Skip to main content

Sokong Hasan Ali. Ronie Liu diminta tidak campuri urusan muslim.

Oleh : AdukaTaruna

Dalam kes larangan muslim bekerja di tempat-tempat yang menyajikan arak, gua mengambil pendirian untuk menyokong Hasan Ali. Namun, masalah ini perlu diselesaikan secara professional dan bertaraf leader.

Ronie Liu diminta tidak mencampuri urusan muslim. Larangan itu hanyalah untuk muslim. Ianya tidak mengganggu-gugat hak pekerja bukan muslim. Alasan peruntukan larangan itu tidak membantu pertumbuhan ekonomi adalah karut.

Untuk isu teguran SUA PAS kepada Hasan Ali berhubung pendirian berkaitan dengan kemelut perlantikan SUK pula, adalah isu berbeza. Lu orang boleh tolak, tapi gua beranggapan, Hasan Ali bakal menjadi kambing hitam berikutan tekanan yang memuncak kepada team Hadi.

Ingat, Hadi telah dibuktikan Allah bergerak atas kedudukan pangkat dan kuasa beliau. Ketika Hadi melontarkan idea UG, pelbagai pihak akar umbi dan pimpinan BR lainnya meminta Hadi memberikan detail terhadap idea UG itu. Tetapi Hadi ghaib.

Namun, apabila pemilihan meyaksikan orang2 rapatnya tumbang, Roslan sms, etc, Hadi muncul memberikan penjelasan mengenai UG melalui rakaman video. UG ditutup katanya. Ahli PAS malas membaca. Ini adalah kerja Allah menyusun takdir yang terakam dalam timeline untuk manusia golongan berfikir.

Allah menggerakkan anak muda untuk bangkit melawan kepalsuan Hadi. Tidak lama lagi, jika Allah izinkan, akan berlaku debat antara menantu Hadi dengan Ustaz Wan Xi.

Wallahualam.

Comments

  1. Tiga perenggan pertama je elok lepas tu Hadi gak kena.mmg macam haram la lu.haha.

    bagus gak khalid bertindak tangkas mintak kerjasama pusat zakat bantu pekerja arak muslim ni.setiap yg haram mesti ada gantian (alternatif) nya.

    umno yg konon lebih pandai jaga kepentingan melayu dan islam ni mesti tak puas hati,lepas ni bangkit balik isu cukai arak

    ReplyDelete
  2. Ikut pengalaman, nnt tokey Arak tiow Najeb, mst akn ade tentangan kat larangan nih. Bg sy, ini adalah larangan yg sy nntkn selepas BR dpt Selangor. Akhirnya baru ku sedar, islam rupenye negara kite nih. Harap negeri len pon buat lar akta2 yg mcm nih. Next act, artist, bile lg nk tiow diaorg, sy pon dh makin panas jer dgn mereka nih..

    ReplyDelete
  3. wa tak berapa bekenan dgn isu ni..
    melayu ni unik bab akal logik depa,
    letak lah dalil dan hujah depa terima, tapi pilihan tetap dengan logik melayu depa..
    melayu kerja kedai arak itu pilihan depa.. walaupun banyak lagi pilihan ada!
    depa pilih sebab depa suka!... minum free bro.. boleh enjoy apa
    ULAMA Melayu pilih perpaduang dgn bapok segala tokey Arak.. itu pilihan dia..
    Ulama Melayu pilih sebab dia suka!!
    DApat SEnang free bro.. boleh melancong sana sini.. clubing dgn bapok2 keparat melayu.. enjoy hapa?
    kalou Melayu syok2 kerja kedai arak.. kita bela..kita bantu duit zakat!
    kalou wanita melayu syok2 jadi GRO buat duit sambil layan enjoy..
    kita bela.. kaita bantu duit zakat..
    kalou ULAMA Melayu syok2 menyundal dengan keparat2 Umno bapa judi dan arak..
    kita bela, kita puja... kita bantu wang derma rakyat, wang parti.. pegi melancong enjoy sana sini..
    moleek, coomell...
    Meh kita ramai2 pakat buat maksiat..
    meh buat khianat buat jahat, samseng, sebar ajaran sesat..
    tabung zakat ada nak bela..
    alim ulama ada nak bela..
    pengikut wala ada nak bela..
    agama ada buli jaja..

    senang jadi melayu nih!! klass gilo..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.