Skip to main content

Santai...

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Lama sedikit gua tidak update blog. Bz menyiapkan tempahan T Shirt. Hikmah dibelai (puak Rusila marah gua guna istilah dipukul), gua dapat tempahan baju dari satu kumpulan perniagaan di Terengganu. Hua3...


Di atas adalah kata2 penegak Hadi. Selepas Hadi menunjukkan true colour  dia pada hari tersebut, SFH buat pusingan U turn. Gua jatuh hukum dipancung la. Gua maki dan datang la. Gua datang awal sangat la. Walau projek Langgar Hadi, tapi kena jumpa Batu Api di tingkat 1 la.. Ngee..


Ingatlah pembaca sekalian. Kita tidak menentang UMNO itu kerana namanya UMNO. Kita tidak menyokong PAS itu kerana namanya PAS. Kita tidak menyokong TGHA/TGNA itu atas namanya TGHA/TGNA.

Pemimpin yang bodoh tegak atas sokongan puak yang lebih bodoh dari pemimpin itu.

[2]

Berbual dengan anggota polis di IPD Marang, gua dapat serba sedikit gambaran tugas mereka. Tekanan orang atas dan campur tangan politik. Satu anggota polis masih mendakwa gua adalah anggota polis juga. Siap sebutkan 4 angka awal no badan gua (gua lupa angka tersebut). Gua nafikan depan rakan polis yang lain.

Tapi dia bersunguh2. Dia minta gua tidak berselindung sesama anggota. Dia tunjuk gambar dia bersama kepimpinan tertinggi polis (gua tak kenal langsung) dalam handphone. Dia tahu siapa gua A to Z. Gua garu kepala dalam hati (peh ada juga kes garu kepala dalam hati ni bai). Intelligence police celah mana? Gua kerja Pak Guard jer ma.

Satu tajuk perbualan ialah, pendakwaan mereka terhadap perancangan kemenangan BN di Tenang. Mungkin dari segala aspek, pemilihan tarikh, kepungan pengundi orang asli, pemindahan bertujuan kepungan pengundi India estet dengan sebab misteri batu terbang, kawalan media, culaan pihak polis mencatat kemenangan BN melebihi majoriti 4000. Dengan motif kepercayaan meningkat kepada Najib sebanyak 100% dari majoriti Paklah.

[3]

Gua akui, bab2 binatang, gua ada taman dalam hati. Memang masa kekecik dulu gua ganas. Lastik burung, sembelih guna pisau lipat 10 sen, laga spider, siksa kerengga, masukkan rumput dalam bontot pepatung; tapi seingat gua, sejak gua dah sekolah menengah, sudah ada lanskap taman dalam hati gua bab2 binatang ni. Lu nak tuduh gua poyo ke, mampos la. Gua catat jer nih.

Petang semalam, gua masuk kerja, rakan dan bos memaklumkan sebentar tadi ada ular masuk ke dalam bangunan pos. Dan telah dibunuh. Gua pergi tengok bangkai. Tak lah besar. Tapi cukup la mencetuskan konflik manusia dengan ular dalam dunia manusia awam. Bukan dunia manusia zoologi ke perlihitan ke, etc. Ular tersebut bersaiz lampu kalimantang dan sepanjang lebih kurang 1 meter.

Apa yang syahdunya, bila gua picit2 badan ular dengan kayu, tubik 10 bijik telur ma. Aduss.. maybe ular tu sesat untuk cari port bertelur. Memanglah ada dalil membunuh binatang berbisa. Tapi pada gua itu dalil harus, bukan wajib. Harus dalam keadaan tiada pilihan. Maybe tiada pilihan, maybe lambat sangat kalau nak kol bomba.

Imbas kembali budaya Melayu menyembelih ternakan korban. Dia tambat lembu rapat2, dan sembelih sekor2. Depan lembu2 lain. Memang sedih gak gua bai.. berkaca2 mata lembu2 tu tengok rakan dia. Tapi bila dah masak, gua telan gak. G mampos la.

Gua cadang dalam blog cabuk gua nih, lain kali, kalau nak sembelih lembu secara beramai2 gitu, kita ikut cerdik orang putih la. Bawak2 la tinggalkan pemikiran Melayu yang bodoh tahap terbawah nih. Kita tutup mata lembu2 dengan penutup mata.

Ianya sedikit sebanyak menenangkan lembu yang ingin disembelih. Tak la kita terpaksa menggunakan kekerasan untuk menumbangkan dan disembelih. Ianya juga mengurangkan penderaan perasaan kepada lembu2 yang menanti giliran. Ikut gua, kalau ada alat yang boleh menghalang pendengaran lembu2 lain dari suara manusia dan suara lembu disembelih, pun gua cadang jugak.

[4]

Gua melihat Ostad Wan Xi mempunyai kenalan dan bercampur dengan manusia pelbagai fikrah. Berbeza sungguh dengan apa yang gua lihat terhadap Ostad lain. Bukan nak puji, tapi nak share. Lu pun boleh timbang pemerhatian gua dengan pemerhatian lu sendiri terhadap Ostad2 lain.

Wan Xi mempunyai rakan 'gelak ketawa sambil usrah', GKSU; dari kalangan Syiah. Dia juga GKSU dengan gua yang pernah menghina isteri Nabi, dan berfahaman 'mengambil yang terbaik dari 4 mazhab untuk perkara yang diyakini faham, tetapi untuk perkara yang tidak faham dan tidak tahu, ambil Syafie yang sedia ada.'

Wan Xi juga GKSU dengan LeeSlimShady yang komunis. Wan Xi juga GKSU dengan budak2 Tukar Tiub. Sosialis. Gua melihat, Wan Xi tidak mengambil sikap menjatuhkan hukum dalam setiap pertembungan idealogi yang tercetus dalam GKSU. Tetapi menentang dalam hujah. Dari itu, gua tiru dan cuba jawab persoalan yang dibangkitkan oleh bro Abu Nawas, Sosialis Melayu Berbaju Batik, dalam facebooknya.

Dakwa bro Abu Nawas begini :

"Ini meja VIP.. Dalam Islam ada meja VIP ka?"

Dia begini bro. Pada gua, itu hanyalah satu pakej dari pihak hotel. Gua percaya TGNA dan exco Kelantan pun ambil pot antara VIP standard atau protocol standard. Ada, adalah. Tak da, takda lah. Bukan isu. Mari kita lihat :


Sekor2 boleh bergambar tanpa sekatan pengawal peribadi. Meja Exco pun duduk bersebelahan dengan meja kita semua. Gua ingat kalau kita mintak tukar garfu dengan exco pun, dia takda hal punya. Tiada bodyguard yang perlu scan garfu tu.


Ni pulak adalah gambar TGNA makan nasi bungkus dengan rakan blogger juga. Say To Munafiqeen kalau tak silap gua. Satu meja, satu level nasi bungkus. Protocol standard dan VIP standard adalah satu benda semasa. Kalau ada, adalah. Takda, takdalah. Tak perlu berbantah2, dan paling penting jangan sesekali mehalalkan benda haram, dan haramkan benda halal.


Ni plak 'VIP' dan 'Protocol' TGNA makan kenduri. Ada, adalah. Takda, takdalah. Cuma jangan melampau sudah. Sampai mewajibkan, sampai menyusahkan, sampai menganiaya dan sebagainya.


Ni plak, rakan gua bergambar dengan pemimpin paling ramai musuh UMNO. Dari 10 media UMNO, 13 darinya tak suka Husam. Logiknya, paling ramai musuh, paling ramai bodyguard.


Dan ini pula 'VIP' dan 'Protocol' TGHA. Gambar ini dirakam selepas kumpulan memancing TGHA menyelamatkan sesorang dari lemas, dengan izin Allah. Cuma pembolehubahnya adalah keadaan ini tidak menggugat kedudukan kuasa peribadi lah. Malah, ianya membantu. Itu pembolehubahnya. Selagi tidak menggugat, orang gila sesat ke rumah pun dilayan baik. Pembolehubah kepada TGHA yang gua rakamkan sebagai sejarah.

Comments

  1. lu suruh bro.SFH arrange kan
    pertemuan lu dgn HAdi
    abis citer ^_^


    kita tutup dgn Happy Ending.^_^


    bckp
    bab protocol ni,
    wa rasa wa leh terima pandangan salam kemunting.

    islam ada protocol ke?
    hmm..
    kene define word protocol tu dulu.
    baru leh discuss.
    klu tak,
    akan berlakunya salah faham
    dlm memahami word protocol.

    klu wa kata
    masuk tandas pon ada protocol ok ke?^_^

    ReplyDelete
  2. protocol masuk tandas...baca doa , masuk , buka seluar teruskan teruskan hajat ...that is protocol...

    ReplyDelete
  3. syeikh..

    1. memaki dan mencarut pada tubuh orang tak kiralah tajuk apa.. berdosa..

    dalil;

    surah al-humazah ayat 1-5..

    malas ALLAH ugut dengan Neraka Wail..

    Dalil Kaab Asyraf menunjukkan maki tiada dibolehkan malah dalam kaedah tertentu.. persepsi non muslim tidak dijaga, malah yang penting.. kesatuan jemaah ISLAM diutamakan..

    bukan dalil itu menunjukkan Lu boleh dipancung??

    lu terer buat satira tapi tak reti Qias dalil??
    pelik aku orang genius cam ni.. hehe

    dan.. perkara yang Lu buat itu mungkar.. berdosa.. patut ditegur..

    kalau Jemaah rusila nak hukum Lu..
    lepas kes boleh minum2 dgn cybershot ka??
    atau boleh datang kali kedua pi lepak restoren lempeng sebelum/selepas pergi balai polis sedangkan balai polis jauh berbanding masjid rusila yang jemaah sana ada..

    siap jemaah rusila boleh salam2 lagi..

    kes lu hanya salah faham yang lu cipta sendiri..

    kalau lu tunggu batu api..
    ada salah faham berlaku??

    kalau batu api.. tak kota janji?

    ada wa buat U turn tak sokong lu??

    kalu lu langgar selepas pukul 3..
    wa boleh terima..
    tak kira apa kes berlaku..
    lu dah hormat perjanjian asal..

    tetapi lu tidak hormat perjanjian asal malah mencipta pelbagai alasan..

    tapi lu langgar ketika orang nak bersalam atau ketika berjalan..
    sama macam taktik di muktamar Kota bharu..

    Bro.. lu ada akal..
    lu nak tanya isu UG yang SYura setuju semua tutup..
    lu nak paksa TGHA jawab ketika khalayak ramai yang menyalahi etika Jemaah??

    apa lu cuba buktikan??
    lu nak cipta ruang utk TGHA cipta kesalahan??

    kadang2... bila selalu nasihat tapi tak nak dengar..

    wa teringat ayat 6 surah Al-Baqrah..
    walau dituju pada orang kafir tapi.secara umum boleh pakai juga..

    ayat 6: al-baqarah..

    ""orang yang kafir yang tidak beriman itu, sama sahaja sama ada kau beri peringatan atau tidak.. mereka tidak beriman""

    dalam ayat seterusnya::
    "" ALLAH mematerikan hati mereka, pendengaran mereka, penglihatan mereka ditutup.. pada mereka azab yang besar""

    dan beberapa ayat seterusnya ketika menghuraikan orang munafiq.. ALLAH menambahkan penyakit pada hati mereka..


    wa bawa Dalil ini bukan nak kata Lu munafiq..

    tetapi membawa pengajaran yang ALLAH bawakan tetap orang yang tidak mahu mendengar nasihat dan ancaman orang2 yang memberi nasihat..

    sebab kaedah ilmu tafsir..
    "" pengajaran itu Umum, tiada dikhususkan pada turunnya sebab""

    sebelum lu turun ke rusila..

    berapa kali wa nasihat suruh ubah cara penulisan jika mencari kebenaran sebab cara lu itu berdosa kerana memaki dan satira hari kiamat yang melibatkan perkara ghaib..

    ReplyDelete
  4. syeikh.. kalau orang rusila nak hukum lu.. takdenya budak2 dan orang2 tua duk keliling lu..

    kalu lu nak sangat provoke orang rusila....

    lu provoke mat pili dan mat yasin..
    hehe..

    tak kisahlah 1 lwn 1 ke..
    apa ke..

    tapi itu bukan tujuan jemaah rusila..
    mereka bukan nak hukum lu..

    TAPI SALAH FAHAM TELAH BERLAKU..

    selari dengan cenangau punya Ulasan..
    Lu mengambil kesempatan dan taktik yang sama di pangkalan chepa yang memang cara itu TGHA tak akan layan..
    kerana menghormat adab jemaah membuat komen di tengah jalan!!

    Bro..

    sebelum langgar.. apa yang wa sarankan??
    bukan langgar ketika berjalan...

    sebab lu dah langgar dan sengaja memperbodohkan diri..

    memanglaa wa U-TURN.. sebab lu tak jujur.. malah menggunakan strategi jelik dalam menonjolkan ideologi lu..

    kalau betul firestone/batu api mungkir janji..

    wa rela kasi duit ganti rugi duit luu...


    tapi nasi dah jadi bubur..

    lu hanya exploit keadaan..

    teringat kes tahun lalu..

    kes sultan johor.. awal tahun..
    kes rusila .. awal tahun...

    dua2 masuk akhbar... pakah Lu dah gila masuk paper?? hehe

    ReplyDelete
  5. "kalau betul firestone/batu api mungkir janji..

    wa rela kasi duit ganti rugi duit luu..."

    Bai, ini blog.. Dh ckp, ssh nk tarik balik..

    Kite penah dlm sejarah ade pemimpin yg kata boleh "memaki" dn mmg trbukti dalam lipatan sejarah.

    Sy tk sokong prbuatan menghina org nih tp sy sokong kalo nk menegur. Betul @ tak cara menegur tu, sy tk blh komen sbb sy tk tau apa usaha2 sblm ni yg gagal yg shingga mmbawa kepada kaedah yg extreme.

    ReplyDelete
  6. bro.SFH

    x abis lg ke? ^_^

    lu arrangekan aje lah bro.SFH
    ckp byk pon tarak guna.


    apa2pon
    wa menanti kebijaksanan puak dekat Hadi untuk handle bede ciput ni. ^_^

    ReplyDelete
  7. Bro,

    lu kasi demo youtube mcm ne nak ikat biji mate lembu tanpa kekerasan.? ^_^

    wa tarak brapa nampak laa.bro ^_^

    bro,
    nak sembelih lembu sekor pon
    sama je dgn myembelih lembu byk2,
    tu pgalaman wa laa.
    cume wa tarak pernah try lg
    sembelih lembu yg dok ikat biji mata. ^_^
    mungkin mudah or mungkin payah,
    belum dipastikan lagi.
    melainkan lu turunkan dalil/sirah yg kukuh. ^_^


    bro.SFH
    lu riki dalil skit dlm kes ni. ^_^

    ReplyDelete
  8. Mudah jer bro nak pakaikan benda alah tuh. Kat buaya pun omputeh boleh pakai kan, ni plak kat lembu.

    Tapi takda la plak bidionya. Benda tu ala2 google. Sarungkan jer time lembu tu kena ikat. Jangan datang dari belakang, jgn dari depan. Tapi dari sisi kepala.

    Tgk la.. kalau pak imam bagi, tahun depan gua rakam cara2 gua pakaikan penutup mata kat lembu.

    Kalau lembu tak marah gua, lembu tu tak rampas bahan2 rakaman gua, bermakna kepala Rusila lagi hina dari lembu tu. Hua3... biadapnya gua.

    ReplyDelete
  9. bila aduka cerita dan puji wan ji..
    terlintas macam ada satu conspiracy theory..

    sebelum kes aduka langgar rusila 7 jan 2011 tu..
    ustaz wan ji selalu tuduh batu-api itu suhaimi embong..

    dan 7 jan 2011.. ialah step awal batu-api ingin sedia dibogelkan siapa dia..

    tetapi kerana kes aduka ini..
    wajah batu-api tidak dapat dikenalpasti..
    wa rasa G13 takut kapasiti ulama wan ji tercalar kalau batu-api bukan suhaimi embong.. maka polimek aduka menutup cerita siapa batu-api.. malas boleh membuka cerita jemaah rusila tak beradab kerana memukul orang nak bertanya walhal mungkin hanya salah faham persepsi berlaku..

    kalau batu-api bukan suhaimi embong..
    wan ji akan terbukti penipu dan dakwa takde bukti..
    maka imej g13 akan tercalar dan tidak dipercayai lagi.. maka sesuatu perlu dilakukan untuk melindungi kewibawaan G13..

    cabaran ustaz Din pun... wan ji masih ternganga dengan cabaran..
    nak membawa bukti terhadap 4 tuduhan terhadap ustaz Din..
    azlan.. tidak tahu status.. ..
    ustaz nasir,
    ustaz ridzuan sedia memberi kerjasama..
    AJK surau al-azhar sedia memberi kerjasama...

    cara terbaik untuk wan ji supaya terus menjaga status dakwaannya ialah tidak hadir atau memulakan strategi untuk menggagalkan cabaran membktikan dakwaan 4 tuduhan wan ji itu sendiri..

    ReplyDelete
  10. teori..??

    sejak bila lu mula pandai main teori ni bro?^_^

    klu batuAPi nak dedahkan diri,
    leh je jumpe AT ala cybershot mperkenalkan diri.

    abis citer..
    so semua org dah kenai pasti sapa BatuAPi... maka dgn itu,tekaan
    wan ji leh salah
    or betul.

    bg wa,
    BatuApi mau identiti beliau tidak dikenali.
    maka elok terima dgn ati tbukak
    yg beliau tidak mau dikenali.
    abis citer..^_^

    ReplyDelete
  11. ostad SFH al Rusilawi,
    tu persepsi lu je bhai...
    spt Contact, wa jugak pelik...
    sejak bila puak primitif yg tolak persepsi sibuk dgn persepsi ni??
    dulu bkn main sinis dgn mcm2 teori..hari ni jilat balik kahak sendiri ^_^

    'Aduka menyebabkan persepsi Presiden Pas dan Rusila terjejas'

    wakakakakaka....
    puak primitif mula sibuk pasal persepsi..hahaha
    dulu belasah Aziz Bari bila sebut pasal persepsi..hehehehehe....

    keluar Hadis ckp jgn ada hasad dengki, prejudis, wasangka.
    tp sesama Muslim yg berlainan pendapat, terang2 lu prejudis penuh hasad dengki.
    keluarkan ayat2 yg sinis dan menyakitkan hati saudara seagama..
    wa nak tanya, mana Hadis yg lu keluarkan dulu?
    atau Hadis tu cuma valid utk defend Hadi tp invalid utk serang penyerang Hadi?
    sbb tu jgn deny kalau wa kata lu memang talam 2 muka.
    takpe, demi syafaat Hadi, matlamat menghalalkan cara..^_^

    lu nak suruh org berakhlak, lu kena tunjuk akhlak dulu bhai..
    ini lu pun terikut2 akhlak org yg lu dakwa tak berakhlak.
    so ape beza lu dgn org tu??
    takpe, demi syafaat Hadi, matlamat menghalalkan cara ^_^

    seluruh dunia perhati bhai satu persatu telatah lu ^_^

    p/s: bhai Contact, SFH ni reti sembang dlm blog je (itu pun cabut lari bila kena cuit sikit dlm TKO, ngeee..), di luar nak arrange pertemuan Hadi-AT pun tak mampu. mat yasin la mat pili la..sembang lebih, telor takde..heheee...

    ReplyDelete
  12. ularmak SFH membawa dalil,

    walaupun ketika umar bertanya tentang sesiapa akan menegurnya ketika menjadi Khalifah, kemudian bangun seoarang mengangkat pedangnya bahawa dia akan menegurnya dengan pedang..
    tetapi hakikat Penegur itu.. tiada ia memaki Umar sebelum mengangkat pedangnya untuk menunjukkan semangatnya..

    1
    ahkhirnya Umar telah mati ditusuk pedang..
    dan Umar beroleh surga seperti dijanjikan...
    2
    Hadi telah berbohong.. tidak main dgn umno dlm gelap
    hinggalah paklah mendedahkan PEMBohongan Hadi..
    HASILnya Hadi diPUKIMAK oleh AT dan ramai lagi rakyat malaysia..

    bolehkah hadi dibunuh?
    dan mendapat surga seperti Umar?

    umar dijanjikan surga.. dibunuh
    hadi berbohong.. munafik, dijanjikan neraka.. dalil AQ

    AT memaki manusia alim berbohong..
    layak dipancung - ijtihad ularmak SFH
    Hadi berbohong (munafik)pada umat dan agama..
    ikut dalil Umar - oleh SFH
    layak dibunuh..

    islam kata boleh.. boleh la - ularmak SFH

    ReplyDelete
  13. kalu lu nak sangat provoke orang rusila....

    lu provoke mat pili dan mat yasin..
    hehe..

    tak kisahlah 1 lwn 1 ke..
    apa ke..


    3rd party... susah bro
    klu lu ngan AT jer bro.. taklih kerr..
    lagi sonang! amacam?

    ReplyDelete
  14. apa komen tak masuk bot ni.. hehe..
    lain wa tulis.. lain yang dipusing.. hehe..

    lu kan sanjung aduka.. wa pun sama..
    tu pasal minda wa terkeluar teori tu berdasarkan pembolehubah semasa..

    hehe..

    ularmak SFH?? wakaka..
    yer laa bro.. wa terima title tu daripada lu..

    wa wala je... tapi wa pun rasa nak tegur kat sini..

    siapa lihat kemungkaran, maka ia harus cuba mengubahnya..

    wa tengok sini... hermm... geleng2 maa

    ReplyDelete
  15. Qias dalil tak reti ke Geng??
    Kaab asyraf tu.. maximum..

    bukan boleh diaplikasi pada 100% pada aduka..

    Aduka telah buat dosa maki dan hina.. itu dosa dan mungkar..
    maka kena tegur/kena ubah..

    dalil berdosa.. Surah al-humazah..

    berapa banyak wa ulang dah..
    itu pun tak leh digest??

    ada wa hina aduka ketika lawan kat sini??
    hehe..

    ReplyDelete
  16. hehehehe...

    mengaku pun lu lidah bercabang.
    so jgn menyalak la wa kata lu double standard,
    antara survival HADI dgn survival ISLAM ^_^

    'siapa lihat kemungkaran, maka ia harus cuba mengubahnya..
    wa tengok sini... hermm... geleng2 maa'

    wa tengok lu kat TKO, gelak2...
    hahahahahaha :-D

    @ TKO, kemungkaran depan mata bhai, sajak jugak lu pilih..pastu cha alif buuuttt... wakakakaka ^_^

    ReplyDelete
  17. ostad SFH dgn bangga amat dan angkuh
    memilih Dalil pembunuhan Kaab Asyraf ,
    terdesak untuk membela ulamak Hadi yang
    pada SFH setara tiada silap, cacat dan cela..

    dalil Kaab Asyraf ini telah digunakan
    secara meluas oleh musuh2 islam memburukan peribadi nabi saw..
    mereka mengguna semua sumber termasuk dr sahih albukhari...

    HUJJAH mereka musuh islam dan SFH membawa kesan yg hampir sama..
    walaupun tujuan berbeza tetapi hasilnya sama!!

    SFH dan musuh islam telah menghuraikan dan gambarkan: (nak bukti google sendiri ler)
    nabi saw bertindak kejam semata2
    1 berperasaan marah bila dihina dan dicerca.
    2 perjuangan nabi saw berkisar pada kepentingan peribadi
    3 Nabi, sahabat dan islam adalah kejam kerana membunuh hanya dikritik syair
    4 nabi terpengaruh dgn dendam kesumat
    5 menghalalkan cara, penipuan dan penkhianatan(kaedah BatuApi)
    4 islam adalah ugama gasar, meninggalkan norma2 adab, nilai2 keadilan hokum, hak beladiri dll
    hujah mereka: sekadar sekadar nabi bettanya.. mati lah penentang!
    -agak2 begitulah dirusila sebelum AT dipukul?

    Wa tak kata SFH memusuhi islam.. NEVER
    tapi kegagalan SFH memahami sirah kaab dan situasi guna tak sesuai
    menjadikan hujjah SFH membawa effect yg sama dgn hujah musuh islam...
    dan semua itu tidak benar, amat fitnah pd nabi dan islam!

    SYAIR KAAB puisi penghinaan pada angkatan perang muslimin
    1 menghina korban dan syahid perang badar adalah sia-sia..
    2 menghina wanita2 muslimin yg menjadi bala sokongan dibelakang tentera muslimin
    3 perang badar adalah kepentingan nabi saw -korban syahid itu sis-sia
    4 memberi keraguan pada kenabian nabi dan agama islam

    wa faham kerja KAab.. tp
    wa yakin hujjah SFH dan musuh islam gagal ambil suasana waktu itu..
    bahawa hikmah sirah Kaab adalah
    titik besar dalam siasah dan kebangkitan islam selepas hijrah..

    hikmahnya..
    1
    selepas perang Badar
    sakibaki dr 300 orang tentera islam
    adalah amat sedikit, lemah dan daif..
    kemenangan keatas tentera kuffar adalah
    diatas kekuantan, iman, semangat dan bantuan tuhan
    syair Kaab adalah utk memusnahkan keyakinan tentera nabi
    penghinaan syair kaab akan menghancurkan semangat tentera muslimin
    memecahbelah tentera muslimin..
    menimbulkan keraguan sbb berperang dan kenabian nabi saw..

    nabi bertindak bukan sebab marah dan dendam spt hadi..
    nabi bertindak sbb tentera muslimin dan ugama ummat!

    Wanita2 muslimin dihina..
    mereka adalah tulang belakang tentera muslimin..
    jatuhnya semangat wanita muslimin..
    jatuh la semangat tentera muslimin..
    semangat tentera muslimin selepas perang badar amat penting pada nabi..
    dlm keadaan terjejas, ragu dan lemah akan menjemput tentera kuffar
    kembali menyerang!
    Kewujudan ugama Muhammad bergantung pada tindakan nabi pada Kaab.
    Menbunuh Kaab demi survival islam.


    menghina wanita muslimin menghina islam..
    menghina korban syahid muslimin menghina islam..
    menghina asas berperang nabi hina islam..
    nabi bertindak bukan kerana terhina dgn kaab secara pribadi..
    bukan sebab dicaci, dipukimak oleh kaab
    tapi sebab syair Kaab memberi keraguan pada iman

    kerana suasana selepas perang amat2 kritikal..
    dhaif, lemah, letih, bilangan sedikit, kurang harta benda, fitnah munafik,
    akal yahudi dan cabaran persepsi sebagai agama baru...
    nabi saw cuba menutup sebarang kelemahan tentera muslimin..
    yg boleh menggalak serangan baru askar musyrik dalam keadaan
    muslimin lemah dan tidak bersedia..
    membunuh kaab pilihan utk menyelamat islam pada ketika itu.
    bukan utk mengubat dendam nabi saw.. sesekali tidak
    seperti pancung AT nak puaskan amarah Hadi -ikut ostad SFH

    ReplyDelete
  18. SFH telah telah berijtihad melalaui dalil KAAB...
    Nabi dan sahabat emosi, pemarah dan dendam oleh penghinaan...
    sama spt Hadi dan pengikut2..
    oleh itu keGANASAN dirusila adalah benar disisi syarak..
    BENARkah begitu? hikmah nabi terkesan kerana syair hina..
    SFH sedang kelirukan umat islam..
    dan bantu hujah musuh islam!
    Demi hadi.. demi hadi

    sedangkan..
    abu sufyan kepala perang musyrikin pun nabi terima selepas
    islam menang dan kuat..
    mengapa bunuh penyair dalam keadaan lemah?

    nabi = islam, menghina nabi= hina islam.

    lepas perang badar... situasi darurat, masih mode perang, suasana perang..
    time tu usah bersyair memperlekeh islam.. waima SFH dgn dengung tganu
    bersyair puji HADI pun kena libas!
    undang2 dan nilai2 atau kaedah laksana hukum adala berbeza..
    tindakan nabi saw dan sahabat sesuai dgn suasana semasa.

    samakan suasana waktu itu dgn suasana dirusila adalah bidaah..
    amat karut dan fitnah pada agama..
    meletakan kepentingan hadi, amarah, dendam, protokol hadi setaraf
    dgn hikmah nabi saw membunuh Kaab adalah satu bencana
    pada islam dan umatNya..

    HADI tak sama dgn nabi saw..
    Dan hadi kena selesaikan makianAT dgn ilmu dan dakwah,
    Bukan membunuh kaab dgn dendam..
    AT tidak sama dgn yahudi Kaab..
    kaab mewakili golongan musyrikin dan munafikin..
    AT mewakili suara muslimin yg menentang kesilapan muslimin alim yg lain,
    AT berhujjah dan datang dalam pakej uhkwah muslimin yg cuba
    menegak islam dgn cara berbeda.. AT tak maki islam.. tapi maki Hadi

    AT datang dalam suasana aman... kecuali rusila dan hadi kaki perang
    AT datang dgn jemputan.. juga
    datang jumpa dirumah Tuhan yg aman,
    yg didlm rumahnya nabi jamin keselamatan...
    bahkan nabi pong jamin keselamatan dirumah berhala bagi kaffirun.
    Cuma rumah hadi dan masjid hadi tak selamat!

    2
    Yahudi kaab menghina islam=nabi, pancung.. baik! pulihkan maruah islam
    muslimin AT hina Hadi.. pancung! baik... pulihkan MARUAH Hadi!
    jadi..
    apabaik faedahnya utk islam yg dijunjung Hadi??
    selamat maruah Hadi = selamat maruah islam?
    adakah hadi = nabi saw, islam = hadi?
    adakah dalil Kaab berhak dipakai Hadi?
    adakah pertimbangan sahabat nabi pancung Kaab = pertimbangan sahabat hadi..?
    adakah ulamak hadi dan sahabatnya melebihi kekuasaan ulama lain yg menjaga hukum
    - setara nabi menjatuh hukum? nafi hak undang2 negara?
    3
    siapa AT dan siapa Hadi?

    AT salah.. salah la dia, no hal..
    dia cuma orang kecik melawan ulama besar berhati kecik..
    dia cuma suara mewakili penentangan pada hadi..
    dia tidak menentang islam atau pas..
    cuma hadi..
    cuma lebih lantang dan berani..

    Hadi?
    hadi betul.. betul la. kita amek pakai..
    Hadi salah.. salah la dia. kita tentang..
    cuma pakai tulis maki ganti pedang..
    Umar kata okey hapa..?
    nabi x marah kena maki.. ada?
    nape hadi nak marah?
    nabi duduk, orang bertanya berdiri. nabi bangun bg hormat orang bertanya..
    takkan duduk selagi yg berdiri tanya tak pegi..
    sifat ni nabi dah wariskan pada hadi..
    pasai apa tak berenti jalan bila orang minta masa 5mt nak tanya?
    AT belari anak betanya.. patut Hadi belari bapak terjah nak jawap!
    hadi lebih protokol dari nabi..? sureeeee!! itu ijtihad pengikut hadi..

    ReplyDelete
  19. Apa hadi buat??
    sampai orang maki?
    sampai orang berkejar nak tanya?
    apa hadi buat dgn ilmu yg nabi telah waris kat dia?
    apa hadi telah buat??

    hadi dan sahabat2 telah berceramah
    dipondok nyamuk, jabi, jerteh sebelum era pru1999.. intinya:
    kata hadi sokong umno kerajan toghut..
    adalah perbuatan fasiq, fasiq adalah kafir..
    tidak sah berimankan umno kerana umno tinggalkan islam..
    tidak sah sembelihan umno.. dll lagi
    bukti? telinga wa atau lu tgu rujuk arkib Allah taala

    selepas kalah teruk di tangan PakLah khalifah Umno..
    Hadi U-turn, korner baring, belot, meludah balik ayattullah yg dia baca..
    atas nama siasah
    atas nama ugama
    atas dalil mudarat kecik
    atas hikmah ulama
    atas nama assobiyyah melayu
    atas nama islam=melayu=islam.. mamak muslim bukan=tidak
    hadi cakap
    hadi buat
    jumpa bincang UG dgn umno!
    berbohong cuba tutup kerja serakah
    menghina amanah umat islam melawan umno.. hadi buat!!
    bukti...? tanya hadi.. tanya paklah

    hadi telah ingkari perjanjian
    umat lslam yg bernaung dibawah pas
    untuk melawan umnobn
    hadi telah belot pada sumpah setia
    rakan PR menentang kerajaan fasiq umno


    Surah At-Taubat, ayat 8

    Bagaimana mungkin(ada perjanjian demikian), padahal jika mereka beroleh kemenangan keatas kamu, mereka tidak memelihara hubungan keakraban denganmu dan tidak(pula mengindahkan) perjanjian. mereka menyenangkan hatimu dgn mulutnya, sedangkan hatinya menolak. kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik(tidak menepati janji). AQ


    hadi yg mengajar umno itu fasiq dan arif pengkhianatan umno pada pas dlm kerajaan perikatan dulu..
    ahkirnya ajak rakyat terjun
    dlm lubang yg sama dgn idea UG

    hadi buat.. hadi buat
    melayakkan dia dimaki dan
    dipukimak oleh AT dan rakyat..
    hadi buat.. AT pong maki pukimak
    salah siapa lebih besar? layak dipancung...
    Agak2 la antara Hadi dan AT sapa yang lebih hampir dgn KAAB..?
    tapi apa wa nampak..
    puisi UG dan puisi KAAB hampir sama..
    dua-dua merendahkan islam!

    ReplyDelete
  20. samn..

    Surah At-Taubat, ayat 9

    Mereka menjualbeli ayat-ayat Allah dengan harga murah, lalu mereka menghalang-halangi(orang)dari jalan Allah. Sungguh, betapa buruknya mereka kerjakan. AQ
    i

    dulu, hadi menjaja ayatullah dibesut hasilnya isu kafir mengkafir..
    semayang dua iman, dua masjid.. dulu
    sekarang,
    UG, UG, fitnah SFH pada cerita bersumpah AT dirusila, jemputan khianat BatuAPi, bohong dan bohong
    halang menghalangi orang berjumpa
    ulama dimasjid bertanya masalahat umum ummat..
    memukul, menahan, merampas mendahului kuasa jentera keadilan negara..
    protokol ulama melebihi protokol nabi..
    demi UG dan umno..
    menghalang-halangi Pas dan PR! Demi UG dan umno..
    5
    pada wa..
    apa yg hadi kerjakan..
    melayakkan dia terima dugaan,
    caci maki dan terjahan dari AT,
    yg kurang alim berbanding dia..

    pada wa juga.. sebagai ulama pewaris nabi
    dia tidak layak tidak beradab..
    orang datang bertanya kat masjid
    lari lintang pukang balik umah..
    lagi tinggi ilmu.. lagi beradab
    jangan ikut AT lari, berkejar balik umah dia..
    dia pewaris nabi.. ikut adab nabi, sabar
    tarbiah AT sebagai wakil muda islam
    bukan pancung dia sebagai penyair KAAB..
    AT tak bawak pedang, tak bawak syair hentam islam..
    AT cuma bawak soalan.. soalan!

    dengan Firaun pun tuhan suruh berlembut.. inikan pulak AT!!

    Surah Taha, ayat 43 dan 44

    Pergilah kamu berdua kepada firaun, kerana dia benar-benar telah melampaui batas
    Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya(firaun) dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan dia sedar atau takut - AQ


    SFH,
    klu tuhan melayakka firaun yg tak beradab beroleh kemuliaan adab dari
    nabi2..
    takkan lu..
    kasi samakan AT dengan yahudi Kaab..
    melampau lu SFH..

    adab ni dari yg tua turun ke muda..
    dari yg lebih berilmu kepada yg kurang..
    tazkirah dulu.. jadi teladan dulu
    baru pukui
    bukan pukui dulu.
    kencing berdiri anak dari kehebatan bapa kencing blari.. eekk

    melampau lu SFH demi hadi, demi AT
    abih sirah lu pusing2.. sirah tak silap maa.. lu silap..
    biadap, bodoh piang... wa maki lu
    wa maki lu..
    pancung wa tak kesah! itu keja lu..

    kalu maki tu boleh betulkan benda silap..
    ijtihad wa.. baik hadapi lu dan bos lu dengan maki..
    dari ikut lu bebunuhan pakai pedang..

    sapa-sapa boleh silap ma.. kasi ejes la..

    ReplyDelete
  21. Bro..
    qias dalil..
    ada wa cakap AT tu.. yahudi kaab bin Asyraf..

    kalau SATIRA KIAMAT AT lu orang bleh hadam..

    Qias Dalil tak reti nak bandingkan??
    Surah Al-humazah??

    umpama najis mugholazah..
    cuci 6 kali 1 kali air lumpur berpadnukan najis NABI suruh cuci bekas jilatan anjing..
    tetapi.. babi takde keluar dalil cam tu..
    tapi mengikut uruf.. babi lagi kotor daripada anjing..
    sebab tu.. babi masuk najis mughollazoh..

    QIAS dalil weiiiiii... tak yah nak putar2 laa bro..

    semua maklumat dengan jujur wa tulis dari atas..
    ayat lu orang.. wa tak pusing2 pun..
    tapi ayat2 wa.. lu pusing suka hati lu orang..

    huhu..

    ReplyDelete
  22. <<<--- umpama najis mugholazah..
    cuci 6 kali 1 kali air lumpur berpadnukan najis NABI suruh cuci bekas jilatan anjing..
    tetapi.. babi takde keluar dalil cam tu..
    tapi mengikut uruf.. babi lagi kotor daripada anjing..
    sebab tu.. babi masuk najis mughollazoh.. --->>>

    wa berminat dengar bab2 feqah ni.
    klu leh nak cedok
    ilmu mazhab 4 tu.

    klu x silap wa,
    ada pandangan mengatakan dlm kes khinzir tidak mguna pakai kaedah mcuci tu.

    so wa terbukak dlm persoalan feqah,
    tidak terikat pd 1 mazbah je,
    wa guna pakai semua mazhab yg ada yg wa punye ilmu tentang nya. ^_^

    ReplyDelete
  23. SFH,
    kalu kata lu bangang.. marah..
    wa ok kalu lu jaga lembu, tak reti usul ilmu
    tapi lu IR.. cerdik ma..

    so, lu kena tau dalil, qias, formula, methodologi mana
    yg sesuai nak pakai..
    lu amek yg bias wat apa..
    lu IR lu patut tau..
    walau NIAT lu ikhlas lu pakai
    formula salah.. salah la

    lu fikir khilaf dlm maslahat najis lu sama kesan dgn dalil Kaab lu..
    cam lu samakan masalah sekor kambing dgn sekor produa Rusa la..
    yg samanya.. kedua2nya mempunyai nama binatang.. lain tarak?

    lu syok berhujjah dalil pakai nafsu..
    lu lupa kesan bias lu..
    lu lupa musuh islam yg sebenar..

    lu patut tau dalil Kaab antara pristiwa yg paling sensitif
    dan paling disukai musuh islam..
    lu ikhlas.. tapi hujah lu bantu hujah mereka

    lu amek tang hina, pancung, tipu harus dan mana yg sesuai ngan lu..
    lu lupa beban sirah tu..

    lu cuma ingat hadi.. lu cuma ingat sirah nak bantu hadi..
    lu lupa nak bantu agama nabi..

    lu lupa kesan bias dalil lu..

    ReplyDelete
  24. berbeza, khilaf pendapat..
    penggemar hadi kata terpulang pada ulama dgn ulama..
    kita.. wa.. tak layak. sapa wa..? wakakaka gelak SFH
    wa no komen.. ijtihad wa laing

    pada wa islam.. bukan eklusif hak ulama
    dan kita.. lak lombu cocok idung, ikut tarik
    longkang ka.. lubang ka redah la..
    wa ok , maselahnya wa yakin tukang tarik sama
    lombu dgn wa.. Cuma lebih byk bwk kitab..

    tu la yg dalil, hujah dan sirah depa amek yg bias,
    dah la susah kita nak hadzam, depa pun keliru sakan..
    pada wa amek yg mudah.. jgn payahkan awam nak ek ilmu tinggi
    konon makin susah rujuk, tegeliat lidah sebut istilah makin tinggi alim.
    Wa yakin dgn hati ilmu dan akhlak orang berilmu
    Bkn dgn banyaknya istilah ceduk dr buku..
    SFH kalu order H2O + perisa citrus kat kedai mamak
    Tidak bermakna lebih cerdik dari melayu yg order air sirap limau..

    Amek sirah Kaab sebagai dalil langgar adab.. adalah melampau
    Jatuhkan hokum 1 muslimin sama 1 yahudi kaab sb maki atas hujah.. melampau
    Maki polan sipolan, gelar sipolan sipolan adalah bab adab..
    Islam jadi ugama cacar marba Ikut SFH..
    Lu maki.. pancung, lu Tanya sambil berjalan.. belasah
    Lu rampas, curi takpe.. tegak hokum demi ulama!
    Abih ugama letak mana..?

    2
    Amek dalil mudah..
    Empat sahabat nabi.. 3 tewas dihujung pedang
    Umar mengalukan teguran
    Ahkirnya di tegur oleh pemuda muslimin pencari surge lain
    Dimaki dgn tusukan pedang..
    Mereka Allah jamin surge, minta ditegur walau dgn pedang..
    Hadi?

    adakah penegur umar setara dgn kaab?
    Adakah tegur dgn menikam pedang lebih beradab?
    Nape umar taklatih pemuda setara SFH
    jadi benteng cam Hadi buat.. handal pancung!
    kalau nak wala, umar lebih hebat dari hadi..
    camne dgn Ali.. dgn umaiyah dan pengikutnya yg menumpahkan
    darah Ali, Hassan Hussin, dan pengikutnya..
    berdosakah umaiyah sahabat yg juga dijanji tuhan surge..

    wa Cuma nak rakam..
    dalam berbeza pendapat.. sapa pun, kaedah manapun
    bersembang santai, bermaki, berperang, berpedang,
    kalau atas dasar agama.., bukan kepentingan peribadi..
    lu tidak layak sandarkan pada dalil KAAB..

    lu sengaja atau tidak.. lu telah menghina agama sebagaimana KAAB!
    Lu buleh dakwa Adab dakwah Hadi sehebat nabi.. tapi
    Jangan letak akhlak Nabi saw serendah Hadi dgn amek dalil Kaab
    semata-mata hujjah melawan muslim AT..
    apa punya barang lu punya ijtihad…

    ReplyDelete
  25. SFH dan penggemar Hadi claim
    Hadi adalah al-ulama bertaraf antara bangsa..
    Sama cam Yusuf al Qhardawi, atau lagi hebat sbb
    H adi pegang banyak jawatan dan banyak pegi obersea..

    dgn puak hadi wa konpius da..

    Wa diajar kecik2 dulu..
    Ulama tu.. penunjuk jalan
    Mnyelesaikan masalah ummah
    Peka dengan semua maslahat umum, respon
    Pada sekecil benda kepada sebesar perkara..
    Adil pada ilmu dan kebenaran.. abaikan kepentingan
    Mudah didekati.. bila2 masa, dimana2 demi agama
    Akhlak mulia, rendah diri, penyabar, penuh kasih sayang
    Bersederhana, melebih hikmah dakwah, elak kemuliaan diri
    Suka menegur dan suka ditegur

    Wa di ajar lagi..
    Ulama itu bukan jawatan, pangkat dan kerjaya
    Bukan penceramah bebas yg cari rezeki dgn ajar orang..
    Bukan takat maulana yg ajak org semayang dan keluar dakwah
    Bukan penceramah politik yg dapat elaun dan pencen DUN dan MP
    Bukan takat pesiden parti Islam yg berhajat jadi menteri
    Skang wa rumus dari teladan..
    Ulama itu misti bebas dari kenkangan jawatan..
    Bebas dari kuasa, harta, elaunDUN,elaun MP, Elaun pesiden
    Pencen MP, Pencen DUN, tajaan Kroni, elaun Parti, kerjaya anak,
    Masa depan menantu, kerjaya perniagaan bini-bini, bebas dari kroni,
    Bebas dari pengampu-pengampu, pendusta-pendusta,
    Bebas dari cita-cita peribadi, kasih pada kroni, kasih pd no Plet 2 angka,
    Bebas dari kasih pada pangkat, gelaran, protocol dan puji-pujian kemuliaan
    Wa la ulamak antara bangsa… wa tuan Guru.. wa banyak ilmu
    Ulama misti bebas dari perasan, syok-syok sendiri

    Wa pikir..
    Lu sebagai ulama.. dgn segala kebesaran dan kepentingan lu..
    Tidak akan berdaya dengan kebenaran agama..
    Berkata dengan haq..
    Walau dalam hal-hal yg mudah.. selagi melibat kepentingan lu..
    Dan kebesaran lu..

    Lu boleh cari dalih, dalil nas dan sirah.. tapi semuanya
    Atas kebenaran nafsu dan selera lu…

    Wa mungkin sesat kerana kurang ilmu
    Lu pulak sesat kerana banyak ilmu.. lu pikir bulih ngelat kebenaran
    Diatas kemuliaan lu.. keprofesionalan ulama lu..

    So, nape wa sibuk.. nakwil kerja puak lu?
    Sebab lu halang menghalangi wa cari ulama yg lebih benar dari puak lu..
    Lu kena undur supaya yg lebih baik dapat amek tempat lu..
    Jangan wat demi wa.. wat demi agama lu.

    ReplyDelete
  26. SFH,
    Kita amek dalil Kaab… MAKSIMUN.. spt kata lu!
    qias dalil, tak belit2 cam kata lu..

    Munafikun Kaab telah bersyair..
    Hina nabi saw, wanita muslim, syuhada dan tentera islam.
    Bertujuan menyebarkan keraguan pada nabi dan islam
    Runtuhkan semangat juang, jihad dan kekuatan muslimin

    Spt Kaab juga, Hadi telah bersyair..
    Syair UG, k’jaan gabungan secular, islam dan assobiyyah melayu (trinity?)
    Syair yg berusaha utk menerima umno dan segala keburukannya
    Judi, arak, maksiat dsbgnya sebgi mudarat kecil, win win islam lose..

    Syair UG Hadi telah menimbulkan keraguan pada islam dan umat islam.
    Juga spt Kaab dia telah menyebabkan perpecahan dan penghinaan
    Pada kebenaran islam sebagai ugama akhlak, adil dan amanah.
    Sehingga melemahkan Islam pas dan pakatan..
    Juga spt Kaab, walaupun tidak dipancung, Hadi telah dimaki orang!

    Pakatan UG!
    Pakatan bersama golongan Fasiq dan munafik..
    Golongan yg boleh dan berkuasa melaksanakan islam, tetapi
    Memilih meninggalkan islam!

    Pakatan rakyat..
    Pakatan Islam bersama golongan yg baru mengenal Islam, tetapi
    Bersetiawan mencari kebaikan dan keadilan, JADI
    Kejayaan Islam bergantung pada teladan dan dakwah dari
    Ummat dan Ulama yg BENAR..

    Syair UG, telah halang-menghalangi dakwah dan kejayaan pakatan!


    Jadi lihat SFH,
    Dalil lu.. Sirah nabi dari pristiwa pembunuhan Kaab..
    Lebih sesuai untuk HADI berbanding AT..

    Dan AT lebih berani..
    Dia tidak perlu diakali, untuk hadir ke rusila dan dipancung SFH..
    Dia memang berusaha keras menemui hadi..
    Selesaikan kekeliruan, hasil dari syair UG hadi!

    Hadi lah berhak pd dalil Kaab..

    Jangan takut SFH.. ngeeh
    Hadi tidak akan diakali keluar dr Rusila, atau
    Dipancung, disekeh kepala, diarak dan sebagainya.
    Lu ada.. utk berjuang membela Hadi!

    Lu Cuma perlu..
    Mencari dalil dan nas sahih yg tidak bias, membenarkan
    Syair UG hadi bersama fasikun dan munafikun.. kun3 ngee
    Mencari dalil dan nas sahih yg tidak bias, membenarkan
    Hadi berbohong perjumpaan gelap dulu,
    berbohong syair UG Telah padam skarang. .
    Berbohong pada ahli pas, rakyat PR, Pengundi dan wartawan2..

    Klu dah ada..
    Benar disisi agama..
    Baru lu layak cari dalil lain yg lebih sesuai
    Untuk pancung AT
    Kerana maki dan terjah hadi lu.. dgn berkaki ayam
    Cilakak… tak sopan sungguh!
    Boleh batal air smayang.. heeee

    ReplyDelete
  27. Tk nk sentuh bab Kaab sbb 1st time dngr cite nih.

    Sy bkn nk kondem mane2 ulama skarang tp betul lar mcm bro kat atas ni komen.
    Zuhud itu perlu dn wajib utk sume umat islam. Lg wajib pada org yg beriman. Bro Sam dh terang pnjg lebar mcm mana sorg ulama nk mncapai zuhud yg sbnr. Nk tanya sy konfius:

    Umar=Khalifah
    Khalifah-Pemerintah

    adakah Umar=Ulama ?

    Boleh tk sesape tlg terangkn kat saya apa sbnrnya modul pentadbiran jika Islam diangkat sbagai role model utk pentadbiran. Sy cume faham dgn sistem khalifah yg asal, tk faham dn tk familiar dgn sistem khalifah yg ter kini dn ingin diguna pakai.

    ReplyDelete
  28. Umar who? Umar al Khattab, ek? Sah lah Umar Al Khattab dia Sahabat Rasulullah s.a.we, lagi sorang alim (ulama')-cum-pemerintah (pemimpin) yg baik, wahai yg bergelar Yugimudo. Kot nak mirip dia kat M'sia ni zaman la, tu la si TGNA aje la as he's an well-known astute leader & pious cleric. Tak payah pi overseas selalu mesyuarat, seminar dgn ulamak antarabangsa pun TGNA dah 'world-class'. Ulamak professional (agama & politik). Sayangnya dia makin tua & uzur.

    TGHA ...yawn!!~ ...ok, dia ok gak la..tapi skala kecik sikit... tempat dia SAHAJA lah (apa dia ya, Marang ke Kemaman?) ...bagi negeri T'ganu ...hampeh... failed! Tak boleh tahan & hanya 4 tahun. TGHA hanya alim ulamak Rusila ... tak pro langsung. Elok la dia kantoi kencing pasal UG ... baru kita tau dia sah tak boleh bla. Ulamak tersohor d dunia, konon! What a joke!

    Ho ho ho

    ReplyDelete
  29. pjg lebar bro.sam pulun.^_^

    wa rasa,
    klu Hadi fokus tgganu..
    wa rasa beliau leh tawan tgganu PRU13 ni.

    so wa rasa pusat ni,
    bg laluan kat sahabat lain.

    ReplyDelete
  30. Hohohoho, lupa lak Umar ade bnyk tp dpt diteka dgn betul. Ok, persoalan ttg Umar Al-Khatab dpt dh dijawab.

    Ada sesiapa yg faham ttg modul khilafah yg ingin diterap ke dalam Malaysia? Ada perubahan atau nk smbung sistem yg dihapus oleh Kamal At-Tartuk?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.