Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 28, 2011

Sam AMK nak jadi calon Merlimau?

Oleh : AdukaTaruna

"Aduka, Sam buat hal lagi."

"Apa cer?"

"Dulu, dia tawar diri jadi calon Hulu Selangor, ari tu dia nak jadi calon Tenang, skang dia nak jadi calon Merlimau plak."

"Cakap sama pundek tu, toksah gila amanah la.. biar amanah cari ahli. Bukan ahli cari amanah."

"Tapi dalam twitter dia cakap, ini semua kehendak akar umbi."

"What the fuck?"

Itulah ayat lebih kurang yang disampaikan kepada gua oleh rakan PKR gua beberapa hari lalu. Ni kira emotional lewat ni bai. Gua kena settle satu projek printing 30hb ni. Walau lewat, gua still panas. Panas gua dengan mamat ni, untuk tajuk kali ini. Gua dah cuba taip sambil pegang tasbih. Tapi tak jalan. So, gua sangkut semula ke dinding.

Nasib baik gua adalah gerakan bebas yang terhad kemampuan. Kalau tak, start kete, terjah gak mamat nih. Banyak sangat gua nak tanya mamat ni. Ada member PKR pun yang ajak terjah Saifuddin Nasition. Cuma hal ehwal PKR jer buat hati gua kurang naluri pendesak. Gua tak berapa mahir. Gua serah kepada member2 PKR yang lain la untuk terjah. Tapi gua sedia follow.

[1]

Dia tahu tak antara DUN dengan Parlimen? Pada gua, corak politik untuk seorang berpangkat Ketua Peringkat Malaysia lebih sesuai dengan Parlimen. Dari corak politik yang Sam tunjukkan selama ini, apa terjadi jika rakyat Merlimau lebih melihat Sam berada di 'pusat' berbanding dengan jajahan Dun?

Lebih menyuarakan hal ehwal pusat dari hal ehwal Dun?
Lebih membuat laporan polis hal ehwal pusat berbanding Dun?
Wakil Dun Merlimau membawa lembu ke pejabat SPRM di Putrajaya.
Wakil Dun Merlimau menyorok di belakang Rafizi bila dicabar debat oleh Khairy.
Lebih masa berkepit bawah ketiak Anwar dari berkepit selesaikan masalah DUN.

Weih.. Sam. Lu nak kena penampar dari belakang ke? Gua dah graduate dah teknik tampar menampar dari belakang ni. Bawak2 sedar diri la bai.. usah la kelam-kabut ke seluruh tempat PRK di negara ini, untuk menjadi calon.

Biar amanah mencari ahli. Bukan ahli mencari amanah. Yang mencari amanah itu sudah tentu bukan ahli. Tapi babi. Kalau sekali tawar diri normal la. Tapi, kalau dah setiap kali PRK, ni dah paranormal dah ni.

[2]

Respek member sket Sam. Secara status quonya, itu kerusi PAS. Memanglah tiada ketetapan undang2 Malaysia mengatakan itu kerusi PAS, tapi, sila buat kerja dengan professional. Sesuai dengan tugas lu as Kepala AMK. Meh sini gua sekolah lu sket.

Kerusi yang CheguBard bertanding tu kerusi PAS lu tau? Dan kalau lu semak N3 gua yang lepas, gua pernah bantah. Dan gua pernah desak PAS ambil semula kerusi itu. Tapi bila bercakap keperluan merit, keperluan keahlian, pada tajuk parlimen dan bukan DUN, sekarang gua tiada masalah berkenaan itu. Sokong ikut tajuk dan sokong ikut prioriti.

Ikut tajuk keahlian untuk mengimbangi BN, melawan BN, bertekak dengan Khairy di parlimen, Chegubard lebih layak bertanding PARLIMEN; dari mana2 pemuda yang PAS N9 lahirkan. Jika PAS N9 boleh tunjukkan kepada gua, satu pemuda yang setanding dengan Chegubard, untuk diletakkan di Rembau, gua catat janji gua di sini, gua akan desak Chegubard mencari kerusi sendiri yang telah diperuntukkan kepada PKR.

Sekarang ini, Ampangan (DUN) adalah satu lagi kawasan PAS yang diserahkan kepada PKR. PAS Rembau pula adalah satu organisasi yang terbaik di dalam PAS N9. Ikut prioriti, jika Ampangan adalah kerusi parlimen, dalam pada masa yang sama PAS Ampangan bermasalah tahap babi hutan menguruskan kandang babi pekan, membuatkan calon PKR (bukan Chegubard) diletakkan di sana, gua akan desak (setakat kemampuan gua) Chegubard mengambil 'parlimen' Ampangan, manakala PAS Rembau menyediakan calonnya untuk parlimen Rembau.

Sokong ikut tajuk, dan sokong ikut prioriti. Sapa tak faham bagaimana menetapkan falsafah ini, minum air kolah Rusila sampai kering tanpa tutup paip masuknya.

[3]

Chegubard meminta kerusi Rembau dari PAS secara saluran dalam dan berunding. Sam meminta kerusi di setiap kali PRK secara terbuka dengan alasan kehendak akar umbi. Kepala paip lu. Setiap kali PRK plak tu. Seb baik PRK Sabah dan Sarawak dia tak berbunyi.

Bukan nak bergaduh dengan lu, Sam. Lu pun ada kekuatan yang boleh membantu untuk menumbangkan BN. Hilang lu, hilang gak satu part engine.

Tapi gua nak minta gerakan professional dari lu. Lu ketua AMK ma. Bukan blogger bebas macam gua. Apa kata lu berjumpa dengan PAS melalui saluran pemuda. Tantawi. Untuk kenyataan awam, maybe lu boleh buat kenyataan begini :

"Kita akan hantar surat untuk mohon diadakan perundingan tertutup bersama Pemuda PAS berkenaan hasrat AMK di Merlimau. Sebarang hasil dari perundingan itu akan dimajukan kepada peringkat tertinggi Pakatan Rakyat."

Professional lah. Cool. Lu bukan handle 2-3 ratus pengikut lu. Tapi lu handle pemuda Malaysia, ma. So, tunjuk cerdik sikit la. Gua tak tahu celah mana kelayakan lu jadi Kepala AMK ni bro. Debat UREKA pun lu goyang.

Membesar la Sam. Membesar dengan jiwa. Bukan membesar dengan perut.

5 comments:

Restless said...

SAM ni level dia sama dgn sorang lagi yg dlm PAS.bukan sama dari segi ilmu or else.tp sama dari segi kurang kredibiliti dan jugak kurang karisma sebagai pemimpin peringkat tinggi.ni kelas level bawah je.kalau dlm UMNO,dia ni tahap ketua pemuda bahagian je.tobat tk tipu.

ALahaI sI LunCAi said...

BRO,

KO BETULLAH. SAM TU MEMANG BODOH. SAMA MACAM BOS DIA.

ORANG BALUN DEPAN, DIA BALUN BELAKANG.

Marhaen Kacak said...

mmg betul la bro...teguran ko ni ada benarnya... sam ni kekurangan kebijaksanaan dalam membuat kenyataan politik.. la ni mana boleh silap cakap.. habis di putaq dek utusan meloyar..

Artikel Panas : Generasi Melayu Baru Yang Buta Sejarah, Di Mana Silap Kita?

Hanz Newman said...

Syamsul tu memang dah tak layak pegang AMK pun...apa kelas? Tapi dah dia menang, tak apa la. Chegu Bard over SAM-dol anyday, bro!

Hal lain yg betul wa sokong la si Syamsul tu. Kalau hal calon PRK dah ditetapkan oleh pihak atasan PR, bg ke PAS, SAM-dol tu sokong aje la. Kacau padahal? Etika kepimpinan kena jaga la. Terhad. Ahli lain la. Penyokong lagi bebas bersuara.

ayob said...

itu macam punya cerita, dari firasat gua, wa rasa sam pendek tu tali barut umno.