagai Presiden PAS. Kemudian sumber kedua menjelaskan kepada gua antara sebab PAS Kuala Pilah mencalonkan Drs Khalil Idham Lim sebagai Presiden ialah :
    • Menyahut idea Mursyidul Am mengenai Cina dan Islam dengan memberi peluang kepada bangsa Cina yang bertaqwa kepada Allah meneraju PAS.
    Update : Sori geng.. maklumat yang diberikan kepada gua adalah silap. Gua meminta maaf kepada lu orang semua.


        Apr 21, 2011

        Tragedi seram Bukit Putus.

        Oleh : AdukaTaruna

        Ni kira catatan lama gua nih. Jalan Bukit Putus skang dah macam highway.

        Gua terima kol tadi. Member gua. Nombor public phone. Member gua pun dulu ada cakap tu no public phone. Dia cakap 2 nombor terakhir tu, kalau ditambah menjadi (bape ntah lupa) adalah no public phone.

        "Guaa takder duit ni. Public phone. Kete gua rosak kat Ulu Bendul. Bawah sikit dari Ulu Bendul. Kat restoran. Tolong gua..."

        Tut tut tut..

        Terus putus beb. Ekeleee...

        Wa cam suara siapa. Takder duit? Public phone? Takder syiling la nih. Sape suruh tak isi minyak Petronas Xtra. Kalau tak syiling follow kete lu.

        Suara macam member gua si Wan. Gua pun sms adik si Wan, cakap kejap lagi gua datang ambik, kete abang dia rosak. Dia cakap ok. Dengan lelaki memang senang. sms jer, terus paham dan on. Tapi kalau pompan, tu diaa..... berjela story kena jawab.

        Kena lalu Bukit Putus ni beb. Pukul 12 malam dah ni. Mase zaman jahiliyah dulu, member gua pernah kena kejar dengan orang tua naik basikal beb. Mase tu dia nak buang body RxZ curi. Kena kejar beb. Cane laju la ambil coner kat Bukit Putus tu, org tua tu tetap saing sebelah lu. Dia la, gua takder pengalaman. Tapi orang tua naik basikal memang femes la kat Bukit Putus era2 zaman rempit gua dulu. Skang ni takda kot. Maybe orang tua tu dah beli LC. Tak pun beskal dia kena rembat.

        Lepas gua ambik adik member gua tu, gua terus menuju Bukit Putus. Gelap wooo... hutan simpan ma. Setelah bertukar menjadi Karamjit Sigh, gua selamat melepasi Bukit Putus. Bawak slow. Mana kete member gua ni?

        Pendek cerita, gua jumpa. Satria silver. Member gua lambai2. Bebudak kampung lepak kat restoran tu usha kitorang. Ni bebudak kampung Aboy Gemok la nih. Hahahaha.

        Kete semput2 beb. Macam 3 piston jer jalan. Jalan mmg boleh jalan. Tapi nak daki Bukit Putus tu memang tak lepas.

        "Tak lepas ni wan. Tinggi bukit kat 'tengkolok' tu."

        "Takper, lepas kot. Lepas tu dah turun bukit dah."

        Memandangkan gua tak tahu apa pasal engine kete, gua wala' jer la. Adik member gua bawak Satria, abang dia dok sebelah. Gua follow dari belakang. Pasang double signal.

        Memang slow beb. Gear satu ma. Sampai kat bukit tengkolok tu, kete dah takleh gerak dah. Memang takleh panjat punya. Gua dah cakap. Gelap ni wooo... jangan orang tua naik basikal tu buat kelakar dah. Le tour de Langkawi dah lepas dah ni. Jgn nak memandai2 lalu depan kitorang pulak. Kalau org tua tu muncul, gua jual nama Haron Din jer beb. Tak kira gua. Gua cakap jer gua budak Rusila. Nak kena penampar from behind sila lah.

        Selaku pakar motivasi kat situ, gua bagi 2 solution. Tarik atau patah balik.

        a. Kalau tarik, rantai takda. Terpaksa potong seat belt buat tali.

        b. Patah balik, park kereta rumah member wa. Si Aboy Gemok. Kena kol dia dulu. Dia dok Nilai. Menyusahkan mak mertua dia plak. Kalau tak nak, park jer kat memana yang rasa selamat.

        Last2, potong seat belt. Kete gua tarik satria. Masalahnya, si 2 beradik ni buat hal. Tak nak sorang2 drive Satria. Pundek! Penyudahnya diorang dok dalam Satria, Gua sensorang tarik. Berat ma. Kejap2 pandang cermin. Kalau ada penumpang, memang wa lari masuk Satria kat belakang tu. Hahahaha.

        Tapi kalau tetiba ada Hassan dan Nasha, memang sah gua lempang muka diorang laju2. Logik bai diorang muncul time tu. Sebab diorang ni pakar perjumpaan dalam gelap. Bukit Putus memang gelap plak tu.

        Tarik punya tarik, alhamdulillah sampai gak kat bahagian menurun. Kitorang berhenti dulu. Nak wat keputusan. Nak biarkan Satria ni menurun sendiri, gua follow belakang ke; atau biarkan dalam keadaan gua masih menarik Satria nih.

        Kalau masih menarik satria, kena hati2. Enjin mati, break kaki tak makan, steering berat. Kena main handbreak. Tali tu pendek. Silap2 berlanggar pulak.

        "Gua ingat biarkan camni la. Bawak slow2. Kena main handbreak la."

        "Lu bawak Satria la Ngah. Tak pandai gua."

        Ok lagi beb. Masalah sekali lagi 2 beradik sehidup semati ni, 2-2 naik kete gua. Gua sensorang naik Satria. Terus gua teringat orang tua naik basikal. Adoiii yaiii..

        Pendekkan lagi cerita, kitorang pun bergerak slow2. Kete lain memang hampir tiada. Kalau ada pun peduli apa diorang. Sama gak kalau wa pon. Hahaha. Kalau Pekida lain la. Park kete tepi jalan, dan buka 3 pintu. ///

        Bawak slow2. Bukit Putus masih panjang. Terasa pulak panjang Bukit Putus ni. Dulu mase wa zaman motor, wa rasa macam pendek jer. Ngeeee...

        Tengah2 laluan Bukit Putus, tetiba belt tadi tercabut. Member depan nak berhenti, tapi kan menurun. Kereta Satria tu meluncur laju. So, tak payah la berhenti. Dia terus jalan la. Takan nak break pulak.

        "Jalan...!!! jalan...!! jalan....!" Gua jerit dari belakang. Member wa kat depan teragak2. Belt tu putus sebelah wa. So, kete depan terjurai la tali tu. Kalau dia tak laju, tayar Satria ni pulak langgar tali tu. Mau jadi bumblebee plak Satria ni kang.

        Gua keluar kepala, gua jerit dengan kuat.

        "Laju Wan! Laju Wan! Laju Wan!"

        Pastu gua dengar adik dia pulak jerit.

        "Laju bang! Laju bang! blah! blah! blah!"

        Terus mangkuk 2 beradik tu laju sampai hilang beb. Isa Samad korang. Tinggal wa ni beb. Akkalaa........

        Jangan kau muncul orangtua basikal!

        Jangan kau muncul orangtua basikal!

        Jangan kau muncul orangtua basikal!

        Ni kalau orang tua beskal tu tetiba muncul sebelah pintu gua, memang gua bukak pintu tu kasi dia menyarap atas jalan. Kena plak orang tua tu kepala dengan usus jer... pergh... gile seram nih. Cecepat gua tekan butang power windows.

        Waaarghhhhhhhhh!!!!! Tingkap sebelah gua tak naik. Kena bantu dengan tangan. Isa Samad punya Proton!!!!! Tengok cermin belakang. Warghhhhhhhhh!!!! Gelap wooooooo...

        Bila sampai bawah, dah ada lampu jalan, wa nampak diorang berhenti. Jibauk 2 ekor ni mesti ditempeleng. Gua nekad. Wajib. Itu ijtihad 2 pahala gua. Wa terus parking tepi. Belum parking pun, 2 jibauk tu meluru keluar dan berlari ke arah gua dalam keadaan tercungap2..

        "Apsal Ngah? Apsal? Lu nampak orang tua basikal tadi ke?" 

        Pundek!

        Anak muda langgar Hadi bukan kerana TGNA.

        Oleh : AdukaTaruna

        Salam semua...

        Kepada penyokong gerakan ini, ketahuilah bahawasanya, kita tidak melanggar Hadi kerana tokoh lain. Kita tidak melanggar Hadi kerana jenama lain. Kita tidak beriman dengan tokoh dan juga tidak beriman dengan jenama.

        TGNA atau mana-mana tokoh Kelantan, atau mana-mana tokoh PAS lain, tidak terlibat dengan gerakan ini. Susur sejarahnya bermula sejak 2006 seingat gua. Dalam medium Tranungkite Online (TKO). Rata2 rakan lama PAS Reform adalah datang dari forumer TKO. Kemudiannya, membesar sehingga ke tahap sekarang. Bercampur aduk sama ada dari dalam PAS Reform sendiri, mahupun dari tokoh2 luar PAS Reform.

        Penyokong semua...

        Jika kita gigit perjuangan dengan benda yang tepat, faham dengan tepat, insyaallah istiqomah itu dicampakkan Allah kepada kita. So, apakah landasan perjuangan langgar Hadi ini?

        [1]
        Falsafah.


        Falsafahnya ialah untuk mencilok, memperkenalkan, menegakkan atau mana-mana yang mampu dahulu; sistem Islam di Malaysia ini. Kita beriman dengan falsafah ini dahulu. Jalan yang ada setakat hari, di Malaysia ini, adalah demokrasi. Kebetulan yang berlaku setakat ini pula ialah PAS.

        Maka, PAS Reform MENUMPANG kebetulan yang ada (PAS), dan turut mendesak kebetulan yang ada setakat itu, dengan beberapa desakan. Soal adap, salah, benar, kita serahkan kepada rakyat semua melalui konsep 'sokong ikut tajuk'.

        Kesimpulan setakat ini ialah : Langgar Hadi bukan kerana tokoh seperti TGNA dan bukan kerana jenama seperti PAS. Kita tidak beriman dengan 2 perkara tersebut. Kita beriman kepada Allah atas falsafah yang disandarkan kepada Allah.

        [2]
        Hujah.

        PAS Reform memperkenalkan gerakan Langgar Hadi juga atas hujah. Salah dan benar hujah itu juga dikembalikan sepenuhnya kepada public. Adap berhujah juga dikembalikan sepenuhnya kepada public. Sokong ikut tajuk. Jangan sesekali wala' dan thiqah kepada kami.

        Jesteru itulah, atas tajuk [2] ini, gua dan rakan berusaha berhujah berdepan dengan Hadi. Allah mengizinkan 2 kejadian itu berlaku setakat ini. Pertama di Muktamar Putik Pengkalan Chepa. Kedua di Rusila. Fikir sendiri kehinaan yang Allah tujukan. Hadi lari (berjalan laju mencapai payung dan menuju ke rumahnya) ketika gua terkial2 set handphone untuk rakaman.

        Kesimpulan setakat ini ialah : Langgar Hadi bukan kerana tokoh seperti TGNA dan bukan kerana jenama seperti PAS. Kita tidak beriman dengan 2 perkara tersebut. Kita beriman kepada Allah atas hujah.

        Penyokong semua...

        Gua ceritakan 1 kisah seseorang yang bertujuan untuk memberi faham kepada N3 ini. Bro Penarik Beca beriman dengan SIAPA dalam mengundi atau menyokong? Lihat keadaan dirinya. 1 juta ahli PAS memakinya. Tersisih dari kerja bergaji parti. Hidup dengan 4 kerat tulangnya.

        Tetapi apakah timbal balas yang dikenakan kepadanya menyebabkan dia tidak akan mengundi PAS? Atau isytihar masuk UMNO? Insyaallah tidak. Dan semoga Allah tetapkan hatinya begitu. Kerana apa? Dia tidak beriman dengan jenama. Dia tidak beriman dengan tokoh.

        Penyokong semua...

        Langgar Hadi dilakukan atas falsafah kepada Allah pertamanya. Atas hujah keduanya. Gerakan ke arah itu kita buat dengan tunduk kepada sunnah Allah, pembolehubah alam sehabis mungkin kita sebagai manusia kerdil dan kecil ini.

        Kepada yang menderma gua ucapkan terima kasih. Kepada yang berkongsi strategi, gua ucapkan terima kasih. Kepada yang bermati-matian menegur gua dalam kesilapan gua juga gua ucapkan terima kasih. Hanya Allah yang tahu.

        Cuma, setelah tunduk kepada sunnah Allah, pembolehubah alam, kita kembalikan soal menang (Langgar Hadi) itu kepada Allah kembali. Menang atau kalah, kita tetap begini. Jika lu sebagai student Morocco, lu akan stiil study di sana dan meneruskan hala-tuju hidup lu.

        Kalau gua sebagai peniaga kecil-kecilan, gua tetap berusaha dengan apa yang ada pada gua. Tiada imbuhan atas kemenangan. Yang ada hanya satu perasaan kemanisan berada dalam kefahaman pada Allah. Apa yang berlaku semuanya dirakamkan setakat mana yang Allah izinkan. Generasi akan datang yang akan belajar dari apa yang berlaku untuk semua ini.

        Penyokong semua...

        Kesimpulannya, sokonglah PAS Reform ikut tajuk. Bukan ikut akhlak kerana akhlak gua terutamanya memang totally out. Akhlak rakan terbaik dalam PAS reform pun belum tentu boleh tandingi akhlak Hadi Awang. Sokonglah Langgar Hadi kerana Allah. Jika suatu hari nanti, di dapati PAS Reform tidak lagi relevan atau sudah mengarut, lawannya habis2an. Matikan lah jenamanya.

        Berimanlah kepada Allah melebihi wala' kepada tokoh, thiqah kepada jenama. Kita semua hanyalah kebetulan yang dikehendaki Allah berada dalam satu-satu masa. Setiap orang dihadirkan jalan untuknya. Setaiap jalan dihadirkan orang untuknya. Bertugaslah dengan baik dengan mengigit faham ke atas Allah melampau apa sahaja perkara yang wujud.

        Dan untuk tajuk hujah TGNA, hadam dengan adil dan hadam hujah PAS Reform juga dengan adil. Gua berdoa semoga PAS Reform tidak akan menjadi bacul dengan hujah sehingga keganasan berlaku. Salah, salahlah. Benar, benarlah.

        Antara selagi tidak melanggar syariat, tetapi membunuh / melewatkan / membantutkan Islam, manakah yang lebih aula?

        Wallahualam.

        Pengalaman ngeri gua isi minyak Petronas Kubang Kerian.

        Oleh : AdukaTaruna

        Siyes gua citer ni bai. Nak caye tima kasih, tak nak caye sudah. Pagi semalam, gua ajak bini gua keluar. Dalam pukul 4 pagi gitu. Perut gua lapar. Ingat nak cari nasi berlauk. Tapi bini gua skang dalam mode mabuk tahap kronik. terpaksa gua drive sensorang.

        Gua sampai di flat Kubu Bharu ke apa ntah.. dekat2 dengan Maidin KB tu. Skali nasi berlauk tinggal ikan ayo jer. Malas la gua telan pepagi buta nih. Manis. Gua nak nasi daging goreng ke, ayam goreng ke. Orang Kelantan belum pandai lagi letak gula dalam minyak masak time goreng. Tahun 2020 kelak, gua tak tau la.

        Gua cari punya cari, sampai ke Taman Maju. Terus lagi, sampai ke Bilal. Terus lagi, sampai ke Kubang Kerian. Ni ada gak gua ketuk rumah Topeng Perak mintak nasi ni kang. Tetiba2... jeng jeng jeng.... KFC. 24 jam. Breakfast dari RM4.

        Gua slow kan kete. Pandang cermin belakang, jengok kiri-kanan. Pastikan Hjosama or Jeming Hase tak da. Gua park, dan terus order chess benjo apa ntah. Air fresh oren bing. Hah hambek kau.

        lepas makan, gua chow... terus ke arah Pengkalan Chepa. Sampai Petronas, gua singgah. isi minyak. Ron95 xtra. Tu jer gua mampu. Malap jer stesen ni. Seram la plak. Awe kat kuanter baik punya lentok.

        Lepas isi, gua start kete, dan chow. Time gear 1, guar dengar bunyi besi macam rantai or apa ntah seolah2 terseret dengan jalan. Halus jer bunyinya.

        Kete gua ke? Maklumlah kereta gua muda dari gua setahun jer. Gua break. Try jalan. Takda bunyi. Gua pun blah. Bunyi tu datang balik. Betul2 dari belakang. Ah sudah.. bergurau la plak.

        Gua benti tepi jalan. Jalan kosong. Sejuk dan  dan sedikit berkabus.50 m dari simpang rumah Topeng Perak. Gua keluar dan tengok bawah kete, belakang kete. Takda apa pun.

        Gua jalan balik. Bunyi lagi. Gua tengok cermin belakang. Nun di tengah jalan, di belakang kereta gua, ada dalam 10 makhluk bulat dan leper follow kereta gua. Bull Shit! Gua baca ayat apa yang gua hafal sambil pecut kereta. Makin ramai la plak. Kecil jer. Samar2. Lagi gua pecut, lagi ramai. Warghhhhhhh!!!

        Menghampiri simpang Kota Jembal. Simpang rumah Nik Aziz. Terang sikit jalan tu. Ni ada yang gua halakan kereta gua ke rumah Nik Aziz ni kang. Biar terbakar makhluk2 misteri nih. Tiba2 gua dapat idea. Kalau gua break emergency, mau mampos makhluk2 ni. Cantet. Kalau tak mampos? Gua lari ke rumah TGNA. Apa nak jadi, jadilah.

        Tarik belt, ngam2 simpang, gua usha pastikan kenderaan takda kat belakang melainkan makhluk kecil, leper dan bulat tu, gua tarikh handbreak ala2 drif. dan terus tekan pedal break. Streeeerrrt! kereta gua berhenti. Makhluk2 terdenting2 masuk bawah kereta gua. Gua buka belt, buka pintu, tinjau bawah kereta.



        Tu dia..... pakcik kayo!!!