Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 31, 2010

Kempen Boikot Restoran Mamak - Banner

Oleh : Ikut Suka Aku

1) Gua nak ucapkan terima kasih banyak2 kepada Blogger Era Pasca (Baginda Reformasi) kerana bersusah payah menyediakan banner "Boikot Restoran Mamak" seperti yang gua war-warkan tempohari.  Thank kayu bro.....


2) Kepada sesiapa yang berminat untuk mempamerkan banner tersebut, boleh kopi O' kow-kow dan paste kat blog masing2. url code klik gambar.

Powered by BannerFans.com

Atau lu orang boleh lawati Blog Era Pasca untuk ambil code terbaru klik sini.

3) Lagipun banyak kebaikan dari keburukannya, contoh dari tahap kebersihan, kebanyakan mamak2 ni... jenis pengotor, penyediaan makanan kat dapur diorang tu bisa membuatkan kita termuntah, pengawalan pemakanan seperti roti canai tinggi kolestrol, nasi kandar tinggi kolestrol, banyak kas kas dan banyak lagi. Yang paling penting jimat wang/duit...

4) Nak cerita banyak pasal Restoran Mamak ni... gua dah menyampah dan gua yakin lu orang ada pengalaman masing2 dengan puak2 mendeliar tu. So... jom kita ramai2 boikot semua restoran mamak seMalaysia, majukan restoran melayu.

Boikot.... tetap Boikot... kasi mampus dan pergi melingkuplah restoran2 mamak seluruh malaysia. Pergi jahanam dengan Presma, Kimma dan segala jadahnya WTF sama mamak maaaaa.....

Mahali Jazuli asal Indon, Markus asal Malaysia.

Oleh : Agensi Berita Fakap.

Jika Mahali Jazuli sebenarnya adalah baka dari Indonesia, rupa2nya Markus mempunyai adik lelaki di Kelantan. Ketika ini, dilaporkan B. Sathianathan, telah berjumpa dengan adik lelaki Markus itu bagi menguji bakatnya di satu lokasi rahsia, berikutan ura2 Khairul Fahmi dilamar oleh Kelab Singapore.

Dec 30, 2010

Dari mana salahnya perjumpaan dengan UMNO?

Oleh : AdukaTaruna

PAS berjuang tidak mengikut sunnah. 300 tentera muslimin yang menang melawan 3000 tentera munafik dalam keadaan 10 juta golongan bodoh dan penakut hanya menanti di rumah. Dan akan mengikut pemerintahan / system pihak yang menang. Tentera muslimin tidak perlu mengambil kira golongan bodoh yang ramai itu.

Dalam soal ketika ini, di Malaysia, 300 tentera muslimin vs 3000 tentera munafik, dalam keadaan 10 juta golongan bodoh dan penakut mempunyai hak memilih. Tentera muslimin PERLU mengambil kira golongan bodoh yang ramai itu. Jika enggan, keluar dari pendaftaran parti politik ROS, dan sertai jemaah Tabligh.

PAS berjumpa dengan UMNO tidak salah dari segi hukum. 

Dari segi hukumnya, memang lah tidak salah, dan tidak berdosa. Yang bertukar jadi berdosa apabila menyebabkan sesuatu itu menjadi fitnah. Mari kita semak semula bagaimana benda yang harus bertukar menjadi haram. Selepas PRU12, hasil kerja-kerja ulama Melayu IQ tahap pukimak, PAS berjumpa dengan UMNO secara :

1. Sembunyi dari pengetahuan ahli.
2. Sembunyi dari pengetahuan pengundi.

Setakat ini, gua boleh terima perjumpaan sembunyi atas pelbagai hujah yang boleh dijelaskan. Tetapi, apabila ianya bocor, mengaku sahajalah. Dan listkan senarai hujah dan dalil.

Gua ulang semula. Bila bocor dan ditanya rakyat melalui medium bloggers, MENGAKU SAHAJALAH, PUNDEK! Dan sila bentangkan hujah dan dalil dan alasan. Kami boleh bahaskan. Kalau dalam hujah yang benar, mengapa harus takut?

Tetapi, ulama2 Melayu pukimak :

1. Presiden membisu / keluar negara.
2. Tuan punya badan sunguh2 menafikan. Ugut mahu saman.

Kemudian, disahkan 3 kali pertemuan oleh Paklah. Presiden ghaib tadi terus mendedahkan identiti yang berjumpa tidak sampai 24 jam. Dan di sinilah keadaan harus bertukar haram. Mencetuskan fitnah apa hukumnya?

1. Mengapa baru mengemukakan hujah dan dalil selepas didedahkan secara rasmi?
2. Mengapa seret Majlis Syura selepas kantoi?

Apa salahnya anak dara sengaja keluar malam seorang diri? Nak salahkan yang jahat menganggu anak dara ke, nak salahkan orang yang mempertikaikan kesengajaan anak dara itu keluar malam ke, nak salahkan anak dara itu sendiri kerana sengaja keluar malam? Jawab!

Fitnah ada dusta, ada benar kata Hadi Awang. Pukimak punya ulama. Benda yang tiada salah. Buatlah jika masih dalam hukum tidak berdosa. Dan jika dipertikaikan, tampil dengan berani seorang pemimpin. Tampil dengan keyakinan seorang pemimpin. Berikan hujahnya mengapa saya sebagai pemimpin berbuat demikian.

Yang tak mengaku, yang ugut saman, yang kencing sini sana, apasal, wahai pukimak? Then, baru nak heret sejumlah hadis dan dalil selepas didedahkan secara rasmi apsal? Pemimpin kepala ayah lu macam ni. Bull shit!

Perjumpaan sekarang.

Peristiwa di ataslah punca kepada fitnah. Punca kepada perpecahan. Dari benda yang tiada salahnya, kepada benda memudaratkan jemaah. Mendamagekan usaha dakwah medium baru.

MB Kedah bagi anugerah kepada Tun Dr Mahathir. Secara terang. Walau ada yang tak puas hati, kita boleh berhujah dengan dewasa. Siapa sokong apa hujahnya. Siapa tak sokong apa hujahnya.

Bagaimana jika MB Kedah mengikuti tindakan ulama pukimak Melayu? Memberi anugerah secara gelap.Then, bocor. Then, tak mengaku. Then ugut saman. Then didedahkan secara rasmi. Then, baru nak seret dalil sini sana. Then, seret Majlis Syura.

Akhirnya tanya kat shoutmix gua : Di mana salahnya perjumpaan UMNO dan PAS? Bodohnya kepala otak Melayu ni, telah menjadikan ayam makanan yang halal kepada ayam makanan yang haram dimakan dalam situasi semasa akibat fitnah yang boleh memudaratkan jemaah Islam.

Adakah perjumpaan terbaru salah dari segi hukum?
Salah. Sebab ulamak2 pukimah terdekat dulu, telah mencipta satu waqi semasa yang mengundang kemudaratan besar apabila melakukan perkara itu.

Orang Arab pakai serban sejak kecil, mereka adalah baka gandum. Tengkoraknya besar. Pakaian budaya itu, Abu Jahal pun pakai. Panasnya Arab boleh menghidrat air melalui kepala.

Melayu nak tiru Arab pakai serban sejak kecil, makan nasi. Akhirnya, sudahlah tengkorak kecil, dikecilkan lagi akibat kekangan ikatan serban. Bodoh sampai ke mati.

TGNA PAS jumpa Anuar Musa UMNO di stadium secara terbuka. Ada salah apa? Tidak salahlah. Tidak mendatangkan fitnah. Tidak membuka peluang musuh meruntuhkan perpaduan jemaah.

Mahfuz PAS bertepuk bertampar dengan YB UMNO di parlimen secara terbuka. Ada salah apa? Tidak salahlah. Tidak mendatangkan fitnah. Tidak membuka peluang musuh meruntuhkan perpaduan jemaah.

Yang salah, yang haram ialah :

1. Menipu.

2. Mempergunakan Islam apabila terbelit.

3. Dayus dan tidak berani tampil as pemimpin apabila dipsersoalkan tindakan yang diambil.

4. Mendatangkan fitnah dan kerosakan kepada kesatuan Islam.

5. Memberi imej Islam yang salah bukan Islam.

Kepimpinan Ulama kepala abah dia tuh.

Rajagopal bantah pemain Malaysia berkempen di Tenang, Johor.

Jakarta, 30 Dis – Jurulatih Malaysia, Rajagopal membantah arahan pihak-pihak tertentu yang ingin mengadakan sambutan kejayaan Piala AFF Suzuki di Tenang, Johor. Beliau juga mengancam tidak akan teragak-agak untuk meletakkan jawatan seandainya anak-anak buahnya dipolitikkan.

"Saya membentuk mereka dengan air mata, air peluh dan air darah. Tolong jangan musnahkan apa yang telah dibentuk dengan politik sempit. Pemain ada hak kefahaman politik peribadi sendiri. Penyokong yang bangun jatuh bersama saya juga adalah dari semua lapisan idealogi politik. Tolong, jangan pecah-pecahkan kami. Jangan jadikan kami bahan kempen. Kejayaan kami adalah kejayaan untuk semua lapisan masyarakat Malaysia. Kami bukan mewakili satu jenis golongan sahaja."

Dilaporkan, ada usaha pihak tertentu yang ingin meraikan kejayaan skuad negara di Felda untuk Melayu jenis hutan.

- Agensi Berita Fakap. Tipu, dusta, tapi terampil.

Buku Dr Mujahid adalah buku anai-anai.

Oleh : Nota Merah

Anak usrah Ustaz Yahya Othman semalam memberitahu, bahawa Ajk PAS Pusat Datuk Abu Bakar Chik (ABC) baru-baru ini ke Kelantan bertemu dengan Yahya.

Dilaporkan ABC menuduh Dr Mujahid Yusof Rawa, anak bekas Mursyidul Am PAS cuba membuat onar dalam “jamaah” dengan menulis “Menuju PAS Baru”.

Mujahid dituduh sebagai “anai-anai” JIM (Jamaah Islah Malaysia) dalam PAS.(Kita tak sedar yang Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Yahya dan banyak lagi pimpinan utama lain bukan asal dari PAS, tetapi bekas ABIM)

Difahamkan tuduhan itu ekoran Mujahid pada “Lekuk Ketiga” seakan mendedahkan kelemahan Hadi dan kepemimpinan Ulama PAS dalam meniti arus demokrasi di tanah air ini.

Yahya yang dikenali sebagai “murabi” dan ikon “Ikhwan” dalam PAS turut didesak supaya meng”haram”kan ahli-ahli PAS dari membaca buku kontroversi itu.

“Yang mengajar Mujahid mengaji al-Quran, yang tarbiah Mujahid masa kecil itu antaranya ana (saya/Yahya) di rumah al-marhum Ustaz Yusof Rawa (bekas Mursyidul Am PAS).

“Baguslah kalau dia kritik ulama PAS sekarang, ulama kita pun ada yang ‘belawok’ (menipu),” jelas Yahya kepada ABC.

Difahamkan, Yahya menyindir kepemimpin ulama tertentu yang menyokong usaha “Kerajaan Perpaduan” antara PAS dan Umno walaupun awalnya menipu ahli-ahli parti, wartawan dan rakyat dengan menafikan “rundingan dalam gelap” itu.

Baru-baru ini, ABC khabarnya menemui Ustaz Fadhli Shaari, Setiausaha Akhbar bagi Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.

Fadhli cuba dihasut supaya meminta Nik Aziz meng”haram”kan penulisan popular Mujahid itu.
Yang menarik, Fadhli mempersoal motif desakan ABC serta menyuarakan rasa tidak bersetuju dengan hasrat tersebut secara tidak langsung.

Bahkan, Fadhli mencadangkan supaya wacana mengenai buku “Menuju PAS Baru” itu dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan pula secara ilmiah dengan menjemput Mujahid memberikan penjelasan buku lalu direspons oleh tokoh-tokoh yang layak.

ABC tidak bersetuju dan meninggalkan Fadhli.

Khabarnya Ajk PAS Pusat Ridhwan Mohd Noor berhasrat menulis satu buku dalam tulisan popular menyanggah karya Mujahid.

Inisiatif itu sebenarnya lebih wajar berbanding inisiatif ABC yang dianggap sesetengah pihak sebagai kaedah “Talibnanisasi”.

Insiatif itu juga lebih baik dari inisiatif menantu Presiden PAS, Zaharuddin Mohamad mengadakan muzakarah Ulama Muda PAS lalu menolak karya Mujahid mentah-mentah kononnya atas disiplin syariah.

Mujahid dalam satu forum di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor baru-baru ini mempersoal tindakan Zaharuddin menolak karyanya itu.

Zaharuddin yang juga dikenali sebagai Din Ayam dan “Khairy versi PAS” dipertikai kerana tidak menjemput Mujahid dalam muzakarah “misteri” anjuran Ulama Muda PAS itu.

Tak sabar menunggu buku Ridhwan!

Senario ini menggambarkan beberapa pemimpin PAS (khusus dari Terengganu) nampaknya angkuh serta tidak bersedia menerima kritikan dari luar dan dalam parti.

Cukuplah Tun Dr Mahathir dikenali sebagai Mahafiraun disebabkan keangkuhannya waktu jadi PM, jangan kita (PAS) pula dikenali sebagai “Haman” disebabkan enggan menerima buku “Menuju PAS Baru” ini.

Setuju?

Zainulfaqar Yaacob
Bukit Bintang | 3.43 pagi

Nik Aziz temui blogger jelaskan isu semasa


KOTA BHARU, 16 Dis: Adakah anda seorang penulis blog. Peluang terbaik untuk mereka yang bergelar blogger menghadiri majlis makan malam dan dialog bersama Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Program anjuran kerajaan negeri itu turut melibatkan kesemua anggota Exco kerajaan negeri dijangka diadakan pada awal tahun depan. Program berkenaan dijangka diadakan di Kuala Lumpur.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Abdul Rahman Yunus berkata, pertemuan tersebut terbuka kepada semua blogger tanpa mengira ideologi politik mereka.

“Diharap melalui pertemuan terbabit blogger akan mendapat gambaran sebenar perkembangan semasa di Kelantan sepanjang di bawah pentadbiran PAS,” katanya di sini.

Oleh itu blogger yang berminat boleh menghubungi pejabat Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan di talian 09 7433529 (Puan Hazami) atau email: mnyahya65@gmail.com.

Ada sesiapa blogger dari Kelantan yang ingin kongsi kereta tak? Gua nak tumpang. Jimat sket kos. Haha. Kalau ada, calling2 kawe.

Kelantan cuti Jumaat kerana Islam, Malaysia cuti Jumaat kerana bola.

Oleh : AdukaTaruna

Then, maybe Melayu hutan akan tanya balik. So, bagaimana dengan Selangor? Selangor baru BR ambil 2 tahun, ma. Najis sudah lekat 50 tahun lebih.

KUALA LUMPUR, 29 Dis – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak malam tadi mengisytiharkan Jumaat ini sebagai cuti umum bagi meraikan kejayaan sulong pasukan bola sepak kebangsaan pada kejohanan Piala Suzuki AFF. – Bernama

Perjumpaan UG berlaku pada 24 Disember 2010.



Oleh : AdukaTaruna

Gua spesifikasikan berita ini sebagai berita mentah dahulu.

Satu perjumpaan cubaan gabungan UMNO-PAS atau perpaduan Melayu telah berlaku pada 24 Disember lepas. Ianya membabitkan YDP Agong, Najib, Paklah, dan TGNA sendiri. Manakala Presiden PAS, Hadi Awang telah sengaja direncanakan keluar negara. Dalam perjumpaan itu, TGNA dilaporkan berjaya meyakinkan YDP Agong mengapa UMNO dan PAS perlu berasingan.

Wallahualam.

Dec 29, 2010

Pertemuan UG : Hadirnya TGNA diperdaya atau sebagai Fire Wall?

Oleh : AdukaTaruna

Gua dah lama tabik dengan master mind yang duduk di belakang era Najib. Gua pernah tulis tentang master mind itu lama dulu. Masa tu mana gua tahu Najib guna Israel APCO. First time gua tahu pasal APCO ialah apabila diberitahu MSK.

Sekarang ni, lu boleh tengok bagaimana hasil kerja APCO memulihkan kenyakinan spesis bodoh kepada boneka Birtish semula. Ada sekor ulama pukimak menipu apabila mengatakan UG bersama semua party, hanya semasa zaman Paklah. Padahal, sejarah timeline membuktikan penipuan tersebut. UG juga ditawar ketika Najib bersama APCO Israel. Gua tak nak ulas banyak. Gua nak tanya ulama pukimak tersebut sendiri, dan ulama pukimak tersebut ulang semula penipuan itu depan gua, dan gua sembelih dengan tangan gua sendiri. Kalau Allah izinkanlah.

Kini gerakan master mind Najib berjaya menyusup ke dalam PAS. Ulama PAS bersetuju dengan senarai dalil, walaupun kemampuan otak ulama Melayu dalam mentafsirkan dalil adalah saiz otak darap peratus teroka. Padahal otak Zionis lebih hebat dan berevolusi lama dari itu. Mereka lebih faham Islam dan kitab2 dari ulama Melayu. Mereka mengambil kesempatan dari kelemahan ulama Melayu dalam mentafsirkan dalil yang sama.

Melalui maklumat samar-samar MSO, satu penulis yang pro team UG; Penarik Beca bertanya 8 soalan di sini. Soalan pokok Penarik Beca ialah adakah TGNA diperdaya? Dengan maklumat yang masih mentah ini, gua juga ingin bertanya, adakah TGNA diperdaya ataupun TGNA terpaksa hadir untuk menjadi Fire Wall? Jika tafsiran kepada maklumat samar MSO itu benar, hadir sahaja sudah berisiko diperdaya APCO. Diperdaya satu tajuk, mengelirukan pengundi satu lagi tajuk penting.

Tetapi risko tajuk diperdaya dan tajuk mengelirukan pengundi lebih tinggi peratusnya jika tiada jenama TGNA di dalam pertemuan tersebut. Di sini, wujud satu peperangan catur di antara APCO dan kem Kelantan. Jika benar berlaku peperangan catur di antara APCO Israel dengan kem Kelantan, maka, tidak hairanlah gua kenapa TGNA awal2 lagi mengeluarkan kenyataan pemilihan PAS tetap berlaku, sebelum pemimpin utama PAS lain mengeluarkan kenyataan pemilihan PAS mungkin ditangguhkan selepas UMNO dan DAP juga menangguhkan.

Wallahualam.

Mahfuz Omar letak jawatan.

Salam pak bakaq, ada berita yang diperbincangkan di kalangan komuniti kontraktor. Khabarnya IJM Bhd dapat kontrak drpd Kedah Sato Sdn Bhd (Kedah GLC) untuk projek Kolej Universiti Insaniah berjumlah lebih kurang RM180++ juta. Katanya BOD meeting diadakan pada hari Ahad (27/12/10) di KL Hilton & LA keluar pada hari yang sama. Khabarnya juga, IJM Bhd tidak participate dalam tender tetapi dianugerahkan juga projek ini! Minta pak bakaq tolong check, adakah perkara seperti ini boleh berlaku di bawah pentadbiran seorang ulamak?! Tq.
 Berita selanjutnya di sini.

Dec 28, 2010

Surat Mursyidul Am kepada penjaga gol Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Tajuk maut punya. Ala2 Parpu Kari. Kah3... Mursyidul Am tu gua la. 20 tahun akan datang. Time tu gua baru 49. Still young, hensem, tall and dark, you know. I told you. Gua skang ada banyak member2 PAS n PKR dalam unibersiti. Sikit2 member DAP universiti. Paling ramai PAS.

10-20 tahun lagi diorang akan jadi perwakilan. Jadi, gua harap diorang lantik gua jadi Mursyidul Am. Boleh kita mentedarah khazanah Malaysia sesama kita. Otai2 macam ISA, MSK, TT, Manjung Mari, semua time tu tua dah. Jangan takut. Diorang takan mampu lawan kita. Lebih2, kita sumbat dalam lokap. Muahahahaha.

Kepada Fahmi, kalau lah lu sesat baca blog gua nih, gua sebagai bakal Mursyidul Am 20 tahun akan datang, mengucapkan selamat maju jaya di Indonesia sana.

Gua percaya, penyokong Indonesia akan balas dendam dengan pancaran laser pasar malam dengan lebih hebat. Tapi, gua cadangkan, demi kemachoan maruah kita, lu jangan bertindak protes macam Markus. Lu tetap tenang. Tunjukkan kepada mereka bagaimana menjaga gawang di bawah sinaran lampu laser. Cewahh...

Tapi, kalau lu agak2 terganggu, lu kena protes la. Kang tak pasal2 kena bolos 4 ke atas kang. Kalau permainan terhenti akibat lu terganggu, pastikan lu dan rakan2 terutama pertahanan, meneguk air sebelum sambung main. Tenang, dan set otak untuk fokus semula. Gua bimbang momentum fokus lu akan ghaib macam Indonesia.

Sekali lagi, paling cantik, kalau lu bermain di bawah pancaran laser pasar malam Indonesia. Releks. Tamat perlawanan, kalau Malaysia menang, lu pakai spek mata hitam. Cool gitoo.

Sekian dari bakal Mursyidul Am lu orang.

Tuan Guru AdukaTaruna

Jangan buang masa anda baca cerita gua.

Oleh : AdukaTaruna

"Gua tak setuju lu g sorang la bro."

"Takper la.. kita tengok la dulu. Janji lu tahu lokasi gua, kan."

"Apa guna gua ada kat sini, bro. Jangan jadi Rambo la. Duduk dalam jemaah. Gua kontek member gua la. Kita g sama-sama."

"Tak payah terburu-buru la. Kalau dah ramai2, takut salah faham. Dari benda baik, jadi benda buruk."

"Sejak bila lu main pompan ni?"

"Gua pun tak tahu bila masa gua main pompan."

"Dah tu apa kes bapak dia nak jumpa lu? Lu jangan ambil mudah bro."

"Lu jangan risau la. Ikut plan gua. Sampai sahaja gua kat lokasi, gua sms lu. Then gua set alarm untuk 10 minit selepas sms. Maknanya, 10 minit selepas sms pertama, gua kena sms lu keadaan gua. Kalau gua gagal dalam masa maksimum 13 minit, lu kol gua. Kalau gua tak angkat, lu dengan member2 lu terus ke lokasi sambil hantar sorang buat report polis. Buat report polis dulu apa2 hal. Ni, ambil kertas ni. Gua dah taipkan teks report polis. Pilih, dan kasi kat member lu."

"Simpan kerambit gua, bro."

"Tak payah. Gua dah ada cota."

"Cota? Mana?"

"Dalam seluar gua."

"Pundek lu."

Jika anda sudah membaca sehingga sini, gua nasihatkan jangan terus buang masa anda. Berhenti sekarang.
Akhirnya gua sampai di tempat yang dimaksudkan. Gua park kereta dengan depan kereta menghala ke luar. Semua pintu kunci, kecuali pintu driver. Kunci kereta lekat kat tempatnya. Senang gua nak cabut kalau gua tak terlawan. Muahahaha.

Ada 4 lelaki berumur lingkunan 40-50. 4 lawan 1? Lepas tak lepas ni? Try dulu... Tak lepas, cabott! Gua senyum. Senyuman dibalas. Gua sms member.

"Gua senyum dan senyuman gua dibalas. Tunggu sms 10 minit lagi. Kalau takda, kol gua."

Berhentilah membaca. Penamatnya sungguh menyayat hati.

"Aduka... saya ayahnya. Dan yang ini kesemuanya adik-beradik saya." Bersalaman dan dipelawa duduk.

"Adik-beradik kandung ke, jemaah?" Gua tanya sambil senyum.

"Kandung.."

"Kita teruskanlah kepada pokoknya. Saya keliru."

"Gini, Aduka... saya ni, wakil kepada anak saya, ingin meminang Aduka untuk anak saya."

"What the fuck?" Gua mencarut dalam hati. Gua nak tergelak dah.

"Saya dah kawin la Abah... eh Pakcik."

"Saya tahu. Dan anak saya pun tahu. Tapi... tu lah. Anak saya minat sangat dengan kamu."

"Erkk. Saya tak kenal anak Pakcik."

"Tu pasal saya panggil jumpa. Saya serahkan biodata anak saya ni. Harap sangat Aduka pertimbangkan."

Gua harapkan pandangan lu orang semua sebagai pembaca gua yang gua kasihi. Gua dalam dilemma.

Dec 27, 2010

Falsafah pundek FAM.

Oleh : AdukaTaruna (Gambar2 Hiasan diambil menggunakan carian Google).

Skang gua nak story sama lu satu falsafah pundek yang lu orang sendiri pun tak sedar. Melayu ni bangang pada tajuk penetapan falsafah. Sebab kemampuan berfikir manusia ialah Saiz otak darap peratus teroka otak. Dah la saiz kecik, pastu malas berfikir plak, jadilah macam nih.

Falsafah pasukan bola negara, sepatut yang utamanya ialah mewakili negara. Membawa maruah negara. Bukan membawa maruah persatuan. Maruah persatuan nombor 31. Nombor pertama ialah maruah negara.
Jadi, berdasarkan penetapan falsafah tersebut, sepatutnya jersi utama pasukan ialah berfalsafahkan tanah air. Bukan berfalsafahkan persatuan. Neraka jahannam punya Seltan dan kerabatnya. Menyesatkan manusia.

Jersi utama Pemain Malaysia ialah Kuning Hitam? Pundek! Ini bukan jersi Malaysia. Ini jersi FAM. Kalau ikut Seltan dan kerabatnya, memanglah dia sudah berjanji untuk menyesatkan manusia. Kalau dah bapak Iblis bodoh, anak Seltan 80% bodoh sudah pasti. Aku berlindung dari Allah akan syaitan yang direjam.

Memanglah kita semua tahu, bahawa, Melayu ni bodoh serba serbi. Bukan sahaja bendera nyaris sama dengan Amerika Syarikat, malah lagu Negaraku pun nyaris sama dengan lagu Terang Bulan Indonesia.

Tapi kebetulan pihak yang menang ialah boneka British, maka, walaupun bendera Malaysia itu tiada sedikit pun kena-mengena dengan susur galur dengan sejarah bangsa dan tanah air, tetapi, dalam hal ini, sepatutnya jersi utama bola sepak atau sukan lainnya ialah warna bendera Malaysia.

Ironinya, zaman pukimak bola sepak Malaysia, dan perlawanan di belasah Indonesia 1-5 ketika Malaysia memakai jersi Kuning Hitam. Malayisa bangkit mengikat Thailand dengan jersi kedua. Jersi bendera Malaysia. Falsafah yang tepat bermain demi negara. Bukan demi FAM. FAM adalah alat kepada falsafah.


Malaysia membelasah Laos dengan pemilihan jersi biru. Jersi yang tepat secara falsafah. Lu terkesima buat apa? Melayu bodoh secara genetik. Lu tahu atau tidak atas faktor apakah sebenarnya satu-satu bendera itu patut dicipta? Lu tahu atau tidak atas falsafah apakah turunnya lu ke satu-satu tempat bagi menyatakan sokongan? Lu tahu atau tidak atau lu jenis babi buta yang mengikut arus?

Di stadium, penyokong Melayu mengibarkan warna-warna FAM ketika pasukan Malaysia berjuang dengan warna-warna negara Malaysia. Dari Rusila sampai FAM, apa yang Melayu tahu mengenai falsafah? Puluh ribu Melayu bersorak mengibarkan warna FAM, ketika Safee Sali hampir menangis meraikan jaringan dengan warna Malaysia? Pukimak punya Melayu. Bodoh sejak asal.

Jika anda memandang perkara ini kecil, tetapi sebenarnya falsafah sekecil ini pun anda baru tahu hari ini, anda renungkanlah falsafah yang diambil oleh Melayu dahulu bagi membentuk Malaysia pada hari ini. Pekerja asing mempunyai hak untuk mengundi. Temasik diserahkan kepada Lee Kuan Yew. Pulau Batu Putih diserahkan kepada Singapura. GLC strategik Malaysia dikuasai negara luar. Air Johor, Tanjung Pagar, Pattani, etc.

Gua cabar FAM mengarahkan Malaysia menentang Indonesia fasa kedua 29 ini, dengan jersi FAM. Gua berlindung kepada Allah dari seltan dan kerabatnya yang direjam.

Tahniah Malaysia. Pergi mampos Seltan.

Oleh : AdukaTaruna

[1]

Pada gua, Indonesia kalah ATAU Malaysia menang kerana Indonesia salah taktikal. Indonesia tidak bermain dengan corak gelanggang mereka. Berhati-hati. Then, selepas kerancakan, kefokusan mereka terhenti 5 minit akibat beruk2 Malaysia main2 laser, momentum bertahan dan berhati-hati mereka ghaib.

Segalanya bermula apabila Maman Indon (x silap gua) kontrol bola supaya bola keluar macam dia control Uma TKO. Uma TKO boleh la dia buat camtu. Tapi ni Messi Malaysia ma. Norshahrul. Memang gile la mamat tuh. Boleh potong time corner siot!

Sebijik gol disumbat Safee hasil gerakan Norshahrul.

[2]

Lepas tu, gua tengok Indon dah huru-hara. Tak tahu masej terbaru jurulatih mereka. Nak kekalkan corak berhati-hati ke, nak amalkan corak menyerang ni? Malaysia dah 1 dah ni. Pertukaran kepada corak mencari gol, mengakibatkan kawalan terhadap Safee menjadi longgar. Free header gua cakap lu.

[3]

Eh.. eh... Norshahrul buat kelakar lagi. Lepas siot. Macam belut. Biasan bola sampai ke player Ganu tu. Sambil menjerit perkataan "Ke Guane!" sekuat hati; dia merembat bola dengan teknik betul. Yakni 'sepak sila'. Kalau 'sepak kuda', bola akan jadi tak tentu hala.

Malaysia 3 ni bai. Cam tak caya plak gua. Tabik kepada Sultangopal dan kesemua yang gigih. Pergi mampos sama Seltan nirrojim yang menjahanamkan manusia.

Untuk semua ini, gua buat undian. Hari mengundi jatuh pada hari bekerja untuk kawasan PAS, dan waktu cuti pada kawasan BN.

Kategori player Malaysia terbaik.

1. Safee
2. Norshahrul
3. Fahmi
4. Muslim

Kategori player Indon dan Malaysia terhensem (Anwar Ibrahim dilarang mengundi).

1. Khairul Nizam Fahmi
2. Irfan
3. Firman
4. Amirul Hadi
5. Okto

Calon Pertama. Fahmi.










Calon Kedua. Irfan.










Calon Ketiga. Firman.
 










Calon Keempat. Amirul Hadi.













Calon Kelima. Okto.

Dec 26, 2010

Does my head look big in this?

Sumber : Klik sini.


"From the Archives", first published in the Digest 13.10.03.

Buying hats may well prove troublesome, but having a huge head also brings a key advantage - it means you're less likely to suffer mental decline in old age.

Catherine Gale (MRC Environmental Epidemiology Unit, University of Southampton) and colleagues recruited 215 men and women aged 66-75 years, measured their head circumference (itself an indicator of brain size) and gave them two sets of intelligence tests - first at the head-measuring session and then again, three and half years later. Old records also detailed the participants' head circumference at birth.

People with bigger heads scored more highly on the intelligence tests, and were less likely to show mental decline as indicated by a lower score at the second testing session relative to the first. In fact, the bottom quartile (25 per cent) of the sample for head size were five times more likely to exhibit mental decline than the quartile with the biggest heads.

Head circumference at birth, by contrast, had no relationship with intelligence or mental decline. This has important implications, because as the authors explained, it suggests "brain development during infancy and early childhood is more important than foetal growth in determining how well cognitive abilities are preserved in old age".
__________________________________

Gale, C.R., Walton, S. & Martyn, C.N. (2003). Foetal and postnatal head growth and risk of cognitive decline in old age. Brain, 126, 2273-2278.

Oleh : AdukaTaruna

1. Sapa2 ada baby tu, jangan biarkan baby tido dengan kepala yang statik lebih sejam. Nanti beban kepala akan mengecilkan saiz tengkorak dan seterusnya menghalang perkembangan saiz otak. Alih2kan sket kepala tu.

2. Jangan tiru omputeh plak. Dengan menidurkan baby mereka secara meniarap bagi mendapatkan pembesaran saiz tengkorak yang bebas. Ianya meningkatkan risiko mati mengejut. Tidur tiarap dalam setengah ok kot (tanpa ujikaji.)

3. Paling penting, sudah2lah jadi Melayu. Yakni menggunakan buai bagi menidurkan baby. Buaian pada gua hanya mengasah gegaran otak ketika kecil, lali, hanyut, khayal, leka, terpukau. Tidak dinamik kerana terpaksa sentiasa membawa buai jika tidur di luar tempat.

Gua rasa, Hadi Awang dulu, masa kekecik kaki buai tu. Bila nangis, bapak dia buai. Lepas makan, buai. Sakit, buai. Bosan, buai. Tu yang dia khayal dalam arus perebutan pengaruh wadah undi demi Islamic State tuh.

Siyes ni. Gua pesan kat diri sendiri, dan lu orang semua. Sudah2la menggunakan buai bagi jalan penyelesaian kepada situasi anak kecil anda.

Syiah tu cane, Aduka?

Oleh : AdukaTaruna

Ah... sudah. Ah.. sudah.

Nampaknya artikel Reformis Jalanan yang gua up as N3 gua dengan tajuk yang gua taip sendiri berbunyi : "Gua Syiah! So what? mendatangkan kekeliruan kepada pembaca-member gua.

Gua ramai geng dari unibersiti. Dah masing2 tanya gua pasal Syiah. Mampos. Gua sepatah haram pun tak tahu menatang Syiah nih. Menatang ASWJ pun tak khatam lagi. Dah Syafie dan ASWJ secara baka.. pastu Melayu plak. Gitu la kawe.

Gua memberontak mana yang gua memberontak jer. Mana yang gua blur, gua dok dediam. Haha. Dan artikel Reformis Jalanan tu mengandungi unsur2 pemberontakan gua. Bukan pasal agama, tapi pasal Melayu. Kan ke gua cakap sampai buih2 mulut jari gua nih. Sokong gua dan yang lain2 ikut tajuk. Jangan ikut serban atau ikut setiakawan.

Ikut keahlian.

Kalau lu rasa dan yakin lu lebih terer pasal bola dari Sultangopal, lu jangan malu2 Melayu. Lu belasah jer. Fight dalam bidang intelek bidang yang lu yakin tu. Siapa setuju, setuju lah. Siapa tak setuju, tak setuju lah. Bukan suruh bertumbuk macam UMNO.

Tak payah malu2, segan2, rendah diri2, tersipu2, lemah gelamai. Takda masa nak layan bai. Lu kena keluar dari kelompok cendiakawan Melayu. Kecik2 hati, terguris2 hati, pergi jahanam.

Tapi, kalau lu agak lu tak tahu apa, dan kita rasa si A lebih arif untuk setakat pengetahuan kita pada hari ini, maka; belajar lah. Tengok2 sket pandangan mereka.

So, bab Syiah ni... dan sebab lu dalam kelompok pendakwa mereka adalah ASWJ; meh kita belajar sikit2 as basic dari pendakwa ASWJ sendiri dulu. Dah faham basic ni, kita upgrade level plak.

1. Rujuk Hadi Awang di sini : Klik kat sini bai. Gua siap donlot lagi nih. Tapi sebab Melayu, tak gak dengar2. Kuang3..

2. Rujuk MAZA di sini : Klik kat sini bai. Tapi kena beli la buku tuh ("Pertelingkahan Para Sahabat: Antara Ketulenen Fakta dan Pembohongan Sejarah"). Payah tu nak carik tu. URTV senang la. Kalau lu terlepas edisi majalah Mangga, lu kontek jer zargus ke C++ ke Restless ke.

Lepas tu, dah tentu jangan dengar sebelah pihak jer. Kalau lu berani, lu g kuliah Syiah. Takper.. takper. Gua galakkan. Pelajar unibersiti kena berani. Setakat tido lokap semalaman pasal semangat inkuri, lagi bagus dari lu tido lokap pasal kantoi berkapel2 tuh.

Setakat pelajar unibersiti masuk unibersiti pasal budaya, pasal mak dia nak tengok anak dia pakai tali leher, khahk tuih! Gua kahak jer budak pundek macam nih.

Dec 25, 2010

Pak Guard Terlampau (6)

video

Gua Syiah! So what?

Oleh : Reformis Jalanan

Saya Pun Syiah Ali Juga, tapi...


Disebabkan saya terbaca pengakuan berani blogger Penarik Beca a.k.a Bakaq di sini [link], maka saya rasa terpanggil juga untuk membuat pengakuan. Disebabkan sekarang ini musim membantai Syiah, saya berasa agak teruja sedikit. Entah mengapa, berbagai perasaan bercampur baur, gembira, gugup, sedih, marah, dan lain-lain.

Saya juga seorang Syiah Ali, lebih tepat lagi, memegang fahaman yang sama seperti negara Iran, majoriti di Iraq, berjuta-juta di Lebanon (termasuk Hizbullah), di India, dan sebagainya. Sebelu
m ini saya agak menyepi dan tidak terlalu menonjolkan ke-Syiah'an saya di dalam alam maya, kemudian start pada bulan July 2010 saya agak aktif di dalam Facebook. Dan saya
juga pernah membuat beberapa posting yang berbau Syiah di arkib blog saya ini.

Tak tahu nak start dari mana. Seminggu lepas JAIS dengan jayanya berjaya melakukan serbuan di salah sebuah tempat Syiah Melayu yang agak famous iaitu di Gombak (untuk berlaku jujur, saya tidak pernah ke sana). Sebenarnya untuk mendeskrisikan tempat tersebut sebagai kubu Syiah, tidaklah tepat. Ini kerana terdapat beberapa lagi tempat sebegitu di Selangor ini dan juga di seluruh negara, yang paling kuat adalah di Kedah dan Perlis - kawasan utara. Mungkin berdekatan dengan Selatan Thailand (kawasan yang ramai Syiah) maka Syiah mudah tersebar dan kuat di sebelah Utara.

Lihat video serbuan tersebut [link] agak lucu juga. Ada Syiah Melayu yang gagal megawal perasaan, pegawai JAIS yang kelihatan cuak dan juga Pak Bakaq - senang nak cam dia - walaupun dia tak kenal saya dan saya tak kenal dia - Bakaq ni orangnya gemuk, per
ut buncit dan kepala hampir botak (seperti di gambar sebelah kanan). Saya sangat yakin orang yang lemah semangat pasti akan patah selera makan apabila dijeling oleh beliau (Penarik Beca).

Bukan Pro-Republik Iran

Tapi, diri saya ini jauh beda berbanding dengan Syiah-Syiah Melayu yang lain. Saya gerenti. Saya tidak mengagungkan Khomeini, saya menolak negara "Republik Islam" Iran, dan saya tidak mengiktiraf Ali Khamena'i sebagai rahbar/supreme leader/pemimpin agung, lebih-lebih lagi pemimpin bagi Syiah mahupun bagi kesemua kaum Muslimin. Tidak! Saya langsung tak iktiraf beliau. Saya juga mengakui bahawa Ayatollah Khomeini (yang meninggal pada 1989) adalah seorang yang "pelik" lebih-lebih lagi di dalam fatwa-fatwa beliau.

Banyak faktor mengapa saya tolak Iran ni. Antaranya ialah Iran juga mempunyai Kem Kamunti
ng atau Guantanamo Bay - dikenali sebagai Evin Prison - terletak di Tehran. Saya seorang yang menentang ISA dan sebarang penahanan tanpa bicara - maka agak pelik kerana "negara Islam" seperti Iran ada tempat sebegitu - yang digunakan untuk menahan rakyat Iran yang mengkritik pemimpin mereka, dan mereka diseksa di dalam penjara. Oh setahu saya, Pak Bakaq ini seorang yang lantang mengenai ISA, tapi takkanlah dia tak sedar mengenai kewujudan Evin Prison? Sedangkan dia memeluk Syiah jauh lebih lama d
ari saya...

Faktor-faktor yang lain - adalah kekejaman pemimpin Iran - seperti yang saya ceritakan di atas - mereka menyeksa tahanan di dalam penjara, menangkap sesiapa yang tidak sefahaman dengan mereka, dan mereka juga banyak menahan ulama-ulama di dalam tahanan rumah - Ayatollah Shariat Madari, Ayatollah Shirazi, Ayatollah Rohani, Ayatollah Montazeri, Ayatollah Boroujerdi - dan lain-lain.

Perpaduan Sunni-Syiah itu mengarut

Apa yang membuatkan kemarahan saya semakin kemuncak ialah dengan retorik pemimpin Iran yang bercakap seperti burung kakak tua tentang Palestin. Mereka sering bercakap akan menolong Palestin - tapi tolong bagaimana?

1 - Palestin diserang dengan hebat pada awal 2009 - Khamena'i berkata di dalam khutbah beliau - melawan Zionis di Palestin adalah jihad - keesokan harinya bila beribu-ribu pemuda Iran mahu menawark
an diri melawan Zionis di Palestin - permintaan mereka ditolak dan mereka tidak dibenarkan pergi! What the fuck is this? Adakah Khamena'i memperdayakan orang ramai? Kalau takut dengan risiko diserang Zionis atau Amerika (kononnya, pada hakikatnya Amerika tak akan serang Iran), kenapa bercakap pot pet pot pet membebel tentang Zionis? Diam sudah la..

2- Masih ingat peristiwa kapal Freedom Flotilla yang diserang oleh Zionis pada bulan
Jun lepas? Selepas peristiwa itu, Iran ada mengeluarkan kenyataan bahawa mereka juga akan menghantar kapal bantuan ke Gaza - last-last dibatalkan juga - main-main lagi!

3- Ingat semua, kerana Iran juga ada peranannya sewaktu Amerika menyerang Afghanistan dan Iraq. Jika pemimpin Iran benar-benar mahukan unity, kenapa mereka mendiamkan diri disaat saudara Sunni mereka disembelih di Iraq dan Afghanistan? Taliban itu Wahabi? Eh tolonglah. Siapa cakap Taliban itu Wahabi, kerana dalam Taliban juga ada penganut Syiah!

4- Saya percaya bahawa slogan "Sunni-Syiah perlu bersatu" yang diperkenalkan oleh Khomeini dan juga laungan "Al-Aqsa mesti dibebaskan" adalah sekadar retorik pemimpin Iran, dibuat semata-mata untuk memperolehi sokongan politik daripada negara-negara dan umat Islam di seluruh dunia. Dan Iran sekarang melebarkan propagandanya di seluruh dunia - khususnya negara-negara yang bermajoritikan orang Islam seperti Malaysia. Inilah yang menyebabkan ramai orang beranggapan bahawa semua Syiah itu dibawah Khomeini, kerana biasanya mereka melihat orang-orang Syiah menyimpan gambar Khomeini dan pemimpin-pemimpin Iran yang lain..

Salah tu, ramai yang tak tahu betapa ramai orang Syiah tidak menyukai kerajaan Iran, dan saya rasa saya seorang saja Melayu Syiah yang tidak suka kepada Khomeini dan Iran.. Maka bagi pembenci Syiah di luar sana, saya minta jangan benci Khomeini, Khamenei dan yang sewaktu dengan mereka, kerana memang mereka berusaha untuk mencapai keredhaan orang-o
rang Sunni, - orang-orang seperti Khomeini, Khamena'i dan Fadhlullah - antara the so-called ulamak yang menggadaikan prinsip-prinsip Syiah..

Saya tidak percaya Sunni dan Syiah boleh bersatu..

Saya membenci Fadhlullah (yang mati beberapa bulan lepas) kerana dia menghina Rasulullah dan menafikan penderitaan puteri baginda Fatimah Az-Zahra.. Saya bodoh kerana pernah memuji dan simpati kepada beliau dan saya mohon maaf kerana kebodohan saya (maklumlah genetik Melayu)-------->>

Tarik Balik Artikel yang memuji mereka

Maka saya dengan ini, saya tarik balik puji-pujian saya terhadap pemimpin Iran yang pernah saya luahkan di dalam blog ini, selepas artikel ini dikeluarkan, maka entri-entri yang lepas ten
tang pujian dan simpati saya terhadap Iran, Khomeini, dan Fadhlullah terbatal sama sekali.

Salahkan Syiah Melayu

Peristiwa pada minggu lepas, sebenarnya kebanyakannya saya salahkan Syiah Melayu itu sendiri. Kalau pembaca yang sudah memahami pendirian saya, saya sering mengatakan bahawa bangsa Melayu itu bodoh dan tolol. Dan setakat ini saya tak jumpa apa-apa kenyataan bahawa kenyataan saya tersebut salah. Kalau apa-apa saja yang melibatkan melayu, hancurlah segala-galanya.

Serangan terhadap Syiah berpunca daripada Melayu. Melayu Syiah ini suka menunjuk-nunjuk, cabar mencabar dan suka berdebat. Mereka juga galak mempergunakan dan mempertikaikan sumber-sumber Sunni. Dan saya tak nafikan, memang ada Syiah Melayu yang tolol dan bangang pergi hantar anak mereka mengaji di Iran dan mengharap anaknya dapat menjadi pendakwah di sini.

Pasti semua orang keliru, saya Syiah tapi mengapa saya serang orang-orang Syiah? Ini kerana, walaupun saya Syiah, saya menghormati Malaysia sebagai negara Sunni dan saya tak setuju dengan sebarang penyebaran Syiah di negara ini. Saya faham dengan mentaliti masyarakat di negara ini yang berbeza dengan negara lain, tak terbuka seperti Indonesia. Saya faham dan mengerti. Dan saya marah kepada sesiapa yang cuba menyebarkan propaganda Iran di negara saya
.

Saya punya bukti. Hari Ashura lepas saya memperingati kematian Imam Hussain bersama orang-orang Iran. Saya berkesempatan berbual dengan beberapa orang iran dan juga ulama Iran yang dijemput ke majlis tersebut. Melalui percakapan mereka, saya tahu bahawa betapa mereka mengharapkan saya menjadi orang yang menyebarkan kefahaman Syiah (dengan lebih tepat lagi, Syiah yang berimejkan Khomeini, Ahmadinejad dan Hizbullah, proksi Iran). Saya hanya tersenyum...menjaga hati mereka. Diam lebih baik dari berkata-kata, dan majlis-majlis sebegitu saya tak akan sambut bersama orang-orang melayu. kerana apa? kerana saya tak suka mereka..


Gambar ini, adalah salah satu kebodohan Syiah Melayu yang suka menunjuk. Gambar ini saya tangkap sendiri sewaktu demonstrasi menentang serangan Zionis ke atas kapal Freedom Flotilla pada bulan Jun lepas. Seperti yang kita sedia maklum, yang menghantar kapal tersebut adalah Turki, bukan Iran! So, WHAT THE HELL yang Melayu Syiah bangang pergi angkat poster/gambar/frame pemimpin-pemimpin Iran? Yang sadisnya, saya tak jumpa pun mereka yang mengangkat gambar Recip Tayyib Erdogan, PM Turki yang menolong saudara Sunni mereka di Gaza..

Apa kaitan Khamenei dengan kapal Freedom Flotilla, wahai bangang? Dan saya berjaya tanya kepada salah seorang daripada mereka yang memegang frame besar Khomeini, bahawa mereka daripada Hauzah Gombak (yang diserang pada minggu lepas).

Salah seekor penyebar pengaruh dan propaganda Iran di Malaysia


Saya sudah lama berbulu dengan dia ni. Secara jujurnya, saya tak tahu sama ada dia ini Syiah atau tidak. Jika benar dia Syiah, maka saya boleh katakan beliau bukan melakukan taqiyyah, sebaliknya beliau berbohong kerana selalu mendakwa diri beliau sebagai Sunni. Ini kerana, taqiyyah hanya boleh dilakukan sekiranya nyawa, harta, dan maruah terancam.

Dia ini bidang sastera, tapi bila tiba soal politik, menjadi bangang sebangang-bangangnya (tambahan pula semangat kemelayuan dia ini menebal). Tak keterlaluan saya katakan bahawa dia mengangkat Khomeini seolah-oleh Khomeini itu dewa. Khomeini kata "bersatulah umat Islam", dia pula kata "Melayu mesti bersatu kerana sama-sama Islam (bullshit!!)"

Dia ini bencikan Anwar Ibrahim hanya kerana Anwar berkata Salman Rushdie itu profound writer. Dan Salman Rushdie itu dijatuhkan hukuman mati oleh Khomeini, maka menurut penyembah Khomeini ini, sesiapa yang contradict dengan "Imam" itu jahat, termasuk Anwar Ibrahim! Tak silap saya, dia ini juga pernah mengkritik Erdogan dan parti AK nya, hanya kerana Erdogan baik dengan Anwar dan partinya sama nama dengan parti Anwar (keadilan)! Kemudian baru-baru ini saya terbaca salah satu posting terbaru beliau, yang mana beliau menjilat balik ludahnya terhadap Erdogan. Oh sungguh hina melayu seorang ni!

Sekarang, Syiah-Syiah Melayu sibuk bergantung pada kenyataan-kenyataan PAS dan Asri Zainul Abidin kerana mereka agak menyebelahi Syiah dalam kes ini. Perlu diingatkan, bahawa Syiah Melayu selalu menuduh PAS mempunyai unsur Wahabi dan selalu memaki MAZA. Sekarang, oleh kerana terdesak dan licik, kenyataan-kenyataan pemimpin-pemimpin PAS (termasuk mempergunakan kuliah Haji hadi) dan juga kenyataan MAZA dijadikan perisai untuk mempertahankan diri!

Dan, Syiah-Syiah Melayu ini memang betul-betul terpengaruh dengan dakyah Iran. Jika ada sesuatu berlaku, pasti kesalahan ditujukan pada Wahabi, Amerika atau Zionis. Kucing mati, oh mesti Zionis yang tembak. Lembu mati, pasti teroris wahabi yang meracuninya. Inilah apa yang diajarkan oleh khomeini dan puak-puaknya selepas dengan kebetulan berjaya menubuhkan kerajaan Islamik di Iran.

P/S : Pasti akan ada yang kata bahawa blogger Reformis Jalanan adalah orang upahan CIA, ataupun agent Zionis, ataupun Wahabi yang menyamar Syiah! kah kah kah melayu oh melayu...

Pendirian saya mengenai kes serangan oleh JAIS, secara jujurnya saya taklah marah sangat dan ini boleh dijadikan pengajaran oleh Syiah-Syiah Melayu yang berlagak di luar sana. Saya cuma sedikit terkilan dengan kenyataan Khusrin Munawi dan beberapa tokoh Sunni di negara ini yang memberikan gambaran yang tidak betul mengenai Syiah..

Dengan ini, segala kenyataan saya di atas ini adalah benar, dan saya berlepas diri apa yang dilakukan oleh Syiah-Syiah Melayu di negara ini, kerana saya sudah lama mengasingkan diri saya daripada mereka..

Dec 22, 2010

Bacaan Berat : Perbincangan Negara Islam antara komponen Barisan Rakyat. (2)

2. TBM B.

Seandainya teknik rebranding gagal, gua ramal, British akan menggunakan TBM B. Teknik Boneka dan Munafik ke-2. Musnahkan TBM A, halakan kepercayaan massa kepada TBM B. Kasta ulama atau Melayu tidak penting. Yang penting ialah kekuasaan British mengawal dunia.

Pada gua, TBM B sudah lama dibina. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setuju lah. Tapi gua tetap catat supaya dirujuk orang masa depan.


Mencari TBM B.

Untuk menubuhkan satu parti yang sebesar PAS, dalam tajuk dana, ianya memerlukan sejumlah wang yang besar. Itu tajuk wang bagi penubuhan. Tapi tajuk wang bagi pertumbuhan, dari PAS dulu kepada PAS yang berdiri sekarang, wang yang diperlukan sangat-sangat besar jumlahnya.

Untuk tajuk PAS, akal gua boleh menerima faham akan dari mana datangnya wang. Petani Islam dari Kelantan dan Kedah memperuntukkan sepetak sawah sebagai zakat kepada PAS daripada serelung sawah yang dimilikinya. Zakat, derma, perniagaan adalah sumber dana kepada PAS.

Yang gua nak bawa pembaca ialah kemusykilan sumber kewangan PKR-Anwar. Setuju, setujulah. Tak setuju tak setujulah. Ketika Anwar dipecat, dan Melayu mengamuk, Anwar mengambil keputusan yang lama sama ada mahu menubuhkan parti baru, atau masuk PAS atau berjuang sehingga diterima semula ke dalam UMNO. Anwar lebih kepada mencari sokongan antarabangsa ketika itu.

Akal gua menerima faham berdasar pemerhati jauh, bahawa sumber kewangan Anwar sebelum PKR ialah Dato' Nala karupan. Tokey kepada Magnum. Atau kata mudahnya, kewangan Anwar ketika menguruskan satu kumpulan kecil ialah sejumlah taikun2 perniagaan. Pasti tidak percuma begitu sahaja.

Kemudian, apabila PKR sudah menjadi satu organisasi sebesar ini, adalah tidak logik PKR mengharapkan taikun2 perniagaan. Adalah lebih beruntung taikun2 perniagaan memberi bantuan kewangan kepada BN. Mereka adalah golongan opportunitists. Berkepentingan.

Dari mana datangnya sumber kewangan Anwar-PKR?

1. Untuk meletakkan calon seluruh Malaysia.
2. Untuk logistik.
3. Untuk gaji jawatan2 pundek jambu Anwar.
4. Untuk kempen dan propaganda seluruh negara.

Gua tak pernah jumpa golongan muslim yang memberi zakat kepada PKR. Jarang sekali gua jumpa pengutip derma dalam majlis2 ceramah PKR. Gua tidak pernah jumpa koperasi PKR seperti koperasi Kohilal PAS yang terlingkup. Terlingkup bab lain, tapi bab bertungkus lumus mencari kaedah menjana kewangan. Gua tak pernah jumpa syarikat2 orang2 PKR yang berzakat kepada PKR seperti HPA. Gua tengok dari mata kasar, PKR releks jer.

TBM A dan TMB B saling bermusuhan.

TBM A dan TBM B memang dicipta untuk saling bermusuhan. TBM A dibantu British-US secara rasmi. Perlindungan ekonomi (tidak disekat), pinjaman, hubungan diplomatik, suaka politik dan sebagainya. TBM B dibantu British melalui lulit. Secara gelap.

Gua mendakwa, TMB B dibantu kewangan, hubungan diplomatik dan sebagainyanya melalui satu badan lulit bertaraf NGO atau seumpamanya seperti Foundation For the Future (FFF). TBM A mengetahui perkaitan tuannya dengan TBM B, begitu juga sebaliknya. Bezanya ialah secara rasmi dan satu lagi secara lulit. Tetapi mereka dibenarkan bersaing dan bermusuhan bagi merebut 'wakil tuan di Malaysia.'

Allah menjanjikan kehinaan apabila tidak meletakkan sesuatu itu mengikut meritnya.


Keputusan itu diumumkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika berucap membuat ucapan penggulungan di konvensyen Pakatan Rakyat.

"Kita tetap mahukan berketuakan beliau," kata Abdul Hadi yang diiringi tepukan gemuruh para perwakilan dan pemimpin Pakatan yang menyertai konvensyen itu.

Dalam perjuangan menegakkan sistem Allah di waktu ketiadaan satu kuasa besar Islam yang boleh melindungi gerakan Islam kecil-kecilan ini, ianya sesuatu yang sangat rumit dan hampir mustahil.

Sebab itu, dalam satu-satu bidang atau keahlian, Allah mewajibkan kita meletakkan mengikut merit. Baca kenyataan di atas.

Kebodohan PAS meletakkan orang bodoh sebagai pesaing kepada kemungkinan TMB B bukan lagi satu kerja bodoh. Tetapi satu kerja berbahaya. Apa yang terjadi atau berlaku kepada Anwar, mana2 wakil dari DAP ataupun PAS terutamanya tidak mampu memberikan pilihan alternatif.

"Jika Anwar ke penjara, kita tetap pilih Anwar."
"Jika Anwar digantung, kita tetap pilih Anwar."
"Jika Anwar lumpuh, kita tetap pilih Anwar."
"Jika Anwar mati, kita akan berpecah."
'Jika Anwar adalah TMB B, padan muka kita. Janji ulama tetap tidak letak jawatan."

Jika Anwar terbukti TMB B selepas TMB A tewas PRU13, dalam keadaan Husam atau Nizar adalah Presiden PAS, maka, British-US akan berdepan laluan sukar dalam menghimpunkan kepercayaan massa. Kita boleh fight habis-habisan bagi mengarahkan kepercayaan massa kepada alternatif. Terdapat check and balance di situ. Ingat, anda berjuang melalui wadah undi.

Tetapi, jika Hadi? Massa tidak peduli dah. Massa lebih mempercayai TBM B lantaran ketiadaan alternatif. Ini adalah satu situasi yang bahaya kepada gerakan Islam kecil-kecilan. Kebodohan PAS dalam meletakkan keahlian mengikut jenis amanah boleh didakwa di mahkamah Allah nanti, seandainya memudaratkan kita semua sebagai muslim.

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :-

"Barang siapa melantik seorang untuk mengetuai suatu kumpulan sedangkan ada seorang lain yang lebih berhak dan layak daripada nya di sisi Allah taala(mempunyai sifat-sifat yang diredhai Allah)sesungguhnya ia telah mengkhianati Allah dan Rasulnya serta orang-orang mukmin seluruhnya."

Setiap kesukaran, ada kemudahan.

Allah berikan kita jalan atau peluang dalam satu-satu kerumitan.

Janji Allah swt. yang diulang-ulang di dalam surat al-inshirah(94) ayat 5 dan 6 allah berfirman:

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

“Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” 

Cumanya, kita perlu mengetahui kemudahan itu, dan rebutlah jalan peluang itu. Jika ijtihad pukimak ulama Melayu salah dalam hal memberikan saingan kepada Anwar, walaupun mereka claim ijtihad silap tetap ada peruntukan 1 pahala, gua tetap menyeru kepada semua muslim yang mengalami mudarat dari hal itu, untuk mendakwa ulama2 pukimak Melayu ini di mahkamah Allah.

Kemudahan 1.

Kini, mari kita bincangkan mengenai peluang atau kemudahan 1.

Pengerusi kebangsaan DAP, Karpal Singh berkata, isu negara Islam perlu segera dibincang oleh Pakatan Rakyat kerana beliau tidak mahu BN mengeksploitasi isu tersebut dalam pilihan raya umum akan datang. 

Karpal (kiri), ketika berucap dalam sesi penggulungan di konvensyen kedua Pakatan, berkata DAP boleh membincangkan isu tersebut dengan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, mursyidul am PAS yang juga menteri besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat serta presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Gua menuntut, PAS memanggil satu perbincangan mengenai Negara Islam yang berasingan dari Konvensyen BR. Ianya dibuat secara tertutup oleh pemimpin-pemimpin utama komponen BR. Sebagai jalan kemudahan dan jalan permulaan PAS mungkin boleh menuntut begini :

(bersambung...)

Dec 21, 2010

Bacaan Berat : Perbincangan Negara Islam antara komponen Barisan Rakyat.

Oleh : AdukaTaruna

Anda tidak akan menjumpai perbincangan ini dengan mana-mana ulama Melayu.

Tugas sebenar penubuhan CIA lebih kepada mengawasi Russia. Tugas sebenar penubuhan KGB lebih kepada mengawasi USA. Tetapi, kini, selepas berakhirnya era USSR, CIA, Mossad, M16 dan KGB sendiri mempunyai tugas baru. Yakni mengawasi kebangkitan Islam.

Bezanya KGB ialah, penentangannya terhadap kebangkitan Islam hanya melibatkan wilayah mereka, atau kawasan2 yang mereka dakwa itu adalah wilayah mereka. Kebangkitan Islam di Iran mendapat kerjasama penuh KGB. Dalam politik, musuh kepada musuh, adalah kawan.

Teknik boneka atau munafik.

Teknik boneka atau munafik adalah strategi British yang paling berkesan. USA adalah negara yang lahir dari kaum pendatang British. Berbahasa dan berbangsa Inggeris yang kini jauh lebih hebat dari British sendiri. Genetik Inggeris yang berhijrah / dinamik dan 'mutan' dengan keadaan kesukaran atau cabaran.

Jika disoroti rekod, kejayaan British (British-British atau British-USA) terus 'menjajah' negara 'bekas jajahannya' ialah dengan mengelakkan pertempuran berdepan, sebaliknya meletakkan boneka atau munafik.

Di Nusantara, terdapat 2 penjajah yang bersaing. Yakni Belanda dan British. Bagi mengelakkan pertempuran berdepan yang merugikan, perjanjian di buat. Belanda menguasai Indonesia dan British menguasai Malaysia.

Kekalahan Belanda kepada rakyat Indonesia bukan kerana kehebatan rakyat Indonesia. Tetapi teknik yang tidak berkesan seperti British. Belanda tidak mewujudkan boneka atau munafik. Mereka menjajah secara berdepan.

British pula menjajah dengan boneka. Menguasai Sultan Melayu di mana orang Melayu jika menentang British terpaksa menentang Sultan Melayu. Mewujudkan UMNO, di mana jika Melayu mahu menentang British, terpaksa berperang sesama saudara.

Rekod dan sejarahnya, mana-mana kawasan jajahan British, akan mewujudkan teknik boneka atau munafik. Afghanistan dijajah dengan boneka. Iraq dijajah dengan boneka. Kuwait 'diselamatkan' dari Saddam melalui boneka. Jika rakyat bangkit, British tidak bertempur secara berdepan. Rakyat terpaksa bertempur sesama sendiri. Keadaan amat sukar. Lebih rumit.

Mana-mana rakyat yang bangkit bertempur menentang penjajahan British akan melibatkan peperangan saudara dan berakhir dengan pecahan negara. Ada Korea Utara, ada Korea Selatan. Jika Vietnam tanpoa bantuan Russia kalah, akan ada Vietnam Utara dan Selatan.

Kesimpulannya di sini, teknik boneka atau munafik oleh pakar strategi British sangat berkesan dalam satu-satu penjajahan. Mengekalkan penjajahan mereka mungkin selamanya dan mengelakkan kerugian nyawa dan harta mereka.

Teknik boneka dan munafik di Malaysia.

Sekarang pihak yang menang ialah United Malay National Organization. Mereka telah mengiktiraf warga pekerja asing ketika itu sebagai warganegara dan mempunyai hak untuk mengundi kertas. Mereka juga telah menyerahkan Temasik kepada Lee Kuan Yew. Air kepada Lee Kuan Yew. Pulau Batu Putih kepada Lee Kuan Yew. GLC strategik kerajaan kepada Lee Kuan Yew. Tanjung Pagar kepada Lee Kuan Yew.

Itu hakikat pahit yang terksa generasi sekarang telan akibat teknik boneka atau munafi, yang gua singkatkan kepada TBM. Ketika Belanda sudah lama tewas, British terus menjajah Malaysia dengan teknik ini.

Setiap benda ada tarikh luput.

Falsafahnya, semuanya fana. TBM UMNO juga akan luput. Dan British sangat mengetahui akan hakikat itu. Apa jalannya?

1. Rebranding semula.

Tidakkah anda semua hairan mengapa dalam UMNO, satu spesis manusia berbaka jakun boleh 'professional' bertukar kepala sebaik sahaja mereka tewas? Rebranding semula.

Ketika UMNO merudum, Mahathir boleh meletak jawatan dan menyerahkan kepada Paklah. UMNO dibranding. Sepatutnya, teorinya, Mahathir akan terus mencengkam. Seperti Samy Vellu. Mana ada spesis jakun yang berada di puncak kuasa boleh berundur secara 'professional' seperti genetik hebat? Perlu disebut, Mahathir bergenetik jauh lebih belit. Mahathir bukan Melayu.

Ketika UMNO merudum, Paklah boleh meletak jawatan, dan menyerahkan kepada Najib. Siapakah tangan-tangan ghaib yang mengarahkan ini semua? Paklah adalah bangsa Melayu UMNO. Disokong oleh pemuda ganas Khairy. Boleh 'rela' meletak jawatan, dan menyerahkan kepada Najib.

PAS yang diwakili ulama Hadi Awang ketika tewas 2004 pun tidak letak jawatan bagi rebranding, mengapa UMNO yang dihuni puak2 jakun boleh melakukan perkara yang sebegitu professional?

Pelik, bukan? Mustahil dicungkil ulama Melayu, bukan? Siapakah yang mengarahkan UMNO? UMNO duduk di bawah siapa?

2. TBM B.

Seandainya teknik rebranding gagal, gua ramal, British akan menggunakan TBM B. Teknik Boneka dan Munafik ke-2. Musnahkan TBM A, halakan kepercayaan massa kepada TBM B. Kasta ulama atau Melayu tidak penting. Yang penting ialah kekuasaan British mengawal dunia.

Pada gua, TBM B sudah lama dibina. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setuju lah. Tapi gua tetap catat supaya dirujuk orang masa depan.

(bersambung...)

Letakkan calon Dewan Non Muslim PAS di Tenang.

Oleh : AdukaTaruna

Telah lama blog gua membincangkan pembolehubah. Pembolehubah adalah penting dalam setiap keputusan yang mahu dibuat. Menetapkan pembolehubah dalam satu-satu bidang adalah sukar. Super sukar pada golongan ulama Melayu kerana golongan ini terbentuk hasil dari anak-anak Melayu yang bodoh-lurus dan tidak berani berubah dan berbantah. Belajar dan belajar hasil lulus peperiksaan atas kertas. Itu dakwaan gua. Pembolehubah kepada tajuk mengapa otak ulama Melayu adalah lemah.

Markaz PAS yang dipimpin ulama di Labis penuh dengan semak samun. Jangan bimbang janji Allah. Pasti menang golongan yang sedikit.

Untuk tajuk pecahan pengundi, pembolehubah terbesarnya jatuh kepada golongan dinamik. Manakala golongan statik, adalah bukan pembolehubah. Di DUN Tenang, kita mendapat pecahan tidak rasmi seperti di bawah :

Melayu 50%
India 10%
Cina 40%

Dari rekod lanskap politik tanah air, antara 3 kaum ini, Cina lah yang mencatatkan rekod dinamik. Pemilihan mereka kepada parti politik berubah-rubah mengikut kepentingan semasa. Sejak sebelum PRU12, Cina Penang boleh memilih BN untuk negeri dan memilih lawan kepada BN untuk parlimen. Mereka berada dalam kelas intelek teratas di kelompok 3 kaum ini. Manakala Melayu dan India boleh dikatakan statik. Statik di tajuk ini bolehlah diletakkan di bawah istilah ‘statik dan mengikut rekod boleh menjumud ke belakang.

Sedikit luar di tajuk ini, golongan muda kepada ketiga-tiga kaum ini, juga boleh dianggap golongan dinamik. Sebut sahaja golongan dinamik dalam pecahan pengundi, maka, itu adalah pembolehubah. Jangan tanya ulama, kerana jawapannya ialah golongan sedikit boleh menang dalam wadah undi jika kesemuanya mereka bersugi.

Untuk golongan dinamik, golongan muda, mungkin BN akan mengadakan PRK di waktu bekerja, seminggu sebelum cuti raya Cina atau seminggu selepas cuti raya Cina bagi membebankan golongan muda balik mengundi. BN sangat bergantung kepada saluran tua dan emas.

PAS perlu bertanding.

Antara ketiga-tiga parti, gua berpendapat, PAS perlu bertanding berdasarkan pecahan pengundi mengikut kaum. Dari rekod PRU12, secara kasar, PAS berjaya mendapat 25% dari 50% undi Melayu. Lebihan rebutan 50% lagi pula adalah golongan dinamik. Cina 40% + India 10%. Di mana PAS berpeluang merebutnya kerana golongan ini dinamik. Golongan dinamik ini pula dibantu kempennya dengan ‘ikon universal’ seperti Anwar dan Lim Guan Eng.

Sebaliknya berlaku, jika PKR atau DAP yang bertanding, dalam situasi semasa ini. Jika PKR atau DAP berjaya mendapat 25% dari golongan dinamik, lebihan rebutan 50% lagi pula adalah golongan statik dan mengikut rekod boleh menjumud ke belakang semula. Golongan statik jumud ini pula dibantu kempennya oleh ikon sejumlah golongan syok sendiri, iaitu Presiden Hadi Awang. Ianya rumit dan berada atas kemungkinan mustahil.

Calon PAS perlu mengikut pembolehubah.

Dari pembentangan di atas, gua mencadangkan calon PAS adalah dari non muslim Dewan Penyokong PAS yang berbangsa Cina.

Dengan logo PAS, dengan muka Cina, mungkin kita boleh menjadikan PRK Tenang adalah ujian terhadap corak dan lanskap baru politik negara. Teorinya, logo PAS membantu pengekalan 25% golongan statik. Muka non muslim membantu merebut lebihan 50% lagi. Cuma kehilangan undi dari golongan muda sahaja yang tidak boleh diselamatkan.

Wallahualam.

Antara isu yang dimainkan BN.


1. Jika BR menang, MB Johor adalah bukan Melayu.

2. Ketuanan Melayu dan Ketuanan Sultan.

3. Isu mengikut pecahan perkauman. Untuk Melayu Hutan, watak2 Namawee, isu PAS anjing DAP. Untuk Cina dan India, PAS tuan kepada DAP. Negara Islam. Cina dan India kena sunat, potong tangan.

Antara isu yang boleh dimainkan BR.


1. Pulau Batu Putih. Senarai kedaulatan Johor yang UMNO gadaikan kepada Singapura. Tapi gua percaya. Jika point2 ini dinaikkan via banner ketika kempen, tak sampai 24 jam akan diturunkan. Ingat siapa Polis Johor dan siapa SPR. Isu ini sangat berkesan dan sangat ditakuti UMNO Johor.

2. Jambatan Bengkok yang Sultan Johor ulang-ulang minta, tetapi UMNO pusat tunduk dan takut kepada Lee Kuan Yew.

3. Gelombang pilih bukan BN untuk PRK kali ini, tidak akan menjatuhkan kerajaan BN Johor. Malah membawa keuntungan kepada rakyat apabila BN terpaksa menjanjikan emas.

Dec 19, 2010

Najib janji hadiah kepada rakyat jika Malaysia juara AFF Suzuki.

KUALA LUMPUR 18 Dis. - Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kejayaan pasukan kebangsaan melangkah ke perlawanan akhir Piala Suzuki AFF sebagai isyarat sukan bola sepak di negara ini mula menunjukkan kebangkitan.

Perdana Menteri berkata, semangat yang tinggi di samping disiplin yang mantap menjadi faktor utama kepada pasukan kebangsaan berjaya mengekang serangan bertali arus skuad Vietnam.

Ketika ditanya apakah intensif yang bakal diterima pemain seandainya mereka berjaya menjuarai Piala AFF Suzuki? Najib menjawab :

"Saya menjanjikan pembubaran parlimen seandainya Malaysia berjaya menjuarai Piala AFF Suzuki nanti."

"Saya pula menjanjikan pelukan terhebat saya kepada setiap pemain Malaysia." Sampuk Rosmah Mansur.

Agensi Berita Fakap.

Sorry bro... baju lu orang lewat sket.

Oleh : AdukaTaruna

Gua minta sorry kat lu orang akan baju lu orang yang lewat sket kerana tersangkut dengan kesesakan baju-baju tempahan sekolah.

Gua tempah 'baju kosong' pada syarikat lain. Dan print sendiri. Dan pos sendiri. Block semua dah siap. Kaler pun dah lama ready. Cuma baju jer tersangkut. So, gua minta sorry, dan berusaha 'tekan' sket syarikat penempah baju tu dalam minggu ni.







Dec 18, 2010

Malaysia vs Vietnam

Oleh : AdukaTaruna

Seperti yang kita ketahui, player Vietnam tak cukup. Player utama diorang la. Tapi sebenarnya, player Malaysia pun bukan yang pes eleben. Terutama pertahanan. Rita Rudaini dan Zamani Misbah enjured la plak. Defend seken eleben, alhamdulillah semakin matang, walau kucar kacir dek 3 player Selangor masa mula2 nak serasi pes game lawan Indon dulu.

[1]

Walau Amri dan Safee tajam menjaringkan gol dalam AFF Kawasaki ni, gua harap Sultangopal kekal menurunkan Norshahrul. Kerana pada gua, inilah jentera serangan yang banyak menjana idea, berkemampuan ala2 Messi membelah pertahanan lawan.

So, as penyudah kepada kelicikan Norshahrul, hanya perlu ambil antara 2 player. Sama ada Amri atau Safee. Kalau masuk ketiga3, akan wujud faktor lebihan posisi dan tatkala diserang, ianya akan mengganggu defend seperti game lawan Indon.

Harap2 Sultangopal baca blog gua. Hua3...

[2]

Tengah Malaysia, terlalu bergantung kepada Shafiq. Kalau Sultangopal masih kekalkan status quo kekuatan tengah Malaysia, dan Malaysia bertemu Indonesia di perlawan akhir, gua ramal, Indonesia akan menjadi juara. Mungkin 2-0.

Jika Malaysia mengikat 0-0 sehingga penentuan penalty, gua harap Norshahrul diletakkan sebagai penyepak pertama. Ini cerita kalau final Indon vs Malaysia la..

[3]

Gua lebih minat kalau Sultangopal meletakkan Norshahrul bersama Safee sebagai serangan. Kerana kedua-dua pemain ini jenis 'langgar'. Dan tak berlakon macam C. Ronaldo. Kalau Sultangopal mahu bertahan di gelanggang Vietnam bermati-matian dengan kelebihan 2 gol, gua ingat, letak Safee sekor sahaja sebagai striker. Bila dah minit ke 88, keluarkan Safee dan masukkan Norshahrul.

Ini bagi mengurangkan risiko Norshahrul injured di final. Safee kalau injured, Malaysia ada Amri. Kalau Amri sakit perut time final, panggil jer AbangBotak Licin.

[4]

Untuk final, dalam tajuk penentuan sepakan penalty, gua harap Rajagopal dapat memberikan butiran hitam putih sasaran bola yang perlu disepak player. Sebagai contoh :

Player 1 : Norshahrul : Perlu menyepak bola ke arah kiri atas gawang gol.
Player 2 : Safee : Perlu menyepak bola ke arah Kanan atas gawang gol.
Dan seterusnya.

Ini bagi mengurangkan tekanan dan bebanan terhadap player. Kesemua hasilnya, sama ada berjaya ditampan gol lawan atau tidak, jurulatih yang tanggung kerana berada di atas kertas. Hitam dan Putih. Syarat tambahan, jangan bagitau mana2 orang la, terutama ahli UMNO. Kompom bocor.

Begitu juga gol keeper. Perlu ada butiran atas kertas, hitam dan putih, mahu layangkan badan di mana. Tapi gua syorkankan, mengikut ilmu kebarangkalian matematik, Fahmi hanya melayangkan badan di satu arah sahaja dalam 5 kali fasa tendangan pertama.

Jika berlanjutan ke fasa kedua, dah tak boleh buat dah. Kena ramal sendiri atau ikut kertas yang disign oleh Sultangopal.

Pada gua, penalty yang diselamatkan gol lawan adalah normal. Tetapi penalty yang keluar terus dari pintu gol adalah celaka, dan wajar dikutuk.

[5]

Penutupnya, gua ucapkan selamat maju jaya kepada player Malaysia. Main dengan penug semangat. Jangan bimbang, kalau kalah. Gua janji takan maki lu orang. Gua maki seltan-seltan nirrojim tertentu dan kaum kerabatnya sahaja. Ngeee...

Rakan2 gua, sila isi kredit anda untuk upacara memaki Seltan nirrojim malam ni. Hua3...

Sertai ‘Kita Bersaudara’, lawan 1Malaysia(Israel)!


LAPORAN | PAS hari ini melancarkan kempen “Kita Bersaudara” untuk mengajak rakyat menolak politik perkauman yang ditiupkan Barisan Nasional, khususnya Umno di pilihan raya umum ke-13 kelak.
Kempen semula anjuran bersama Sekretariat Kita Bersaudara dan Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Titiwangsa itu turut menganjurkan mini karnival “Sua Kasih” ala-ala karnival Jom Heboh atau Sua Rasa di Tapak Kompleks Pendidikan Titiwangsa, Jalan Gurney, Kuala Lumpur.



Aiman Athirah Al-Jundi selaku pengarah program memberitahu, kempen terbaru itu dilancarkan demi menghadapi kempen 1Malaysia yang dipopularkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sejak April tahun lalu.

“Sebenarnya sekretariat Kita Bersaudara ini ditubuhkan lebih awal dari (pelancaran) 1Malaysia, iaitu pada Disember 2008, mini karnival ini (Sua Kasih) sahaja pertama kali diadakan pada 9 Januari tahun depan.
“Kempen ‘Kita Bersaudara’ ini untuk lawan (kempen) ’1Malaysia’ yang menggalakkan perkauman, pemimpin-pemimpinnya mengajak orang Melayu sokong perkauman serta melarang atau menakutkan orang bukan Islam dari mendekati keadilan Islam dengan pelbagai larangan yang sebenarnya tidak ada pun dalam syarak.

“Mini karnival ini walaupun kecil tetapi masej ‘Kita Bersaudara’ sebenarnya besar untuk seluruh rakyat (iaitu) kepentingan menolak politik perkauman, kepentingan rakyat bersatu menolak amalan rasuah, hidup dalam suasana saling mengasihi sesama manusia tidak kira warna kulit, taraf hidup dan kepercayaan.

“Kempen ‘Kita Bersaudara’ membawa masej yang jelas untuk seluruh raykat supaya percaya bahawa mereka masing-masing perlu bersatu mengubah masa depan kepimpinan negara,” ujar Aiman ketika dihubungi Wartawan.



Terdapat pelbagai program menghiasi mini karnival tersebut, antaranya Eksplorasi Minda Remaja, iaitu program pertandingan fotografi dan melengkapkan slogan ‘Kita Bersaudara yang menjanjikan hadiah berupa wang tunai dan percutian tiga hari dua malam di kawasan peranginan yang akan diumumkan kemudian.
Karnival mini tersebut turut dihiasi dengan pelbagai gerai pameran dan jualan untuk peniaga yang mahu mengembangan prospek peniagaan atau industri kecil masing-masing.

Melalui Pusat Khitmat Masyarakat Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali turut membuka gazebo kesihatan. Pusat mini kesihatan ini akan melancarkan kempen derma darah dan organ selain membuka kaunter perubatan secara Islam kenadalian Pusat Perubatan Islam Darul Syifa’.

Dalam mini karnival itu juga akan dilancarkan Lelong Amal. Koleksi peribadi pimpinan Pakatan Rakyat khususnya milik Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan dilelong untuk menampung dana tabung penerangan dan dakwah sekretariat “Kita Bersaudara”.
Tidak ketinggalan adalah acara mewarna dan melukis yang melibatkan kanak-kanak bersama-sama kartunis Ronasinar.

Dalam karnival sehari itu juga turut menyaksikan acara pentas seperti sesi deklamasi sajak, majlis perasmian dan pelancara logi baru ‘Kita Bersaudara’, pelancaran skuad dakwah ‘Kita Bersaudara’, persembahan dikir barat serta aksi gendang 3 budaya.

Makluman lanjut mengenai program tersebut boleh dilayari di blog ‘Kita Bersaudara’, http://kitabersaudara2011.blogspot.com atau menghubungi sekretariat – 0192076759 atau 0192852723..

“Dengan slogan ‘kita bersaudara’ dan program-program menarik dalam mini karnival ini, kita yakin mampu memangkin atau menggembling kesedaran rakyat untuk mencipta suatu masa depan yang lebih sejahtera dan maju secara bersama tanpa politik perkauman,” ujarnya lagi.

Dec 16, 2010

RAKAMAN DEBAT Wan Ji VS Fathul Bari.





sila mahu dengar rakaman debat "menegur pimpinan terbuka" sila klik di sini

Tukar Hadi Awang untuk strategi politik Islam adalah berdosa?

Oleh : AdukaTaruna

Pada mulanya, dan sudah lama begitu, gua mengambil jalan begini. Gua tidak mengambil pusing terhadap hujah penegak Hadi termasuk mereka yang bacul tidak beridentiti seperti Ali Zaidan, Batu Api, etc. Kerana gua mahu berdepan dengan Hadi secara nyata. Gua nak tengok kalah atau menangnya Hadi dalam hujah, adakah petanda Hadi beriman atau tidak.

Penegak Hadi hanya akan mengikut arus yang berlaku sama ada Hadi berjaya digulingkan atau terus terpahat kukuh. Orang bodoh, lemah, bacul dan penakut hanya duduk di rumah dan menunggu peluang mengundi. Kemudian, apa sahaja berlaku, mereka hanya menyesuaikan diri dengan pihak yang menang.

Namun, hari ini, rakan PAS gua memberi amaran bahawa mentaliti SFH adalah majoriti dalam perwakilan. Perwakilan adalah pembolehubah. Perwakilan adalah pengundi. Pembolehubah adalah sunnah Allah. Format alam Allah. Tunduk kepada pembolehubah Allah, bermakna tunduk kepada Allah. Tunduk kepada ketetapan yang Allah create alam ciptaanNya.

Sekarang, mari kita rakam jawapan dalam kapsul masa. Kapsul masa ni kita akan rujuk kemudian nanti. Insyaallah. Lu orang rakam dulu jawapan A atau B. Then nak memekak macam gua, dipersilakan. Hidop Rosmah!

[1.]
"walaupun PAS dalam sistem Undi.. PAS mahu tonjolkan Perjuangan Aqidah ISLAM itu sendiri" - Penegak Hadi.

Menukarkan jawatan Presiden PAS yang dipegang oleh Hadi Awang bagi tujuan strategi politik Islam, dalam sistem undi, adalah mengubah hukum-hukum Islam, dan membatalkan akidah. Oleh sebab itu, hukumnya berdosa.

A. Benar.
B. Tidak benar.


[2.]
tetapi KAEDAH sekarang..
PEJUANG ISLAM.. hanya percaya dalam keadaan perjuangan apa sekalipun..
pedang ke.. pensel ke.. bila cukup syarat keimanan dan ketaqwaan..
ALLAH janji beri kemenangan!!! - Penegak Hadi.

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Janji Allah itu HANYA merujuk kepada golongan yang mengikut sunnah atau ketetapan perjuangan Nabi2; serta mengikut pembolehubah alam.

B. Janji Allah itu TURUT merujuk kepada golongan yang TIDAK mengikut sunnah atau ketetapan perjuangan Nabi2, dan TIDAK mengikut pembolehubah alam. Sebagai contoh, sistem undi pensel.


[3]
persepsi awam memang perlu dilihat..tapi kalau persepsi itu tidak megambarkan mahu kepada ISLAM secara menyeluruh.. tak perlu Ikut..

FIRMAN ALLAH kepada Nabi SAW""

jika kamu banyak mengikut Zonn (ppersepsi) orang ramai.. nescaya mereka akan menyesatkan kamu"" - Penegak Hadi.

Yang mana ijtihad lu orang?

A. Mengikut zon persepsi, sesuai dengan pembolehubah alam, DENGAN menukarkan Presiden, TETAPI TIDAK memansuhkan Sistem Syura Ulama yang berkuasa mengawal Presiden, TIDAK AKAN MENYESATKAN. Dengan menukar Hadi Awang mengikut persepsi orang ramai TIDAK AKAN membatalkan akidah.

B. Mengikut zon persepsi, sesuai dengan pembolehubah alam, DENGAN menukarkan Presiden, TETAPI TIDAK memansuhkan Sistem Syura Ulama yang berkuasa mengawal Presiden, AKAN MENYESATKAN. Dengan menukar Hadi Awang mengikut persepsi orang ramai AKAN membatalkan akidah.

[4]

berapa banyak ayat ALLAH, nyatakan golongan sedikit mengalahkan yang banyak.. (ALLAH tak kata hanya melalui pedang sahaja)

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Allah memberi kemenangan kepada 300 tentera beriman vs 3000 tentera munafik dalam keadaan 10 juta golongan bodoh, bacul, lemah dan takut mendedahkan identiti HANYA menanti nasib mereka di rumah. Mereka akan mengikut pihak yang menang.

B. Allah memberi kemenangan kepada 300 tentera beriman vs 3000 tentera munafik dalam keadaan 10 juta golongan bodoh, bacul, lemah dan takut mendedahkan identiti, menanti di rumah menggunakan kuasa pensel mereka.

[5.]


cuba lihat ketika zaman Umar.. semasa perang di iraq.. perang berlarutan lama tanpa siapa yang menang..
kemudian mereka mengadu kepada saidina Umar..

apa kata Umar:: kamu telah meninggalkan sunnah rasul.. bersugi dan solat malam..

kemudian tentera muslimin Menang!!!


Hukum Alam perjuangan ISLAM.. ALLAH janjikan kemenangan bila pejuang2 dan Penyokong2nya betul bertaqwa kepada ALLAH.." - Penegak Hadi.

Yang mana satu ijtihad lu orang?

A. Ketika PAS Terengganu menang untuk memerintah Terengganu 1999 melalui undi pensel, tentera PAS termasuk Hadi Awang dalam keadaan beriman. Semua mereka menggosok gigi menggunakan kayu sugi.

B. Ketika PAS Terengganu kalah 2004, bedah siasat mendapati Panglima Perang Undi Pensel mereka, Hadi Awang menggogok gigi menggunakan Colgate. Menggunakan Colgate tidak beriman dan berdosa.

C. PAS Kelantan menang PRU sehingga sekarang adalah sebab kesemua mereka tidak menggunakan Colgate dan tidak pernah meninggalkan solat malam. Setakat AbangHensem menggunakan ubat gigi Thailand, tidak mengapa. Kerana beliau bukan tentera Islam.

D. Err... gua dah kompius.

Gua dah kompiusss!!!



Dec 14, 2010

Islamic State : Mari kongsi fahaman masing2.

Oleh : AdukaTaruna

Skang meh kita share kefahaman masing2 dalam 'misi mustahil' Islamic State. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah. Maki2 hanya dalam blog. Kat luar kita friend. Walau gua musuh dengan Parpu Kari, tapi kalau kat luar, dia nak belanja gua Mekdi, selamba jer gua telan. Ngeee....

Asalkan kat luar tu dia tak pukul curi gua macam brother botak misai tanglung yang gua percayai fahaman UMNO tu dah. Kalau Allah izinkan peristiwa bertumbuk 1 by 1, kita tengoklah sapa tumbang, sapa tegak. Haha. Panas jer hati gua. Dah la Man U menang semalam. Tapi gua puas hati sebab Rooney sepak penalty ala2 Bekam. Maybe dia ternampak Bekam dengan stail rambut belah tengah budak sekolah zaman 90an kot.

[1.]

1 perkara yang gua suka dengan PAS ialah sistem syuranya. Gua adalah orang yang percaya kepada sistem. Bukan kepada individu. Compare dengan PKR, penentunya ialah individu. Tiada sistem. Katakan individu Anwar adalah bagus, tapi sistem yang pundek macam itu tidak menjamin masa selepas berakhirnya individu bagus tersebut.

Skang gua nak kongsi lu satu fahaman yang mustahil lu dapat dari mana-mana ulama Melayu. Gua jamin. Ada pendapat mengatakan pemimpin yang hebat tidak lahir dari sistem, tetapi lahir dari dunia yang bergolak. Muhammad saw, Musa as, Salahuddin Ayubi, Mahatma Gandhi, antara pemimpin yang lahir dari dunia bergolak. C++ jer lahir dari katil yang bergolak.

Yes. Gua setuju. Tetapi, jika manusia hebat itu tidak menegakkan sistem sebagai persediaan jaminan keadilan, jaminan kestabilan, manusia itu tidak hebat. Lahirnya Muhammad sawdalam dunia bergolak. Dan dia bangunkan satu sistem yang menjamin kemakmuran, keadilan selepas ketiadaannya. Sehinggalah sistem itu musnah, dan dunia kembali bergolak lagi.

Itu bab sistem. Sistem Ketua Umum PKR, gua tolak dan terajang jauh dalam longkang. Itu idealogi gua yang gua kongsi. Seuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

[2.]

Tetapi, fahaman gua mendapati, PAS tidak lebih dari itu. Selain dari sistem syura sebagai penentu, termasuk boleh membatalkan dasar Presiden, PAS gua anggap sekumpulan spesis bodoh yang mendakwa faham agama. Faham Muhammad saw. Tapi sebenarnya tidak dan dalam kekeliruan walau penghafal gread 4.0 pointer. Pendapat gua.

Al Quran, Hadis dan Sirah dicatit dalam keadaan perjuangan nabi yang A. Tetapi PAS pula mengambil Al Quran, Hadis dan Sirah dalam keadaan perjuangan PAS yang B. Lintang pukang. Tidak sama. Spesis ulama bodoh yang tidak tahu pembolehubah.

Perjuangan nabi tidak mengharapkan undi. Hasil pensel manusia. Perjuangan PAS pula mengharapkan undi. Hasil pensel manusia. Quran dan hadis dicatat dalam pembolehubah yang berlainan sama sekali dengan pembolehubah yang dipilih PAS.

Adalah IQ tahap pundek apabila membandingkan peristiwa peperangan senjata Nabi dengan peristiwa peperangan undi ciptaan kafir. Perjuangan nabi tidak membabitkan golongan bodoh yang majoriti. Orang bodoh hanya akan mengikut arus. Jika Muhammad saw berjaya dia akan sesuaikan diri. Jika Muhammad saw tidak berjaya juga dia akan sesuaikan diri. Golongan bodoh adalah pengikut adat terbiasa. Berbeza dengan perjuangan yang dipilih PAS. PAS mengharapkan 26 juta undi.

"Lu tak percaya Islam ke Aduka. Nabi dulu berperang sikit lawan banyak pun, nabi boleh menang. Lu tak percaya Allah ke? Gua belajar engineering jugak aduka.. tapi gua percaya pada sunnah nabi."

"Fakap apa berhujah begini? Lu engineering pun, spesis lu Melayu. Kemampuan lu berfikir terbatas dalam saiz otak per peratus teroka. Nabi berperang dalam method apa? PAS berperang dalam method apa?"

Al Quran dan hadis tercatit dalam situasi pembinaan Islam melalui banglo. Kita gunakan istilah formula yang tercatat. PAS pula ambil formula tersebut untuk pembinaan Islam melalui kek coklat. Then dakwa orang yang tolak formula itu sebagai kafir. Ijtihad ulama Melayu kalau betul 2 pahala. Kalau salah 1 pahala. Haram jadah punya ulama Melayu.

Nate bewok gapo kalau bina Islam melalui kek coklat guna rumus dan formula bancuh simen? Engineer dan ulama kepala lutut dia.

"Baiklah jemaah Rusila sekelian. Skang ni mari kita kukuhkan kek coklat kita. Kita ambil formula yang ditinggalkan nabi. Siapa tak ambil, kafir! Mula2... ambil 2 skop simen. Kemudian 1 kereta sorong pasir bertapis. Kemudian 5 baldi air. Then gaul secukup rasa. Pastu.... tadaaaaaaaaaa....... jadilah kek coklat."

"Horey! Kami kagum.. kami kagum. Kami wala'... kami wala'. Engkaulah Tok Guru kami... Engkau lah pemimpin kami. Ampunkan kami penunggu Rusila... ampunkan kami penunggu Rusila..." Sorak jemaah Rusila dan ahli PAS 1 Malaysia.

Pundek! Lu suruh jemaah Rusila berbaris sekor2, diketuai Hadi Awang. Then nganga mulut masing2. Dan telan air ludah gua untuk penerang hati.

[3]

Apakah pilihan yang gua ada?

Nabi suruh umat dia lari masuk dalam hutan, dan gigit kayu sampai mati jika tidak jumpa jalan mempertahankan jalan nabi. Tapi gua tidak mampu begitu.

Yang gua mampu ialah MENUMPANG keadaan yang ada di Malaysia. Yakni PAS. Misi rumit dan panjang sama dengan gua. Tetapi berbeza kefahaman asas yang kini dikongsikan bersama. Setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah.

Gua mendakwa situasinya begini :

1. Gua menumpang secara luar PAS dalam misi sama dengan PAS, dan dalam keadaan memahami pembolehubah.

2. Ahli PAS berada dalam PAS, dalam misi yang sama tetapi tidak tahu apa pun melainkan sangka-sangkaan ulama hafal ,tulis dan dapat ijazah mereka.

Ah.... memang bangsat lah mereka yang membuat kek menggunakan rumus dan formula membuat bangunan.

[4]

Skang, mari kita kongsikan pendapat masing-masing mengenai KEPERLUAN WAJIB menawarkan produk yang lebih baik dari Anwar, oleh PAS.

Jika sesuatu itu diberikan kepada bukan ahlinya, bukan meritnya, tunggulah kehancuran.

1. Kejayaan yang disusun Ustaz Fadhil dirobohkan Hadi Awang pada kemuncak pada 2004. Dokumen Negara Islam yang diumumkan tanpa memahami pembolehubah perjuangan, penghinaan ubat tamat tempoh, terkuburnya Barisan Alternatif, kelambatan dalam mendapat jalan demokrasi bersih, penghinaan ubat tamat tempoh, adalah sejarah yang terakam dalam takdir.

2. Terengganu sepenggal.

3. Kehinaan yang terakam dalam tamaknya memegang amanah.

Amanah yang dipikul tanpa merit, maka itu akan menjadi kehinaan.

Skang ni, bab kita bercakap soal persaingan sihat antara idealogi dalam Barisan Rakyat. Adakah anda tidak berasa terhina apabila PAS terpaksa meminjam kehebatan Anwar? Terpaksa mengakui untuk duduk di bawah Anwar jika memenangi PRU?

Dari mana datangnya kehinaan ini apabila parti memperjuangkan Islam terpaksa tunduk kepada idealogi ciptaan Anwar? Soalan gua sekali lagi :

1. Adakah anda tidak berasa ini semua satu kehinaan?
2. Dari mana datangnya kehinaan ini?

Apabila satu2 amanah itu diberikan kepada orang yang lemah, maka inilah dia janji Allah. Kehinaan. Satu kehinaan yang terpaksa ditelan. Siapa bakal PM? Tiada siapa yang memandang Presiden PAS. Siapa TPM selepas Anwar? Tiada siapa yang memandang Presiden PAS! Shame on you. Betul tak betul gua spiping ni?

[5]

La ni plak, bab ke 5 ni, kita kongsi perSMSan gua engan rakan gua. Ahli PAS berdaftar. Hak dia memilih tetap hak dia memilih. Tetapi, kita berkongsi soal hujah. Mencarut2 stendet gua. Tapi kat luar makan Nasi Kak Wok sama2...

Member gua memilih Mat Sabu as Presiden. Tapi gua bantah.

Kita perlu letakkan Presiden PAS yang boleh menenggelamkan Anwar. Itu sepatutnya. Kita bercakap soal persaingan sihat antara idealogi komponen Barisan Rakyat. Jika tidak mampu, cukup layak menggantikan Anwar jika terjadi apa2 berlaku.

Persoalannya, siapakah yang mentakrif kelayakan itu? Kita kembali kepada pemboleh ubah banglo atau kek coklat. Lu perlukan undi 26 juta. Bukan undi 1 juta ahli PAS. Terpaksa buat nota kaki, angka itu gua ambil secara kesemua yang berdaftar as rakyat Malaysia dan berdaftar as ahli PAS. Tak mengambil kira kelayakan mengundi. PAS bukan berjuang setulen nabi.

"Aduka, gua jemaah Rusila. Walau ahli PAS 1 juta, lu tak percaya ke sirah nabi dulu? Tentera Islam kecil berjaya menewaskan tentera musuh yang besar. Tak percaya sirah nabi kafir, Aduka! Lu kena lokap adalah hukum karma!"

Khahk ptuih! Dasar bengap tak boleh diajar. Presiden PAS yang ditawarkan kepada 26 juta rakyat Malaysia harus :

1. Pandai Berbahasa Inggeris atau lebih baik lebih banyak bahasa.
2. Berpengalaman memerintah dan mempunyai rekod.
3. Dipercayai dalam menguruskan dan menjana ekonomi.
4. Mempunyai hubungan antarabangsa yang baik.

Pendapat gua, Mat Sabu tidak layak. Berani demo, pandai ceramah hanya cukup meyakinkan 1 juta ahli PAS. Jika 25 juta rakyat Malaysia yang lain masih memilih Anwar, baik gua kekalkan Hadi. Kita bercakap soal pentingnya persaingan antara idealogi dalam komponen BR! Sebab apa? Sebab kita berjuang dalam wadah undi majority... bukan setulen nabi atau hampir kepadanya seperti Hamas dan Hizbullah.

"Tak percaya sirah nabi, kafir Aduka! Perang Badar tentera Islam lebih kecil. Tetapi Allah tunjukkan kecil boleh menewaskan tentera besar."

Kepala butoh lu!

"Aduka.. apa hujah lu dalam membuktikan Hadi menipu apabila mendakwa UG hanya di zaman Paklah?"

Gua rakam dulu ijtihad lu. Gua nak berdepan sendiri dengan Hadi, walau 10 tahun lagi. Gua nak pulas kepala dia dengan tangan gua sendiri dalam penipuan tersebut. Gua harap Edyes dan rakan PAS Reform tidak membocorkan dahulu hujah tersebut.