Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 31, 2011

Melayu kan suka cuti.. ngeee...

Oleh : AdukaTaruna

Peniaga Cina hanya cuti pada hari yang berkenaan dengan mereka. Peniaga Melayu cuti apa sahaja perayaan yang ada. Majoriti lah. Hua3... termasuk gua.

So, target gua untuk siapkan beberapa tempahan sebelum gua cuti, nampaknya macam berjaya. Kalau Allah izinkanlah. So, yang lain-lain tu, gua sambung lepas raya Cina lah yer..

Tempahan yang telah disiapkan.

Baju Gempur Emas. Dinar Dan Dirham. Depan baju.


Belakang Baju plak. Pos sebundle by bas kurang RM20. Tapi lu kena pikap sendiri kat stesen bas la.


Orang tua ni tahu sengeh jer bai. Bukan nak tolong. Masa gua mula2 nak bisnes, nak siapkan bengkel koboi ni, gua jadi penguatkuasa MPKB tengah pagi buta. Turunkan banner tamat lesen. Nak buat dinding ma.. Muahahaha. Ijtihad gua kalau salah takper. Dapat 1 pahala. Kalau betul, 2 pahala. Tak gitu SFH?


Cetak beg cenderahati Annual Dinner kilang Rohm-Wako. 


1500pcs. 2 Warna kena cetak. Harga boleh dirunding.


Hah! Hambek lu! Cara orang miskin dan biadap niaga. Tak mampu buat dinding, rembat banner tarikh luput. Tak mampu beli mesin pengering, guna kereta tengah panas sebagai oven. Ngeee....

Lee Kuan Yew berjaya memadamkan kebangkitan di Johor.

Oleh : AdukaTaruna

Sejak UMNO (parti ciptaan British) menyerahkan Singapura kepada Lee Kuan Yew, negara yang dahulunya kepunyaan nenek moyang kita itu, begitu selesa dengan kejakunan Melayu UMNO mentadbir Malaysia amnya, Johor khususnya.

Dengan urus tadbir negara pesaing terdekat (Malaysia) yang rasuah, Singapura membolot segala peluang kekayaan negara. Sebuah pulau yang tiada sumber alam, boleh membolot pelaburan asing, kepercayaan urusan perlabuhanan dunia, pintu masuk udara ke Asia Tenggara. Semuanya dibolot Singapura tanpa pesaing negara jakun Melayu seperti Malaysia dan Indonesia.

Pertukaran kerajaan di Johor adalah petanda bahaya kepada Singapura.

Ketika tsunami 2008 melanda BN, Lee Kuan Yew bergegas ke Malaysia, berjumpa dengan kesemua kepala parti politik, termasuk BN sendiri. Transformasi kerajaan BN kepada sebuah kerajaan baru yang segar amat membahayakan Singapura yang selama ini membolot peluang ekonomi serantau.

BN adalah kunci kepada semua ini. UMNO adalah watak kepada semua ini. melalui UMNO, Tambak Johor gagal diganti bagi menamatkan menghalang kapal2 antarabangsa berlabuh ke Perlabuhan Tanjung pelepas.

Melalui UMNO, Pulau Batu Putih yang sejengkal dari Johor berbanding Singapura itu terlepas kepada Singapura. Melalui UMNO, air Johor dijual dengan harga murah tanpa berani membatalkan perjanjian bodoh pemimpin lampau itu.

Melalui UMNO, Simpanan Wang Pekerja rakyat Malaysia di Singapura gagal dituntut. melaui UMNO, ruang udara Malaysia dicerobohi tanpa berani dihalang. Melalui UMNO, kawasan tadahan air di Kota Tinggi dikatakan telah dijual kepada Singapura sehingga menyebabkan tuduh-menuduh antara Mahathir dan Muhyiddin.

Melalui UMNO, Tanjung Pagar, tanah KTM berjaya ditukar dengan nilai sekeping kertas dolar US yang dipaksakan nilai terhadapnya. Melalui UMNO, kebanyakkan saham GLC strategik negara berjaya dimiliki kumpulan Temasik. Isu yang membuatkan rakyat Thailand bangkit mengusir Taksin.

UMNO adalah kekuatan Lee Kuan Yew.

Jika PRK Tenang di Johor berjaya menyebabkan kebangkitan arus perubahan politik Johor, maka, kedudukan Lee Kuan Yew, sahabat baik pemimpin UMNO yang menyerahkan tanah itu, T A Rahman; akan terancam.

Jika Johor ditadbir dengan telus seperti Penang yang mencatatkan perlaburan tertinggi di bawah kepimpinan Lim Guan Eng, maka, Singapura memiliki pesaing kepercayaan ekonomi dunia. Urus niaga air Johor-Singapura pasti terbongkar. Pemilikan tanah2 Israel dan Singpura pasti terbongkar. Ini adalah kemuncak kepada Sakaratulmaut.

Lee Kuan Yew membakar diri menjelang hari terakhir pengundian.

Lee Kuan Yew sanggup menyebabkan dirinya dibenci Melayu Johor. Kerana Melayu Johor hanya berjaya mendapat kepuasan emosi. manakala Singapura mengekalkan segala kelebihan ekonomi dan kestabilan.

Celahan Lee Kuan Yew di PRK berjaya menyebabkan Melayu yang rata2 meiliki saiz otak kecil itu menterjemahkan kemarahanan dengan menyokong BN. Ianya sama seperti marahkan Israel dengan menyokong Hosni Mubarak. Marahkan Israel dengan menyokong keluarga Saud.

Melayu marah dengan bangkit mengharung cuaca untuk mengundi. Peratusan mengundi Melayu tinggi.

Cina terperangkap dengan sentimen kejayaan kerajaan Cina Singapura, dengan keperluan perubahan untuk keadilan hidup. Ianya mungkin menyebabkan Cina Tenang berasakan tidak berbaloi mengharung cuaca untuk memilih persimpangan. Peratusan mengundi Cina rendah.

Lee Kuan Yew berjaya.

Akhirnya Lee Kuan Yew berjaya. Demi kelangsungan Singapura yang diserahkan T A Rahman melalui UMNO. Malapetaka jika Tenang memcatatkan majoriti BN semakin mengecil dalam kepungan agensi milik negara. Gelombang itu lebih bahaya dari gelombang Sibu kepada BN Sarawak.

Melayu Hutan apa yang mereka tahu?

Jan 30, 2011

Komen ringan wal pemalas gua..

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Raya Cina ni, gua balik Seremban. Adik beradik gua nak wat makan besar pakai chopstick. Hua3.. Balik berdua dengan bini gua. Naik bas mahal nak mampos. Lagi mahal dari naik kete. Nak naik kete gua, tak lepas plak. Kena naik keteapi. Skali tiket dah habis (gua beli 2 minggu lepas). Tapi gua beli tiket keteapi dari Seremban ke Wakaf Bharu.

Pastu gua teringat kaedah member Kelantan gua masa gua takda tiket kes mahkamah gua lepas. Gua naik lompat, duduk atas lantai, bayar denda. Tambahan RM10 kepada tiket kelas biasa. Gilo sungguh gomen ni. Dari buat bangunan 100 tingkat, baik panjangkan gerabak. Subsidi petrol yang Paklah tarik atas alasan nak tingkatkan pengangkutan awam tu pun gua tak tau apa khabar. Pundek punya Melayu Felda. Ngeee...

Naik bas ke, naik lompat, naik bas ke, naik lompat. Haha... payah dah kalau dah kawin nih. Kalau bujang senang.

Tadik mak gua tepon. Gua ingat nak tanya pasal kepulangan anak dia yang sekor nih. Tapi motip utama dia ialah tanya pasal apa gua kuar sukabar lagi. Gua ingat, dah lepas dah gua dari diketahui oleh mak gua. Mak gua jenis tak baca paper perdana nih. Adusss.... sapa plak memandai2 bagi mak gua paper Kosmo ni?

Bermakna, makan besar adik-beradik gua akan bertukar menjadi acara ceramah dan kaunseling mak gua kepada gua... Ayak.. Mampos gua...

x_x

[2]

Tahniah BN. Tahniah PAS. Terima kasih PKR dan DAP. Dari Anwar sampai ke pimpinan bawah. Dari Lim Kit Siang sampai ke aktivis bawah. Walau segala kekuatan milik negara dikerahkan, target BN yang disampaikan SB kepada gua tidak berjaya. Majority hanya 3k.

Cuma, gua terkilan kerana pengundi Cina enggan keluar mengharungi cabaran cuaca untuk mengundi. Ketika pengundi Felda sudah 50%, pengundi Cina baru 20%. Gua tak tahu keadaan berubah atau tidak kalau PAS meletakkan calon dari Dewan Penyokong PAS. Cikgu Mala tetap terbaik, cuma berada dalam kaedah jari kelompok manusia hutan.

Tak pun jemaah PAS lupa bersugi kot. Ke guane SFH?

[3]

Skang ni Mubarak Hosni goyah. Jika Hosni tumbang, gua harap kekosongan yang ditinggalkan tidak diisi oleh produk CIA. Dan paling penting ialah gelombang itu merebak dan melanda Arab Saudi. Raja paling gua benci selepas Raja itu.

Berani tak muslim bumi Nabi berevolusi?

[4]

Rakan gua bercadang mahu berhijrah ke Ireland. Boleh tak lu orang bagi cadangan perniagaan permulaan yang sesuai dijalankan di sana? Jangan la tahap modal juta2. Modal yang mampu bagi orang kebanyakan macam kita2 ni la.

Jika menjual pakaian muslim, tudung misalnya, boleh lah kiranya lu kongsikan maklumat dan tunjuk ajar.

Jika menjual makanan frozen misalnya, boleh lah kiranya lu kongsikan maklumat dan tunjuk ajar.

harap dapat bantuan idea dan maklumat dari lu semua. Tq banyak aa...

Kempen UMNO yang Melayu Hutan tidak tahu.

Jan 29, 2011

Mampos 'BN' Mesir : Doakan kejayaan anak muda Mesir.

Oleh : AdukaTaruna

Gua excited dengan keadaan Mesir. Mat Sabu pimpin demo sokongan kepada anak muda Mesir pada Isnin, 11 pagi di Kedutaan Mesir. Mampos Hosni!

Translate xenan. Logo xenan.

10:41 - Flashback dengan tarikh: The Wall Street Journal, Charles
Levinson cacat pengganti berpotensi untuk Presiden Hosni Mubarak:
Ahmed Shafiq, menteri penerbangan awam dan bekas komander tentera
udara Mesir.

"Shafiq mempunyai reputasi baik. Dia keras, jujur, dan rendah-butang,"
kata seorang pegawai senior di parti berkuasa Mesir akhbar. "Namanya
pasti di luar sana."

10:31 - Dengan Mesir bandar-bandar besar di berantakan dan tentera
respons yang berlaku, perhatian dunia kini berubah menjadi Field
Marsekal Mohamed Hussein Tantawi Soliman, menteri pertahanan dan
panglima angkatan bersenjata Mesir. Dia tidak pernah mendengar dari
dan, seperti Mubarak, kami belum pernah mendengar tentang
keberadaannya.

Leftenan Jeneral Sami Amihud, kepala kakitangan tentera, berada di
Washington DC untuk perbincangan peringkat tinggi, tapi dia dilaporkan
kembali ke Mesir sekarang.

10:14 - Robert Gibbs, juru bicara Presiden Amerika Syarikat, Barack
Obama, mengatakan bahawa situasi di Mesir "akan diselesaikan oleh
rakyat Mesir."

10:10 - Gibbs berkata Obama tidak berbicara dengan Presiden Mesir
Hosni Mubarak. Dia menggambarkan peristiwa di Mesir sebagai "cecair
dan dinamik." Obama telah mendengar dari penasihat keselamatan
kebangsaan dan Duta Besar AS untuk Mesir Margaret Scobey.

21:51 - Nicholas Veliotes, yang menjabat sebagai Duta Besar AS untuk
Mesir pada pertengahan 1980-an selama tahun-tahun pertama Presiden
Hosni Mubarak, berkata kepada Al-Jazeera bahawa kerajaan Mubarak telah
komited salah langkah.

"Malangnya peristiwa, termasuk peristiwa pengganas, menyebabkan reaksi
kerajaan terlalu bersemangat dan kemudian ... undang-undang darurat
telah diberikan dalam [30] tahun terakhir dengan cara yang botol semua
rasa kecewa dan membantu menciptakan rasa putus asa , dan di sini
kita, "katanya.

21:43 - rusuhan Mesir adalah urusan antarabangsa, dan aktivis di dalam
negeri telah meminta simpatisan tempat lain untuk memprotes dalam
perpaduan. Kami melihat satu protes di sini di Qatar hari ini - sebuah
peristiwa langka di negeri ini - dan kami telah menerima video dari
demonstrasi di luar kedutaan besar Mesir di Dublin:

09:40 - Namanya belum disebutkan hari ini banyak, tapi tokoh
pembangkang Mohamed ElBaradei kemungkinan masih di bawah beberapa
jenis tahanan rumah di Kaherah. Al-Jazeera bercakap dengan ahli-ahli
Persatuan Kebangsaan-nya untuk Laman sebelumnya, dia mengatakan bahawa
penganjur tidak dapat berkomunikasi dengan ElBaradei. Ia dilaporkan
disembur dengan air - mungkin dari meriam air polis - di awal hari dan
telah diblokade oleh polis di dalam masjid tempat ia mengamati doa
tengah hari.

21:36 - Beberapa syarikat penerbangan Eropah telah mengubah jadwal
atau membatalkan penerbangan ke Mesir, karena jam malam yang telah
dikuatkuasakan di seluruh negeri, laporan Reuters. British Airways
telah mengubah jadual sehingga semua penerbangan tiba dan berlepas
dari Kaherah di siang hari, dan Lufthansa telah membatalkan satu
penerbangan yang akan meninggalkan Kaherah untuk Frankfurt jam 4:50
pagi.

21:20 - Kami telah mendengar dari menteri luar negeri di Eropah dan
Amerika Syarikat Hillary Clinton, yang tergeser Facebook retorik
Amerika di Mesir, tetapi dua orang yang kita belum mendengar dari yang
paling penting: Presiden Hosni Mubarak dan Presiden Barack Obama.

21:14 - cuplikan kami anggota tentera Mesir, mungkin penjaga presiden,
memandu pengangkut pasukan melalui jalan-jalan Kaherah:

21:09 - The Daily News, salah satu surat khabar atas Mesir berbahasa
Inggeris independen, mempunyai bungkus yang sepotong-up diposting.
Saya akan mengambil beberapa bit penting dan potongan keluar segera.

20:51 - majalah Atlantic Alexis Madrigal telah diposting apa yang
dikatakannya adalah salinan dari manual melewati antara aktivis
demonstran untuk mempersiapkan sesama mereka untuk demonstrasi hari
Jumaat. Ini termasuk maklumat tentang cara merakit keramaian
strategik, bagaimana untuk memerangi polis lapis baja, dan seperti apa
slogan berteriak.

4678 jumlah gambar

08:44 - majalah Time Karl Vick menarik dalam reaksi pertama dari
Israel itu bukan "no comment." Seorang menteri dalam pemerintahan
Perdana Menteri Benyamin Netanyahu mengatakan Vick bahawa pasukan
keselamatan Israel yakin Mesir akan dapat menekan para demonstran.
"Kami percaya bahawa Mesir akan mengatasi gelombang saat demonstrasi,
tetapi kita harus melihat ke masa depan," katanya. Sementara itu akan
lebih baik jika Mesir adalah demokrasi, kerana "demokrasi tidak
memulakan perang," kata Menteri, "Saya tidak yakin masa yang tepat
untuk wilayah Arab harus melalui proses demokrasi."

20:37 - Kami telah melihat laporan dari televisyen Al-Arabiya bahawa
demonstran menyerbu televisyen kerajaan Mesir, yang terletak
berhampiran pejabat biro kami sendiri di Kaherah, tapi mereka belum
dikukuhkan dan stesen masih penyiaran. Pada masa yang sama, kami telah
diberitahu bahawa personel lapis baja pembawa dilihat memandu melalui
jalan-jalan di Kaherah adalah perjalanan ke pejabat negara TV.

8:31 am - gambar pertama kami anggota tentera dan kenderaan di
jalan-jalan Kaherah bermula roll dalam:

4662 jumlah gambar

4670 jumlah gambar

4674 jumlah gambar

20:19 - anda dapat melihat foto-foto pilihan berkualiti tinggi
daripada protes baru-baru ini di Mesir sini, sila perhatikan, ada yang
berdarah dan menunjukkan demonstran terluka.

20:15 - Sebuah sudut ekonomi cepat dari rusuhan sosial dan politik di
Mesir, dari Reuters:

   minyak Brent naik ke $ 100 per barel pada hari Jumaat dan minyak
mentah AS melonjak lebih bahawa 4 peratus dalam perdagangan berat
sebagai rusuhan di pasaran Mesir terguncang ... "Ini mengetuk $ 100
per barrel. Bila-bila masa anda mempunyai kekerasan di Timur Tengah,
anda mempunyai (peniaga) membeli risiko. Ini akan terlepas secepat
sampai di sana," kata penganalisis Andrey Kryuchenkov di VTB Capital
di London.

 20:02 - Kita harus lebih banyak rakaman untuk menunjukkan anda dari
malam sebelumnya, dan kami sedang bekerja di upload terus pilihan dari
liputan istimewa kami. Di sini, anda boleh melihat penunjuk rasa malam
ini di Kaherah menentang jam malam dan menyerang lori lapis baja -
simbol yang diakui secara meluas aparat keamanan Mesir represif:



19:46 - Internet di Mesir, sejauh kita boleh mengatakan, kini telah
dimatikan selama 24 jam penuh. Arbor Networks, yang telah memantau
lalu lintas di dalam dan luar negeri lebih daripada 80 pembekal
perkhidmatan, telah merilis update grafik:

4658 jumlah gambar

19:40 - televisyen kerajaan Mesir telah mengumumkan bahawa jam malam,
yang semula digunakan untuk memilih bandar-bandar seperti Kaherah,
Alexandria dan Suez - kini diterapkan untuk seluruh negeri.
Gambar-gambar dari kamera televisyen kerajaan dan kamera kami di
Kaherah - yang tidak lebih dari seratus beberapa meter berasingan -
menceritakan kisah-kisah yang berbeza:

4654 jumlah gambar

19:31 - Berikut adalah beberapa cuplikan dari hari sebelumnya, ketika
pasukan kami di Kaherah diberitahu bahawa aparat keamanan negara
berada di bangunan perumahan biro kami:

19:27 - Imad Hamdi, anggota Ikhwanul Muslimin di Beni Suef sekitar 100
kilometer selatan Kairo, mengatakan bahawa demonstrasi bermula di
kotanya akan selepas solat tengah hari ini.

"Apa yang paling luar biasa dan kelihatan adalah orang-orang ini tidak
bergerak oleh parti politik atau masyarakat politik," katanya.

Menurut Hamdi, kerumunan sekitar 50.000 orang berkumpul untuk
menunjukkan, berbaris menuju markas yang berkuasa Parti Demokratik
Nasional (NDP) dan menuntut pembubaran parlimen saat ini. Mesir
diadakan pilihan raya perundangan dalam dua pusingan akhir November
dan awal Disember, mereka dikritik sebagai cacat fatal kerana rasuah
berleluasa dan intimidasi dan menghasilkan kemenangan besar bagi RPN.

19:19 - US Senator John Kerry, yang memimpin senat Jawatankuasa
Hubungan Luar Negeri, juga mengeluarkan kenyataan:

   Saya menyeru pasukan kerajaan Mesir dan keselamatan untuk menahan
diri dalam menangani pengunjuk rasa dan menghormati hak asasi warga
negaranya untuk mencari penyertaan yang lebih besar dalam pemerintahan
mereka sendiri. Kerajaan Mesir juga harus segera mengembalikan
komunikasi dan akses ke laman web rangkaian sosial. Saya berharap
orang-orang Mesir akan terus mengingati pelajaran dan warisan
pengunjuk rasa damai dari Gandhi Dr King dan untuk melaksanakan hak
mereka untuk didengar dalam tradisi, yang akan rally orang damai di
mana-mana dalam perpaduan.

   Kita tahu penindasan yang tidak akan memperbaiki masalah yang
meninggalkan orang-orang di Mesir dan di Timur Tengah merasa putus asa
dan kekecewaan. Dalam analisis akhir, tidak dengan peluru getah dan
meriam air yang tempahan akan dikembalikan.

   Waktunya telah tiba bagi kerajaan di kawasan tersebut untuk segera
memperbaiki tata kelola dan transparansi, membuka lapangan untuk
pembangkang yang benar dan identiti politik baru, membuat jalan nyata
untuk mendengar dan mempertimbangkan keinginan dan keperluan warganya,
dan menunjukkan kepada generasi muda bahawa mereka akan mempunyai
peluang lebih baik esok hari daripada yang mereka lakukan hari ini.
Dalam kes Mesir, Presiden Mubarak memiliki kesempatan untuk memadamkan
rusuhan dengan memastikan bahawa suatu proses demokrasi yang bebas dan
terbuka akan berada di tempat ketika saatnya tiba untuk memilih
pemimpin seterusnya negara itu akhir tahun ini.

19:15 - Pihak tentera kini telah tiba di Alexandria, walaupun laporan
Rawya Rageh bahawa mereka tidak menghadapi para demonstran di sana
dengan kekerasan. Bahkan, katanya, mereka memberikan mereka diacungi
jempol.

Situasi berbeza di Suez, di mana Jamal Elshayyal mengatakan polis
masih bentrok dengan pengunjuk rasa.

19:13 - Clinton mengatakan Amerika Syarikat adalah "sangat prihatin"
dengan menggunakan kerajaan kekerasan terhadap penunjuk rasa dan
"harus melakukan segala daya" untuk mengendalikan pasukan keselamatan.
Dia juga menyeru demonstran agar tidak melakukan kekerasan.

Profesor Ibrahim Arafat Qatar University, di studio dengan kami,
mengatakan kenyataan Clinton adalah "ringan." Tapi Fawaz Gerges,
seorang profesor politik Timur Tengah dan hubungan antarabangsa di
London School of Economics, mengatakan itu adalah kenyataan terkuat
dari Amerika Syarikat.

07:11 - Menteri Luar Negeri AS Hillary Clinton, berbicara di
Washington DC, mengatakan kerajaan Mesir harus "membalikkan
langkah-langkah belum pernah terjadi sebelumnya yang telah diambilnya
untuk memotong komunikasi" dari dalam negeri dan bahawa Amerika
Syarikat "sangat percaya bahawa Mesir kerajaan perlu terlibat secara
langsung dengan orang-orang Mesir dalam melaksanakan diperlukan
pembaharuan ekonomi, politik dan sosial. "

18:51 - Profesor Fawaz Gerges, bercakap kepada Al Jazeera, menyebutkan
pemberontakan di Tunisia, yang tentu saja ada di benak setiap orang.
Para pengunjuk rasa secara jelas berkaitan "hari kemarahan" mereka
pada hari Selasa dengan rusuhan di sana, untuk menumbangkan presiden
lama Zine El Abidine Ben Ali. Gerges mengatakan bahawa tentera
memainkan peranan kunci di Tunisia, pada dasarnya membantu untuk
meyakinkan Ben Ali ia harus pergi. Kita perlu mengawasi apa yang
pendirian tentera tidak di Mesir, dan ingat bahawa Mubarak adalah
orang tentera sendiri.

18:48 - Api masih mengamuk di kompleks di Kaherah bahawa rumah
berkuasa Parti Demokratik Nasional. Tidak ada indikasi bahawa setiap
mobil pemadam kebakaran belum merespon. Dan Ayman Mohyeldin
mengingatkan kita bahawa muzium terkenal kebangsaan Mesir - rumah
artifak tak ternilai dating kembali ke negara era Firaun - duduk di
dekatnya.

Dari tetingkap biro kami, mic nya terus mengambil suara tembakan dan
letupan di jalanan luar.

4650 jumlah gambar

18:42 - Jamal Elshayyal, di Suez, mengingatkan kita bahawa lima kereta
kebal dan kenderaan lapis baja yang membawa beberapa personel tentera
terguling ke kota sebelumnya hari ini selepas protes keganasan meletus
lagi. Salah satu penunjuk rasa telah meninggal dunia di sana saat ini,
tiga meninggal selama tiga hari sebelum protes. rusuhan Serius di Suez
mungkin terutama mengganggu kepada kerajaan Mesir, kerana bandar ini
terletak pada masa yang kritikal di mana Terusan Suez menyambung ke
Laut Merah.

18:40 - Polis kereta telah dibakar di Alexandria, di mana Al Jazeera
Rawya Rageh mengatakan dia telah menyaksikan "menyedihkan" adegan
warga biasa berjuang mati-matian untuk kembali ke rumah dan
mengelakkan berbenturan dengan aparat keamanan saat jam malam ini
berlaku. Mereka cuba tumpukan ke microbuses dan lori pick-up.

18:38 - Ini semakin sukar dan sukar untuk mendapatkan gambar yang
bagus keluar dari Kaherah - kegelapan telah menetapkan, dan asap dari
gas pemedih mata dan kebakaran adalah mengaburkan hawa sudah kotor
dari metropolis yang luas Mesir.

18:32 - Amin Iskander, pengasas protes dan gerakan pembangkang kifaya,
bercakap kepada Al Jazeera melalui terjemahan. Yang berkuasa Parti
Demokrasi Nasional "mendatangkan malapetaka dan rasuah" pada
orang-orang Mesir dan mempunyai "besi dan mencengkeram erat"
memaksakan kecemasan negara undang-undang keselamatan negara selama
tiga puluh tahun.

Presiden Hosni Mubarak, yang berkuasa sejak pembunuhan pendahulunya
Anwar Sadat pada tahun 1981, harus berjanji untuk tidak mencalonkan
diri untuk istilah lain dalam pemilihan presiden tahun ini, Iskander
kata.

6:27 am - Sementara kita menonton gambar yang menakjubkan dari Kaherah
- pengunjuk rasa membakar markas parti yang berkuasa,
menjungkirbalikkan lori polis lapis baja - ingat bahawa peristiwa di
Suez telah sebagai kekerasan, jika tidak lebih buruk. Al-Jazeera Jamal
Elshayyal telah ada selama ini:

06:21 - Ayman Al Jazeera Mohyeldin, di Kaherah, mengatakan dia bisa
mencium bau asap dari api terbawa ke biro. Api dilaporkan berlaku di
markas besar Parti Demokratik Nasional yang berkuasa. Para pemimpin
senior parti, termasuk putra Presiden Hosni Mubarak, Gamal, hanya di
gedung pertemuan terakhir untuk parti. Kami telah bercakap banyak
tentang bagaimana protes ini adalah "belum pernah terjadi sebelumnya,"
tapi ini adalah sesuatu yang belum pernah terjadi sebelumnya.

4638 jumlah gambar

18:18 - Al-Jazeera Jamal Elshayyal, laporan dari Suez, mengatakan ia
telah menyaksikan lima "tank tentera" memasuki daerah tersebut.
18:10 - laporan televisyen Mesir menyatakan bahawa Presiden Mubarak
telah memerintahkan tentera untuk menguatkan keselamatan negara selama
malam jam malam. Tapi kita masih belum mendengar daripada Mubarak
sendiri.
18:03 - Para pengunjuk rasa mulai menuju jambatan 6 Oktober di
Kaherah, menentang jam malam kerajaan yang mulai berlaku tiga minit
yang lalu.

05:55 - Mubarak telah sepenuhnya diam sejak aksi protes bermula empat
hari lalu. Masih ada kata pada polis di gedung kami di Kaherah.

05:50 - Ayman Al Jazeera Mohyeldin yang mengawasi demonstran berkumpul
di jalan di luar biro kami, meneriakkan bahawa mereka ingin hidup
dalam "martabat dan keamanan." Sementara itu, kita mendengar polis
mendekati pintu depan pejabat kami.

17:36 - Tidak ada update pada apa yang dilakukan pasukan keselamatan
dalam bangunan perumahan biro kami, tapi Al-Jazeera Ayman Mohyeldin
terus penyiaran. Di jalan-jalan, seolah-olah aba-aba, Cairenes yang
berkumpul di thoroughfares sibuk sekali untuk solat malam.

05:31 - pasukan keselamatan negara Mesir telah memasuki bangunan di
Kaherah Gelaa Street di mana biro kami terletak.

5:29 am - Kerajaan Mesir telah mengumumkan jam malam akan bermula
pukul 6 petang, dalam masa setengah jam. Ayman Al Jazeera Mohyeldin,
melaporkan dari Kaherah, mengatakan ribuan demonstran tetap di
jalanan.

17:23 - kamera Al Jazeera ditangkap rakaman dari pengangkut personel
lapis baja memandu di jalan dekat Tahrir Square pusat dengan pasukan
keselamatan memakai di dalam camoflauge. Orang-orang tampaknya
menyambut mereka dengan kebahagiaan. Adakah tentera Mesir ini?

4626 jumlah gambar

05:03 - Al-Jazeera Rawya Rageh melaporkan beberapa acara yang luar
biasa di Alexandria: Para pengunjuk rasa, yang sering melebihi jumlah
polis, telah "ditangkap" pegawai polis dan memukul beberapa dari
mereka dengan tongkat mereka sendiri. Polis tanpa gear mereka
ditinggalkan sendirian, mereka yang gigi mereka dihadapkan. Para
pengunjuk rasa juga tatacara kenderaan keselamatan terbakar.

16:57 - kru kami di studio menunjukkan tempat protes sedang
berlangsung di Kaherah:

16:45 - Al-Jazeera Hashem Ahelbarra, laporan dari Tunisia, mengatakan
warga di sana mengatakan bahawa pemberontakan mereka - yang
digulingkan 23 tahun Presiden Zine El Abidine Ben Ali - telah
"teladan" untuk seluruh dunia Arab.

16:36 - Suez tetap flashpoint hari terbesar. Massa terlihat sangat
besar di sana, dan sekurang-kurangnya satu orang dilaporkan meninggal,
tubuhnya dibawa melalui jalan oleh pengunjuk rasa, menurut Al Jazeera
Jamal Elshayyal.

Pengunjuk rasa ada juga menetapkan sekurang-kurangnya satu kenderaan
keselamatan terbakar:

4622 jumlah gambar

16:13 - It's luar biasa untuk menonton adegan yang sedang dimainkan di
pusat bandar Kaherah di televisyen sekarang. Para pengunjuk rasa
berkumpul di depan hotel Hilton Ramses, sementara sekitar seratus
meter jauhnya, polis terus waduk api gas air mata pada mereka. Hilton
Ramses adalah salah satu hotel yang paling mewah di seluruh negeri, di
mana pelancong Mesir kaya dan asing tidur, makan, dan minum di bilik
rata-rata warga Mesir tidak pernah bisa bermimpi affording.

16:09 - Al-Jazeera Arab melaporkan bahawa sekitar 15.000 orang protes
di Luxor, sebuah destinasi pelancongan utama di Mesir selatan. Kami
tidak dapat mengesahkan jumlah penonton yang boleh dipercayai saat
ini, terutama di Kaherah, di mana para demonstran telah tersebar di
seluruh ibukota.

16:03 - Al-Jazeera Raywa Rageh, di Alexandria, mengatakan sekitar 100
pengunjuk rasa berbaris sepanjang jalan raya pantai bandar meneriakkan
"tidak sah!" Dia telah mendengar tentang 10 protes tersebar di sekitar
pelabuhan Mediterranean.

15:58 - presenter kita di sini di studio Kamal Santamaria
menggambarkan peristiwa di Mesir sebagai "kekacauan mutlak." Itu bukan
sebuah keterangan tepat: Cuplikan dari jalan-jalan Kaherah menunjukkan
polis anti huru-hara menembak gas pemedih mata tepat di samping
laki-laki dalam berpakaian awam melemparkan batu pada kumpulan yang
sama pengunjuk rasa.

15:50 - adik stesen kami Al Jazeera Arab telah melaporkan dari seluruh
Mesir hari ini, sedang mereka mengatakan kita protes besar yang lain
di Port Said, yang terletak di mulut Terusan Suez di Laut
Mediterranean, dan dalam Damietta , sebuah bandar di Delta Nil. Mereka
melaporkan puluhan ribu pengunjuk rasa di Port Said dan ribuan di
Damietta, tempat orang ramai membakar pejabat Parti Demokratik
Nasional yang berkuasa.

15:46 - Hanya untuk memberikan rasa bagaimana hal-hal yang bergerak
cepat di Mesir: Pada Gelaa Street luar biro kami di Kaherah, di mana
beratus-ratus penunjuk perasaan yang damai berdoa hanya setengah jam
yang lalu, polis sekarang telah dihapuskan setiap orang dengan gas air
mata. Salah satu landmark ibukota, Ramses Hilton Hotel, tepat di
sebelah, dan pelancong telah ditolak masuk dari balkon mereka oleh
terbawa awan gas.

3:42 am - Rageh, di Alexandria, mengatakan pengunjuk rasa menetapkan
dua lori polis di atas api, dengan kereta awam "Peralihan tersepit."
Rageh bilang dia melihat demonstran membawa pegawai polis tercedera,
yang mengatakan para pengunjuk rasa, "Kita semua orang Mesir, kami
dengan anda."

3:40 am - Elshayyal, di Suez, mengatakan bahawa rampasan pejabat polis
al-Arbayyin di bandar ini adalah simbolik: Israel digunakan sebagai
pos komando selama perang 1973. Demonstran sekarang mengatakan mereka
menentang sebuah "pertempuran identik" terhadap kerajaan Presiden
Hosni Mubarak.

3:27 am - Elshayyal mengatakan pengunjuk rasa telah mengambil alih
bahagian tengah bandar, yang disebut al-Arbayyin. momentum itu
tampaknya berbalik ke dalam kehendak mereka selepas beberapa mobil
pemadam kebakaran cuba barel melalui kerumunan, menghantar orang
hamburan; penonton kemudian mulai melempari lori dengan batu.

"Sudah bermula dari buruk menjadi lebih buruk sejauh perkhidmatan
keselamatan di sini yang bersangkutan," katanya kita.

15:18 - Senior anggota parti yang berkuasa Mustafa al-Fiqi di telefon
dengan Al Jazeera Bahasa Inggeris: pemerintahan Presiden Hosni Mubarak
harus mengeluarkan respon, ini bukan tanda kelemahan. Dia yakin
Mubarak akan menghadapi orang-orang di beberapa hari mendatang ...
dinyatakan situasinya akan meningkat dan kita tidak akan merasakan
batas untuk apa yang sedang berlaku sekarang. "

03:15 - Anak pembangkang Ayman Nour politican terkemuka mengatakan Al
Jazeera Mohyeldin Ayman Nour di Kaherah yang dipukul di bahagian
belakang kepala dengan batu selepas solat siang. Nur sekarang di rumah
sakit.

3:07 am - Elshayyal, di Suez, mengatakan pengunjuk rasa tampaknya
telah mengambil alih pejabat polis di bandar dan membebaskan mereka
yang telah ditangkap dalam 48 jam terakhir.

3:03 am - Mohyeldin, di Kaherah, mengatakan dia berada di masjid di
Giza, di pinggiran di ibukota, di mana Mohamed ElBaradei berdoa pagi
ini. Polis membentuk penjagaan di sekitar keluar dari masjid dan, pada
90 minit yang lalu, adalah menjaga ElBaradei dan saudaranya dalam.
Mohyeldin dan krew kami berjaya keluar.

4614 jumlah gambar

14:55 - kami saluran Arab melaporkan bahawa 40.000 pengunjuk rasa di
Mansoura - sebuah bandar, menengah kelas pekerja di Delta Nil - yang
menyerang pejabat Parti Demokratik Nasional yang berkuasa. Itu akan
menjadi orang besar, dan kami tidak mengesahkan nombor.

Shadi Hamid, dari Brookings Institution, mengatakan dari studio di
Doha bahawa tidak peduli di mana protes pergi, orang-orang Mesir telah
membuat suatu prestasi besar.

14:47 - Al-Jazeera Jane Dutton mengatakan ada protes besar di Gelaa
St, luar biro Al Jazeera di Kaherah, dan gas air mata menguar lewat
jendela ketika pasukan kami di sana cuba melihat ke luar.

14:38 - video terbaru dari Suez menunjukkan garis kecil polis anti
huru hara, empat orang dalam, nampak tenggelam oleh kerumunan yang
jauh lebih besar dari pengunjuk rasa.

14:34 - Elshayyal, di Suez, melaporkan bahawa beberapa lori pemadam
kebakaran melaju di jalan ke arah demonstran, yang harus menyebar
untuk mengelakkan berlari dan kemudian melontar lori dengan batu.
Elshayyal menganggarkan kerumunan orang di 2.000 sampai 3,000 orang,
yang telah menyalakan api di jalan.

Young demonstran telah memberitahu Elshayyal: "Kami tidak akan hidup
seperti orang tua kita lakukan."

14:31 - Dutton, di Kaherah, berkata pengunjuk rasa juga ditempatkan
menyalahkan Amerika Syarikat untuk menyokong kerajaan 30 tahun
Presiden Hosni Mubarak.

14:25 - Dutton laporan dari Kaherah: Beribu-ribu orang mengalir keluar
dari masjid di Ramses Square, dekat stesen kereta api utama Kaherah,
meneriakkan slogan-slogan anti-kerajaan. Mereka bertemu langsung
dengan menembak gas pemedih mata polis anti huru-hara. Al-Jazeera
footage live dari tempat kejadian menunjukkan sebahagian besar persegi
sepi saat ini.

4618 jumlah gambar

14:21 - anda boleh melihat Al Jazeera berbahasa Inggeris Livestream sini.

2:18 am - Para pengunjuk rasa di Kaherah telah dilaporkan juga
berkumpul di depan kediaman Mubarak, halaman selalu dijaga sangat oleh
keselamatan. Vodafone, pembekal perkhidmatan utama bimbit di Mesir,
berkata pihaknya telah diperintahkan oleh kerajaan untuk menangguhkan
perkhidmatan "di daerah terpilih" negara dan bahawa itu "wajib untuk
memenuhi."

13:20 - Ini adalah grafik dari Arbor Networks menunjukkan bagaimana
lalu lintas internet benar-benar flatlined Mesir pada Khamis malam
sekitar pukul 05:45.

4642 jumlah gambar

12:54 - Aktivis di Mesir telah dipanggil untuk orang-orang di
negara-negara lain untuk menunjukkan perpaduan dengan protes, terutama
pada kedutaan besar Mesir dan konsulat. Sekumpulan kecil bahkan
berkumpul untuk memprotes di Doha, ibukota Qatar, di mana demonstrasi
politik hampir pernah terdengar.

12:39 am - Wikileaks baru saja merilis 46 kabel diplomatik dari
Kedutaan Besar Kaherah. Mulai dari unclassified untuk rahsia dan
tarikh untuk 2009 dan 2010, yang terbaru dari Februari tahun lalu.

12:05 - Siang hari doa akan bermula akan turun Mesir. Para pengunjuk
rasa diharapkan akan bermula demonstrasi mereka ketika mereka selesai,
dalam kira-kira satu jam. Sementara itu, laporan yang datang dari
pelbagai sumber - termasuk wartawan Al Jazeera sendiri di Mesir -
bahawa perkhidmatan telefon bimbit dan akses internet telah terhambat
dan, di beberapa daerah, benar-benar disekat.