Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 31, 2010

Apa motif Barcelona promosi Messi?

Oleh : AdukaTaruna

Setelah Man U kalah bergaya bersama Selangor yang menentang N9 (hua3..), kini tiba perlawanan Barca vs Arsengal la plak.


Skang ni bai.... gua nak bangkitkan persoalan kepada lu, apa motif Barca promosi Messi secara lebihan pada gua. Messi hebat la.. Messi bukan manusia la.. mcm2. Apsal tak simpan jer senjata tu?

Tapi team Barca punya psiko war bukan tahap liga Melayu bai.. gua rasa la... motif Barca war2kan kehebatan Messi adalah untuk mengecilkan kekuataan pasukan Arsengal secara keseluruhan. Tak paham? Takpo.. gua bagi faham. Jangan tanya jemaah Rusila, tapi tanya gua.

Tolak keeper, kekuatan Arsengal ada 10 orang. Tak payah nafi, nak sekat atau jaga Messi, memerlukan at least 2 orang untuk tahap liga Inggeris, 5 orang untuk tahap liga Melayu.

Jadi gua ingat Barca akan provok Arsengal supaya mengecilkan kekuatan 10 pemain kepada 8 dengan 2 menjaga Messi secara serius. Dan kalau ramalan gua betul, gua cadangkan Messi bermain sebagai penyerang tengah.

Jika Messi bermain sebagai penyerang tengah, banyak bahagian kekuatan Arsengal akan berkurangan, bergantung kepada Wenger nak suruh siapa fokus jaga Messi. Meh lihat gambarajah nih. Takdo kat kitab kuning atau FAM ni bai.. kat blog gua jer ada.

Jadi, Messi memang sukar nak jaringkan gol, tetapi tugas untuk kucar-kacirkan defend atau lemahkan ruang Arsengal sudah cukup bagi Henry atau Ibrahim tu dapat ruang yang agak selesa.

Namun, Barca perlu ingat bahawa, counter attack Arsengal memang tahap celako 3 kali. Celako.. celako.. celako.... dalam keghairahan Barca membuli Arsengal, macam main monyet2, Arsengal memiliki kekuatan melakukan serangan balas yang cantik, laju dan berkesan.

Ramalan gua, Barca 3 Arsengal 0. Muahahahahaha.

Projek Langgar Hadi wajib sebelum gua ke penjara.

Oleh : AdukaTaruna

Gua rasa lagi lama gua borak dengan Pak Guard mahkamah dari kes gua. Member nak bagi baju UMNO untuk gua pakai pun tak sempat. Tahu2 kes gua pada hari tu dah settle, untuk hari tersebut.

Pihak pendakwaraya mahu bawa 12 saksi ma... yang menarik cikgu Melayu Felda yang buat 1st report tu skali ada nanti. Gua nak tengok wajah dia. Ramalan gua, dia jenis Melayu bermisai lebat. Tak tahu la dia cukur bila baca N3 gua nih. Mesti ensem beliau seh.... selamat datang ke Seremban. Pro...

Tarikh bicara gua nanti 20-22 hb 10 ni. 3 hari siot. So, gua ingat sempat kot on Projek Langgar Hadi. Gua tak toleh belakang punya. Insyaallah. Kita tak langgar Hadi bab akhlak dan kualiti ibadah dia. Tapi kita langgar bab bangang dalam keahlian peperangan politik.

"Sibuk nak jatuhkan Hadi buat apa Aduka? Tunggu muktamar la. Cakap dan cakap macam anjing salak bukit buat apa?"

Walau lu berbulu baca, gua tetap nak bagitau, secara manusianya, IQ lu bukan stendet gua. Buang masa nak jatuhkan Hasan, nak jatuhkan Nasha, nak jatuhkan semua agen Task Force satu persatu, walau gua tetap menyokong gerakan tersebut dari pihak lain.

Pada gua, gua perlu cabut Hadi. Bila Hadi berjaya dicabut, maka semua masalah tercabut dengan sendiri. Nak cabut Hadi, yes... dan ofkos melalui muktamar. Demokrasi. Bukan militan.

Ada 2 jalan bab pemilihan.

1. Kualiti intelek perwakilan PAS.
2. Reformasi sistem kiraan undi muktamar.

Nak capai ketelusan sistem kiraan undi muktamar, ibarat nak tunggu Hadi memohon maaf kepada ahli dan rakyat seperti Nik Aziz. Mustahil bai... so, kita hanya ada 1 jalan. Yakni kualiti intelek pengundi PAS.

Cara nak tingkatkan dan beri maklumat kepada perwakilan PAS yang tahap macam biawak ni, melalui blog, memang payah bai. Mustahil gak. So, di sini perlunya Program Langgar Hadi itu.

Kesemua perwakilan akan tahu bahawa Presidennya akan berdebat dengan gua. Dah tentu rakaman, butiran, transkrip atau apa sahaja perdebatan itu akan sampai kepada perwakilan.

Gua nak tengok Hadi atau para backupnya, termasuk Dr SU dia tu jawab soalan gua. Benda ini akan menjadi satu dokumen sejarah. So, menjelang muktamar pemilihan, secara manusianya, kesemua perwakilan dapat melihat di celah mana bodoh Hadi yang gua dakwa sejak dulu. Ini perancangan gua sebagai manusia. Perancangan Allah, gua no komen.

"Kalau lu tewas?"

Takda masalah. Niat gua nak buktikan Hadi bukan ahli. Ini falsafah Kepimpinan Islam. Bukan falsafah ciptaan manusia bangsat para ulama memandai2 Melayu, Kepimpinan Ulama secara candu dan heroin. Kalau tewas, gua tetap gua. Tidak mendatangkan damge kepada PAS dan seterusnya perjuangan mencilok sistem Islam.

Malah, seandainya Hadi masih tidak berubah, diharapkan, puluhan lagi yang akan mengganti gua. Insyaallah.

Langgar Hadi wajib sebelum keputusan kes gua.

Seandainya gua disalahkan dengan denda yang tinggi, kemungkinan gua tidak mampu bayar itu tinggi. Bila tidak boleh bayar, maka gua akan ke penjara. Bila gua ke penjara, maka Projek Langgar Hadi tergendala untuk sekurang2nya menjelang PRU yang semakin hampir.

Walau puluhan lagi rakan akan terus menentang Task Force, tapi buldozer Task Force, Hadi kekal. Di harapkan ada yang tampil teruskan taktikal gua, seandainya gua terkandas ke dalam.

Mengapa harus menentang perpaduan Melayu? Bukankah banyak nas dan dalil mengenainya?

Gua ulang balik yang IQ gua bukan tahap Hadi atau pengikut Rusila mereka, walau lu meluat untuk baca.

Pembolehutama kebodohan ialah genetik. Hadi lulus cemerlang dalam peperiksaan kerana dia adalah penghafal yang baik. Tapi dia kekal bodoh secara genetik di luar kehendak hafalan. Itu dakwaan gua lah. Perbahasan.

Pembolehubah utama perjuangan menegakkan sistem Islam di Malaysia (PAS khususnya) ialah melalui undi majoriti majmuk. Manakala perjuangan Nabi Muhammad SAW pula tidak tertakluk kepada pembolehubah tersebut.

Maka, tidak semua nas dan hadis boleh digunapakai untuk dirujuk kepada perjuangan di Malaysia melalui undi majority. Perjuangan PAS tidak setulen Nabi SAW. Mana boleh dicedok keseluruhan alatan di kedai hardware untuk hanya membuka tayar?

Bodoh atau cerdik PAS jika UMNO dan PAS bergabung hanya untuk 5 tahun sebelum kalah selama2nya selagi undi majority masih menjadi wadah. Kerajaan Selangor dan Perak (UMNO+PAS) hanya 5 tahun sebelum UMNO kembali menang disamping PAS dihina oleh seluruh rakyat non muslim dan sebahagian besar ahli sendiri?

Ketika itu PAS mahu kekal pembangkang sendirian atau terhegeh2 berjumpa dengan pengundi bukan Melayu untuk tahaluf?

PAS hanya dengar tawaran sahaja, dan PAS tolak. Itu sahaja Aduka.

Kepala ayah lu. Apa lu ingat otak gua stendet jemaah Rusila ke apa? Kalau sekadar dengar tawaran UMNO :

1. Apa kejadah sampai dibuat sulit dan sembunyi2? Sampai pemimpin tertinggi PAS sendiri pun tak tahu dan keliru. Mahfuz mohon maaf, Hanifa terkejut, Mat Sabu minta pecat.

2. Apa kejadah sampai tak nak mengaku dan ugut nak saman?

3. UMNO yang nak tawar, apa kejadah PAS pulak pergi jumpa? Suruh UMNO datang opis Jalan Raja Laut tak boleh ke? Gua bengap atau Hadi bengap?

"Lu nak jumpa gua ni, UMNO.... so, lu kena datang la jumpa gua. Apa pulak gua kena melutut jumpa lu?"

"Yer tak yer gak... ok2... kita jumpa di rumah anta. Senyap2 tau."

"Weih UMNO.... gua bukan bodoh macam Hadi la.... kalau lu jumpa gua kat rumah gua, maka fitnah kepada jemaah gua akan terjadi. Lu memang licik la... kalau lu nak jumpa, kita jumpa di Pejabat PAS Pusat. Jalan Raja Laut."

Daripada kebodohan tahap super inilah, PAS terus bergolak sehingga sekarang. So, demi Allah, bantulah gua untuk hidup dan mati demi Lu, sebelum gua ke penjara, gua akan teruskan Projek Langgar Hadi. Seterusnya dengan lambakan rakaman dan catatan yang terhasil, di harapkan perwakilan tahap intelek perwakilan PAS tidak lagi stendet biawak.

Bila perwakilan PAS melihat sendiri arus rakaman dan catatan tersebut, maka, teorinya, gugurlah Hadi di muktamar dengan izin Allah. Dengan gugurnya Hadi, maka dengan izin Allah juga gugurlah semua agen Task Force UMNO.

Kuatkan Pakatan Rakyat sehingga demokrasi subur. Demand untuk media PAS dan silibus Negara Islam dalam sistem pendidikan negara. Wujudkan satu NGO lulit PAS yang bergerak ke seluruh negara menjelaskan konsep Negara Islam untuk dijadikan manifesto dalam masa 3-4 penggal di hadapan.

Ya Allah... demi menegakkan sistem Lu dalam perjalanan politik yang rumit ini, permudahkanlah gua dan rakan untuk menjatuhkan Hadi di Rusila... Amin.... musnahkanlah Task Force ....

Mar 30, 2010

KEKUASAAN ALLAH S.W.T - Sungai dalam laut


Sumber : http://cikgufauzi.blogspot.com/
"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery' pasti
kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.









Untuk yang ada akal sahaja.

Dengan selamba Kak Mahnya, gua rembat ni dari blog Pak Bakaq. Blog Pak Bakar plak rembat dari blog lain.
















Dengar sini wahai Melayu Felda. (Melayu Felda kenal ke internet?)

Oleh : Tian Chua, Ahli Parlimen Batu

Hari ini Selasa, 30 Mac 2010, ahli-ahli parlimen Barisan Nasional sedang bersedia untuk menyembelih Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung ulasannya terhadap APCO. Ahli-ahli parlimen ini mungkin berfikir mereka melakukan hal yang betul dengan mempertahankan Najib dan syarikat perundingnya yang hebat itu.

Dalam fikiran kebanyakan ahli parlimen BN, mempertahankan kerajaan sama dengan mempertahankan tanahair. Dengan logika songsang yang sama, orang yang mengkritik kerajaan semudahnya digelar pengkhianat Malaysia.

Saya dengan berlapang dada, mengajak kawan-kawan di sebelah sana untuk berfikir dengan lebih jauh lagi, melihat dengan lebih dalam lagi. Sebetulnya, ianya tidaklah terlalu sukar untuk mencari kaitan hubungan APCO dan Israel.

Namun sebelum saya pergi lebih jauh lagi, saya perlu menerangkan bahawa perbincangan ini tidak ada kena mengena dengan “persoalan tentang Yahudi.” Ada perbezaan yang cukup luas di antara menjadi Yahudi dan menganut ideologi Zionisme.

Rakyat Malaysia selalu berbangga dengan mengisytiharkan kebersamaan terhadap rakyat Palestin yang tertindas. Kita juga mengekalkan dasar luar negara yang bebas dan memiliki rekod panjang melatakkan komitmen pada prinsip dan perjuangan Gerakan Negara-negara Berkecuali.

Dalam konteks ini, apakah teramat sukar untuk memahami bagaimana Perdana Menteri membayar khidmat firma yang terkenal dengan hubungan gelapnya dengan gerakan Zionisme antarabangsa? Kenapa perlu kita percaya sebuah syarikat dengan agenda Zionis mengendalikan hubungan komunikasi strategi Malaysia?


IANYA BUKAN SEKADAR SEBUAH SYARIKAT YAHUDI


Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menimbulkan beberapa kritikan di parlimen berkenaan persamaan di antara slogan 1 Malaysia dan 1Israel. Beliau juga mencabar kerajaan untuk menjelaskan perbelanjaan berjumlah RM23 juta wang pembayar cukai kepada APCO.

Terdapat juga persoalan tentang kenapa Najib dan kerajaannya tidak melibatkan firma perhubungan awam tempatan bagi menjalankan kerja hubungan komunikasi tersebut?

Menurut kenyataan APCO sendiri, tanggungjawabnya meliputi ruang lingkup yang cukup lebar melangkaui komunikasi “tugas APCO termasuklah dokongan komunikasi terhadap usaha-usaha reformasi yang luas yang sedang diambil kerajaan Malaysia, terutamanya dalam bidang mencipta peluang pekerjaan, mempromosikan pendidikan serta memperkasa penyampaian khidmat kepada rakyat.”

Malahan, ianya cukup aneh bahawa penjelasan ini tidak datang dari Najib ataupun Pejabata Perdana Menteri.

Asas utama Pakatan Rakyat menimbulkan perkara ini bukanlah untuk meraih sokongan politik tetapi kerana keprihatinan yang jujur berhubung soal keselamatan negara.

APCO Worldwide berpusat di kota Washington DC dan memiliki 23 buah pejabata di seluruh dunia termasuklah di Tel Aviv, Israel. Menjadi pengetahuan umum orang-orang penting dan penasihat APCO berhubung kait dengan Zionis Israel, seperti Shimon Shein (bekas Duta Israel ke Jerman), Itamar Rabinovich (bekas duta Israel ke Amerika Syarikat),

KITA MUNGKIN BERKATA HABIS ITU APA?


Namun APCO tidak boleh menafikan operatornya di Tel Aviv memiliki hubungan rapat dengan bekas Perdana Menteri Israel Yishak Rabin. APCO di Israel mengendalikan kerja-kerja pembangunan strategik dan berbagai bentuk komunikasi untuk syarikat korporat ataupun organisasi kerajaan.

Selanjutnya, perhubungan di antara Israel dan APCO lebih dari sekadar memiliki pejabat di Tel Aviv. Kegiatan APCO di negara Zionis melampaui sektor orang awam. Perlu diingatkan anggota Majlis Penasihat Antarabangsa APCO Doron Bergerbest-Eilon,merupakan bekas ketua keselamatan untuk kerajaan Israel

APCO dan ASERO

Hubungan APCO dengan pelbagai projek risikan dan berkait keselamatan dilakukan menerusi hubungan strategik dengan syarikat saudaranyaASERO Worldwide. Kepakaran APCO adalah dalam bidang komunikasi, manakal ASERO pula pakar dalam keselamatan dalam negeri dan perunding pengurusan risiko.

APCO dan ASERO mempunyai anggota perunding dan pengurusan yang bertingkah keahliannya. Misalnya Doron Bergerbest-Eilon yang duduk sebagai anggota Majlis Penasihat Antarabangsa APCO merupakan orang yang terlibat menubuhkan dan menjadi presiden ASERO Wordlwide.

Doron Bergerbest-Eilon, seorang bekas pegawai kanan keselamatan dalam Israeli Security Agency (ISA). Dia merupakan bekas ketua bahagian perlindungan dan keselamatan dan menjawat pangkat yang lebih kurang sama dengan mejar jenderal. Dedikasinya terhadap agensi perisikan Israel membawa dirinya dianugerahkan Pingat Penghargaan Pengarah oleh Agen Perisikan Amerika Syarikat.

Mara Hedgecoth, anak perempuan Ceo APCO dan Presiden Margery Kraus turut menjawat jawatan dalam ASERO sebagai Naip Presiden. Dalama masa yang sama Mara Hedgecoth turut berkhidmat sebagai Naib Presiden dan Pengarah APCO Worldwide.

Naib Presiden Kanan ASERO, Carl Truscottmerupakan sosok tubuh yang tercalar imejnya sewaktu dibawah pentadbiran Bush. Carl Truscottmerupakan bekas Pengarah Biro Alkohol, Tembakau, Senjata Api dan Bahan Letupan Amerika Syarikat.

Tetapi dia melatakkan jawatan pada Ogos 2006 setelah terbit laporan dari Jabatan Keadilan Amerika Syarikat yang mendapati dia telah membazirkan ribuan dollar dengan berbelanja mewah, membazirkan jutaan dolar dengan keputusan-keputusan sesuka hati serta melanggar piawaian dengan mengarahkan pekerjanya membantu anak saudaranya dalam projek video di sekolah tingginya.

HUBUNGAN DENGAN ISREAL

ASERO Worldwide menasihati agensi awam dan tentera Israel dalam hal cabaran strategi dan taktik keselamatan serta menyediakan bantuan terhadapkerajaan dan pihak korporat bagi menyediakan, meringankan dan memulihkan daripada ancaman keganasan dan risiko bahaya lainnya, juga melindungi penghidupan dan aset penting serta memastikan penerusan operasi.

Kakitangan ASERO dipenuhi dengan rekrut daripada Agensi Keselamatan Israel (juga dikenali sebagai Shabak atau Shin Bet) dan juga Mossadyang cukup terkenal itu. Seperti yang kita tahu prosedur piawaian operasi agensi ini dalam menghalang keganasan (counter terrorism) termasuklah dengan menyiksa orang yang dituduh, pembunuhan dan lain-lain lagi.

Pada tahun 2006, APCO dan ASEROmemperkenalkan – Pentadbiran Pengangkutan Keselamatan – Transportation Security Administration (TSA) kepada kerajaan Israel, dan membantu membangunkan sistem keselamatan lapangan terbang Israel – Sistem Pengesan Orang Yang Disyaki – Suspect Detection Systems. TSAdireka oleh John Magaw, salah orang perunding kanan yang pernah menjadi pengarah Agensi Perisikan Amerika Syarikat.


HUBUNGAN DENGAN SINGAPURA

Bukan lagi rahsia bahawa Israel dan Singapura menjalin hubungan tersembunyi dalam kerjasama luar biasa di bidang pertahanan dan perisikan. Kerjasama antara dua buah negara ini dapat dijejak sejak tahun 1960 an lagi/

Di kalangan pengarah kanan dan pegawai pengurusan ASERO, satu-satunya orang yang bukan warga Amerika Syarikat dan warga Israel merupakan warga Singapura.

ASERO dan APCO menyediakan khidmat rundingan terhadap keselamatan dalam negeri Singapura, membantu Singapura dengan khidmat teknikal dan risikan dalam hal ehwal keselamatanruang udara dan angkasa. Khidmat dan kepakaran mereka talah memudah cara perpindahan pantas teknologi keselamatan dan ketenteraan Israel e Singapura.

Kedua-dua syarikat ini juga terlibat dalam mempromosikan penglibatan Israel dalam kerjasama dan penyelidikan berjangka panjang dalam bidang strategik yang mempunyai implikasi keselamatan dan ketenteraan. Antara isntitusinya adalah Yayasan Kajian dan Penyelidikan Industri Singapura-Israel (Singapore-Israel Industrial R&D Foundation - SIIRD) yang ditubuhkan pada tahun1997.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ASERO aktif terlibat dalam banyak kegiatan pencegahan keganasan (counter terrorism). Di atas nama pertukaran akdemik, ASERO telah ikut terlibat dengan Pusat Sains Tingkah Laku (Centre of Behavioral Science - CBS).Matlamat CBS adalah untuk berkhidmat sebagai “platfom untuk perpindahan dan pertukaran idea-idea dan pengetahuan terkini yang akan menyumbang kepada perubahan hidup individu, organisasi dan juga masyarakat.”


SATU MALAYSIA DAN SLOGAN SATU BANGSA

Dalam latar belakang ini, terdapat banyak sebab mengapa rakyat Malaysia yang patriotik perlu mempersoalkan kebijaksanaan mengambil khidmat APCO itu. Cukup terang, APCO tidak berkongsi wawasan yang sama tentang pembinaan bangsa(nation). Tidak juga menghairankan untuk APCO tidak berkongsi hasrat, wawasan dan matlamat pembinaan negaa kami. Sebab itulah slogan 1Malaysia tidak bersambut dalam konteks rakyat tempatan.

Fakta sejarah menunjukkan 1-Malaysia berbunyi seperti berbagai “gerakan Satu Bangsa” di seluruh dunia. Malangnya selogan Satu Bangsa tidak dapat dielakkan dikaitkan dengan kecenderungan konservatif.

Seperti yang kita ketahui, slogan Satu Israel merupakancubaan yang gagal untuk menyatukan suatu lanskap politik yang terpisah-pisah. Kemudian ada pula “One Britain” yang menjadi tema kempen ahli-ahli politik pelampau puak kanan parti Konservatif UK dan kumpulan-kumpulan anti penghijrahan orang luar ke dalam negara.

DI Australia, bekas perdana menteri John Howardmerangka dasar One-Australia pada tahun1980an. Maksudnya One-Australia membawa makna anti keragaman budaya dan mendesak Australia mengekalkan penguasaan orang kulit putih Anglo-Saxons.

Slogan One-Australia perdana menteri Howard kemudiannya diangkat oleh ahli politik rasisPauline Hanson yang menubuhkan One-Nation Party. Satu-satunya platfom parti ini berpandukan retorik dan dasar anti orang luar dan anti penghijrah.

MENYERAHKAN KEDAULATAN MALAYSIA

Setahun selepas dilancarkan, konsep 1-Malaysia masih lagi terlalu kabur buat kebanyakan rakyat Malaysia. Meskipun slogan tersbeut telah menghasilkan caka-cakap dan kegiatan tetapi ia langsung kosong isi pemikirannya.

Malah, rakyat Malaysia tanpa mengira etnik sama-sama kehilangan arah dalam mentera retorika ini. Kesan rasa selamat tidak cukup untuk menutup kekecewaan terhadap tiadanya tindakan dalam menangani isu sebenar yang memberi kesan terhadap bangsa dan negara seperti rasuah, menurunnya proruktiviti, kemiskinan, perpaduan nasional dan lainlain.

Keprihatinan kami bukan sahaja soal pembaziran wang pembayar cukai dalam perbelanjaan pengiklanan yang menakjubkan, papan tanda,lagu, konsert, pertandingan menulis esi dan lain-lain lagi. Kita mesti melihat kepada paling asasi sejauhmana selamatnya negara apabila kita dengan secara sukarelanya mendedahkan struktur kakitangan pegawai kerajaan terhadap firma swasta dengan kepentingan asing yang cukup kuat?

Dalam menjalankan tugasnya, APCO telah diberikan hak untuk mendapatkan bahan-bahan sensitif milik kerajaan yang saya percaya kebanyakan rakyat Malaysia.dinafikan hak untuk mendapatkan bahan-bahan sensitif tersebut.Maka sungguh cetek dan lurus bendul lah kita untuk percaya APCO akan mengendalikan rahsia negara secara profesional, khusunya apabila kita sedang berkonflik dengan kuasa global.

Saya berharap ahli-ahli parlimen dan para pemimpin BN memberi perhatian dalam isu yang amat serius ini. Jika kamu benar-benar patriotik, bangun sekarang. Tolonglah jangan serahkan nasib Malaysia ke tangan kuasa asing.

Tian Chua
Ahli Parlimen Batu
27 Mac 2010

MIC perlu keluar BN kalau UMNO rampas Hulu Selangor.

Oleh : AdukaTaruna

1.

Tajuk jer tu beb. Tapi nak analisa, gua punya otak dah kaput skang nih. Lama gak gua tinggalkan doniya internet ni. Gua cuma menulis time rehat kerja dalam word. Tapi nak publish tak da internet. Haha. Nak g cc plak bz sket. Skang ni nak publish, benda alah tu plak tinggal kat opis. Shit! Pergh.. mencarut dalam bahase omputeh siot...

Sebenarnya beberapa hari lalu, bapa saudara gua sebelah Kelantan meninggal. Inalillah. Meninggal kat rumah mak mertua gua. So, memang kelam-kabut sket. Kena gi report polis, uruskan permit kubur, etc. Sebab adik-beradik dia yang lain (bapa dan mak saudara) berada di Rawang. Ada kenduri. Nasib baik juga jiran turut membantu.

Then, Sabtu yang lalu, keluarga gua sebelah kelantan ada buat sikit solat hajat dan tahlil. Sori la gua tak ajak lu orang, walau ajak2 ayam jer. Haha. Terima kasih kepada geng blogger Kelantan yang turut hadir. Lepas majlis, Topeng n Jeming Jahat bergegas blah untuk ke Jom Heboh. Nak duduk depan sekali katanya. Niamakahai. Macam budak2..

2.

Hari tu gua pergi satu kampung member sekerja gua. Masalah keluarga. Keluarga bangsa Uganda + Melayu. Memang gua maki jer jenis manusia macam ni. Nak kata gila pangkat, pangkat sekadar jenama jer nak buat apa? Bodoh piang beb keluarga member gua tuh. Nak kata gila kuasa, kuasa apa yang lu ada kalau just jadi patung? Macam gampang. Mak bapak, anak-beranak habis bertumbuk. Cucu2 yang lain jadi mangsa. Mati kena langgar lori lagi baik beb. Hidup menyusahkan orang.

Lu tunggu, tunggu beb. Kalau umur wa panjang, gua ramal 5 ke 10 tahun lagi, memang gua fight keluarga2 jenis nih.

3.


Bro semua... gua ada satu lubang bisnes sket la. Nanti2 kalau jadi (bergantung pada keadaan), gua nak niaga lah.

Gua nak tolak kat lu semua jersi Siam gred A World Cup nih. Jersi Siam banyak Gred bhai... macamana lu nak tahu gred A ke gred Z? Caranya ialah... jeng3... beli jer dengan gua. Kah kah kah

"Aduka... jersi Man U ada tak?"

"Sori bro.. jersi Man U gua tak layan. Hua3..."

"Propesionel la bro.."

"Ah... ske ati gua la.."

Gua try tolak murah2 punya sebab nak lawan kos penghantaran. Gua hambek sendiri dari Siam ni bhai (Insyaallah). Gua ingat nak taja kat Ostad Wan Ji lah. Suh dia pakai time malam Jumaat bagi kuliah. Nanti orang tanya, cakap beli dengan gua. Hahaha.


4.

Gua ingat gua nak jumpa Mustapa Ali lah beb. Mustapa Ali kayo bhai... Nak minta taja lap top.

"Mung nak buat apa Aduka?"

"Nak wat langgar Hadi."

Agak2 lu orang, Mustapa Ali kasi ke tak? Cer jawab sket.

Mar 23, 2010

Menyampah habes gua dengan negeri Nik Aziz.

Oleh : AdukaTaruna

Hujung bulan ni gua pulang ke pangkuan negeri Ketuanan Melayu gua. Negeri Sembilan. Gua blah dari negeri Ketuanan DAP, Serambi Mekah. Menyampah habis gua dengan negeri Nik Aziz ni. Serba seri tak Melayu.

Di negeri Ketunan Melayu gua, N9, semua yang berniaga Melayu bhai.. mana nak dapat kat negeri Nik Aziz? Lu masuk Pasar Besar Seremban, semua orang Melayu. Semua cakap dialek nogori. Lu pergi Pasar Siti Khatijah nu... tengok.... semua bangsa DAP bhai... bodo piang punya Nik Aziz. Tu belum citer peniaga kat Wakaf Che Yeh lagi tuh. Dah macam Petaling Street dah gua tengok. Cuma peniaga2 Cina Wakaf Che Yeh tak langsi macam peniaga2 Melayu Petaling Street jer beb.

Kalau pergi pergi ke kawasan pendalaman hutan belantara majoriti Melayu AF, Mangga, URTV macam Palong, Pasoh, Rembau, Jelebu plak... majority Melayu di stu, ekomoni mereka dipegang oleh Melayu juga beb. Negeri Ketuanan Melayu sejati. Adat Pepatih Khak Ptuih namanya..

Dah lama gua tak rasai kelapangan Jumaat yang cuti di Negeri Ketuanan Melayu gua. Negeri Sembilan. Pagi yang releks.... tak kelam-kabut nak kejar masa, jem, jemput anak, etc. Datang awal ke masjid (tapi mengantuk sebab kutbah kecek Kelate), habis boleh releks2 tak perlu kejar ke tempat kerja. N9 memang negeri Ketuanan Melayu sejati. Bentuk Institusi Keluarga melalui Perayaan Hari Jumaah setiap minggu adalah satu module terbaik.

Fakap punya British. Lu boleh gelak guling2 plak baca N3 gua nih. Gua tahu la bangsa gua ni bodoh tahap tukil.

Pulang ke Seremban.

Sebab gua menyampah dengan negeri Ketuanan Serambi Mekah ni, gua pulang ke negeri Ketunan Melayu hujung bulan ni beb. 31 Mac 2010 sebutan kes gua. Pukul 9 pagi di Mahkamah Seksyen Seremban 2. Sesiapa nak join gua, gua ucapkan terima kasih. Makan dan minum Ali Bagan Utama belanja, lu orang bayar sendiri. Hua3...

Penghargaan.

Terima kasih kepada memember gua di seluruh Malaysia kerana membantu gua. Kek kampung sendiri ado, Kelantan ado, Perak ado, Sabah ado, dalam laut pun ado (Dugong).. ah.. mampos la kalau nak tulis semua. Gua kat cc ni bhai.. kena bayar.

Kepada yang ingin bersama, 31.3.2010, pukul 9 pagi, gua ucapkan terima kasih. Waktu bekerja tu bhai... apa pun, doakan gua, jumpa di sana.

Adat orang menentang arus, penjenayah di masa sekarang, berjasa di masa depan. Insyaallah.

Chow...

Mar 20, 2010

Cerita Gua 13


Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8 | Siri 9 | Siri 10 | Siri 11 | Siri 12 | Siri 13


"Dah?"

"Ok dah. Cuba buka."

"Eh... caner nak tengok ni?" Polis X sound sambil tengok cermin pandang belakang.


Polis Y dah ketatkan gari kat tangan gua. Gari sebelah tangan kanan berada di atas 'buku lali' pergelangan tangan. Tapi gari sebelah tangan kiri berada di bawah 'buku lali'. Lu tengok la tangan memasing dan cari sendiri buku lali pergelangan tangan lu.


"Teori jer tuan... teori kalau terdesak jer."

"Ha la... macamana?"

"Gari yang sebelah kiri ni boleh la buka.. tapi gari sebelah kanan tak boleh buka."

"Macamana?"

"Patahkan tulang ibu jari ni.. dalam omputeh sebut dislocation kot."

"Tulang mana?"

"Ni pangkal kepada keseluruhan tulang ibu jari ni. Cabut dia dari soket asal, keluarkan gari, dan masukkan semula tulang ke dalam soket bila keadaan selesai."

"Boleh ke?"

"Entah..."

"Dah tu?"

Sengeh... 12htu5 2khty4 wxct678 jer beb. Kuang3.... 3 polis pun terus berminat membelek2 tangan mereka.... Hujan kejap lebat, kejap renyai di sepanjang jalan Gua Musang - Karak.

Pendek cerita gua sampai highway Karak. Tuan kol polis Bukit Aman maklumkan mereka sudah berada di Karak. Kalau gua, gua lulit beb. Kencing cakap dah berada kat jalan KL. Highway Karak satu lubang jer ma... bukan boleh caya keseluruhan kepada PDRM ni.. bocor maklumat kepada puak pelampau yang gua kat Highway Satu Lubang Karak, mampos.

"Singgah rumah saya dulu lah. Ambil barang sket. Alang2 tu..." Tuan tu bersuara. Gua ingat Tuan ni ada 2 rumah la. Satu maybe sewa kat Kelantan.

"OKT ada ni Tuan.."

"Bawak jer sekali. Bukan masuk rumah pun. Singgah kejap jer. Bukan penjenayah pun."

"Ok."

"Tahu jalan KL tak AdukaTaruna Semerah Padi?"

"Tahu 2% jer kot."

"2%? Tahu area mana?"

"Low Yat."

"Selain tu?"

"Boleh dikatakan tak tahu."

"Bagus.. anggap jer la kamu tak tahu rumah aku."

Kami singgah rumah Tuan dulu. Tak sampai 5 minit, terus blah menuju ke Bukit Aman.

"Bawak2 bersabar Rul. Bukit Aman kamu faham2la... driver pegawai polis Bukit Aman pun pandang rendah kat polis berpangkat dari luar."

Gua angguk dan senyum. Ya Allah, Lu sedang menyaksikan gua. Dan gua menyaksikan tiada Tuhan selain dari Lu. Kalau apa yang Lu rencanakan ini sebagai asbab seluruh masyarakat menggali fikrah gua, menggali sebab2 yang gua kemukakan betapa perlunya Hadi dijatuhkan demi sistem ciptaan Lu atau sehampir yang termampu kami capai, gua sanggup; dalam masa yang sama mohon dipermudahkan.

Kalau semua ini adalah satu bentuk kekuatan yang Lu mahu berikan kepada gua, mudahkanlah gua dan rakan2 gua. Kami tidak menentang Hadi dan kumpulannya kerana akhlak dan ibadah mereka kepada Lu. Tapi kami menentang mereka kerana satu tajuk penting perintah Lu. Serahkan sesuatu itu kepada ahlinya. Bukannya falsafah bidaah sesat Kepimpinan Ulama secara mutlak dan total.

Kereta Waja menghala ke Bukit Perdana. Itu pun sebab gua nampak sign board. Kalau gua nampak Sign Board tulis Manjung, memang secara wala' gua percaya gua berada di Manjung.

Gua masuk ke satu bangunan yang bertulis Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Perdana, pada pukul lebih kurang 12 malam. 2 pengawal berada di pondok kawalan. Pemeriksaan ketat. Tuan menyerahkan dokumen berkaitan kepada pengawal. Setelah disahkan, 2 pengawal membenarkan masuk.

"Rul... selesai semua ni, jangan lupa, kalau datang Kelantan, cari aku." Polis Y bersuara sambil cari tempat parking.

"Rul ada apa2 nak minta sebelum saya serahkan kamu?"

"Lain tiada Tuan. Nak buang air jer."

Gua keluar dari Waja dengan diringi oleh 3 polis dari JSJK IPD Pengkalan Chepa. Bergari. Menuju ke tempat yang gua tafsirkan sebagai lobi.

Dari jauh kelihatan kira2 10 pegawai polis Bukit Aman menanti gua. Mereka dalam lobi yang dipisahkan dengan cermin gelap. Gua nampak mereka, mereka terkial2 terjengok2 nak nampak gua. Muda2 semuanya. Tak berapa jelas berapa umur.

Gua menapak semakin hampir. Semakin jelas polis JSJK. Dalam versi novel, gua akan lukis bentuk gambaran beserta gambar dari sumber media dan rakan blogger untuk setiap situasi. Insyaallah.

Bila kami rapat, pintu utama terbuka sendiri. Ni kalau Melayu Felda Palong 16 tengok, terpegun dia dengan kerajaan BN nih. Kalau teknologi ni baru dipasang, sebulan keluar dalam RTM. Canggihnya Malaysia. Padahal, beli dan pasang. Bukan cipta dan jual.

Pintu terbuka... kira2 10 pegawai Bukit Aman berhadapan dengan 3+1 rombongan dari Kelantan. 10 pegawai JSJK, hanya 1 sahaja berumur lebih dari gua. Yang lain tafsiran gua berumur sebaya atau bawah gua. Budak2 nerd dari university. Pakai spek, rambut belah tengah masa sekolah dulu, sekarang sudah pandai pacak2.

3 dari mereka sedang merokok. Mata gua meliar melihat papan tanda larangan merokok untuk signalkan melalui anak mata gua. Nasib baik, tiada. Satu pegawai polis JSJK yang gua anggap paling nerd merokok dari dalam meja bahagian kuanter. Mangsa gua. Gemok dan berkaca mata.

Gua pandang rokok, pandang name tag. Pandang name tag, pandang rokok. 2 kali pandang jer, terus buang rokok walau masih suku dihisap.

"Ada surat?" Pegawai paling berpangkat pada anggapan gua ketika malam itu bersuara. Umur dalam sebaya dengan gua. Gua bagi nama Tuan II. Muka hensem. Ni kalau Kak Memot tengok, mesti cair punya nih. Nur, nanti pakcik lukis gambar dia dan jual kat Nur RM50. Ngee...

"OKT saya mahu ke tandas dulu." Tuan menjawab. Menunai janjinya untuk settlekan permintaan gua sebelum menyerahkan gua ke polis Bukit Aman.

"Bawa OKT ke tandas." Arah Tuan II.

Seorang pegawai sambut dan bawa gua ke tandas. Gua berlalu ke tandas sambil dipandang oleh kesemua polis di situ.

"Kejap." Arah Tuan II.

"Kamu ikut sekali." Arah Tuan II kepada seorang lagi pegawainya.

(bersambung....)

Mar 16, 2010

Cerita Gua 12


Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8 | Siri 9 | Siri 10 | Siri 11 | Siri 12


"Kau buka gari dia. Pasang lampu sebelah dia."

"Takper la... saya boleh buka gari sendiri."

"Ha??!!!"

3-3 polis cakap 'ha' serentak. Polis X dengan Tuan toleh tengok gua dengan gari gua, polis X tengok cermin pandang belakang.

"Kalau saya sempat masuk Al-Maunah masa dulu la.." Kata gua sambil sengeh.

"Kacik mu ni..."

"Bengong.."

"Weih Rul.... mana ada ilmu2 macam tu, Rul... mana ada ilmu kebal kalau kena peluru. Tembus punya lah.." Tuan tu bersuara.

"Takder ker?"

"Yang ada ialah takdir peluru tu tak kena. Bukan dia kebal, tapi doa dia makbul. Peluru tak kena. Kalau kena, bocor Rul.."

Gua tak percaya. Member kepada member gua, pernah menyorok disebalik pokok tebu yang sebatang apabila dikejar polis. Hua3.... polis Paroi tu rabun ko, atau member kepada member gua tu terer, gua pun tak tahu la.

Polis Y buka gari gua. Gua buka tapau. Lauk ikan sembilang. Semerbak bau dalam Waja tuh.

"Elok lagi tak Aduka?"

"Elok kot."

"Kalau basi jangan makan. Nanti aku beli lain. Sakit mu nanti, kena jawab plak aku."

"Elok lagi ni."

Terpengaruh dengan gua, polis2 tu pun makan gak. Gua makan nasi, diorang makan cekedis. Elok lah tu..

"Rul... mu tahu tak Rais Yatim bergaduh statement dengan Hishamudin pasal mu?"

"Tak tau Tuan..."

Jangan kata internet, surat khabar pun tak dapat baca baii... gua tak tahu hujung pangkal dah nih.  Kalau Allah takdirkan semua ini untuk kuatkan gua, gua sanggup. Kalau Allah takdirkan semua ini untuk bersihkan gua, gua mohon dimudahkan.

Ya Allah... Lu memang Ego. Dengan ini, sekali lagi gua bersaksi bahawa tiada tuhan selain dari Lu. Tetapkan gua dengan jalan yang Lu redhai.

Tetapi jangan lupa bahawa sifat Allah itu sombong dan ego. Boleh jadi Ego Allah aktif bila gua ramal bentuk2 jawapan Allah. Yerla.. apa barang kalau AdukaTaruna, satu hamba yang hina boleh tepat meneka bentuk jawapan Allah. Allah mesti ada EgoNya sendiri. Dia punya level kemuliaan taraf paling atas.
Sifat Allah itu sifatnya TUHAN. Kalau kita samakan sifat Allah dengan sifat mak abah kita, bermakna kita dah samakan sifat Allah dengan ciptaan dia.

"Aduka... dengan mak kau, boleh ke kau minta guna perkataan gua lu? Apatah lagi dengan Allah."

Sebab tu gua cakap, pembolehubah bangang ialah genetik. Kalau genetik pun dah bodoh, maka automatik ulama Melayu pun tahap bodoh. Hujah ulama2 Melayu terutama dari tahap jemaah Rusila adalah tahap fakap. Sifat dan sikap Allah berbeza dengan mak abah gua.

Sifat Allah tidak terkesan kalau gua duduk berlunjur kaki mengadap kiblat.

"Oi Aduka... jangan biadap kepada Allah. Kaki mengadap kiblat kat masjid."

Kepala hotak lu. Kalau Allah berkecil hati semata2 atas sebab arah kaki gua, terlucut la dia dari kemuliaan dan ketinggian sifat TUHAN. Sejak bila Allah tunduk kepada budaya Melayu. Sejak bila Allah berbudaya Melayu?

"Oi... Aduka... lu kafir cakap Allah gua-lu."

Lu yang kafir sebab samakan Allah dengan tahap perasaan mak abah gua. Allah itu TUHAN yang Agong. Dia ada EgoNya sendiri. Kalau dia marah sebab gua bergua-lu dengan dia, tak payah jadi Tuhan. Itu bukan sifat Tuhan.

Allah itu sifatnya maha mulia, maha tinggi. Tidak sama dengan kita. Gua tidak boleh gua-lu dengan mak gua sebab itu hak dia sebagai mak. Gua boleh gua-Lu dengan Allah sebab itu hak gua kepada Pencipta gua. Gua bodoh atau ulama Melayu bodoh? Kalau ulama Melayu pun tahap bodoh, tak payah sebut la tahap UMNO.

Releks... releks... skang gua kena kena kembali kepada diri gua. Sekarang gua kembali kepada fitrah. Gua adalah AdukaTaruna. Manusia yang hanya boleh bertindak secara keupayaan manusia.

So, AdukaTaruna.... kalau benar teori Pak Bakaq, yang gua ditahan kerana menentang pemimpin 'UMNO' PAS, apakah yang sepatutnya berlaku sekarang ini?

"Rul... ok tak nasi tu? Lain jer aku tengok mu makan ni.."

Sepatutnya, jika teori itu benar...

"Rul... mu ok tak ni?"

"Ok Tuan.... ok. Saya makan memang camni."

Sepatutnya, jika teori itu benar... media PAS kumpulan Hadi + Nasha + Hasan akan bantai gua tak ingat punya. PAS Reform pasti dirosakkan. Kesian Xenan dan Bumblebee. sms pertama ketika malam gua mahu bertolak ke Kelantan pun dah info gua. Puak ulama Terengganu berpesta gila. TKO bersorak.

Sepatutnya, jika teori itu benar... media UMNO akan kaitkan gua dengan dengan Erdogan. Damagekan imej Erdogan. Sebab lawan kepada "UMNO' PAS ialah Erdogan. No 1 yang kena kompom Husam. Padahal gua bertentang mata pun tak pernah. Tgk Husam dari jauh pernah la.

Gua masukkan semula tapau dan sudu dalam plastik. Buka minuman tin. Sepatutnya, ketika ini, saat ini, apakah bentuk gambaran media yang berlaku seandainya teori Pak Bakaq adalah benar?

"Dah Rul? Aku gari semula ni.."

"Dah.. dah.. alhamdulillah. terima kasih.."

"Kau gari sendiri la Rul. Jangan longgar sampai tercabut dah."

"Ok." Nak gari tak perlu guna kunci beb. Gari tu pusing2 camtu jer. Lu beli la gari mainan kalau lu tak faham gambaran gua nih.

"Eh... Rul... serius ni. Aku nak tanya.... betul ke kau boleh buka gari?"

"Teori jer la."

"Teori?"

"Lepas asyik kena gari, saya dapat la jumpa teori."

"Caner Rul?" Tuan tu tanya sambil menoleh ke gua.

"Jap... bagi saya ketatkan dulu. Pasal dia yang gari sendiri tadi Tuan."

"Dah?"

"Ok dah. Cuba buka."

"Eh... caner nak tengok ni?" Polis X sound sambil tengok cermin pandang belakang.

(bersambung.....)

Melayu BOLEH

Oleh : Ali Bagan Utama

Salam satu Malaysia. Sapo cakap Melayu tak pandai. Ramai Melayu di luar sana yang pandai-pandai. Pandai Matematik, pandai aeroangkasa, pandai mengurat, pandai menipu dan macam-macam lah. Kito yo yang tak nampak. Selain dari pandai menipu (berpolitik), ado juga Melayu yang pandai berniaga dan berfrancais. Xenan adalah seorang Melayu. Kalau dio mengaku Melayu lah. Ha Ha Ha. Den nampak dio kreatif dalam design dan idea francais cendawan dio menarik. Semuo dio bikin sendiri dari A sampai Z. Den raso bangga pulak jadi kawan Xenan. Kot-kot la Xenan nak mengaku den kawan.

Design Stall yang best

Ni kalau cino dio mesti lotak gambar amoi seksi tongah makan cendawan busut

Den ingat logo cendawan ni boleh dijadikan helmet. Stylo tu kalau jadi helmet

Iklan yang best

Ado sticker yang comel. Ni sticker untuk kereto kan?

Baju kuli

Xenan punya canggih siap disediokan baju khas untuk kuli. Branding dan penampilan kono jago. Imej penting sekarang ni. Persepsi customer mesti sentiaso positif terhadap bisnes kito. Kuli Xenan mesti banggo pakai baju kuli ni

Kiosk

Sekarang Xenan dah bikin kiosk. Den pun tak tahu nak bezo antara kiosk dengan stall. Macam samo jo. Ko bezo sobab bosar kocik bondo tu?

Kaveat

Den tolong promosi sobab kagum dengan usaha Xenan. Den tak dapek komisyen apo-apo pun. Mengurat adik betino Xenan? Xenan mano ado adik pompuan. Adik jantan ado la. Melayu boleh berjaya bilo berusaha. Bukan berjaya dek subsidi kerajaan. Itu tujuan sebonar den promosi. Untuk tahu lebih lanjut tentang bisnes Xenan, klik [link 1], [link 2] dan [link 3].

Mar 15, 2010

Cerita Gua 11

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8 | Siri 9 | Siri 10 | Siri 11

"Tapi sikit jer orang awam yang buat report.. yang banyak orang politik dan SB." Gurau gua sambil sengeh2 bodoh.

"Ha? Kenapa?"

"Task Force 2010."

"Ha?"

"Taklah... gurau jer... "

Mamat polis tu blurrr....

Mamat polis konstebel maa... mustahil dia tahu kalau teori tu betul.

Pendek cerita, tibalah masanya gua nak kena tranfer ke Bukit Aman. Bini gua bekalkan gua nasi tapau. Gua di bawa ke lokap untuk pakai baju asal gua. Niamakahai... kalau korang undi gua jadi ahli parlimen PRU13 sok, dan menang, gua akan usulkan mana2 OKT diberi peruntukan shopping baju baru. Mesti lu orang setuju dengan gua. Hua3...

Lepas buat sikit drama Melayu, peluk2 dengan bini, salam-menyalam, gua pun naik kereta Waja. Waja jer? Gua ingat naik Heli tadik. Weh.. undilah gua jadi ahli parlimen, banyak usul gua nak bangkitkan kek sano bhai..

"Rul... doa la banyak2 dalam perjalanan."

"Apsal?"

"Takut ada ancaman."

Ak alaaa... tak habis2 dengan ayat ancaman brader polis nih.

"Eskot la..."

"Mu ingat mu Mat Sabu ke?"

"Hehehe... tak layak ke Encik?"

"Mat Sabu kena tahan, wujud ancaman dari penyokong dia. Time dia kena tahan kat tengah jalan dulu, polis pun kena kepung. So, berapa banyak polis eskot dia dari Kedah ke Bukit Aman. Tapi mu ancaman dari pihak politik istimewa.. lain sket."

Dari dalam Waja, gua nampak bini gua lambai2 dari luar. Kesian dia... Hujan masih renyai... hari menjelang gelap. Kalau gua buat dalam bentuk filem, suasana ni gua buat dalam alunan seruling beb. Blues gitu.

Lepas tu Waja tu pergi isi minyak kat bahagian belakang IPD. La... ada stesyen minyak sendiri rupanya. Baru gua tahu. 3 pegawai polis semuanya, diketuai oleh seorang Pegawai, termasuk polis X. Sambil isi minyak, sambil mereka merungut protes Najib.

"Zaman Mahathir dulu, jahat2 dia pun, ekonomi ok. Zaman Najib, dah la jahat, ekonomi lingkup. Kat TV cakap ekonomi berkembang. Tapi claim dibekukan."

"Ni dengar2 cola pulak Najib nak tarik balik."

"Tarik la kalau berani, terang2 aku undi PAS. Kena tukar kat Sabah pun aku sanggup."

"Weih... kita bawa blogger ni. Hahahaha. Beringat sket."

"A'ah la.... habis rahsia semua dia tahu nanti ni kang." Pegawai tu pun gelak sambil prepair pistol dia. Macam pistol mainan adik gua jer. Jangan anak dia dah tukar dah.

"Rul.."

"Yer tuan."

"Perjalanan jauh ni. Kalau nak apa2, rokok ke, buang air ke, sakit ke, bagitau. Jangan diam plak."

"Insyaallah..."

"Bini dia siap bungkuskan nasi lagi ni Tuan."

"Gile mu... baru kawin tu.."

Perjalanan pun bermula. Kuala Lumpur!!! Tunggu aku datang!!!! Mak aiii... dah macam filem KL Menjerit dah nih.

Sampai stesyen minyak Kok Lanas tak silap gua, kete pun berhenti. Pegawai tu suruh tapau makanan ringan.

"Lapar pulak aku. Belikan megi cawan. Dia ada air panas sekali tu. Rul.. mu nak apa?"

"Tak nak apa, Tuan. Orang rumah dah tapau tadi."

"Ha?"

"Isteri dah bungkuskan tadi."

"Rokok? Mu hisap rokok apa?"

"Saya tak hisap rokok, tuan."

"Mu ni betul la... dah la sign jawi, isap rokok pun tak. Tapi kena lokap."

Tionaseng tul.... Sign gua dalam jawi pun dia nak ungkit.

"Nak buang air la tuan."

"Ha? Eh... tahan kejap. Tunggu pegawai aku tadi kejap."

Bila Polis X dan rakan dia sampai, Tuan tu bagitau yang gua nak buang air.

"Ni OKT nak buang air. Rul, air kecil ke besar?"

"Kecil."

"Tak yah buka gari la yer.."

"Okeh."

Polis Y (rakan polis X) menuju ke tandas. Ada orang tengah guna dan seorang remaja lelaki tunggu giliran. Gua dalam Waja.

Polis Y tunjuk kad polis dia kat remaja tu. Cemas bhai budak tu. Haha.. Ni mesti urin sangkut nih... Then, lelaki keluar dari tandas. Ayah budak tu rasanya. Polis tu tunjuk kad kat ayah budak tu, dan masuk tandas. Then keluar bagi isyarat kat gua suruh keluar. Pintu Waja sebelah gua tak boleh buka dari dalam.

Polis X keluar dan buka pintu untuk gua. Gua keluar dalam keadaan bergari.

"Masuk tangan dalam baju Rul." Polis X sound gua.

Polis X eskot gua ke Polis Y. Polis Y bukakan pintu tandas untuk gua.

"Jangan kunci Rul."

Selesai buang air, Polis X dan Polis Y eskot gua ke Waja semula. Tuan tu perhati dari dalam Waja. Then, Polis X masuk ke tempat pemandu, dan polis Y duduk sebelah gua.

"Aduka... mu lain kali sorok la sikit gari tu... kita ada perikemanusiaan juga. Jaga juga aib orang.." Tuan tu ceramah gua.

"Yer.. yer.. terima kasih.."

Perjalanan diteruskan. Hujan masih renyai. 3 polis dalam tu start mengunyah cekedis. Dia pelawa gua, gua tolak dengan baik. Tapi turn kacang buah gajus, gua terima bhai. Ngeee. Hua3... sedap siot..

Beberapa jam lagi, ramalannya tengah malam ni, gua akan berhadapan dengan polis Bukit Aman.

"Rul... releks la... banyak2 bersabar. Aku faham sebenarnya... orang2 macam kau ni...cuma... orang macm kami... yerla Rul... kena bertugas... makan gaji...." Tuan polis tu sound gua bila dia tengok gua termenung. Gua tengah berfikir ma...

Gua senyum dan angguk2 jer la.. gua sedang melalui takdir gua...

1.
"Sahaja gua bertemu dengan saudaraku yang lain, untuk menjatuhkan Hadi di Rusila, kerana Lu Ya Allah. Jika kami tepat pada Lu, kurniakanlah kekuatan kepada kami. Jika Hadi tepat di sisi Lu, kurniakanlah kekuatan kepadanya Ya Allah."


 2.

Gua mula keliru dengan diri gua untuk satu tajuk khusus. Kalau Ahli Sufi itu termasuk dalam definasi Tukang Ramal, dan gua mempercayai ramalan si Tukang Ramal, berdosakah gua?

4 bulan 10 hari... pada kejadian gua sekarang ini lah. Apa maksud bayi baru lahir? Hari pembersihan diri guakah?

Ya Allah... gua telah umumkan secara terbuka kepada penyaksian manusia... jika Lu mengatakan Hadi benar padaMu Ya Allah, kurniakanlah kekuatan kepadanya, Ya Allah.

Apa yang berlaku pada gua? Gua tidak minta gua dilemahkan. Gua tidak minta gua dijatuhkan bala kalau seandainya gua salah. Apa yang gua minta ialah Hadi diberikan kekuatan, di mana gua akan akur. Terpulanglah bagaimana Lu mahu menentukan bentuk apakah kekuatan itu.

Sekarang ini gua salah, atau tidak? Sekarang ini, bentuk kekuatan kepada Hadi seperti mana doa gua atau tidak?

"4 bulan 10 hari, kamu seperti anak yang baru lahir."

"Ya Allah, jika Hadi benar, kurniakan kekuatan kepadanya, jika gua benar, kurniakan kekuatan kepada gua."

"4 bulan 10 hari, anak yang baru lahir......."

"Ya Allah, jika Hadi benar, kurniakan kekuatan kepadanya."

"4 bulan 10 hari, cari dan baca buku Mengenal Allah...."

"Ya Allah, jjika gua benar, kurniakan kekuatan kepada gua."

4 bulan 10 hari, selalu2lah ziarah Pak Din di sini. 4 bulan 10 hari.... kamu seperti anak baru lahir....

"4 bulan 10 hari?" Bisik gua perlahan.

"Maksimum setahun Rul.. bukan 4 bulan. Denda maksimum Rm 50 000." Tuan tu menyampuk gua.

"Erk... yer.. yer..."

"Kalau takda politik2 ni Rul... memang tak lekat kes. Tapi skang ni, memang payah nak cakap."

"Tuan.. saya makan dulu la Tuan?"

"Mu nak berhenti ke? Takda tempat nak berhenti ni."

"Taklah... Bini ada tapaukan tadi."

"Ha?"

"Isteri dia ada bungkuskan tadi." Polis Y menyampuk.

"Kau buka gari dia. Pasang lampu sebelah dia."

"Takper la... saya boleh buka gari sendiri."

"Ha??!!!" 3-3 polis cakap 'ha' serentak.

(bersambung......)

Mar 13, 2010

Cerita gua 10




Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8 | Siri 9 | Siri 10

"Kes dia OCPD ambil. Semalam dia duduk dalam bilik OCPD. Lepas ni Bukit Aman ambil."

Terdiam. Gua apa lagi. Terus pandang helmet basah dia dan setiap titis basah kat baju dia. Biar dia tengok anak mata gua pandang apa. Mamat polis tu terus masuk dalam. Aman sket gua.

Boleh la mengelamun pasal ahli sufi.. prepare mental gua kat Bukit Aman nanti dan apa2 yang patut.

28 umur gua kalau ikut bulan. 29 tahun umur gua kalau ikut tahun.Dulu gua dapat tawaran Diploma UiTM milik kerajaan yang gua sokong sepenuh kasih di Jengka serentak dengan tawaran Sijil Politeknik juga milik kerajaan yang berjasa kepada rakyat di Port Dickson.

Gua punya fahaman bab2 masa depan berbeza bhai.. gua tak paksa pun lu orang setuju, tapi gua share dengan lu orang. Gua tak percaya taraf pendidikan itu wajib semata2 untuk keselesaan hidup. Falsafah fakap apakah ini?

Belajar tinggi2, then makan gaji. Makan gaji, makan gaji, makan gaji, makan gaji, lepas tu mampos atas katil tipikal Melayu. Niamakahai... Lim Goh Tong dikatakan menulis pun tak berapa pandai, tapi berjaya membina empayar. Khalid Al-Walid punyalah malu sebab dia mati atas katil macam Melayu. Tak macam sahabat dia yang lain.

3 tahun Dip + 2 tahun Super Dip = 5 tahun = kerja kerajaan gaji RM3000 sebulan bertahun2 sampai mampos pada gua hanya berstatus manusia kelas otak bawahan. Itu pemikiran gua ketika remaja.

Pada gua ketika itu, 5 tahun berawek dan berbalak di UiTM lebih baik gua gunakan untuk berjuang dalam bisnes. Fikrah time tu la. Time belum rasa lagi jerih payah berjuang dalam bisnes tanpa masuk UMNO. So, gua pilih tawaran paling pendek peruntukan masa, yakni Sijil (berbanding Dip), hanya sekadar bukti bahawa gua bukan 'tahap SPM' kepada anak-anak gua.

Final sem, student lain buat lampu LED lip lap, lip lap, gua buat projek Robot. Kawal robot guna printer port. Mampos.... alhamdulillah, berjaya. Habis poli tak sampai 2 bulan, terima kasih kepada kerajaan (yang baik kita sokong) gua dapat surat temuduga Juruteknik Lembaga Peperiksaan Malaysia.

Walau gua degil, biadap dan macam2 lagi cercaan lu orang, tapi gua takot gak kat mak gua bhai... gua sorok itu surat, dari mak gua tahu. Apo gilo umur dah lebih 20 tahun kena piat telinga dengan mak gua. Mak gua Guru Besar ni bhai.. Sekali mak gua picit loceng panggil perhimpunan dan sebat bontot gua depan perhimpunan adik2 gua, mau lari ala2 RPK gua sebab malu.

Kalau masuk alam lagi belakang, lepas SPM, gua dapat kerja Pegawai Apantah (gua lupa) PERKESO. Jawatan sementara la. 6 bulan jer. Kerja dia, check ke seluruh premis perniagaan di N9 sama ada mereka ada mencarum untuk pekerja mereka atau tidak. Tak main kable2 bhai... gua jenis kering jer g interview base on maklumat member gua yang Pembantu Am kat PERKESO yang samo gak. Hahaha.

"Ngah.. ada kerja kosong. Pegawai Apantah. Try la..."

Gua langgar Hadi beb. Terjah. Setakat cakap air liur (interview) kerja mudah pada gua. Tak goyang gua punya.. Last2.. gua la pekerja paling muda kat situ. Tq kerajaan. Ngee....

Masa gua kerja sementara ni la gua dapat surat hadir ujian untuk memohon kerjaya Cikgu@Guru@Pendidik@Ostad. Apo gilo ni? Ni mesti mak gua isikan borang untuk gua time gua merempit dengan Aboy Gemok nih. Masa tu dah terjadi perbahasan teknik Hadi Awang dengan mak gua.

"Besar pahala jadi cikgu, Ngah.... Along dah tak nak, (Along gua Fisioterapi kek Spital), takan kau pun tak nak?"

"Ala... mak ni.... Angah tak minat la... Angah g rumah Ayet jap eh.."

Tu tektik ala Hadi Awang la tu. Bila DAP dan PKR ajak bahas terbuka bab idea UG dia, dia berambus ke luar negara. Gua pun lari gak. Lari rumah member gua, si Ayet.

Sebab mak gua main air mata dengan gua, hati ganas gua pun cair gak. Gua g ujian jadi Cikgu kat Sek Men KGV Seremban.

"Biar la ikhlas sket Ngah.... pakai la seluar slack.. kan ke seluar kerja kau ada."

Mak gua marah gua sebab gua pakai seluar jeans. Hua3....

"Ala... mak. Sama gak. Peraturan tak tulis pun. Budaya seluar slack untuk rasmi tu ciptaan manusia. Seluar jeans pun ciptaan manusia. Apa bezanya? Kan ke Angah pakai kemeja ni..."

Lu orang yang muda2 ni, tahap adik2 ni, jangan la jadi macam gua. Ado yo jawab eh... Yang baik pado story den ni, ekau kutip la. Yang buruk, pepandai la ekau ba'eh kek memano.

Bila gua sampai dengan RXZ gua kat pintu masuk, Pak Guard tak kasi gua masuk. Ekelee....

"Mano kau nak poie ni jang?..."

"Ado ujian, pakcik." Kata gua sambil tunjuk surat.

"Ujian apo pakai seluar jeans nih? Mano boleh masuk!"

"Takdo pun dio koba tak buleh pakai suar jeans?"

"Takan itu pun nak koba? Nak jadi cikgu cano ni? Itu pun tak yo ghoti2?"

"Ni nak kasi se masuk ko tak nak? Kalau tak nak se, balik skang. Ingat se ingin sangat ko nak masuk?"

Biaso la bhai.. maso tu bebudak laie... paneh baran... bondo tak baik ni.. den mengaku salah la...

Pendek cerita, lepas gua ugut nak blah, Pak Guard kasi gua masuk. Pendek cerita lagi, gua hanya buat sunguh2 time ujian Matematik jer. Sebab gua minat Mate. Hahaha. Time ujian yang tanya sama ada sanggup kerja lebih atau hantar ke pendalaman, gua jawab tak sanggup. Ekau jangan gelak bhai... gua kan budak2 skema. Apa salah gua jujur macam jemaah Rusila.

Kembali pada cerita kat atas tadi, sebelum mak gua tranform jadi Optimus Prem membelasah gua, baik gua sorok itu surat. Itulah dia sedikit sebanyak merapu gua untuk lu faham latar belakang gua. Gua tidak sebaik akhlak jemaah Rusila, dan juga tidak sebebal IQ mereka.

"Kamu lepas ni ke Bukit Aman ke?"

Tiba2 mamat polis berhelmet tadi potong stim gua mengelamun. Gua senyum sambil angguk.

"Insyaallah... kes kau ni takda benda."

"Insyaallah...."

"Kau sebenarnya boleh saman semua yang buat report kat kau tu. Kau boleh caj mereka buat report atas sebab berniat jahat. Report ke atas kamu bukan atas pengetahuan atau hak, tapi atas emosi dan berniat jahat." (Ni lebih kurang ayat gua dah ni beb. Ayat mamat tu caner ntah. Kecek luar + cakap Kelantan)

Gua senyum.. sambil angguk2... gua tengah blurr... Tapi gua berpeluang mengintai report pertama dibuat oleh seorang cikgu dari Felda dot dot Batu Pahat. Kawan mak gua siott... cikgu. Cikgu Melayu di Felda...

"Tapi sikit jer orang awam yang buat report.. yang banyak orang politik dan SB." Gurau gua sambil sengeh2 bodoh.

"Ha? Kenapa?"

"Task Force 2010."

"Ha?"

"Taklah... gurau jer... "

Mamat polis tu blurrr....

(bersambung.....)

Nasha anak murid Yusof

Oleh : AdukaTaruna

Punya la dasyat keadaan gua bila tiada capaian internet nih. Hahaha. Sampai tahap ni gua terpaksa layan untuk N3 gua.

Kelakarnya gua, bila terbaca hujah pendokong ulama (genetik Melayu ma...) bila dia guna hujah Nasha anak murid Yusof sebagai lawan kepada hujah. Hehehe...

"Nasha anak murid Yusof, Husam dengan Khalid anak murid siapa?" <--- Hujah intelek tahap jemaah Rusila.

Wak lu... anak nabi pun bunuh orang, isteri nabi pun kufur, apa kejadah setakat anak murid Yusof? Dey.... bawak2 la berhenti jadi stupid teramat sangat wahai jemaah Terengganu. Bosan gua wo...

Anak murid Muhammad saw pun ada spy musuh, inikan pulak tahap anak murid Yusof Al-Qadrawi. apa ke fakap punya hujah. Pergi mampos sama Husam atau Khalid. Tapi gua bercakap pasal hujah tahap ulama gen Melayu.

Bikin gua jadi jahat ma....

Mar 12, 2010

Rayuan tabung guaman.

SEPERTI YANG DIMAKLUMI KAMI SEDANG BERHADAPAN DENGAN PERTIKAIAN DIMAHKAMAH BERKAITAN DENGAN PEMBINAAN LEBUHRAYA LEKAS MELALUI TAMAN KAMI.
PERTARUNGAN INI MELIBATKAN KOS GUAMAN YANG TINGGI.
OLEH DEMIKIAN KAMI MEMOHON SUMBANGAN DARI PARA DERMAWAN.SEGALA SUMBANGAN KAMI UCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH.
SUMBANGAN KEPADA AKAUN JAWATANKUASA BERTINDAK TBM MAYBANK 555126107154
ZAKARIA SHEIKH OTHMAN PENGERUSI JAWATANKUASA BERTINDAKLEBUHRAYA LEKAS MELALUI TAMAN BUKIT MARGOSA

LAYARI czackPY@blogspot.com untuk maklumat berkaitan kes kam
 terima kasih

Cerita gua 9

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8 | Siri 9

"Saya tidak pernah berdaftar dalam mana-mana badan politik. Saya bebas. Mana yang betul saya sokong, mana yang salah saya lawan. Manchester United tak dapat score gol pun saya kutuk atau sindir. Blog saya tertubuh sejak 2008 selepas PRU12. Mungkin sebab kerajaan banyak buat magic yang bodoh pada pandangan saya, maka, 60% dari kutukan dalam blog saya adalah kepada kerajaan. Jadi, matematik judahnya, 60% musuh saya adalah dari badan politik menyokong kerajaan."

"Berikan contoh musuh anda."

"Blogger UMNO."

"Siapa?"

"Parpu Gari.." Gua test SB tu beb.

"Parpu Gari ke Parpu Kari?"

"Parpu Kari." Gua senyum.

"Macamana boleh kamu katakan kamu bebas?"

"Kamu undi apa pilihanraya lepas, Rul?" SB 1 tanya gua.

"Ish... undi rahsia lah Tuan... tapi fikrah politik saya berbeza dari kebanyakan Melayu. Itu dakwaan saya."

Lepas gua teringat teori Pak Bakaq, gua fokus gila babun untuk meneliti ke arah mana soalan SB kepada gua.

"AdukaTaruna... Melayu zaman sekarang bacul tidak ada telur. Kalau Melayu zaman saya, Karpal Singh tu dah lama kena lempang tau.."

Tiba-tiba, angin takda, ribut takda, SB 1 tiba2 masuk bab Karpal. Gua hampir tergelak beb. Ni nak soal siasat gua ke, nak brain wash gua nih? Panggil Pengarah BTN fight dengan gua secara open la. SB 2 dah perasan, cepat2 dia tanya gua bab parti politik gua.

"Saya dah jawab, saya berseorangan bersama pembaca yang bersetuju dengan saya. Itu pun tidak semua tajuk. Saya tidak membina pembaca saya kepada doktrin setuju membabi buta pukul borong."

Apa yang gua perasan, pada persepsi gua, SB itu seolah2 mahu tahu, siapakah pemimpin PAS atau PKR yang berada di belakang PAS REFORM, tetapi tidak mahu dikesan gua. Mereka ingin tanya soalan itu, tetapi tidak mahu secara terus-terang. Maka, soalan menjadi berpusing2. Pada anggapan gua lah.

Sekarang, cadangan yang datang ketika gua menulis ini (bukan ketika soal siasat SB), gua bertanya kepada lu orang, siapa berani melakukan ujikaji ini?

1. Blogger yang mempunyai followers 300 ke atas (minima level sukatan pengaruh secara rambang), mengkritik Hadi atau Nasha atau Hasan atau mendedahkan Task Force 2010 sambil mempamerkan bendera Malaysia terbalik diblognya.

2. Blogger yang mempunyai followers kurang dari 200, mengkritik Hadi atau Nasha atau Hasan atau mendedahkan Task Force 2010 sambil mempamerkan bendera Malaysia terbalik diblognya.

3. Blogger yang MEMBELA Hadi atau Nasha atau Hasan sambil mempamerkan bendera Malaysia terbalik diblognya.

Kita boleh tengok siapa yang ditahan polis atas tajuk bendera Malaysia terbalik, dengan anggapan SB tidak membaca N3 gua ini. Ada bran?

"Khairul... kamu kena faham tugas kami. Kami berada di atas kehendak politik. Kami tidak memihak.. kami...."

"sepatutnyalah..." Gua potong word 'memihak' SB 2 tadi sambil angguk2.

"Yer.. yer.. sepatutnyalah.... kami menjaga kestabilan negara, Rul.. err..." SB tu terdiam sebab dia baru tangkap maksud 'sepatutnya' gua tu. SB 2 pandang SB 1. Then.. terus lupa apa ayat yang dia nak bagitahu kat gua.

"Eh... Rul, AdukaTaruna... bagi saya no telefon, boleh?" SB 2 sound gua sambil bangun keluarkan handphone dia.

"Mana ada Tuan... kan ke polis dah rampas."

"Ala... yer lah... No lain takda? Bukan apa Rul, kita bercakap atas kemanusian. Nanti selesai kes kamu, kita minum2 air... ikhlas nih.. aku borak2 dengan kamu di luar tugas aku." Kata SB 2 sambil tutup camera digital.

"Tuan baca jer blog saya nanti, insyaallah... kita kongsi2 idealogi secara matang dan pro.."

"Takper la.. kamu bagi no kamu yang dirampas tu."

"016-*********"

Lepas tu gua dibawa keluar, manakala 4 SB bincang apa ntah dalam bilik tu. Dalam 5 minit, mereka pun pulang. Gua duduk kat ruang pejabat JSJK. Memember hantar bini gua tapau makanan untuk gua. Hari masih hujan.

Tak lama kemudian muncul satu polis JSJK dengan helmet dan kesan basah hujan. Bila masuk jer, dia tengok gua tengah melepak dengan selesa. Pakaian lokap dan bergari. Satu pemandangan paling jengkel untuk dunia polis. Mungkinlah.

"Weih.... kau ni apa kes?"

Polis tu sound gua. Ekeleeee.... mamat polis nih. Umur lebih kurang sebaya jer dengan gua, silap2 umur bawah gua.

"Aku bercakap dengan kau ni.. kau bangun skang!" Gua pandang muka dia tanpa perasaan. Buat tak port jer. Pakai uniform boleh la berlagak dengan gua..

"Kes blogger tu.." Polis wanita tadi muncul dan bagitau.

"Blogger tu? Kau tahu tak kau buat benda salah? Weih... kau dengar tak ni?"

Gua pandang polis tu tanpa perasaan.

"Eh.. dia ni kenapa?" Tanya mamat polis tu kepada polis wanita.

"Kes dia OCPD ambil. Semalam dia duduk dalam bilik OCPD. Lepas ni Bukit Aman ambil."

Terdiam. Gua apa lagi. Terus pandang helmet basah dia dan setiap titis basah kat baju dia. Biar dia tengok anak mata gua pandang apa. Mamat polis tu terus masuk dalam. Aman sket gua.

Boleh la mengelamun pasal ahli sufi.. prepare mental gua kat Bukit Aman nanti dan apa2 yang patut.

(bersambung....)

Mar 11, 2010

Cerita gua 8

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7 | Siri 8


Keluar pintu trus ke tangga. Turun. Gua dah nampak polis X dengan polis wanita dah stanby dengan waja tadi.

"Cepat, cepat. Masuk kereta." Tuan tu cakap dengan gua.

"Terus balik.. nanti saya sampai." Arah Tuan tu ke Polis X.

Kereta terus blah..... menuju ke IPD Pengkalan Chepa.

"Susah Rul... kes mu nih.. umur baru 29 tahun, tapi jadi kes negara. Lepas ni mu kena soal dengan SB pulak. Kalau dah selesai semua ni Rul, kalau mu balik Kelantan, mu cari aku Rul. Kita minum air."

"Insyaallah Encik.."

"Ala... aku pun nak ikut...." Polis wanita pun menyampuk.

"Petang ni atau malam ni mu kena hantar ke Bukit Aman tau Rul."

"Yeke? Eh.. Encik. Saya nak kol isteri dulu boleh tak?"

"Dah... aku dah bagitau tadi. Semua kawan2 mu dah pergi ke IPD."

"Huih.... terima kasih banyaklah Encik..."

Pendek cerita gua sampai balik IPD Pengkalan Chepa. Hujan mengiringi gua. Mak aii (suara sengau)... macam ayat novel cinta pop Melayu ni siott...

Gua ditempatkan di bilik JSJK dengan diberi suasana layanan yang baik. Gua tidak diganggu ketika bersembang dengan rakan blogger Kelantan, makan dengan bini dan mak mertua gua. Malah sesekali mereka turut join sekali. Gua taip dengan pro... mana yang buruk gua taip buruk. Mana yang baik gua taip baik. Takda masa gua nak tokok tambah macam Timbalan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan der beb (kes Presiden selamatkan orang lemas). Walau gua jahat, gua ada prinsip. Gua bukan jenis pendokong ulama tahap Melayu.

Then, polis IPK datang ambil gua. Tangkap gambar dan rekodkan butiran diri gua. Gua bergambar di hadapan backdrop biru. Depan gua ada besi yang menyusun nombor. Kira nombor fail gua la. Gua disuruh posing ni beb. Gambar depan dan gambar kedua2 jenis sisi gua. Gua rasa macam pelajar AF plak.

Pastu gua diambil cap jari. Kat satu mesin khas. Mesin tu diberitahu kepada gua disambung khas kepada Bukit Aman. Sejuk bhai bilik tu. Lemak2 yang gua pelihara dalam badan gua selama ni pun gagal membantu gua. Menggigil gua siott...

Settle semua, gua sound polis X.

"Encik.. sory la... saya nak buang air la.. sejuk la bilik tuh."

"Jom.."

Selesai, gua digari balik. Yang bagusnya gua rakam, polis kat JSJK IPD Pengkalan Chepa mesti tanya gua sama ada gari tu dikunci terlalu ketat atau tidak setiap kali gua digari. Dari Tuan dia, sampai ke polis X.

"Gari ni Rul, mu jangan kasi dia turun bawah. Nanti dia ketat. Sakit mu. Biar dia kat lengan. Aku nak garu longgar sangat takut gak. Kalau tercabut depan Tuan, depan media, mati aku."

SB pun datang.

(Dialog, suasana dan susunan hujah mungkin lebih kepada ciptaan gua semata-mata. Sebab gua tidak berapa ingat susunan sebenar 100%. Gua tidak mahu menipu pembaca gua, so gua bagitau dengan jujur.)

Then gua masuk balik bilik JSJK. Sembang2 dan sempat ambil gambar dengan Topeng. SB pun datang. 4 orang semuanya. Pakaian kemas macam orang pejabat. Tak pakai uniform. Mereka guna guna bilik bos JSJK.

Gua masuk dan dipelawa duduk. Atas meja ada satu digital camera cap Canon yang dihalakan kepada gua. Dia rakam guna tu kot. Gua pandang tepat kepada kamera tu untuk beberapa saat. Mesejnya ialah untuk memberitahu 4 SB tu yang gua dalam keadaan tahu bahawa gua sedang dirakam.

Pastu mata gua meliar tengok telinga, poket, kolar mereka. Mana tau ada gajet James Bond. Hahaha. Saja gua perlihatkan keadaan mata gua yang memerhatikan mereka. Then 2 lagi keluar, tinggal 2 sahaja.

"Khairul Nizam Bin Abd Ghani..." SB 1 berumur lebih kurang 50 bersuara sambil memandang kertas yang dipegangnya.

"Yer saya." Gua jawab. Senyum dan releks.

"Apa tujuan kamu tulis kenyataan itu?"

"Sebelum itu saya nak tahu, adakah saya diberikan hak untuk berdiam diri?" Senyum. Kena senyum bhai.. sebab ayat tu maybe disalah erti sebagai ego. Gua tak nak ditafsir begitu.

SB 1 pandang SB 2. SB 2 berumur 35 anggaran gua.

"Memang kamu mempunyai hak berdiam diri. Tapi kami perlu selesaikan tugas kami. Kalau kamu berdiam diri, macamana tugas kami nak selesai?"

"Saya faham. Malah saya menyerah diri untuk membantu tugas polis. Saya tidak mengatakan saya mahu berdiam diri secara total. Tetapi saya mahu tahu, adakah saya ada diberikan hak berdiam diri yang mana saya boleh gunakan untuk soalan2 yang tertentu."

"Baiklah.. saya akan catit di sini untuk setiap soalan yang kamu berdiam diri."

"Terima kasih encik. Terima kasih tuan. Saya menghargainya."

"Ok. Apa tujuan kamu menulis kenyataan itu?"

"Kenyataan apa itu tuan. Boleh tuan bacakan untuk saya?"

Tiada beb. Gua nampak bayang2 kertas (di belakang kertas) tu tertulis hanya soalan. Tapi rujukan kenyataan gua tiada. SB 2 keluar. Pada persepsi gua, dia pergi bertanya kepada 2 SB lagi untuk rujukan kenyataan gua.

Suasana 'hang' kejap.

"Khairul... kamu tahu tak betapa pentingnya institusi kesultanan Melayu kepada kita?" SB 1 bersuara sementara menanti SB 2.

"Minta maaf sangat saya kepada Tuan. Adakah ini soalan tugasan tuan kepada saya, atau soalan perbincangan tidak formal? Saya tidak mahu dikaitan perbincangan tidak formal kepada soalan2 rasmi tuan kepada saya."

"Dia begini Khairul.. kami ni ditugaskan mengambil intelligence (camni kot ejanya) kamu...."

"Yer saya faham Tuan. Tapi dalam kes saya, saya dituduh menghina institusi sultan. Dituduh, tuan. So, sepatutnya saya jawab soalan pertama tuan dulu sebelum saya jawab soalan tuan mengenai institusi sultan. Saya mahu dapatkan maksud soalan pertama Tuan dulu. Minta maaf saya Tuan."

Suasana diam sebentar. Then SB 2 masuk. Tiada kertas rujukan kenyataan gua.

"Ok lah Khairul... kita tinggalkan itu sebentar.." SB 2 bersuara.

"Adakah kamu sertai mana-mana badan politik?"

"Tidak ada tuan."

"Betul ke ni, Khairul? AdukaTaruna...."

"Saya rasa Polis Malaysia boleh check identiti saya dalam mana-mana badan berdaftar dengan ROS. Silakan tuan." Senyum.

"Jadi bagaimana sampai boleh 30 lebih laporan polis ke atas kamu, Khairul? Kalau kamu persendirian, dan tidak bernasib baik macam kes pelajar Aswara, atau remaja yang ditahan memiliki mercun di stadium KB, laporan polis tidak mungkin sebegini banyak, AdukaTaruna. Jadi bermakna kamu mempunyai ramai musuh politik."

Bila SB 2 cakap camtu jer, terus gua teringat satu N3 Penarik Beca yang mengusulkan satu teori mana2 blogger yang menentang gerakan Task Force 2010 pasti ditangkap atas pelbagai sebab. Lu cari sendiri N3 dari Penarik Beca. Gua pernah baca.

1. Kickdefella pernah menentang Task Force 2010 ditahan atas tajuk bendera terbalik.
2. Penarik Beca pernah penentang Task Force 2010 ditahan atas tajuk ubahsuai logo PDRM.

Adakah teori ini terjadi kepada gua?

"4 Bulan 10 Hari, kamu ibarat bayi yang keluar dari kandungan.." Ramal Ahli Sufi kepada gua dalam N3 gua yang lepas. Gua congak2... celakak. Kebetulan pulak 4 bulan 10 hari tu tarikh dia sekitar hari ni la. Rasa gua la..

"Kenapa diam, AdukaTaruna?" Senyum jer SB 1 kepada gua.

"Khairul... saya nak bagitahu... kami 4 orang semuanya. Hanya yang terpilih yang ambil intelligence blogger macam kamu. Jangan pusing lah....."

"Ok... ni jawapan saya. Tetapi atas premis teori saya semata."

"Silakan.."

"Saya tidak pernah berdaftar dalam mana-mana badan politik. Saya bebas. Mana yang betul saya sokong, mana yang salah saya lawan. Manchester United tak dapat score gol pun saya kutuk atau sindir. Blog saya tertubuh sejak 2008 selepas PRU12. Mungkin sebab kerajaan banyak buat magic yang bodoh pada pandangan saya, maka, 60% dari kutukan dalam blog saya adalah kepada kerajaan. Jadi, matematik judahnya, 60% musuh saya adalah dari badan politik menyokong kerajaan."

"Berikan contoh musuh anda."

"Blogger UMNO."

"Siapa?"

"Parpu Gari.." Gua test SB tu beb.

"Parpu Gari ke Parpu Kari?"

"Parpu Kari." Gua senyum.

(bersambung...)

Mar 10, 2010

Cerita gua 7

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 | Siri 2 | Siri 3 | Siri 4 | Siri 5 | Siri 6 | Siri 7

Dia pergi ke bilik sel yang kecil tadi. Untuk tahanan seorang. Buka dan brader tu disuruh keluar. Brader tu senyum kat gua, gua balas dan hulur tangan bersalaman. Gua disuruh masuk ke bilik tahanan kecil tu. Bila gua masuk, semua OKT bersorak.

"Woooooo........"

"Takper... kejap lagi kita sambung lagi...." Kata gua kat brader misai yang sudah menjadi jiran gua.

Lepas 2 plis tadi blah... kitorang pun sambung mengumpat pasal kerajaan. Tak berapa banyak yang boleh dibincangkan dengan OKT2 dalam sel nih. Sobab kebanyakan mereka tak tahu isu. Just cakap pasal basic jer la. Gile... kes Memali pun diorang tak tau. Macam haram...

"Bro.. lu kes apa bro?" Gua tanya brader Misai tadik.

"Kes tipu orang. Tipu duit." Dia jawab sambil sengeh.

Macam2 kes dalam tu bhai... kes rogol pun ada. Mamat satu sel dengan Misai. Sungguh2 dia cakap dia tak buat. Gua angguk jer la... mana boleh tuding dia salah sebelum dibuktikan.

Gua tak boleh tidur beb malam pertama gua dalam lokap.

1. Nyamuk banyak.
2. Tempat yang begitu asing dengan gua.

Sesekali polis ada masuk bawa tahanan baru atau kira tahanan. Gua tanya polis pukul berapa. Tapi dia anggap gua tak wujud. Hadoi.... macam gampang beb. Gua nak tahu dah Subuh ko bolom.

"We.... mu tak payoh tanyo gitu la we... polis ni pandang hino ko kito."

Last2 gua terlelap gak. Tahu2 polis dah memekak kejutkan tahanan2 untuk dapatkan perintah reman. Maknanya gua tak semayang Subuh la tuh. Ngee....

Bila gua bangun, kat kaki pintu lokap dah ada tapau sarapan. Sebungkus teh O yang dah sejuk bermakna, time makanan dihantar gua tido mampos. Gua takda selera pun nak makan. Gua tak bagi kat member lokap sebelah, tapi simpan takut2 gua lapar.

"Encik... tuan.... pukul berapa dah?" Gua tanya.

Polis tu boleh buat tak port kat gua. Ekelee.... senyum dan belajar jer la gua.

"Khairul Nizam Bin Abd Ghani..." Polis tadi tu panggil.

Gua tak jawab, tapi angkat tangan setengah. Balas dendam ni beb. Gua guna suara dia tak layan. Ada mata pun anggap macam takda mata. Skang gua nak paksa dia guna mata.

"Khairul Nizam Bin Abd Ghani siapa dia?"

Gua still angkat tangan dari dalam lokap gua. Brader Misai nak bagitau. Tapi gua letak jari kat bibir. Biar polis tu pandang sendiri.

"Siapa kawan dia Khairul Nizam tolong kejutkan. OKT blogger yang masuk malam tadi. Tolong bagi kerjasama. Kita dah lewat."

Last2.. dia terpandang gua. Gua tengah angkat tangan sambil buat muka secool yang boleh.

"Khairul Nizam Bin Abd Ghani?" Tanya dia kat gua.

Gua angguk sambil senyum. Sedekah maa senyum tu.

"Apsal..."

"Jam pukul berapa Encik?"

Belum sempat dia nak tanya gua kenapa gua tak menyahut, gua tanya balik soalan jam tadi. Berubah muka dia beb.

"10 minit lagi pukul 8."

Pastu gua pun dikeluarkan. Duduk bersila berbaris dengan OKT lain yang sudah ada. Kena pakai gari panjang wooo... kira digari sekaligus la. Gua kena gari sebelah mamat Cina bertatoo naga kat belakang leher. Ni bebudak 18 kot. Ontahla...

Lepas tu masuk polis yang ada pangkat sket (agak gua la). Yang incharge bahagian lokap. Sebelah dia polis JSJK yang jaga gua semalam.

"Khairul Nizam Bin Abd Ghani."

"Saya Encik." Gua jawab.

"Eh? Apsal dia digari sekali ni? Tadi arahan saya macamana?"

Polis tadi kelam kabut buka gari gua. Haa... gua da daulat gak rupanya. Ngee...

Then gua dipanggil ke depan. Kena gari secara solo. Polis JSJK sambut gua.

"Mu special sket. Tak kena naik trak. Naik kete waja."

"Apsal Encik?"

"Ada ancaman."

"Ancaman apa?"

"Biasalah... politik. Aku benci sungguh kerja lagu ni."

Pendek cerita gua dibawa pintu lain ke kereta waja. 2 buah kereta waja. Sebuah waja lagi ada pegawai berpaku kat bahu dalam tu. Gua tak tahu jenis2 pangkat nih. Tapi jenis kepala gak la. Sebab polis yang jaga gua tu rujuk kepada dia. Then terus bergerak ke mahkamah KB. Kat mana ntah mahkamah tu.

Masa on the way, ada kol masuk. Polis yang jaga gua (gua bagi nama X la sepas nih) jawab.

"Ok. Tuan. Baik."

"Kenapa?" Polis wanita yang duduk sebelah gua tanya.

"Tuan suruh ikut jalan belakang. Jangan guna pintu depan."

Rupa2nya gua dibawa ke mahkamah ikut pintu belakang. Berbeza dengan Black Maria tadik. Ah... mesti bini gua dan memember tak jumpa gua nih.

Bila sampai, belum parking pun, Waja depan (pegawai tadi) terus turun dan menghala ke waja gua. Buka pintu gua dan suruh gua keluar cepat. Dia toleh kiri kanan. Naik tangga dan masuk ke dalam satu opis. Dari pintu opis ke pintu opis. Ni jalan mana plak ni. Silap keluar plak gua kat KB Mall ni kang.

Terus gua masuk ke satu bilik dan disuruh duduk di satu kerusi. Di meja kerusi tu ada komputer. Nasib baik bergari. Kalau tak sempat gak gua layan blog memember. Ngee...

Tengah bersapau kat situ, tiba2 pintu dibuka separuh. Ada 2 lelaki berkemeja dan berseluar slack gaya wartawan mengintai. Ada kamera tergantung dileher. Dalam 4 saat, mengintai pintu ditutup kembali.

"Siapa?" Tanya polis wanita tadi pada gua.

"Wartawan kot." Jawab gua.

Then pintu dibuka lagi. Wartawan tadi buat isyarat sembelih leher kat gua sambil senyum sinis (gua tulis dengan gentle ni beb).

"Siapa?" Tanya polis X pula.

"Wartawan tadi. Dia buat camni." (Gua gayakan isyarat sembelih leher)

"Eh.... yerker?" Polis wanita tu terkejut dan keluar untuk tengok.

Then dia masuk balik.

"Bukan wartawan. Tapi SB. Aku kenal yang sorang tu." Kata polis wanita kepada polis X.

"Kena bagitau Tuan la. Keselamatan OKT bawah fail kita skang ni."

Dari situ gua dah dapat gambaran bahawa gua akan berhadapan dengan team SB pula selepas ini. Then Tuan tadi muncul. Kami masuk ke mahkamah guna pintu opis ke opis.

Pot pet pot pet pot pet apa ntah Tuan tadi tu cakap dengan Hakim. Nak reman gua.

"Apa yang dia tulis?" Hakim tu tanya.

"Ada di fail bla bla bla..."

Hakim tu baca sambil kerut dahi.

"Ni jer? Ada lain?"

"Tiada."

Pastu Hakim tengok gua.

"Ada apa2 rayuan?"

"Ada yang Arif.." Gua main bantai jer panggil dia yang arif. Padahal nama dia bukan Arifahmi.

"30hb ni saya kawin. Jadi saya minta jasa baik Yang Arif dan mahkamah Kota Bharu untuk lepaskan saya hadiri majlis perkahwinan saya." Pergh... ayat baik punya bodek. Siap jual nama Mahkamah Kota Bharu lagi.

Hakim tu angguk. Dan gua direman sampai 29. Alhamdulillah...settle satu prob gua. Tima kasih la yang Arif. Lepas ni prob berdepan dengan SB plak.

Settle hal reman, Tuan tadi suruh gua dan polis tunggu. Dia keluar usha line. Skang prob gua nak keluar lalu di depan sekumpulan SB yang bercampur dengan wartawan plak. Polis X dah maklumkan kepada Tuan dia tentang provokasi yang SB buat kepada gua tadi.

"Rul... nanti keluar mu ikut Tuan tadi. Tutuk muka mu Rul..." Polis X cakap kat gua.

Then Tuan tu masuk balik.

"Kamu ikut pintu sana. Kamu keluar dulu. Terus ke kereta. Stanby kat sana. OKT ni ikut saya."

Polis X dengan polis wanita tadi kena keluar ikut pintu yang SB provok gua tadi. Gua dengan Tuan berdua stanby. Bila Polis X keluar pintu opis sana, gua keluar ikut pintu rasmi. Tuan polis tu tarik gua laju menuju ke satu opis.

Gua toleh kiri, tengok ramai serbu pintu polis X. Gua tengok kanan nak tengok mana bini gua dan memember semua. SB yang provok gua tadi meluru ke gua. Dia nak menyelit antara gua dengan Tuan tak lepas sebab rapat.

"Tutup muka."

Gua tutup muka. Klik sana klik sini. SB tu follow masuk dalam opis. Nampak satu makcik gemok tengah makan.

"Eh.... mano buleh masuk sini. Keluar!"

Dengan gua, dengan Tuan, dengan SB skali kena tiaw dengan makcik gemok tuh. Hambek ngko. Masuk lagi satu pintu. Tu dia.. ruang pejabat apa ntah dengan fail bersepah2.

Keluar pintu trus ke tangga. Turun. Gua dah nampak polis X dengan polis wanita dah stanby dengan waja tadi.

"Cepat, cepat. Masuk kereta." Tuan tu cakap dengan gua.

"Terus balik.. nanti saya sampai." Arah Tuan tu ke Polis X.

Kereta terus blah.....

(bersambung...)