Skip to main content

Gua syor jangan tanya TGNA pasal UG 15 Jan ni.

Oleh : AdukaTaruna
Sumber : Pencacai SeMalaysia.

Salam bro semua.

Gua insyaallah hadir dialog Kerajaan Kelantan dengan media internet di Kuala Lumpur 15 Jan ini. Dah nama dialog, mestilah ada komunikasi 2 hala, kan. Gua menghormatilah apa yang lu nak tanya. Takan gua nak rampas handphone, belasah dan tahan lu plak. Hua3...

Tapi gua cadangkan, atau syor (ske hati lu nak nak setuju ke tak), tak payah korek la dengan TGNA. Semakin lu korek dengan TGNA, semakin lu letakkan TGNA adalah halangan yang perlu dimusnahkan TEAM UG. TEAm UG ni lu jangan ingat hanya di dalam PAS. Tu perkara kecil. Tapi melibatkan satu entiti yang besar. Jika kita menekan TGNA, ianya berkadar terus. Sudah2lah tu. Gua syor, demi hasrat bersama, kita bertaktikal sket.

Soalan gua kepada Hadi pun bukan pasal UG. Tapi pasal penipuan. Gua yakin dia tahu dia menipu. Dan gua yakin dia takut dibuktikan menipu. Tak mengapalah. Kita berusaha, Allah merancang. Tak dapat kepastian penipuan hari ini, mungkin disambung esok lusa. Apa pun, soal pengorbanan kedua Tok Guru ni, kita tetap respek. Yeyaarrghhhh! Soal menipu, kita maki sahaja.

Wallahualam.

Comments

  1. maki dlm blog
    mungkin wa leh terima atas
    kapasiti meluah perasaan
    yg terbuku diati dlm bentuk penulisan..

    cume elakkan diri
    dari guna pakai kata2 maki yg
    diluahkan dlm bentuk perkataan yg kluar dari mulut kita semua secara berhadapan.

    klu org maki kita dgn perkataan secara berhadapan.
    elok sekiranya kita
    berdiam diri..or balas dgn senyuman,
    walaupon ia amat sukar utk kita dilakukan.tp sama2 lah kita bersabor..
    sesungguhnya NYA amat mengasihani hamba2NYA yg bersabor.

    bg
    ijtihad wa
    maki hanya pada pimpinan tanpa mengira CAP parti. ^_^

    ReplyDelete
  2. bro.
    maaf,
    15 Jan wa tak dapat turun,
    ada hal doniooo skit.
    kemungkinan beso kene blk home town.

    ReplyDelete
  3. lu kena ingat .... orang pulau melaka lagi ganas dari orang rusila..... berhati- hati la.....
    sekali TGNA kenyit mata.... bersepai kepala otak lu orang.....
    jadi soalan tu agak² la....

    ReplyDelete
  4. hahaha...
    rusila ganas .. brutal.. wakaka... tak ganas...

    wa rasa kalu 50 orang tu hentak AT.. bleh senyum lagi ke?? wakaka...

    abanghensem..

    wa tanya lu..

    ada orang terjah TGNA time orang lain nak bersalam-salaman?

    nak jumpe TGNA .. paling senang ketika santai.. selepas kuliah subuh..

    hahaha..

    tapi.. geng lu takpe..
    matlamat menghalalkan cara..

    maki dalam blog takpe..
    pukimak dalam blog takpe..

    ijtihad tok abah wa kate takde masalah..
    wakakakaka...

    ReplyDelete
  5. bro SFH.... lu dah baca ke camne kes tu.... btol ke aduka terjah camtu jer.... setau wa dia bagi salam.... rasanya tak salah kalau TGHH luang 2-3 minit ( kalau sibuk sangat sampai 5 minit pun tak sempat)untuk dengar soalan aduka jer.... pengalaman wa pernah wa terjah TGNA lepas subuh.... tapi TGNA boley bagi wa masa lebey kurang 5 minit untuk dengar apa tujuan wa.... pernah wa terjah TGNA semasa beliau dok sibuk berkebun sebelah umah beliau.... takde pun bodigad pulau melaka tarik wa n hentak wa.... tapi wa dengar dari lu ganasnya orang pulau melaka....

    wa nampak lu makin beremosi demi mempertahankan pendirian lu..... elok rasanya lu terima hakikat apa yang berlaku.... wa pun sebenarnya malas nak campo dalam hal ni.... cukup jer wa jadi pemerhati jer....

    ReplyDelete
  6. klu
    ijtihad lu kata x leh jgn wat bro.^_^


    tu ijtihad wa je.^_^

    ReplyDelete
  7. Bro Contact,

    Ijtihad lu kalau dapat pahala tak?

    ReplyDelete
  8. tipu sunat tu agaknye.kalau dah sunat tu buat dapat pahala,tak buat tak dapat pape.dan kalau tokguru yg menipu dia ade satu lagi pahala extra sbb ijtihad ulama.tapi kalau blogger yg menipu pasal temujanji tu tipu makruh,tak berdosa kalau dibuat sebab ianya termasuk dlm strategi macam main chess.

    takpe bro,cuba lagi.wa slalu dibygkan dgn:

    "nak jmpe tokguru ni sng je,rumah sblh masjid"

    "tak pyh appointment2 mcm nk jmpe pm,rumah dia pun biasa2 je"

    "ulama pewaris nabi,akhlak mestilah hebat tak mcm kita.siapa kita nak dibandingkan dgn dia yg dh dlm pas lama,bla bla"

    dan mcm2 lagi la.tapi kita kena tgk blk Quran & Hadis mane ade pasal persepsi2 ni.lu org buatlah cerita buruk2kan TGHH dan jemaah Rusila lagi,orang akan undi juga Pas dan Pas akan menang sbb undi yg sedikit belum tentu kalah.

    ops...

    ReplyDelete
  9. Adui la ... SFH sebijik jemaah fanatik PAS di Rusila .. Ada yg pandai berakal, pro, tapi wala bab* buta kpd pemimpin tanpa had. Ada yang bodoh, ganas, biadap & tak boleh diajar/dibimbing.

    See the big picture, la bro SFH. Lu makin hangin apa ada hal? Emo jugak lu ya? Hehehe ...wa ingat lu jemaah TGHA@TGHH di Rusila dah sabar tahap maulana dah. Baru AT datang berdua dah jemaah lu olang layan macam sial. Cuma nak tanya & rakam sesi 'candid' dah TGHA tak ada masa? Sibuk? Alasan lah. Lu betul pandai jual nama orang saja la.. ada member kaki pukul la, hebat tu ini la. Apa tak lu jual cerita lu ada kenal 'assassin' Siam yang at any time boleh 'annihilate' AT untuk gertak AT? Lu kencing tempat lain la. Busuk siot macam bangkai!

    Abanghensem dah kata ore Klate tak seganas pun macam jemaah Rusila. Tu aku percaya. Dah lebih 20 tahun bro .. ada ke ore UMNO Klate kena sepak terajang atas izin/depan mata TGNA, hah? Isolate cases, bergaduh sana sini tu adat permainan la. Men's game! Ada ore jual, ada ore beli. Tu pun bukan kes atas arahan/provokasi/izin TGNA, kan?

    Kes AT, berlaku dalam kawasan masjid, bro SFH .. depan mata TGHA ya lu puja, lu tangkap cintan tu. See! Mana tahap akhlaq TGHA selepas kes AT boleh tidak diendah, tak dilayan seperti tetamu, sedara seIslam oleh TGHA? Lagi AT dihalang, dilayan seperti "POW" oleh penyokong TGHA di masjid Rusila? Wth! Focus to only this key point, la SFH. Lu bukan bodoh, kan? Jadi terima kenyataan TGHA memang 'lembap' dalam medan politik & tak layak pimpin M'sia. Akhlaq dia pun tak bagus mana la nampaknya. Next!

    Ya, biarlah PAS (seluruh M'sia) kalah, asal Islam (baca: TGHA) menang (di Rusila, Marang? what ever) !!!

    ReplyDelete
  10. ijitihad wa,
    wa sorg je dpt pahala.
    klu salah..
    wa sorg je dpt dosa.^_^

    klu lu org ikut,
    sendiri kene tanggung yea.^_^

    ReplyDelete
  11. kan n.ajis kata mencarut tu tak apa..tak salah..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.