Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 31, 2010

Hikayat Aduka

Di terbitkan oleh: Xenan

Oleh :
AdukaTaruna

1.

Bro.. kes lu dah kecoh gile nih.
Bro.. puak TKO, puak Ganu berpesta maa..
Bro.. 17 laporan polis setakat ni. Cane skang?
Bro lu kat mana? Kol gua kalau perlukan bantuan.

Puluh2 sms masuk beb. Puluh2 gak kol masuk. Lemas dan rimas gua. Releks… cool. Semua still under control. Cewah… skiping siot. Time tu gua on the way hantar adik gua masuk kampus. Sian die sebab cemas kek kes abang dia nih. Lagi kesian bini gua bhai. Tapi padan gak muka dia. Sapa suh kawin dengan AdukaTaruna. Kuang3…

Perjalanan hantar adik gua masuk fasa senyap. Gua silent kan tepon. Take time for berfikir.

“Ya Allah, kalau Hadi benar pada Lu, Lu berikan kekuatan pada dia. Kalau gua benar, Lu bagi kekuatan pada gua. Gua perlukan Islamic State untuk membentuk diri gua dan keluarga gua kelak. Tapi keadaan skang macam petunjuk Hadi benar. Gua terima Ya Allah.”

Cuma tak mustahil gak apa yang berlaku ini adalah satu bentuk kekuatan dan pembersihan pada gua. Wallahualam. Just tabah dan senyum jer la gua. Sampai kampus, selesai urusan adik gua, adik gua return duit gua. Siap tambah RM50.

“Bangah ambik la. Bangah lagi perlu.”

Sebak beb. Tapi mana boleh tunjuk depan adik gua n bini gua. Mampos 2 ekor ni menangis kang. Tak Shahruk Khan la kalau tambah sekor lagi, bertiga kesemuanya menangis.

“Kaklang story betul2 dengan Along. Bincang dengan Along caner nak bagitau mak. Mak tak sihat tu tau. Sori la sebab Angah susahkan keluarga for another time.”

“Takper la.. Angah bukan buat jenayah. Ala.. diorang tu jelas tujukan perkataan NATANG lagi masa kes Terengganu. Takder pun polis take action.”

Gua senyum jer la. Malaysia 1957-2010 ma… tu pasal kita kena fight system. Untuk anak cucu kita nanti.


2.

Selesai urusan adik gua, gua sms Man. Suruh kol gua balik. Kredit gua takdo siott..

“Salam. Ha caner skang? Gua n Puji cadang lu balik Kelantan.”

“Gua memang nak serah diri. Cadangan awal. Takder prob. Insyaallah. Tapi masalahnya, gua kawin 30 ni beb. Buatnya polis simpan gua lama, naya..”

“Lu balik dulu Kelantan. Kita bincang kat sini nak buat macamana.”

“Gua kalau serah diri, memang gua nak serah kat Kelantan. Hantar bini gua kat kampong bagi dia support moral kat sana. Nak story sama mak mertua gua, keluarga dia. Tapi masalah duit la bro..”

“Lu sms no akaun lu kat Puji. Nanti gua settlekan. Lu balik dulu Kelantan.”

“Hello.. weih Aduka. Payah kol hang.”

“Ramai orang kol la bro.”

“Lu nak buat lagu mana la ni?”

“Tengah fikir lagi.”

“Melayu ni panas 2 minggu ya Aduka. Kalau lu nak lari 2 minggu kol gua. Gua simpan lu Danok.”

“Timaseh bro. Apa2 hal gua kol lu.”

“Ni…. Bak akaun lu. Gua masuk duit sket. Banyak takda la.”

“Uih… timaseh bro. Lu hambek no akaun kat blog gua.”

“Ok. Jangan lupa kol gua kalau apa2 hal. Gua doakan yang terbaik buat lu.”

“Hello. Salam. Aduka. Caner skang?”

Uih…. Mampos siot. Penat gua layan memember yang prihatin. Bagus giler diorang. Macam satu jemaah berdaftar plak gua rasa. Hehe… mudah2an gua tak kena makan kek serigala.

“Gua ingat nak serah diri. Sebab gua bukan salah pun. Cuma tak tahu lagi sama ada nak serah diri terdekat ni atau gua serah lepas 30 bro. 30 ni gua kawin. Kalau polis reman gua lama, mampos.”

“Ok. Camni. Apa2 hal, lu padam jejak lu dulu. Off semua sim card lu yang lu daftar. Guna no lain. Nanti sms no baru lu kat gua.”

“Ok. Bro.”

“Hello… salam. Aduka. Gua nih. Tadi gua baru tanya lawyer. Dia dah tengok posting lu. Dia cakap lu tak salah langsung.”

“So?”

“Dia suruh lu serah diri bagi kerjasama kat polis.”

“Tu la… gua fikir pon camtu gak.”

“Posting lu tu pasal apa sebenarnya?”

“Pasal (kes mahkamah) sebenarnya. Hehe…”

“Tu la lu. Selalu buat posting yang Melayu tak faham. Tajuk lain, isi lain. Tajuk maki Nik Aziz, tapi isi maki Najib. Isi lain, sindir lain. Agensi Berita Fakap la, masuk alam jin la. Kena IQ tahap UMNO, jadi Parpu Kurma lu.”

“Tu la.. padan muka gua. Haha.”


3.


Skang dah pukul 10.30 malam beb. ATM tutup kul 12 malam kot. So, memang kena keluar duit sebelum lambat. Dan kena keluar duit area KL jer. Tak boleh keluar duit sepanjang perjalanan ke Kelantan. Tu dah kira jejak dah tu. Tak sampai gua kat Kelantan kang. Mampos.

“Takper la sayang. Apa2 hal kita jamak dulu.” (Jamak bhai… bukan jimak. Gua sekeh lu kang.)

Kesian bini gua beb. Huhu…. Orang lepas kawin pergi honeymoon, dia plak main kejar-kejar dengan polis. Tapi bila gua teringat yang bini gua belum datang period lagi, gua ada satu rasa bersyukur sket. Kalau bini gua hamil la. Ada banyak sirah anak dalam kandungan ibu yang berada dalam ujian perjuangan lahir sebagai somebody. Mintak2lah Allah makbulkan impian gua.

Musa as lahir dari kandungan ibu teruji di zaman Firaun mahu membunuh semua anak lelaki. Ibrahim lahir dalam kandungan ibu yang diuji hebat. Lahir dan kena tinggal dalam gua. Isa, Muhammad, Ismail.. antara contoh la. Manusia yang lahir dari kandungan ibu yang diuji dalam perjuangan. Walau ujian gua tahap kuman berbanding contoh, tapi…. Ya Allah… makbulkan lah impian gua. Amin..

Masalah yang jadi problemnya, gua ni bangang jalan KL. Haha. Nak pergi ATM kat KL boleh sampai Kajang. Mesti lu orang gelak gua guling-guling punya nih. Asal jumpa ATM kat KL, mesti seberang jalan. Tionaseng. Bila cari U turn, kompom tak jumpa.

Last-last dapat gak cari ATM. Kat Petronas ma.. terus top up enpon sekali. Kol member gua.

“Salam. Weih Pendi…”

“Lu kat mana skang? Apsal no lu tak boleh kol?”

Niamasohai punya Pendi. Dia plak soal-siasat gua.

“Woit.. dengar la.. Gua nak blah dari Seremban ni. Maybe ke Perak.”

Sajer jer gua kucar-kacirkan maklumat. Kalau Pendi kena pegang dek polis, at least Pendi hanya tahu gua nak ke Perak. Ngeh3…

“Lu tolong usha rumah gua. Kalau ada elemen2 pak polisi, bapak kaba’in sama gue…” Pergh.. tetiba plak gua taip ala Indon nih.

“Okeh.. nanti gua info lu.”

Pastu gua terus tepon adik gua.

“Hello. Bang. Angah ni. Ko tahu kes Angah kan.”

“Tahu.”

“Ko kat luar ke kat rumah ni?”

“Luar.”

“Angah kena pergi Perak. Bagitau semua kecuali mak. Mak, suruh Along uruskan. Ko balik skang, packing baju Angah dengan Akak dalam 2 beg plastic. Jangan guna beg.”

“Barang lain?”

“Charger enpon ke, apa yang patut. Pastu, ko pastikan line clear. Ko pergi ke Petronas X. Kalau ko sampai dulu, ko buang beg plastic tu dalam tong sampah. Nanti sms butir tong mana ko buang. Kalau Angah sampai dulu, Angah tunggu ko.”

Matlamat terdekat gua skang ialah mengelakkan ditahan di kawasan selain Kelantan. Mental gua tak sedia kalau bini gua tak dihantar ke kampong. Gilo lu… dah kawin ni… lain sket ma. Kalau gua solo, kecuali mak gua, gua takda hal punya. Stendet la pejuang Melayu. Bab anak bini mesti lemah punya. Kuang3…


4.


“Hello. Weih.. kereta polis memang selalu masuk area rumah lu ke apa?”

“Takda la selalu. Kenapa? Air tak clear ke?”

“Gua skang kat belakang kereta polis la ni. Kat Panchor.”

Ah… sudah. Kompom gua tak boleh balik rumah. Tak dapat jumpa mak gua. Hadoiyai… Gua terus g rumah member gua satu lagi.

“Semekom~”

4 kali dah gua bagi salam. Dayat ni tengah bunuh setan ke, setan tengah bunuh dia ni? Agak2 burung gagak la Dayat woi.. gua punya adrenalin dah la tengah high nih.

“Mekomsalam…”

Suara dari dalam. Hah. Cantet. Ado pun setan sekor tuh.

“Hah. Aduka. Kejap.. gua buka pintu.”

“Bro… gua kena lambung la. Gua nak serah diri. Cadang awal gua kat Kelantan. Gua kena hantar orang rumah gua dulu.”

“Selamat.. selamat. Gua doakan yang terbaik.”

“Gua nak pinjam charger, tukar bateri tepon. Bateri gua dah tahap IQ UMNO la bro.”

Setelah settle, kitorang pun peluk2 ala ulama. 1st time ni beb peluk2 sama2 lelaki nih. Sebak gak beb. Dayat hulur gua sket duit belanja. Dah macam nak pergi jihad plak adengan nih. Nasib baik Dayat tak azan time tuh. Kalau tak, dah tahap Mujahiddin dah gua rasa. Kui3…

“TQ banyak bro. Nanti apa2 hal gua kol.”

“Ok bro. banyak bersabar, semoga selamat semuanya.”

Gua pun blah. Tak lama lepas tu, Dayat sms gua daerah2 yang gua harus jumpa untuk sampai ke Kelantan. Ceh.. cam pepaham jer mamat sekor nih. Pasal ari tu gua ikut Terengganu, gua sesat ma….

(bersambung…..)

Hishamudin: We are watching..

Eye on blogs, websites touching on sensitivities
KDN pantau blog, laman web sentuh isu sensitif

JOHOR BAHRU: Kementerian Dalam Negeri (KDN) dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan terus memantau beberapa blog dan laman web yang menyentuh perkara-perkara sensitif di negara ini.



Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata bukti kini sedang dikumpul dan apabila mencukupi akan digunakan untuk mengheret mereka yang menyentuh sensitiviti seperti institusi Raja-raja Melayu, perkauman dan agama ke muka pengadilan.


"Tindakan kita kebelakangan ini menunjukkan keseriusan kita untuk membawa sesiapa saja asal cukup bukti ke mahkamah," katanya.


Beliau berkata demikian selepas menghadiri mesyuarat Badan Perhubungan Umno Johor yang dipengerusikan oleh Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman di sini, hari ini.


Menyifatkan kes seperti blogger Aduka Taruna yang menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail sebagai kes rintis, Hishammuddin berkata, KDN, SKMM dan pihak berkuasa yang berkaitan akan mengenal pasti mereka yang terbabit dihadapkan ke mahkamah dan dihukum.


Tanpa memberikan butiran lanjut, Hishammuddin berkata, beliau sudah dimaklumkan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun ada beberapa blogger dan laman web yang kini dipantau kerana menyentuh perkara-perkara sensitif.

Note: Watchout friends and foes alike..

Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna

Penulis dan Dikutip dari : DAP Melayu@Perakexpress

(Surat Terbuka Kepada Aduka Taruna)

Alo brader AT,

Gua tulis surat ini atas sifat gua tak kenai lu dan lu tak kenai gua. OK ? Fair ? Sebab lu tak kenai gua, sebab tu gua berani tulis. Tapi takder ler sampai gua nak kencing muka lu. Takder ler nak jatuhkan lu punya face water.

Brader,

Gua kira lu memang manusia yang sangat bernasib baik. Apa tidaknya, lebih 40 report polis dibuat pasai ayat-ayat cinta yang lu tulis kat blog lu. Pelbagai NGO Melayu dan individu mendesak supaya lu ditahan di bawah ISA. Tapi Lu dikira sangat bernasib baik kerana cuma direman selama 4 hari dan terus didakwa di mahkamah mengikut Seksyen 233(1) (A)Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Lu tidak ditahan di bawah ISA. Lu tahu apa itu ISA ?

Lu patut kena buat sujud syukur kerana tidak dikenakan tahanan bawah ISA sebagaimana Ustaz Azzahari, member gua yang asai Bagan Serai, Perak. Ketika lu masuk lokap hari tu berita 10 orang kena tahan ISA belum lagi tersebar.

Buat ler sujud syukur, bukan payahpun. Buka kena ambil wuduk dulupun. Bukan kena menutup aurat dulupun. Cuba lu tengok kat pemain Mesir dalam kejohanan bolasepak Piala Afrika yang sedang berlangsung. Mereka jaring gol dan terus sujud syukur atas padang. Wa cakap lu ! Setelah tamat perlawanan, mereka menang lalu mereka sujud syukur. Itu sample beb ! Nah Mesir dah layak ke final jumpa Ghana setelah belasah Algeria 4-0 malam tadi.

Alo brader,

Lu dah kuar dari lokap, lu juga dah kuar dari mahkamah, dibebas dengan ikat jamin RM5,000 dengan seorang penjamin. Dah kuar mahkamah lu sibuk pula dengan persiapan majlis kenduri kahwin yang masih tergantung. Dalam kesibukan tu kalau lu ada masa free cuba ler lu surf kat internet kisah-kisah penderitaan isteri (dan isteri-isteri) serta anak-anak tahanan ISA. Cuba lu hayati penderitaan zahir dan batin yang dialami mereka. Alangkah besarnya nikmat Allah pada lu bila tidak dikenakan ISA.

Bersyukurlah kepada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga…. Dialah Rabbul ‘Alamin.

Kalau lu baca dalam harakah.net, M. Jusoff Taib ada tulis mengatakan, hari ini kita telah melihat satu gambaran politik yang jelas, bahawa dalam kehebohan isu nama Allah, akhirnya ISA yang menang. Ia telah dijelmakan sebagai penyelamat kekacauan yang ditimbulkan oleh isu nama Allah. Dan Menteri KDN dalam kenyataannya bahawa beliau sedang berdepan dengan terorisme antarabangsa yang terlibat dalam keganasan di negara kita ini.

Jadi, anda yang ‘ummi’ dalam hal politik, akan mendapat satu hujah betapa ISA itu sangat berguna kepada kuasa tadbir negara yang dipegang oleh UMNO. Walau pun ia tidak relevan bagi Pakatan Rakyat, namun relevan terhadap agenda politik status quo. Dan ISA mungkin lebih relevan menjelang PRU-13. Itu kata M. Jusoff Taib.

Kalau lu masih ingat pilihanraya umum diadakan tidak lama selepas tangkapan ISA dibuat, selepas Operasi Lalang dan selepas tangkapan group KMM.

Brader,

Ramai di luar sana mengutuk tu lu….bila lu berbahasa dengan Allah menggunakan perkata ‘lu’ dan ‘gua’. Ramai yang belasah lu. Tak mampu den nak nolong. Tapi beberapa tahun dahulu gua pernah terbaca satu doa dalam internet. Gua tak ingat saper yang tulis. Lu kot ? Harap-harap bukan lu. Doa yang ditulis lebih kurang macam ni :

“ Ya Allah ! Janganlah Lu balikkan hati gua setelah Lu berikan hidayah………”

Bagi gua tiada salahnya doa seperti itu, malah doa itu adalah doa yang warid dari Rasulullah SAW. Doa tersebut dari Al-Quran. Cuma bagi mereka yang di luar sana menganggap bila istilah ‘lu’ dan ‘gua’ adalah biadap dan kurang ajar bila digunakan.

Bagi gua, nak kata biadap ker, kurang ajar ker, menghina Allah ker…..semuanya bergantung kepada niat orang yang menulis atau melafaznya. Kalau niat menghina Allah, maka tunggulah balasan Allah di hari akhirat. Kalau orang yang melafazkan doa seperti itu dengan hati yang ikhlas……gua tidak Nampak di mana salahnya. Istilah ‘gua dan Lu’ sama sahaja dengan ‘aku dan Engkau’ yang kita guna selama ini. Apa bezanya dengan ‘saya dan Awak’ atau ‘I and You’ ? Apa beza dengan ‘ana wa Anta’ ? Bagi gua, gua tidak nampak di mana salahnya, apa lagi orang macam lu (AT) yang sememangnya berbahasa macam tu di dalam dan di luar intenet.

Harap-harap dengan bini yang baru sebulan lu kahwin tu lu tidak berbahasa ‘lu dan gua’. Panggilah dia ‘sayang’ ker, ‘darling’ ker atau apa-apa panggilan yang boleh menambahkan kemesraan dan kasih sayang dia pada lu. Kalau dengan bini kita berbahasa dengan bahasa yang manis dan beradab…….ketahuilah bahawa dengan Allah kita perlu lebih dari segalanya.

Lu kahwin dengan orang Kelantan, belajar-belajarlah bercakap Kelantan pula lepas ni. Kalau mampu belajar juga bercakap Siam ! Lu tengok Tuan Guru Nik Aziz, bahasa Punjab dan Urdhupun dia reti.

Brader,

Berbalik pasal member gua yang kena tahan ISA bersama-sama pensyarah dan pelajar UIAM minggu lepas. Wa tak tahu nak gambarkan hari-hari mendatang yang dilalui oleh isteri dan anak-anaknya. Cuba lu bayangkan, isteri dia tidak berkerja, mempunyai anak-anak yang masih kecil. Malah anaknya yang paling kecil sering mengalami masalah kesihatan. Kini suami dan bapa mereka berada di suatu tempat yang tidak diketahui di mana. Tiba-tiba hilang sekelip mata. Sekarang siapa nak bagi makan kat anak-anak dan isteri mereka ?

Member gua tu kalau nak dikatakan menentang pemerintah, ibarat jauh langit dari bumi. Gua tahu sangat pasai dia. Dia bukannya aktivis politik. Jangankan jadi pemimpin PAS atau PKR, jadi ahli biasapun tidak ! Member gua ni memang seorang manusia yang betoi-betoi tidak berpolitik. Malah tidak pernah mengundi ! Lu jangan terkejut. Walaupun dia tidak menjadi ahli mana-mana parti, tetapi ramai juga pemimpin parti yang belajar hadits dengan dia. Sebab dia tu memang lulusan di bidang Hadits.

Kalu lu nak tahu, tiap-tiap hari tiap-tiap malam dia pi mana-mana surau atau mana-mana masjid dia mengajar tentang hadits. Sebab itu bidang kemahiran dia. Disamping dia juga banyak dijemput mengendalikan kelas Bahasa Arab. Kitab yang dia ajar pulak lu nak tahu kitab apa ? Kitab Bulughul Maram, kitab Riyadhus Salihin, kitab Sahih Bukhari dan kitab Sahih Muslim. Kesemua kitab-kitab ni ada diterjemah, diterbit dan dijual oleh JAKIM. Jadi amat sukar untuk gua percaya bila dia kena ISA.

Okaylah brader,

Mungkin surat ini menjadi surat yang pertama dan terakhir dari gua buat lu. Kita sebagai hamba Allah kena saling ingat mengingati. Belum terlewat untuk gua ucapkan…..Selamat Pengantin Baru, semoga rumahtangga yang dibina mendapat keberkatan daripada Allah, tuhan lu dan tuhan gua juga.

KUALA LUMPUR, 30 Januari 2010

Jan 30, 2010

Khalid Samad: Keputusan JK Disiplin

http://www.khalidsamad.com/

Saturday, January 30, 2010


Keputusan JK Displin



Jawatan Kuasa Disiplin PAS telah mengambil keputusan untuk mengantung jawatan-jawatan dalam parti yang sedang saya sandang selama 6 bulan. Jawatan berkenaan adalah sebagai YDP kawasan Shah Alam dan sebagai ahli Lujnah Politik PAS Pusat. Sebenarnya, saya sememangnya tidak pernah mementingkan jawatan. Ada atau tidak, sama sahaja bagi saya. Yang penting, perjuangan perlu diteruskan. Kalau bukan sebagai seorang 'Jeneral', maka sebagai seorang askar biasa. Kalau Khalid Al-Walid suatu ketika dahulu pun sanggup, mengapa tidak Khalid Samad?



Ada juga yang bertanya tidakkah saya merasa kecewa? Mengapa pula saya perlu merasa kecewa? Keputusan sudah dibuat dan insyaAllah saya terima dengan hati terbuka. Ramai yang tidak sedar, tetapi pada hakikatnya matlamat minima saya telah pun tercapai. Tindakan Dato PJ selama ini yang saya tentang secara terbuka telah diisytihar SALAH dan beliau telah diberi amaran keras serta seterusnya dilarang mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dan menjejas PR Selangor. Beliau tidak boleh lagi memberikan gambaran bahawa tindakan beliau direstui oleh pemimpin tertinggi. Ahli BPPNS harap ambil perhatian tentang perkara ini.



Ya betul, jawatan saya digantung tetapi itu tidak sepenting mendapat kata dua berhubung sikap dan tindakan Dato PJ selama ini. Jawatan digantung 6 bulan. Dasar perkukuhkan PR akan dipertahankan selagi mana PAS bersama PR.



Harap semua faham, saya dikenakan tindakan kerana cara saya menegur Dato PJ dianggap memudaratkan PAS. Mungkin betul, mungkin tidak. Namun saya telah lama berusaha sebelum itu, secara dalaman, secara surat kepada pihak atasan tetapi semuanya tidak berhasil. Budaya wala' terlalu menebal. Menghampiri ketaatan membuta tuli. Akhirnya saya tiada pilihan kecuali berhadapan perbalahan secara terbuka. Memang mengikut budaya Malaysia, apabila melawan 'tauke' kuli yang akan kena. Ikut macam mana pun pasti akan kena. Tetapi kali ini 'tauke' pun kena juga. Walaupun hanya sedikit tetapi pada saya sudah mencukupi. Kalau terus dengan cara lamanya, saya tidak akan menyanggahnya lagi. Saya sendiri yang akan buat Laporan kepada JK Disiplin. Seperti yang dibuatnya terhadap saya dalam kes ini. Itu caranya dan kita lihat pula sejauhmana kesungguhan amaran yang diberi.



Apabila menentukan sesuatu tindakan, saya telah diajar melakukan 'risk analisis' terlebih dahulu. Risikonya diketahui dan saya mengambil risiko tersebut kerana ada peluang yang baik untuk mencapai hasil. Seperti yang dijangka saya diadu kepada JK disiplin. Saya tidak mengadunya kepada JK Disiplin, pihak lain yang berbuat demikian. Risiko diambil dengan penuh sedar. Kesan datang melanda kita terima kerana memang telah dijangka. Namun hasilnya turut diraih.



PAS sememangnya mementingkan disiplin ahli, ketaatan kepada pemimpin, thiqah dan wala'. Saya tahu semua itu, tetapi semua telah saya usahakan. Bukan semakin baik, semakin parah. Akhirnya saya tiada pilihan kecuali melakukan apa yang pasti sukar diterima parti. Walaupun berasas tetapi akan dilihat melanggar disiplin. Ketua pemanah meninggalkan Bukit Uhud. Yang membantah dan menghalang dianggap melanggar disiplin jemaah kerana membantah dengan cara yang kasar.



Ada pula yang bertanya, adakah saya akan merayu? Saya masih belum lagi memutuskannya. Mungkin tidak. Seperti Saidatina Aisyah dalam kisah fitnah terhadapnya. Memadai dengan saya meyakini bahawa saya bertindak demi PAS dan PR. Lagipun, seperti yang telah saya nyatakan, jawatan itu tidak penting. Hendak merayu buat apa? PRU 13 semakin hampir. Bersama kita terus asak UMNO sehingga mereka tersungkur. Itu prioriti kita yang perlu dilakukan tanpa adanya kenyataan-kenyataan yang akhirnya akan menyulitkan diri kita sendiri.



WaLlahu 'Alam

KHALID SAMAD

Pas Reform(1) : Celaka lah Golongan Pengalah


Oleh :Xenan

Komrad2ku sekalian,

Hari ini sudah tercalit satu peristiwa hitam pada batang tubuh PAS.Tak pernah gua terbayang dunia maya penuh dengan makian, luahan kecewa dan putus asa pada perjuangan sendiri.Sebak gua pon jangan cerita.

Ada yang tanak pedulikan politik,

Ada yang nak berhenti berblog,

Ada yang kibar bendera separuh

Ada yang amat amat sedih!

Pada semua, gua nak jerit "Celaka lah Golongan Pengalah!". Ta guna bersedih sedihan air mata darah sekalipun, sedang musuh bergelak ketawa.

Bangkit lah semula.Pengalah adalah dosa tak terampun dalam perjuangan!

Dulu bila bro aduka cerita pasal PAS REFORM n Projek Langgar Hadi, gua terasa poyo gila mamat ni.Tapi atas sifat perakam sejarah, gua setuju n support.Sekarang masa sendiri dah buktikan.

Kalau dulu ramai yang bertanya2 kenapa PAS mesti REFORM.Sekarang tak perlu lah rasenya gua terangkan.Lu org dah pon kena kat batang hidung!

Komrad2ku sekalian,

Gua n team sangat mentah.Kami perlukan tunjuk ajar n support untuk menjayakan misi penting ni.Gua sangat2 harap otai2 sekalian untuk tunjuk jalan and lead the way.

Dengan ini gua menarik balik larangan penggunaan Logo PAS Reform dan meneruskan kembali penjualan Official T shirt PAS REFORM.

Marching To Rusila!







Kepada para pembeli awal.Mohon maaf atas kelewatan yang tak dapat di elak kan.Baju anda akan sampai insyallah seminggu dari sekarang




Jan 29, 2010

(Updated) Terkini: Ikat Jamin RM5000


1. AT hadir ke mahkamah dgn baju yang dipakai pada hari pertama beliau menyerah diri. Perghh..

2. Kene ikat jamin RM5000 (namun setakat ini, belum diketahui samada wang ikat jamin sudah dibayar atau blum. berita selanjutnya akan menyusul)

3. AT mengaku tidak bersalah. Rujuk pada permohonan maaf asal beliau. Beliau tidak menghina, tapi mengaku menimbulkan kekeliruan.

"Ketika ditemui Malaysiakini selepas prosiding tersebut, Khairul Nizam berkata, tulisan yang dimuatkan di dalam blognya hanyalah novel semata-mata."

"Ia (tulisan saya) hikayat kesultanan Melayu Melaka zaman dahulu," kata anak kelahiran Paroi itu.

4. Semua perbicaraan akan dilangsungkan di Mahkamah Seksyen Seremban.

5. Kes akan disebut semula pada 31 MAC.

6. Dituduh dibawah - 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588)





Seksyen 233. Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.



(1) Seseorang yang—


(a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar—


(i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta; dan


(ii) memulakan penghantaran,
apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain;


Nota: Good luck proving that!

Knp Hasan Ali tak digantung : Topeng Perak Tak habis Belajar

Oleh : Xenan

Gua terkejut bila topeng perak tanya kenapa Hasan Ali tak di gantung kat sini.Takan lu tak tahu kot.Apa raa..wat malu jek jadi blogger otai.

Lu tgk la sapa yg jumpa blogger UMNO dengan Hasan Ali.Al fadhil Ulamak Besar Nasaruddin ma.Dgn kekaramahan die..majlis rahsia jumpa blogger UMNO tuh jadi tuntutan PAS dan Islam.Malah dihalalkan oleh Majlis syura

Karamah bai...Ulamak Besar ma sebelah dia.Lu tak caye karamah ke?Lu gi tanye malim la.Dia expert

Kalau Hasan Ali kene gantung, Ulamak Besar tu nak kene apa la plak kan. Ulamak Besar mana buat salah bai. Dia kan penjaga PAS dari kerosakan manusia tak berdegree Islam bak kate SearchForHeaven.

Ingat tuh bro topeng perak.Power karamah.Balaja lagi dari malim

Jwtnkuasa Displin PAS : Kebodohan yang telah dijangka


Khalid Samad digantung jawatan

Jan 29, 10 5:46pm
Jawatankuasa disiplin PAS memutuskan menggantung jawatan ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad selama enam bulan berkuatkuasa hari ini.

Pengerusi jawatankuasa berkenaan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengumumkan, Khalid didapati bersalah kerana mendedahkan maklumat sulit parti dan mengkritik pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali.

Khalid digantung daripada menjadi yang dipertua PAS Shah Alam dan anggota biro politik parti.

Manakala Dr Hasan juga didapati bersalah mengkritik prosedur tatacara pendengaran Selcat dan pelantikan pengurus besar PKNS, Liow Siew Moi.

Bagaimanapun, jawatankuasa tersebut hanya memutuskan memberi amaran bertulis kepada Dr Hasan.

Kedua-dua mereka dilarang membuat kenyataan yang menjejaskan PAS dan Pakatan Rakyat.

----------------------------
Taktau nak ckp apa lagi dgn PAS.

Cuba clarify sikit rahsia mana satu?

Pembuat perjumpaan rahsia dgn blogger UMNO dilepaskan

Yang mendedah keburukan digantung.

Gua salute PAS dgn kebodohannya!

Terkini(5.58) : Aduka dihadapkan ke Mahkamah

Laporan ini di tamatkan setakat ini

5.58 Aduka masih berada di Mahkamah untuk menguruskan urusan jaminan.Diharap Aduka dapat di bebaskan hari ini untuk meneruskan rancangan majlis perkahwinannya esok

5.44 Aduka menhadapi pentuduhan di bawah akta 233 (1)a komunikasi dan multimedia.Aduka telah dibenarkan diikat jamin sebanyak RM 5000.

3.42 Masih menunggu ketibaan pendakwaraya

3.15 Aduka telah tiba di Mahkamah Seksyen Seremban

2.30 Hari ini Aduka akan di hadapkan ke Makamah Seksyen Seremban untuk memfilekan tuduhan.Jumlah ikat jamin masih tidak diketahui.

Berita Aduka akan di kemaskini dari masa ke semasa

Hukum Aduka, Hukum Mahathir Juga!

Oleh : Xenan

Dikutip dari Datuk Sak

(Datuk Sak was BN ADUN of Pulau Manis, Pekan.(2004-2008)

THE STRANGE CASE OF ADUKA TARUNA( OR WHATEVER HE CALLS HIMSELF).

Has Rais Yatim done a volte face? A few days ago, he was insistent and voluble asking the government to arrest this bloke Aduka and punish him. Now, he is reversing himself by saying that a formal apology is sufficient.

I don't mean to offend our non Malay friends- but Aduka deserved to be punished for despoiling the institution of our Monarchy. If a Malay condemns his own cultural emblem, who then shall defend his race?

Please charge and punish him. The more severe, the better. We want to know the offence for which a legal remedy is now sought to bear on him. Legislate the punishable offence and have it applied retrospectively. That would mean, everyone, most notably Tun Mahathir Mohamad for carrying out the 'guillotinization' of the Monarchy must also be punished under the same offence. The damage done to the Malay monarchy during that time was far more irreparable.

Perhaps Herr Rais suddenly becomes aware of the implications of punishing Aduka? Or has he changed his mode?

Rakyat Malaysia Tak Rela UMNO merompak Malaysia


oleh : Agensiberitafakap
Tarikh : Sehari sebelum PRU13



















Siapa Kami 4 : Saman Aduka terhadap pengendali blog dan surat khabar akan dibicara 10 Nov

Disclaimer : Oleh kerana terlampau ramai pengunjung baru di aduka taruna, sila perhatikan "oleh: Agensiberitafakap".Segala berita bersertakan "oleh : AgensiBeritaFakap" adalah berbentuk fiksyen dan rekaan semata mata.Terima kasih

Oleh:AgensiBeritaFakap

Kes saman RM2 juta oleh Aduka Taruna terhadap pengendali blog akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 10 November

Timbalan Pendaftar K Pavani menetapkan tarikh perbicaraan itu semasa pengurusan kes tersebut hari ini.

Pada 25 January 2010, Aduka Taruna, telah didedahkan maklumat peribadi oleh dua blogger bernick name theunspinner dan parpukari dengan niat untuk memalukan dan membahayakan keluarga Aduka berhubung dengan kes penghinaan almarhum Sultan Johor.

Theunspinner dan Parpukari telah mendedahkan maklumat peribadi aduka dan membuat fitnah mencemarkan nama baik serta reputasinya, apabila ia membawa maksud beliau (Aduka) telah pergi ke kelantan dengan niat untuk melarikan diri.

Beberapa surat khabar yang turut mengeluarkan kenyataan sedemikian akan turut didakwa

Dalam samannya itu beliau menuntut gantirugi am RM2 juta, gantirugi memburukkan, gantirugi teladan, dan gantirugi atas reputasinya yang tercemar.

--------------------------------------
Watchout theunspinner n parpukari..tunggu jek la berita mcm ni akan kuar

Mustapha Pengampu, Utusan Akhbar Dongeng - Ku Li

Dikutip dari : Kelab GreenBoc

Mustapha Pengampu, Utusan Akhbar Dongeng - Ku Li

Matlamat untuk mengumpulkan 100,000 orang di Stadium Sultan Mohd IV tercapai untuk program Solat Hajat dan Majlis Penerangan Royalti Minyak oleh YBM Tengku Razeleigh Hamzah malam tadi.

"Berbanding dengan Forum Wang Ehsan anjuran UMNO yang dihadiri oleh hanya 500 orang (yang digembar-gemburkan 5,000 orang oleh media arus perdana) menunjukkan bahawa rakyat berdiri teguh bersama kepimpinan kerajaan negeri di dalam isu Royalti," tegas seorang pemimpin PAS yang sempat GB hubungi.

Sambil menegaskan kehadirannya pada sesi penerangan malam ini mendapat perkenan Istana Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, negeri itu berhak menerima royalti petroleum lima peratus, lapor Malaysian Insider.

“Saya maklum kepada tuanku perkara ini, tuanku perkenan. Pemangku Raja kata bagus tok li, bagus,”
kata beliau pada program penerangan isu tuntutan royalti di sini.

Justeru Pengasas Petronas itu mengesahkan Kelantan berhak menerima bayaran wang royalti sebanyak lima peratus.

Pada masa yang sama Tengku Razaleigh juga berkata beliau tidak mempedulikan apa jua tomahan orang berhubung kehadirannya malam ini.

“Kalau ada orang kata, jawapan saya, peduli apa...,” kata beliau sambil menambah, kehadirannya adalah demi rakyat.

Pada sidang media, Tengku Razaleigh menyifatkan Pengerusi Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed sebagai pengampu manakala Utusan pula akhbar dongeng.

“Jangan sebut nama itu depan saya. Mustapa pengampu Utusan dongeng,” katanya diminta mengulas kenyataan Mustapa bahawa kerajaan pusat hanya akan bayar wang ihsan pada kerajaan negeri.

Ditanya konflik antara wang ihsan dan royalti beliau berkata, “royalti bukan wang ihsan, wang ihsan bukan royalti.”

Bagaimanapun beliau menyerahkan kepada kerajaan negeri untuk menolak atau menerima bayaran royalti atau wang ehsan.

Terdahulu Tengku Razaleigh tiba di sini kira-kira 9.30 malam tadi dengan diarak 50 beca sebagai simbolik 'usaha' kerajaan negeri itu membawa pertikaian bayaran royalti.

Kehadiran beliau untuk memberi penerangan mengenai isu berkenaan diiringi oleh Exco Kerajaan Negeri Datuk Husam Musa.

Difahamkan iringan beca adalah kehendak penarik beca Kelantan sendiri untuk membawa Tengku Razaleigh sebagai tanda sokongan penerangan beliau terhadap tuntutan royalti negeri.

Majlis bermula dengan solat Maghrib berjemaah yang diimamkan oleh Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob, diikuti solat Isyak yang diimamkan oleh Ustaz Mohamad Mustafa manakala solat hajat dipimpin oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ucapan Tengku Razaleigh berjaya menarik perhatian orang ramai yang memenuhi padang Stadium Sultan Mohamad IV itu berakhir kira-kira jam 10.50 malam.

Beliau yang juga bekas Pengerusi Petronas dan Ahli Parlimen Gua Musang menyatakan Kelantan ada hak untuk mendapat royalti minyak sebanyak RM2 bilion dan akan menjadi negeri yang terkaya.

Beliau turut mempersoalkan mengapa Kelantan tidak mendapat royalti minyak sedangkan Sabah dan Sarawak memperolehinya.

Memorandum berhubung tuntutan royalti itu diedarkan kepada orang ramai untuk ditandatangani dan akan diserahkan kepada Pemangku Raja dan Perdana Menteri.

Kira-kira 7 petang tadi, Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hadir dengan diiringi timbalannya dan exco-exco kerajaan, wakil rakyat serta pegawai kerajaan negeri.

Jan 28, 2010

Wala' dan thiqoh - Islamic Security Act (ISA)

Wala' dan thiqoh - Islamic Security Act (ISA)

Dikutip Dari Cenangau

Aku cukup minat idea 'pencerahan' yang member ni bentangkan
Hari ini, Pas tidak ada kuasa. Jadi, pemuda terbabit tidak boleh tangkap sesiapa saja yang dilihat cuba mengkritik Pas.

Mungkin kerana itu, beliau menggunakan Islamic Security Act (ISA) yang dianggap wujud dalam dogma Pas; dengan melabelkan orang itu dan orang ini sebagai ‘tidak wala’, ‘tidak thiqoh’, ’selalu bersangka buruk’, ‘tidak ada adab’ dll ke atas mereka yang mengkritik Pas.

Pemuda terbabit menggunakan akta-akta aneh lagi kurafat tersebut kerana Pas tidak ada Polis, Mahkamah dan kerajaan federal lagi.- instinctive

Aku tak berminat nak capur dalam 'perdebatan' depa berdua, aku cuma minat dengan idea 'Islamic Security Act (ISA)'. Mungkin bunyi agak nakal sikit tapi pada aku hakikatnya nampak macam tu. Sekurang-kurang itu persepsi yang aku dapat.

Lagi satu ayat yang tak kurang polular bila ada pihak yang nak mengkritik jamaah, selalu disuruh gunakan 'saluran dalaman'. Aku pernah tulis sikit pasai ni kat sini sebagai contoh.

Masalahnya setakat mana berkesannya 'saluran dalaman' ni. Kalau tengok Jawatankuasa Disiplin sebagai salah satu saluran dalaman nampaknya terlalu perlahan. Kes Dr. Hasan Ali dan YB Khalid Samad dah berlarutan berapa bulan tapi belum selesai jugak lagi.

Dalam era 'media baru' ni, Pas sepatutnya gunakan ruang yang 'media baru' sediakan ni untuk menggalakkan lagi proses pencerahan dan percambahan minda. Pas sepatutnya melalui Lajnah Penerangan dah ada satu pasukan untuk cuba menguasai perdebatan di ruang media internet.

Berapa ramai ahli Pas lulusan dalam dan luar negeri samada yang berkelulusan bidang agama ataupun profesional yang aku rasa bersedia berkhidmat untuk tu. Buat satu forum tertutup untuk pasukan ni, ajak depa bincang secara berkala apa-apa isu hangat di dunia maya dan macamana cara nak berhujjah untuk ditangani.

Kalau kita asyik guna ayat ‘tidak wala’, ‘tidak thiqoh’, ’selalu bersangka buruk’, ‘tidak ada adab’ dan yang sewaktu dengannya tu, apa yang Pas boleh dapat. Takkan Pas nak semua orang Pas jenis angguk-angguk geleng-geleng dengan apa saja yang pimpinan cakap.

Tambah pulak bila 'berhujjah' di dalam 'media baru' yang medannya bukan sekadar untuk ahli Pas saja, takkan kita nak harap yang bukan ahli Pas pun nak wala', thiqoh, dan bersangka baik dengan pimpinan Pas, depa sapa?

Poll NTV7 vs Poll di Aduka Taruna

Oleh : Xenan



Memang besar beza nya antara poll di ntv7 dan poll di aduka taruna sendiri.Wa amat yakin kebanyakan pengunjung blog aduka adalah orang yang betul betul prihatin dan marah tentang kes penhinaan almarhum sultan ini.

Kami di sini tidaklah pula marah kepada pengunjung malah menghormati dan menyanjung niat pengunjung untuk berusaha mendapatkan maklumat terus dari blog Aduka Taruna.Semangat ini sangat la diraikan malahan wajar di praktikan dalam apa jua isu dan keadaan.

Gua tidak mengharapkan semua pengunjung untuk memaafkan aduka.Gua cuma berharap para pengunjung untuk meng"consider" situasi kini dan dapat menilai sebaiknya.

1st Sebelum report polis yang pertama dilaporkan, aduka sendiri telah memohon maaf atas kekeliruan dan keterlanjuran kepada semua rakyat malaysia secara terbuka.

2nd Tak cukup dengan itu, aduka dengan rela hatinya menyerah diri kepada pihak polis untuk siasatan.Dia langsung tidak lari atau mengelak dari hukuman.Bagi wa keberaniannya mengamalkan "Salah tetap salah, Benar tetap benar" harus dihormati dan diraikan.

3rd Kalau nak dibandingkan dengan ramai lagi blogger yang menghina almarhum , aduka adalah contoh blogger rakyat malaysia yang bertanggungjawab.

4th Penahanan aduka sendiri memberi impak yang sangat besar kepada isteri, ibu dan keluarganya.Itu sahaja sudah cukup menghukum aduka, tambahan lagi dengan pembicaraan dan hukuman yang bakal dihadapi.

5th Bagi wa, atas tajuk keberanian Aduka menegakkan prinsip kebenaran wajar di contohi oleh semua terutama pemimpin negara dan parti politik.Wa harap ini boleh menjadi benchmark mutu rakyat negara kita.

Kita boleh katakan "padan muka aduka.menulis tak pakai otak!".Tapi sanggupkah kita serberani aduka jika kita terjebak dlm situasi yg sama?

Atas faktor ini, gua yg hanya mewakili sahabat aduka memohon pengunjung Aduka Taruna untuk memikirkan "option" kemaafan kepada aduka.

Tanpa perlu menjadi "api dalam sekam" kita serahkan sahaja kes aduka ini kepada pihak berkuasa.

Comment Blog dan Hukuman Aduka Dari dakmuo

Oleh : Xenan

Antara ciri2 utama Blog Aduka Taruna dari dahulu selain dari "loud" ialah keterbukaan.Sebagai menghormati semangat AT, Gua sangat berharap untuk tidak perlu menutup shoutbox atau moderate comment.

Gua juga berharap pengunjung blog menghormati dan tidak sekali2 membuat comment yg mampu membuatkan wa plak masuk lokap.Nak maki AT pon ok..tapi jgn sampai maki keluarga dia plak.

-----------------------------------------------

Dengan ucapan dari Rais Yatim dan Hishamudin, memang ada kemungkinan AT akan dibicarakan.

Menurut dakmuo dlm blognya AT boleh dihadapkan ke mahkamah atas:-

1. • Akta Hasutan 1948
Melarang penyebaran dan penerbitan maklumat yang menghasut.

2. • Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998
Melarang penyebaran bahan berunsur kesat/lucah melalui kenyataan undang-undang tertentu (Seksyen 211 dan 233) dan penyelarasan industri di bawah Kod Kandungan (Content Code).

Klasifikasi Kod Kandungan

- Forum Kandungan Komunikasi Multimedia Malaysia berdasarkan Akta
Komunikasi dan Multimedia 1998;

- Kandungan lucah – perbuatan berunsurkan seks secara nyata, pornografi,
pornografi kanak-kanak;

- Kandungan tidak bermoral – lucah, tidak bermoral;

- Kandungan berbentuk ancaman – propaganda menghasut, menanam kebencian, mengancam keselamatan negara, kesihatan dan keselamatan awam;

- Bahasa kesat – ucapan yang menghasut, keganasan;

- Kandungan salah/tidak tepat – salah, mengelirukan.

Dalam Kesalah yang mangkuk ayun tu lakukan,
Hukuman yg bakal mangkuk ayun tu terima adalah,

Untuk Akta Hasutan 1948
- Bagi kesalahan kali pertama didenda tidak melebihi lima ribu ringgit
atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau
kedua-duanya dan, bagi kesalahan yang kemudian, boleh
dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun.

Untuk Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998
- Peruntukan Seksyen 233 menyebut seseorang boleh didenda “tidak melebihi RM 50,000.00 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya RM 1,000.00 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan”.






Bagi wa kes AT memerlukan pihak mendakwa membuktikan niat jahat AT menulis utk menghina.

Dalam penyataan AT yg dianggap menghina tu, tiada dinyatakan kepada siapa ditujukan.Malah dalam permohonan maaf AT hanya menyatakan "maaf kerana mengelirukan rakyat malaysia".

Menurut Dakmuo pula:-

"Gua nk amek point dia yang keempat tu, dia tak mengaku bersalah
menghina Sultan Johor?? tp Posting beliau adalah pada tarikh
kemangkatan Sultan Johor dan juga menyebut Datuk Bendahara dalam
posting dia yg dah delete tu. Dan juga mamat tu menulis perkataan kerajaan"


Gua tader plak nak mendahului mahkamah.Cuma kalu lu org ade background law atau tahu kes2 terdahulu (precedent case) serupa ini, boleh la share ngn kitorg kat sini. Dari lu org duk lawan maki2 ade baik lu org debat case plak.Cam wa cakap balik..jgn mendahului mahkamah udah la.

Jan 27, 2010

Rais: AdukaTaruna Perlu Mohon Maaf Dihadapan Hakim dan Keluarga Diraja

Dipetik dari GreenBoc: http://greenboc.blogspot.com/2010/01/aduka-taruna-perlu-mohon-maaf-di-depan.html


Penulis blog Aduka Taruna yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, perlu membuat permohonan maaf secara formal di hadapan Hakim Mahkamah yang akan membicarakan kesnya kelak.


Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata blogger itu juga boleh memohon maaf secara formal kepada keluarga Diraja Johor sendiri.


"Jika seseorang itu ingin memohon maaf mereka boleh buat secara formal di mahkamah yang merupakan satu faktor mitigasi di mahkamah. Memohon maaf kepada keluarga diraja pula soal di luar undang-undang, (dan) terserahlah kepada budi bicara pihak diraja berkenaan sama ada menerima atau tidak. Tetapi lunas undang-undang tetap harus berjalan," katanya pada satu sidang akhbar di sini Rabu.

Penulis blog berusia 29 tahun itu dilaporkan telah menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu, pada Isnin lepas dan direman selama empat hari untuk pihak polis menjalankan siasatan.
Dia kemudian menyiarkan permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap keterlanjuran dirinya dalam blog itu dan menarik balik artikel yang dipersoalkan itu.


Rais sebelum ini berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan menyiasat dan mengambil tindakan undang-undang mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.


"Di bawah Seksyen 233, seseorang yang menghantar mesej ataupun seseorang yang menggunakan bahasa, menggertak atau menggunakan kelucahan atau menyakitkan hati ataupun sabit dengan perlakuan yang boleh dikaitkan dengan hasutan, kesemuanya ini boleh dikemukakan oleh pihak yang mendakwa supaya kes tersebut dibawa terus ke mahkamah," katanya.Beliau berkata sejumlah 352 kes telah disiasat oleh SKMM sepanjang tahun lepas dan dari angka tersebut 13 pertuduhan telah dibawa ke mahkamah, sama ada kerana kesalahan mengikut Seksyen 232 atau Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.


"Kes-kes yang dikompaun ialah 38 dan jumlah denda atau kompaun yang diterima ialah RM460,000, manakala kes yang masih dalam siasatan ialah 174 dan kes yang memerlukan siasatan lanjut atas arahan timbalan pendakwa raya ialah 36," katanya.


Sejumlah 88 kes pula telah ditutup oleh pendakwa raya atas sebab-sebab tertentu, sama ada tidak cukup bukti ataupun atas budi bicara jabatan berkenaan, katanya.
"Ini termasuklah kes-kes di mana mereka yang telah terbabit mungkin telah memohon maaf ataupun dalam kes-kes tertentu pula didapati bahawa barang-barang yang disiasat itu tidak dapat menimbulkan pembuktian yang jelas.


"Jadi kesemua ini menunjukkan bahawa bidang bagi seseorang itu memohon maaf secara formal memang ada dan digalakkan tetapi itu hanya boleh dibuat semasa mitigasi hadapan dengan hakim atau pihak yang menghakimkan kes-kes tersebut dan juga sekiranya diterima oleh pihak-pihak tertentu seperti kes blogger yang melibatkan pihak diraja kita di Johor," katanya.

Rais berkata SKMM telah diarah untuk bertindak tegas dalam menangani perkara itu selain menjalankan siasatan secara adil dan objektif.

-- BERNAMA


Ulasan GB



Inilah yang GB tekankan di dalam tulisan-tulisan yang lalu. Sepatutnya sebelum melapor dan menyerah diri ke Balai Polis, AT berusaha ke Istana Johor untuk mengadap Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar, Sultan Johor yang baru ditabalkan memohon maaf.


Seandai ia telah dilakukan terlebih awal, dan Sultan perkenan mengampunkan, maka terdiamlah semua para penjerit di alam siber atau di atas bumi meminta AT disiasat dan ditangkap.


AT memilih ke Kota Bharu. Kerana dua faktor, faktor isteri dan faktor rakan. Mungkin yang memburukkan keadaan pada masa itu, Pemuda PAS Johor sendiri meminta beliau ditangkap dan disiasat, bukan untuk membantu mententeramkan keadaan.

Hishamudin: AdukaTaruna tetap akan disiasat, tidak akan dilepaskan?

Sepintas lalu Buletin Utama TV3 menyiarkan bahawa kes AdukaTaruna tetap akan disiasat, dan kes beliau akan dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara walaupun telah membuat permohonan maaf secara terbuka. Pihak polis akan berkerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi Malaysia dalam membuat siasatan rapi.

Berita sepenuhnya akan menyusul.

Nota: Ada kontradiksi antara kenyataan Hishamudin dan Rais Yatim semalam.

Siri 3 Siapa Kami : 2010 Tahun Menggempur Pembaharuan.

Gua tau lu org masih marah dengan aduka.Kami di sini tak ada masalah dengan apa2 hukuman yang bakal Aduka Taruna.Bab ni kami serahkan 100% pada pihak berkuasa.

Oleh kerana ada yang tak pernah melawati blog aduka, di sini gua pamirkan serba sedikit pemikiran kami yang dicerna oleh artikal lama aduka.

Gua harap pengunjung blog dapat menikmati pemikiran kami dan menilai kami tanpa sentimen.

------------------
Oleh : AdukaTaruna

Tahun 2009 adalah tahun paling penat dengan isu politik. PRK datang bertali arus. BN bergoncang tak berhenti. Dengan UMNO sekian hal, MCA sekian, MIC lagi. Tu belum sebut PKR punya hal dan PAS punya hal. DAP jer yang agak tenang sket kot.

Bloggers plak berkerja macam robot. Tahun 2009 tahun paling rumit. Ada blogger yang nyaris2 disaman Nasha, ada blogger yang kena tangkap polis. Macam2 kes. Demo plak. Macam2 jenis demo yang gila hangat. Dari kes Perak, sampai GMI, sampai kepala lembu. Pendek story tahun 2009 tahun berantakan.

Kemudian, gua ada mencadangkan KONVENSYEN BLOGAWAN PAS RERORM. Bro MSK dengan pantas bagi lampu hijau sanggup setupkan program tu di tempat dia (Perak). Perak gua pilih sebab geografi dok tengah2. Kira adillah. Kalau ada blogger Siam yang nak datang pun boleh. Bloggers diorang pun ramai yang aktif.

Namun, bila gua fikir balik, dengan keadaan banjir, dengan keadaan tak tentu arahnya senario politik negara, yg keje gomen gaji lambat bulan ni, nak pakai raya haji n anak skolah; ah... macam-macam hal yang boleh menghalang komitmen bloggers, maka, gua fikir, program tu perlu dianjakkan ke satu fasa yang betul2 selesa. Maklumlah bloggers ni adalah aktivis politik yang miskin, bukan ahli politik sepenuh masa yang bergaji dari parti masing2.

KONVENSYEN BLOGAWAN BARISAN RAKYAT 2010.

Cadangan gua ini belum dirasmikan lagi kepasa MSK. Just story2 idea jer kat blog gua nih. Gua ingat, kita jadikan tahun 2010 sebagai tahun kebangkitan bloggers terhadap perubahan. Semangat dan iltizam baru. Kita listkan peristiwa dan hujah2 tahun 2009 untuk digulungkan pada tahun 2010.

  • Ada bloggers PAS REFORM
  • Ada bloggers PKR REFORM
  • Ada bloggers DAP REFORM
Kalau bloggers PAS REFORM, bentang senarai kelemahan PAS sepanjang tahun 2009, tekan dan cadangkan bentuk penyelesaian di konvensyen tersebut. Begitu juga bloggers PKR dan DAP jenis REFORM. Apa yang kita tak puas hati dan harapkan perubahan ke arah yang lebih baik.

Kaizen!


Ingat. People adalah kuasa perubahan. Pemimpin hanaylah sekadar balaci upahan kita. Kita yang bayar gaji mereka dan mengundi mereka. Jangan sesekali falsafah ini terbalik. Wala' Wala' Uncle diorang.

Konvensyen yang ini, kalau MSK setuju, maybe dia akan kontek network dia. Setup bayeek punya konvensyen. Kuasa people. Pembetulan konsep falsafah kuasa people. Refreshing moral kita semua bagi menghadapi satu arus perubahan besar-besaran.

PROJEK LANGGAR HADI.

Tahun 2010 juga gua dengan memember akan lancarkan Projek Langgar Hadi ni, yang dipanggil xenan Marching To Rusila. Tak boleh lambat beb. Paklah sekor ni kena gulungkan sebelum PRU13. Dapat tak dapat, belakang kira, janji sejarah merakam usaha kami. Macam rakaman sekor burung bawa air dalam paruh nak padamkan api membakar nabi. Secoit jer, tapi terakam.

Kalau konvensyen itu berlaku sebelum Marching To Rusila, maka, kami berpeluang mempromosi projek kami di booth, pameran, poster, banner, etc semasa konvensyen itu berlangsung. Kalau konvensyen itu berlaku selepas Marching To Rusila, mungkin lain sikit. Tak kisahlah. Janji 2-2 berlaku dengan licin. Syukur alhamdulillah.

So, gua akhiri dengan seruan tahun 2010 adalah tahun menggempur perubahan!!!! Yeeeyyeeaaarggghhhh!!! Cam tak kena jer slogan nih. Ah.... lantaklah. Korang la yang betulkan.

Jualan babi dijangka meningkat.

PAS Kutuk Insiden Kepala Babi


Kenyataan Media

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang membaling kepala babi di perkarangan masjid Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.
Perbuatan khianat ini jelas bertujuan untuk memprovokasi umat Islam untuk bertindakbalas. PAS berharap agar umat Islam dinegara ini dapat bertenang dan tidak terpengaruh dengan provokasi ini.
Sejak keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahaan untuk ‘God’, jenayah membakar, menyerang dan cuba menimbulkan ketegangan kaum menjadi-jadi.
PAS berharap agar pihak Polis meningkatkan rondaan keselamatan dan juga membuat siasatan segera terhadap insiden yang dilaporkan. PAS juga menyeru kepada rakyat dan NGO membantu pasukan keselamatan bagi memantau perkara ini bagi mengelakkan tindakan yang tidak bertanggungjawab ini terus berlaku.
Ust Idris Ahmad

Ketua Penerangan PAS Pusat

Adukataruna: Lagi Updates Terkini

Oleh: Evelyn

Baru dapat koling2 dari Topeng Perak jugak. Topeng Perak pulak dapat berita baik dari Bukit Aman and dapat bercakap dengan AT. AT dalam keadaan yang baik, ceria dan sihat walafiat (Alhamdulillah..Syukur padaMu Ya Allah..) He is in a very good condition, jadi sahabat2 semua, yg concern pasal AT, jangan risaukan dia, dia dalam keadaan tip top!. Syukur sekali lagi Ya Allah...

Buat masa ini, AT berada di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial JSJK Bukit Perdana, Bukit Aman dan ditahan di lokap Bukit Jalil. Sekarang beliau sedang memberi keterangan dan keadaan beliau sangat baik. AT bagitahu, makan minum semua sedap (Xenan kata catering Bukit Aman sgt sedap), sembahyang pun senang tak ada masalah. Syukur sekali lagi Ya Allah!

Kepada semua readers, marilah bersama kita doakan kebaikan untuk A, mana-mana yang masih tersinggung itu, mohon lah kiranya dimaafkan keterlanjura beliau. Beliau sedang berhadapan dan sedia bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Semoga segala yang telah berlaku, memberi pengajaran kepada kita, dan semoga dilain hari, Allah tunjukkan segala hikmah rentetan dari apa yang telah berlaku.


Last but not least, seperti layanan yang diterima di IPD Kota Bharu, kami mengucapkan syabas dan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada Bukit Aman dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk layanan yang baik dan sikap profesionalisme yang tinggi dan mantap yang telah dizahirkan selama Aduka direman.








(p/s: I received emails and sms regarding the use of Kalimah Allah. Some people email me and asked me not to use perkataan Allah. Very funny, as I happened to be a Muslim since birth.. *Sigh*....)

Aduka Taruna: Terkini Dari Bukit Aman

Aduka Taruna: Terkini Dari Bukit Aman

Oleh : Topeng Perak
Salam 1 Bukit Aman...

Hahaha... aku baru dapat call dari Bukit Aman dan dapat bercakap dengan AT. buat masa ni AT sedang memberi keterangan berkaitan dengan kesnya kepada pihak Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK).

Semuanya berjalan dengan lancar dan dalam keadaan yang baik. makan, minum sedap, nak solat pun tak de masalah sebab kemudahan untuk beribadat juga disediakan.

Aku pun dah hubungi peguam AT di Kuala Lumpur dan minta beliau berhubung dengan AT disana. AT kirim salam pada semua dan mohon maaf atas kesilapan dia. so tak payah risau... sama-sama kita berdoa untuk kebaikan AT.
  • Yang Benar Tetap Benar, Yang Salah Tetap Salah..!"
Menterjemah Keadilan, Menjunjung Undang-Undang...

Siri 2 Siapa Kami : Kepada Pentaksub Parti yg Bodoh!

Kepada Pentaksub Parti yg bodoh!

Oleh: Xenan

Kalau PAS nak saman gua sbb mendoakan perubahan/reform pas cam dlm logo gua, gua akan soh org UMNO saman PAS sbb buat kempen Umno Pengkhianat rakyat.Siap niat buruk lagi.

Gua tader malafide.Kalau gua ade niat jahat bukan tuh logo yg akan kuar.

Atau pon PAS boleh kuarkan statement mcm ni:-

"kami melarang rakyat mendoakan perubahan kami.Kami nak stay macam ni selama2.Jemaah Islam milik mutlak kami dan ini lah imej sebenar jemaah Islam.Kami bangga menjadi pembangkang selama 50 tahun dan tak berminat untuk berubah"

"kami juga akan beli semua no plat kereta PAS 1 hingga ke 17(17 palling mahal ni:P) untuk kegunaan rasmi kami.Sekian dan tabung derma kan diedarkan sebentar lagi"

Jangan ckp bodoh n ugut2..gua bukan sehari dua dlm industri design.Semua benda dah di calculate dan dikira risiko nya.

Lu org sini dengar..idealisma kami ialah political activis islam.Tapi new player ni tader ally n tdr musuh.Tader niat nak jawatan atau kuasa.Pas boleh pilih mahu mendengar kami atau mahu memusuhi kami.UMNO terus out of context la...dibenci selalu.hahaha.

Tayah wa rendahkan kredebiliti PAS pon mmg dah rendah dek kebudohan pemimpin dan penyokong.

Gua sarankan semua rakyat malaysia guna otak utk menyokong dan membantah sesiapa sahaja.

YANG BENAR TETAP BENAR , YANG SALAH TETAP SALAH!

Kerosakan negara Malaysia ini bukan sahaja terletak di tangan UMNO(BN) tapi juga terletak di tangan PAS(PR) yg dah 50 tahun berpolitik tapi masih duduk di takuk pembangkang.Langsung tak berjaya pon nak menjadikan idelisma PAS menjadi kenyataan.Kang Gua panggil loser kang marah.

Ni siap bangga lagi berjaya bertahan sebagai pembangkang.Dey pentaksub PAS, lu bangga jadi loser ka?Tayah la bagi alasan berderet2 tuh sbb di zaman internet ni pon lu still loser lagi.Sama jek dari zaman dulu.

Kenapa Aduka Taruna Menyerah Diri Di Kelantan

Kenapa Aduka Taruna Serah Diri Di Kelantan..?

Oleh : Topeng Perak

Sebaik berita blogger Aduka Taruna menyerah diri di IPPD Kota Bharu (media perdana lapor "ditahan" dan ada jugak yang lapor "dicekup"...tunggu je lah tindakan undang-undang...) maka gegerlah puak-puak sebelah sana (penyokong UMNO) kununnya AT cuba lari ke Siam untuk sembunyikan diri.

Sebabkan aku dengan geng-geng blogger yang mengiringi AT menyerah diri di IPPD Kota Bharu sibuk menguruskan hal-hal berkaitan AT di sini, maka masiing-masing tak berapa sempat nak jelaskan secara detail apa yang berlaku sebenarnya sehingga ada yang berfikir AT cuba lari ke Siam untuk bersembunyi.

Memang jadi persoalan bilamana anak jati Negeri Sembilan tidak menyerah diri di Negeri Sembilan dalam hal ni... kenapa di Kelantan..?

Jadi dalam entri ni aku cuba perjelas sebaik-baiknya supaya yang mana tak berapa jelas sebab-sebab AT menyerah diri di IPPD Kota Bharu yang jauh dari rumahnya di Negeri Sembilan.

Ni kira sambungan dari entri aku yang lepas la (rujuk sini).

Hal ni sebenarnya berada dalam perbincangan kami (geng-geng blogger di Kelantan, Kuala Lumpur, Selangor & Negeri Sembilan) dimana pada pendapat kami, dalam keadaan begini, ada baiknya AT menghantar isterinya untuk berada bersama keluarga isterinya sendiri (dalam masa kesulitan) kerana mengikut pendapat otai-otai blogger, itu yang terbaik bagi isteri AT.

Alasannya ialah, orang perempuan ni kalau dalam keadaan macam ni penuh dengan emosi & perlukan orang-orang yang rapat dengannya untuk berkongsi rasa (gitulah kalau ikut cakap otai-otai, aku mana la paham sangat benda-benda gini... hahaha...). kata otai-otai,
  • "orang perempuan kot mana-manapun dia susah nak mengadu dekat keluarga belah mentua dia, dia simpan sorang je, sat lagi terus murung lang lagi susah beb... kalau dengan anak beranak sendiri lain... laju je dia luah..."
Tu kata otai-otai la...

Jadi keputusannya ialah, AT wajib hantar isteri dia pada keluarga dia sebelum dia serah diri dan isteri AT pulak tanah tumpah darahnya ialah - Kelantan.

Jadi kami mintak AT balik ke Kelantan segera untuk selesaikan masalah dia secepat mungkin. tak timbul isu nak lari menyorok ke Siam. itu sebab sebenar kenapa AT menyerah diri di Kelantan. geng... AT nak datang Kelantan pun tak de duit beb, kami kumpul sorang sikit dan bankin dekat dia untuk belanja makan, minum dan isi minyak. datang dengan sehelai sepinggang, duit tak de nak lari ke Siam..?

Tamat bab kenapa AT serah diri di Kelantan. sambung balik dari semalam...

Rumah Mentua Aduka Digeledah Tanpa Waran..?

Hampir jam 8:00 malam, siasatan awal oleh Insp Ramdzan (Peg. Penyiasat Jenayah Multimedia) keatas AT selesai. kami dimaklumkan bahawa AT disiasat dibawah Seksyen 233(3) Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998.

Selesai siasatan, aku dengan Tok Ggawo hantar wife AT balik rumah dia dan kami terus jumpa mak mertua AT dan terangkan hal sebenar yang berlaku pada AT, keputusan yang dibuat selepas perbincangan dan tindakan undang-undang yang bakal AT hadapi akibat dari kesilapan dia.

Selesai 2 bab. malam ni boleh rileks dah. esok sambung balik. pagi esok AT akan dibawak ke Mahkamah Tinggi Kota Bharu untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

Dalam perjalanan balik ke rumah, dapat sms dari wife AT -
  • Polis baru je datang rumah kejap tadi dengan AT, diorang datang dekat 10 orang, geledah rumah, kereta lepas tu ambik gambar luar rumah, dalam rumah, kereta bla bla bla...
Aku pun call balik dan tanya wife AT, polis datang rumah, geledah ada bawak waran tak..? wife AT cakap tak de waran... dia cakap ini prosedur biasa je. alamak... kalau prosedur biasa, mesti nak kena ada waran, kalau tak, mana boleh geledah beb.

Aku tanya lagi, siapa-siapa pegawai polis yang datang tadi..? wife AT cakap ada ramai, dekat 10 orang. yang dekat IPPD tadi semua ada. lepas tu aku tanya, Pegawai Waran ada datang sekali tak..? wife AT cakap ada... o... ok... jadi dalam hal ni tak de masalah la bagi aku sebab waran tak diperlukan kalau Pegawai Waran dah ada. lesen besar dah tu.

Tak sampai 20 minit lepas tu, aku dapat sms dari adik AT di Negeri Sembilan pulak -
  • Polis baru je datang geledah rumah kejap tadi, laptop dengan monitor kena rampas, lepas tu ada ramai orang call/sms bla bla bla dok marah-marah dan ugut macam-macam...
Uit... laju betul diorang pergi Negeri Sembilan... hahaha... tak sampai 15 minit lepas rumah AT di Negeri Sembilan kena geledah, masuk lagi sms dari wife AT -
  • Polis datang lagi sekali... diorang ambik no I/C saya. diorang cakap ada masalah sebab banyak mesej masuk dalam HP AT yang diorang rampas.
Pulak dah..? apa hal la pulak... lebih kurang jam 11:30 malam, aku dapat call dari sorang member blogger dari KL maklumkan ada orang dah publish semua maklumat AT dan keluarga dia dalam forum MyKMU. ok... aku paham dah kenapa polis cakap ada masalah tadi dan jugak sebab-sebab panggilan dan sms yang melimpah ruah dipihak keluarga AT di Negeri Sembilan.

Jadi aku call adik AT di Negeri Sembilan dan mintak dia buat Laporan Polis, keselamatan keluarga terancam akibat dari penyebaran maklumat AT dalam MyKMU tadi. member-member lain, print screan forum MyKMU. ade la yang kena nanti tu.

Dah tengah malam, siang hari dah penat, jadi tidor je lah...

Selasa jam 9:30 pagi -

Gerak ke Mahkamah Tinggi Kota Bharu. blogger Mountdweller dan menunggu dekat sana dari jam 8:30 pagi tadi. pagi ni polis akan dapatkan Perintah Tahanan Reman untuk jalankan siasatan terhadap AT. mahkamah tetapkan AT ditahan reman sehingga 29hb. Januari, 2009. ok la tu... dari Mahkamah Tinggi gerak ke IPPD Kota Bharu untuk isi berang "harta rampasan" (hahaha... bahasa pasar tu geng...).

Hari ni tak banyak sangat nak cerita, AT dok lepak je dalam Pejabat Jenayah Komersial. aku PinkTurtle, Mountdweller dok pi mai, pi mai sana sini layan sembang dengan polis-polis yang ada dekat IPPD... dapat la hilang boring dan tambah kenalan. hahaha... "berkawan biar seribu" geng...

Sementara tu pulak, polis dok urus penghantaran AT ke Bukit Aman.

Lebih kurang jam 3:30 petang, urusan untuk deliver AT (panggil OKT pun boleh geng... sempat gak aku bergambar dengan AT dalam uniform lokap kaler purple dan bergari beb... sejarah tuuu...!!! hahaha...) ke Bukit Aman selesai dan 3 orang Pegawai Polis ditugaskan untuk menghantar AT ke Bukit Aman. salam-salam selesai... maka...
AT dan 3 pegawai yang ditugaskan untuk hantar AT ke Bukit Aman bergerak dari IPPD Kota Bharu menuju ke Bukit Aman dengan menaiki kereta polis (JSJ) kaler silver lebih kurang jam 3:45 petang, 26hb. Januari, 2010...

Handover dekat geng-geng blogger di KL/Selangor la pulak geng untuk update...

p/s dari Aduka Taruna - Gua ucap terima kasih banyak-banyak pada geng-geng blogger - Penarik Beca, Mountdweller, Tok Ggawo, Tulang Besi, Evelyn, Zainurfaqar, Edyes, Ali Bagan Utama, PRBlogger, Xenan, Al Bakistani, PinkTurtle, Asrol Kelate Kito, Isa ISA, Baginda Reformasi, Andrew, Jimadie, Cuping Merah, Che'gu Bard, Haji Annuar, Pengliporlari dan lain-lain (ramai daaa... tak ingat aku aih semua yang AT sebut...) yang banyak bagi bantuan, nasihat yang baik sambil maki-maki sebab gua celupar dan ambik berat pasal gua sepanjang gua "kena langgar"... hahaha...

Projek "Langgar Hadi" tetap on macam yang dijadualkan..!

TPU - Gilo kau AT..!

Siri 1 Siapa Kami : Political Activism is the next Hot Thing!

Oleh : Xenan

Gua yakin ramai antara pengunjung blog Aduka tertanya2 siapa kami.

Blogger PAS?Blogger UMNO?Blogger Upahan??

Untuk itu gua akan menyiarkan artikel untuk memberi lebih pemahaman kepada anda semua.Untuk sokong atau menentang itu terpulanglah kepada Anda.Nilailah kami dengan prinsip ini

Yang Benar Tetap Benar, Yang Salah Tetap Salah!

--------------------------------------------

Michael Moore : Political Activism is the next Hot Thing!






Terjemahan sukati gua dr pengulas pompuan tuh(dlm konteks malaysia):

"Apa yg saya suka pasal movie Michael Moore yg baru nih ialah kerana ia banyak memperkatakan tentang "Political Activism"

Ia memperkatakan betapa kuatnya kita walaupon kita tiada duit yang banyak atau kita bukan CEO GLC(remind me of OO from petronas :P).

Kita tetap ada kuasa mengundi dan ramai yang tidak menggunakannya.

Kita tidak bangun memberi amaran kepada kerajaan :"Jika anda tidak membuat perkara perkara ini atau tidak mewakili kami, kami tidak akan mengundi kamu.Kalau kamu nak mewakili kroni2,grombolan anda, melakukan isa samad(rasuah), melakukan rohaizat(tipu org kampung), melakukan hasan ali(pembelot) anda boleh pegi mati.Anda tak akan mendapat undi kami utk menang Pilihanraya.Dan ini sebenarnyer paling menakutkan ahli politik.Malang nya orang ramai tidak menyedarinya"

HeHehe...

Jan 26, 2010

Updates: Tahniah IPD Kota Bharu!

Baru sebentar tadi bersembang dengan isteri AT. Beliau memuji cara dan tatasusila, sikap ramah mesra dan bertimbang rasa pihak pegawai plis dan staf Ibu Pejabat Polis (IPD) Kota Bharu, Kelantan dalam menguruskan kes serah diri AT.

Nota: Macam nih la yang kita nak daripada pihak polis Malaysia. Bila layanan mesra, amanah dan cekap, rakyat akan berasa dilindungi. Dan sedikit sebanyak mengembalikan kepercayaan rakyat kepada badan PDRM. Cayalah PDRM!!

Oleh yang demikian, harap2 layanan yang sama akan dipanjangkan ke Bukit Aman pulak. Dan seterusnya hinggalah kes AT selesai. Setiap yang berlaku ada hikmahnya..

Daripada blog Pinkturtle


Mountdweller sedang bersembang dengan Aduka Taruna yang ditemani isterinya di IPD kota Bharu Pagi tadi sebaik saja selepas Aduka dibawa pulang dari mahkamah tinggi kota Bharu . Aduka Taruna kelihatan Tenang saja dan bersemangat semasa bersembang dengan kami semua.Lebih kurang pukul 3 petang selepas itu Aduka telah di bawa ke Bukit Aman oleh beberapa orang anggota Polis dengan menaiki kereta Waja.


Apapun kami ucapkan syabas pada pihak polis di IPD Kota Bharu yang telah memberi layanan dan kerjasama yang sebaiknya pada aduka dan kami semua semasa berada di IPD kota Bharu…

AdukaTaruna: Menjunjung Undang-Undang Ke Bukit Aman

Oleh: Evelyn

Laporan terkini dari pesanan ringkas SMS Topeng Perak.

1. AT baru sahaja bertolak ke Bukit Aman 10 minit yang lepas. Urusan perundangan akan diambil alih oleh Polis Bukit Aman.

2. Lawyer pihak AT sedang menguruskan soal saman terhadap laman-laman web yang melaporkan berita tidak benar mengenai penahanan beliau. Rujuk disini.

Berita selanjutnya menyusul selepas ini.

Kami anak Minang berterima kasih dengan kenyataan Menteri Rais Yatim

Kami anak Minang berterima kasih dengan kenyataan Menteri Rais Yatim

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Alhamdulillah, kami anak Minang rasa bersyukur dengan kenyataan terkini Menteri Datuk Seri Rais Yatim atas isu yang menimpa blogger AdukaTaruna. Kami dari Baganutama mengucapkan jutaan terima kasih tidak terhingga kami terhadap Datuk Seri. Ini kenyataan Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang direkodkan oleh Bernama sebentar tadi.

Tiada Tindakan Terhadap Penulis Blog Yang Mohon Maaf: Rais

PULAU PINANG, 26 Jan (Bernama) -- Kerajaan tidak berhasrat mengambil tindakan terhadap penulis blog yang memohon maaf secara terbuka kerana menyedari kesilapan dalam penulisan blog mereka, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Bagaimanapun, katanya, penulis blog yang terbabit dengan sesuatu kesalahan haruslah membuat permohonan maaf secara formal kepada pihak yang berkaitan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas penulis blog Anduka Taruna yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail yang mangkat Jumaat lalu.

Penulis blog berusia 29 tahun itu dilaporkan telah menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Baharu, Kelantan, semalam setelah polis menerima lebih dari 20 laporan mengenai tulisan dalam blognya.

Susulan daripada kecaman pelbagai pihak, penulis blog itu kemudian menyiarkan permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap keterlanjuran dirinya dalam blog itu dan menarik balik artikelnya itu.

Rais sebelum ini berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia akan menyiasat dan mengambil tindakan undang-undang mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman penjara tiga hingga tujuh tahun.[link]

Kronologi Penyerahan Diri Aduka oleh Topeng Perak

Aduka Taruna: Menterjemah Keadilan, Menjunjung Undang-Undang

Ahad 8:00 malam -

Dalam berita TV (aku tak tau TV berapa sebab dah lama aku tak tengok berita pengampu), kecoh isu Blogger Aduka Taruna (salah seorang penulis jemputan dalam website Perisik Rakyat) menghina Almarhum Sultan Johor. aku pun tak tau apa yang dilapor dalam berita malam tu & semua ni aku tau dari beberapa panggilan telifon dari kenalan & pembaca webite aku.

Apa yang pasti, bermula lebih kurang jam 8:20 malam hari sabtu, HP aku tak berenti-renti memekak & hampir semua pemanggil dok tanya khabar AT. ralat beb... lepas tu PinkTurtle pulak call & ajak kumpul geng-geng blogger yang dapat dihubungi untuk bincang masalah AT.

Dalam masa tak sampai setengah jam, kami dah berkumpul & keputusan yang dicapai ialah AT kena serah diri pada polis untuk mudahkan siasatan.
  • "Yang salah tetap salah & yang benar tetap benar"
Itu yang dicapai sejajar dengan apa yang kita perjuangkan selama ini. tak kira dari pihak mana. memang 1 keputusan yang sukar dalam keadaan macam ni. tapi itulah yang kita perjuangkan & itulah yang wajib kita praktikkan.

Lebih kurang jam 10:00 malam, PinkTurtle hubungi AT & bagi sikit penerangan & minta AT bertolak segera ke Kelantan (dari Negeri Sembilan) lepas AT bersetuju untuk serah diri & beri kerjasama pada pihak polis. sebab kenapa kami minta AT datang ke Kelantan dan serah diri di Kelantan ialah kerana isteri AT adalah anak jati Kelantan & lebih baik isteri AT berada dengan keluarga dia sepanjang AT berada dalam tahanan.

Jam 11:00 malam, pergi ke bank untuk bankin sikit duit pada AT yang kami kumpul kejap tadi untuk isi minyak & belanja sepanjang perjalanan. sebaik duit dimasukan, aku terus maklumkan pada AT dan pesan pada AT, tak payah balik rumah, gerak terus ke Kelantan.

Jam 11:30, AT bertolak dari Negeri Sembilan dengan isteri dia dengan sehelai sepinggang.

Sejam sekali kami berhubung untuk pastikan AT selamat dalam perjalanan & alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.

Isnin 9:00 pagi -

AT sampai ke Kelantan dengan selamatnya dan jam 10:30 pagi dah berada dirumah aku & setengah jam kemudian disusuli oleh geng-geng blogger yang berkumpul semalam. lepas berbincang lebih kurang & buat beberapa panggilan talifon, makan tengahari, lebih kurang jam 2:00 petang kami ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Kota Bharu di Pengkalan Chepa.

Sampai di IPPD, jumpa dengan pegawai bertugas, jelaskan pada dia hal-hal berkaitan dan tujuan datang ke IPPD. pegawai bertugas berhubung dengan beberapa pegawai atasan maklumkan kehadiran "Subjek" untuk menyerah diri.

Pegawai bertugas hubungi KP Johor, Bukit Aman dan lain-lain untuk makluman dan arahan tindakan lanjut mengikut prosedur menyerah diri. arahan seterusnya dari Bukit Aman ialah procede terima.

Jam 4:30 petang AT secara rasminya ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu bagi membantu siasatan keatas lebih 40 laporan polis terhadapnya yang didakwa menghina Allmarhum Sultan Johor. Pegawai yang diberi tanggungjawab untuk mengendali kes AT di Kota Bharu ialah Tuan Ramdzan.

Lepas "subjek" diterima, prosiding siasatan dimulakan. beberapa barangan AT dirampas (sebenarnya bukan beberapa pun... HP je yang kena rampas sebab AT datang sehelai sepinggang dari Negeri Sembilan). geng-geng blogger yang lain balik dulu manakala aku dan sorang lagi sahabat blogger stay di IPPD teman isteri AT yang diminta untuk menunggu sebentar sementara siasatan awal dijalankan.

Bersambung - "Rumah Mentua Aduka digeledah tanpa waran".

*aku nak gi mahkamah. pagi ni AT akan dibawa kemahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan reman.

UPDATED: Berita Palsu di Berita Harian Online

TV3 menerusi Buletin 1.30 sebentar tadi menyiarkan berita palsu yang sama seperti yang dilakukan oleh BHarian Online. Mengatakan bahawa AT di TAHAN!! Saman!

Keluarga AdukaTaruna sebenarnya Jutawan

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Pagi ni den baco Berita Harian Online. Den terkejut campur kagum dengan kebodohan Berita Harian kerana boleh menyiarkan satu berita menipu. Berita malafide. Berita yang sebenarnya bermaksud jahat kepada AdukaTaruna. Yang salah tetap salah, yang benar tetap benar. Itu prinsip asas den dan semua orang. Tapi takkan penulis Azida Shaharuddin menjadi lebih mangkuk dari den. Dia penulis dari paper yang besar dan ternama. Utusan Malaysia lebih jujur menyiarkan berita tentang AdukaTaruna. Malah gambar Aduka pergi menyerah diri dah pun tersebar sejak malam tadi. Takkan Azida tidak mengetahui itu semua. Menyembunyikan diri ?? Ditahan Polis ?? Nampak sangat nak melariskan paper Berita Harian dengan berita sensasi tetapi menipu rakyat Malaysia. Di mana integriti anda wahai Berita Harian.

Kepada Keluarga AdukaTaruna

Jadi nasihat den kepada famili Adukataruna, sila saman Azida Sharuddin dan paper Berita Harian. Mereka berniat jahat memalukan Aduka dan keluarganya. Saman malu dan ganti rugi perlu untuk menebus maruah keluarga Aduka dan Aduka sendiri. Jangan biarkan Berita Harian memalukan anda sekeluarga. Saman RM101 juta. Yang satu juta tu bagi kek den. Den nak buek amal jariah. Ha Ha Ha. Sebelum ini ada kes yang individu tu menang saman terhadap media massa arus perdana. Den dah lupo. Takpo. Yang penting sekarang famili Aduka mulakan prosiding menyaman Berita Harian. Jangan tunggu esok hari.

Click for enlarge. Keratan yang memalukan dan menipu tentang penangkapan AdukaTaruna.[link]

Korang tengok tu bai. Ado 20 Polis mengiringi Aduka. Bergari bai. Bekas Mufti Perlis pun takdo seteruk itu ditahan Jais + Polis.

AdukaTaruna: Terkini

Oleh: Evelyn

Berjaya menghubungi isteri AT yang masih berapa di Kelantan. Beliau memaklumkan kes mahkamah akan didengar pada pukul 10pagi namun bila mereka tiba dikawasan mahkamah, AT telah pun di 'sorok' dan kes sudahpun selesai didengar. AT dihantar semula ke IPD. Mahkamah telah memutuskan untuk mendengar kes tersebut lebih awal dari dijadualkan bagi mengelakkan tumpuan media yang semakin menjadi-jadi.

AT akan dikenakan tahanan reman sehingga 29hb, dan kes beliau akan dipindahkan ke Bukit Aman. Masih terlalu awal untuk meneka namun wujud beberapa keraguan.

Dalam masa yang sama, peguam-peguam AT sedang berbincang untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas beberapa laman web dan media perdana yang menyiarkan maklumat palsu tentang Penangkapan AT. AT tidak diberkas seperti yang didakwa tetapi menyerah diri dengan rela dan berjanji memberi bantuan sepanjang siasatan dijalankan.

Kepada laman-laman forum yang menyiarkan alamat, no telefon dan maklumat peribadi AT, kami sarankan agar memantau posting-posting dilaman anda. Keluarga AT akan membuat laporan polis kerana wujud banyak ancaman dan ugutan terhadap mereka. Harap maklum.

p/s: Peringatan: jangan menyebarkan fitnah dan maklumat palsu tentang AT. Kes masih dalam siasatan pihak polis.

Berita seterusnya akan menyusul, InsyaAllah.

Bukan Gambar Aduka

Oleh :Xenan
Oleh kerana fitnah dan berita palsu yang terlampau banyak di laman maya, Gua bersama rakan telah mengambil alih blog aduka taruna untuk tujuan penerangan berita rasmi aduka.
---------------------------------------

oleh ali :

Salam satu Malaysia. Entry ini tidak menyokong atau membela aduka. Den cuma nak bagitahu ado mangkuk-mangkuk yang menyebarluaskan gambar aduka di facebook, blog dan tagged. Betul-betul berniat jahat. Itu bukan gambar aduka. Gambar sapo la yang korang pedajalkan tu. Kepada Herman Samsudeen dan NurAflah, sila tarik gambar yang dimaksudkan. Jangan bikin fitnah beb. Jangan buat malu organisasi yang ekau sertai dan ekau sokong. Jangan memalukan orang yang tak bersalah. Tak pasal-pasal orang lain yang kono tangkap. Karang tak memasal report polis kat korang berdua menyebabkan organisasi ekau pun terpalit samo. Oh ye bagi yang lain yang tolong menyebarluaskan gambar tu sila lah tarik gambar tu dari blog memasing. Jangan jadi jobo bai. Nak tahu sapo aduka, tunggu pada hari dia menyerah diri. Tolong jadi blogger yang bertanggungjawab.

Eh bai, ekau ompek orang dah dimalukan. Poie repot copek.

Mak ai siap tulis wanted tu bai. Buek malu omak kau. Ekau poie saman copek sapo yang lotak gambar kau ni kat internet.

Herman Samsuden semakin jobo menyiarkan gambar aduka, padahal itu bukan aduka. Adakah Herman sebenarnya bermusuh dengan jejaka di gambar itu lalu memperdajalkannya?[link]

AdukaTaruna: Rintihan hati seorang isteri..

Oleh: Evelyn

Rentetan dari tulisan AT yang dikatakan 'menghina' Almarhum Tuanku (spt panggilan mesra rakyat), ramai dikalangan sahabat baik dan teman blogger tak senang duduk. Petang Sabtu (sy pun dah tak ingat hari dan masa), AT hantar SMS pada saya, minta pendapat apa yang perlu dilakukan. Saya nasihatkan supaya buat segera kenyataan minta maaf. Be a man, and embrace your mistakes. Ramai rakan blogger yang juga menggesa AT memohon maaf. Ini kerana, siapa saja yang mengetahui AT dalam dunia maya, tahu betapa 'celupar' dan 'loud' nya AT nih bila menulis.. AT akur, mengakui kesilapan beliau, dan redha akan ujian yang bakal ditempuhi beliau. Kisah seterusnya, anda boleh baca di laman Topeng Perak. AT sempat call sekitar pukul 4 semalam, sejurus sebelum beliau di'reman'. Bila saya try call semula, HP beliau sudah pun dirampas.

Tp apa yang buat saya sangat sebak semalam bila isteri AT, menghantar SMS sekitar tengah malam. Beliau bagitahu HP AT dah dirampas. Beg tangan beliau juga digeledah oleh pihak polis, kononnya untuk membantu siasatan. Apalah salah si isteri dilayan begitu oleh pihak polis? yang dikehendaki adalah suaminya.

SMS isteri AT pada saya..

"Evelyn, wife Khairul ni.. HP dah kena rampas polis. Tadi polis datang dan geledah handbag. Dia cakap no hp tu dah hot sbb ada msg masuk, tapi no tu saya mengaku saya yang punya. Sorry msg u tgh malam ni, I feel so down.. tak tahu nak macam mana dah.."

"Sorry la susahkan u, xenan dan lain2. I pon dah tak sanggup tgk blog tu, nak bukak TV pun dah tak kuat. buat lah apa yang patut, korang lebih arif. Ari ni nak gi court, dengar kes dia. Xpelah lagipun dia cakap dia redha. i cuma bleh doakan.. Sementara ni ok kot. Lepas2 ni tak tahu la.. Sekali lagi, sorry susahkan u.."

Sy cuma mampu reply minta beliau banyakkan sabar dan doa, rakan blogger dan sahabat setia memberi sokongan dan membantu untuk pembelaan. Adalah hak At untuk mendapatkan pembelaan dan sebagai sahabat, kami akan cuba memberi sokongan pada beliau.

"Ya Allah, sesungguhNya padaMU lah kami sandarkan segala harapan dan keampunan. Lindungilah sahabat kami dari kejahatan manusia-manusia yang hasad, dan dari kesilapan dirinya sendiri..Ameen".


Dari Topeng Perak: AdukaTaruna: Menterjemah Undang-Undang, Menjunjung Keadilan

Dalam berita TV (aku tak tau TV berapa sebab dah lama aku tak tengok berita pengampu), kecoh isu Blogger Aduka Taruna (salah seorang penulis jemputan dalam website Perisik Rakyat) menghina Almarhum Sultan Johor. aku pun tak tau apa yang dilapor dalam berita malam tu & semua ni aku tau dari beberapa panggilan telifon dari kenalan & pembaca webite aku.




Apa yang pasti, bermula lebih kurang jam 8:20 malam hari sabtu, HP aku tak berenti-renti memekak & hampir semua pemanggil dok tanya khabar AT. ralat beb... lepas tu PinkTurtle pulak call & ajak kumpul geng-geng blogger yang dapat dihubungi untuk bincang masalah AT.



Dalam masa tak sampai setengah jam, kami dah berkumpul & keputusan yang dicapai ialah AT kena serah diri pada polis untuk mudahkan siasatan.



•"Yang salah tetap salah & yang benar tetap benar"

Itu yang dicapai sejajar dengan apa yang kita perjuangkan selama ini. tak kira dari pihak mana. memang 1 keputusan yang sukar dalam keadaan macam ni. tapi itulah yang kita perjuangkan & itulah yang wajib kita praktikkan.



Lebih kurang jam 10:00 malam, PinkTurtle hubungi AT & bagi sikit penerangan & minta AT bertolak segera ke Kelantan (dari Negeri Sembilan) lepas AT bersetuju untuk serah diri & beri kerjasama pada pihak polis. sebab kenapa kami minta AT datang ke Kelantan dan serah diri di Kelantan ialah kerana isteri AT adalah anak jati Kelantan & lebih baik isteri AT berada dengan keluarga dia sepanjang AT berada dalam tahanan.



Jam 11:00 malam, pergi ke bank untuk bankin sikit duit pada AT yang kami kumpul kejap tadi untuk isi minyak & belanja sepanjang perjalanan. sebaik duit dimasukan, aku terus maklumkan pada AT dan pesan pada AT, tak payah balik rumah, gerak terus ke Kelantan.



Jam 11:30, AT bertolak dari Negeri Sembilan dengan isteri dia dengan sehelai sepinggang.



Sejam sekali kami berhubung untuk pastikan AT selamat dalam perjalanan & alhamdulillah semuanya berjalan dengan baik.



Isnin 9:00 pagi -



AT sampai ke Kelantan dengan selamatnya dan jam 10:30 pagi dah berada dirumah aku & setengah jam kemudian disusuli oleh geng-geng blogger yang berkumpul semalam. lepas berbincang lebih kurang & buat beberapa panggilan talifon, makan tengahari, lebih kurang jam 2:00 petang kami ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Kota Bharu di Pengkalan Chepa.



Sampai di IPPD, jumpa dengan pegawai bertugas, jelaskan pada dia hal-hal berkaitan dan tujuan datang ke IPPD. pegawai bertugas berhubung dengan beberapa pegawai atasan maklumkan kehadiran "Subjek" untuk menyerah diri.



Pegawai bertugas hubungi KP Johor, Bukit Aman dan lain-lain untuk makluman dan arahan tindakan lanjut mengikut prosedur menyerah diri. arahan seterusnya dari Bukit Aman ialah procede terima.



Jam 4:30 petang AT secara rasminya ditahan selepas menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu bagi membantu siasatan keatas lebih 40 laporan polis terhadapnya yang didakwa menghina Allmarhum Sultan Johor. Pegawai yang diberi tanggungjawab untuk mengendali kes AT di Kota Bharu ialah Tuan Ramdzan.



Lepas "subjek" diterima, prosiding siasatan dimulakan. beberapa barangan AT dirampas (sebenarnya bukan beberapa pun... HP je yang kena rampas sebab AT datang sehelai sepinggang dari Negeri Sembilan). geng-geng blogger yang lain balik dulu manakala aku dan sorang lagi sahabat blogger stay di IPPD teman isteri AT yang diminta untuk menunggu sebentar sementara siasatan awal dijalankan.



Bersambung - "Rumah Mentua Aduka digeledah tanpa waran".



*aku nak gi mahkamah. pagi ni AT akan dibawa kemahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan reman.