Skip to main content

Isu Allah oleh Al Syeikh Al Ustaz AdukaTaruna Al Hafiz.

Oleh : AdukaTaruna

Gua ringkaskan jer la pandangan gua dalam isu Allah oleh agama lain nih. Memula pendapat peribadi gua dulu. Keadaan skang umat Islam produk UMNO sejak 60 tahun dulu tidak bersedia bhai menghadapi tipu daya yang terbuka akibat kebenaran penggunaan nama Allah oleh agama lain. Gua lebih condong kepada Taib Baling.

Tapi masalahnya, Allah tidak halang. Malah hujah waqi' (suasana) oleh beberapa ulama (seperti hujah Taib Baling) pula adalah pendapat ulama. 3rd party punya Islam. So, antara follow Al-Quran secara jelas (bahan mentah) atau memilih 3rd party ulama?

Khalid Samad.

Klhalid Samad setuju penggunaan Allah oleh bukan Islam. Katakan gua tak setuju. Tapi gua tak setuju atas hujah apa? Hanya atas hujah peribadi yang umat Islam skang bla bla bla... Nak lawan dengan apa yang dibentangkan Khalid Samad, yakni bahan mentah, gua ingat satu benda yang tidak munasabah. Melainkan terdapat bahan mentah yang lebih auliya yang gua tak tahu, yang boleh menenggelamkan bentangan Khalid Samad.

Nik Aziz.

Nik Aziz penjaga dasar. Mursyidul Am. Sebagai penjaga dasar, Nik Aziz sudah bagi pendirian tentang isu ini. Yakni penggunaan word Allah oleh bukan Islam memang dibolehkan. Itu dasar. Kita tinggalkan kejap tajuk ni.

Hadi.

Masalah mamat sekor nih. Ghaib sekali lagi dalam gua Hiraq. Kengkonon taraf nabi la tuh. Presiden penjaga organisasi, penjaga taktikal.

Katakan Presiden berpendapat taktikalnya, penggunaan Allah oleh bukan Islam perlu dilarang. Hujahnya apa sahaja. Tapi katakan, itu pendapat Presiden.

Maka, dasar Nik Aziz tadi (falsafah jati), bertembung dengan taktikal (falsafah cabang), bagi mendapatkan falsafah jati itu sendiri. Mengikut Hukum Aduka Taruna 1, maka, dasar Nik Aziz boleh ditangguhkan. Dengan cara apa? Dengan kenyataan rasmi Presiden yang berbunyi begini (contoh) :

Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.

Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Namun, dalam keadaan umat Islam yang 60 tahun dilahirkan melalui pemerintahan serba silap ini, pihak jawatankuasa PAS mengambil ketetapan sementara, bahawa, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam perlu ditangguhkan.
 Bagaimanapun, kami bersedia untuk menerima rundingan meja bulat dari mana-mana pihak yang membantah pendirian kami ini.
Kenyataan yang berwarna merah adalah satu percaturan. Gua tak tahu bidang perlembagaan negara atau undang2. Tapi dalam n3 ini, andaikan perlembagaan dan undang2 negara memang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Nak lawan lagu mana pun memang tak boleh. Kecuali ISA atau melakukan pembunuhan etnik jer. Selain itu, memang tidak boleh kerana perlembagaan negara membenarkannya. So, di sinilah fungsi kenyataan warna merah. Rundingan.

Dari kalah sia-sia, lebih baik dapat sedikit tawaran. Maybe PAS boleh tuntut pihak NGO Kristian :

  • Dalam bentuk dana bagi tujuan penjelasan kalimah Allah sebenarnya dibenarkan dalam Al-Quran. Cetakan, pembelian ruang iklan di akhbar bahasa Inggeris, Cina dan Tamil selain akhbar tumpuan Melayu, penganjuran forum, etc.
  • Dalam bentuk persetujuan mengadakan dialog terbuka membincangkan perkara ini. Antara ulama PAS + bebas dan Mubaligh Kristian.
  • etc.
    Itu kalau perlembagaan penjajah memang menetapkan begitu. Tapi, kalau ada ruang untuk halang, berbeza plak kenyataan Presiden. Maybe seperti ini :

    Kami (PAS) adalah gerakan politik yang sentiasa merujuk Islam. Seperti mana yang yang telah ditegakkan oleh Mursyidul Am kami, penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam tidak melanggar ajaran Islam itu sendiri. Musyidul Am adalah penjaga dasar gerakan kami.

    Jadi, jelaslah bahawa penggunaan kalimah Islam oleh bukan Islam adalah dasar dan pendirian gerakan kami. Dalam tajuk demokrasi, kami menghormati pihak Kristian yang menggunakan kaedah demokrasi, aman dan bertamadun bagi mendapatkan tuntuan mereka.

    Dan dalam tajuk demokrasi juga, PAS mengambil ketetapan sementara menghalang tuntutan mereka. Ketetapan sementara ini diambil berdasarkan keadaan umat Islam hasil pemerintahan 60 BN ini tidak mampu mengharungi situasi yang mengejut seperti ini.

    Satu hari nanti, mungkin dalam beberapa penggal terdekat, kami pasti kembali kepada dasar yang telah kami jelaskan. Juga menegaskan, kami tidak mengambil tindakan menghalang yang kasar, ganas, tidak bermadun, di luar demokrasi. Malah kami mengutuk tindakan seperti itu.
    Mungkin la. Mungkin Presiden sepatutnya mengeluarkan kenyataan begitu. Asalkan tidak ghaib, dan terus wafat. Mayat tempatnya di rumah mayat atau di rumah bakar. Bukan di atas kerusi Presiden PAS.

    Jalan paling mudah.

    Jalan paling mudah ialah ikut Al-Quran. Maybe ada hikmah yang satu hari nanti baru kita nampak mengapa kita 'terpaksa' benarkan penggunaan word Allah oleh bukan Islam dalam waqi (suasana) Malaysia.

    At least kalau Allah tanya kita nanti, kita boleh jawab yang kita follow Al-Quran. Dah benda alah tu tidak dilarang, kan. Apa pun, diakhir kata, 4 mazhab menetapkan tanpa khilaf, tempat mayat berada di rumah mayat. Bukannya di kerusi Presiden PAS.

    Wallahualam.

    p/s : Eh... ringkas ke nih?

    Comments

    1. Wow... ringkas sesangat...,

      Jom pakat ramai2 adakan solat ghaib buat Presiden PAS.

      Bro, soal terbalikkan gambar tu, tunggu sehari dua sebelum 9hb, baru up-kan dalam blog.

      Kalau up-kan sekarang buat menyemak blog jer... setiap kali mengadap blog. Kalau orang cina kata "banyak swey... oooo".

      ReplyDelete
    2. Orang semuanya tak betul. Orang Melayu diasuh dengan budi bahasa, jangan buat tak reti basa sangat.

      ReplyDelete
    3. Ustaz Idris Ahmad sudah terperangkap dengan isu The Herald

      ReplyDelete
    4. klo pas jwb cengini ok x,
      buat ms ini pas adlh
      pmbngkang.sgla kputusn
      mncerminkn krajaan umno.
      jika pas dberikn t/jwb
      pas akn mmberikn jln pnyelesaian yg
      tbuka.adil kpd muslim n juga
      pnganut agama lain.kami tidk
      mahu mmbuang ms mmberikn
      knyataan mlainkn jika kami
      mnjadi krajaan krn pndpt
      kami tidk akn diconsider
      dlm krjaan umno yg retorik.
      pas lak soh wakil2 rakyat
      pas jgn beri sbrg knytaan,samada memihak or mnentang.

      ReplyDelete
    5. Ust Idris hanya Ketua Penerangan. Dapat signal dari Presiden dari Trengganu untuk buat kenyataan akhbar setelah beliau bermesyuarat dalam gelap dengan pemimpin UMNO.

      ReplyDelete
    6. Bhai...

      Gua punya pandangan plak..

      Biarlah diorang guna perkataan Allah tue.. sebab mana lah tahu dengan banyak kali diorang dengar perkataan tue.. boleh terbuka rahmat Allah keatas mereka sehingga mereka dapat menerima hidayah.... Manalah tahu....

      Allah adalah Tuhan sekalian alam ... dan wajib disembah oleh sekalian alam... tidak kira yang kafir, musyrik mahupun yang Islam dan beriman.

      "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan" - Surah Ar-Rahman

      ReplyDelete
    7. hahaha..... sesedap rasa jer lu kutuk TGHH.... lu tau apa aduka.... lu pernah baca komik tak..... komik hong kong... biasanya.... ketua kumpulan ni dia punya hikmat paling tinggi........ bos kumpulan ni akan lawan pada last episod..... sampai kopak poket lu dok perabih duit beli komik pun takkan ada bos VS bos awal² episod..... lu kena tunggu last episode la untuk tengok hero lawam bos jahat ni..... kalau dah bos tu, power dia perrgh!!!! hancur alam semesta.... sebab tu la TGHH diam membisu jer..... hikmat dia bukan main hebat lagi tu.... sekali sergah hancur satu bangunan.....

      -abanghensem

      ReplyDelete
    8. TGNA dh ckp dl yg penggunaan kalimah Allah ini bkn utk org Islam shj.. Tp beliau ckp mslh yg ade skrg lebih kpda soal pentadbiran. Sbb tu beliau menyerahkn isu ini kpda pihak kerajaan yg mempunyai kuasa.

      Yg menariknya, smlm dlm brite, Nasha ulas yg isu ini melibatkan tauhid n akidah.. Huhuhu.. Pening gua.

      ReplyDelete
    9. Tertarik dengan cadangan Zulkifli Kulim :

      1) Tukarkan rukunegara pertama kepada "Kepercayaan Kepada Allah" kerana Allah tuhan seluruh umat manusia.

      2) Kristian menggunakan "Allah" bagi menggantikan perkataan "God" atau "Tuhan" pada setiap versi kitabnya

      ReplyDelete
    10. Bhai...

      Sejak bila lu jadi tokang tulis skrip Hadi??...huhuhu...Kalu lu kat Ganu, lu kena tangkap pasal takde tauliah jadi S/U Hadi...whar5

      Maka betullah pengamatan wa dan rukun-rukun yang wa buat kat puak rosol wahid (pas reform) lu tuh!

      Lu memang tertinggal tongkang dalam isu nih..Hadi dah bagi stetmen dah isu nih...statement Nik Aziz pun lu rujuk sorat kabar lahnat utusan...Isu nih isu lapok, tapi diperbahrui pasal result baru kuar...stendetlerr..

      Isu berebut nama Allah, antara Heralds ngan KDN...skang nih, wa rase stemen Hishamuddin yang patut lu kejar, bukannya Hadi...Hadi dah jelas isu nih..tapi lu macam biase guna tektik utusan lahnat, amek separuh-separuh...kalu dah ada pun, sapu bawah karpet..pas tu lu hentam Hadi bagai nak rak..!

      Ok la...kalu lu malas nak layan statement umno lahnat tuh, jadi wa saran lu senaraikan semua statement pemimpin pas, secara isi dan penuh....bukan hanya Khalid, nik aziz aje...

      Mulakan dengan bebawah sampai atas...in fact, kalu lu nak amek statement Daud Iraqi, bekas Ketua Ulama' pun bole sekali....

      Semua lebih kurang senada...bahan mentahnya sama, tapi yang salah selama ini adalah Umno! Mentaliti kuno tahap gaban...menyebabkan waqi' tak sesuai untuk penggunaan tersebut...

      Yang lu tahu siang malam, macam mana nak carik isu bagi tibai Hadi...Punyalah busuk lu punya hati!
      Bila wa komen lu diam....lari cam lipas pondan! Bahan mentah melalut cam hape...

      Wa pun naik angin bukan pasal lu duk tibai Presiden Pas, tapi cara lu citer macam lahnat...cam bagus je! Belit fakta tukar jadi fitnah, pas tu sesatkan puak-puak lu...Bebuak yang hari-hari tunggu lu punya n3, dah jadi macam pengikut ayah pin yang jilat kaki lu....sumua lu bantai, wo! dah jadi firman....sumua betulll....

      Wa pun heran bhai....

      -boarshooter-

      ReplyDelete
    11. penembak babi,

      Umno gunakan isu nama allah utk gather org islam belakang die n die jadi better dr PAS dlm isu agama.Bagi org Melayu kurang ilmu faktor nama ugama adalah penting.Ini tektikal UMNO utk terjemah sokongan kepada isu kepada sokongan pd UMNO.N maybe peti undi.

      Org pas cam lu yg maybe mewakili pemikiran ganu lak jawab isu nih lapuk.Tak perlu ulas2 sbb dah ulas dulu.Level pres tayah nak ulang isu ni banyak kali.

      N still lu utarakan psl ulas tanpa ada solution dr PAS?Cukup dgn wat ulasan jek ke?Fight la sikit utk perundingan ke hape

      Boleh ke jawab mcm tu?

      Kalau wa org UMNO, mmg gua akan ckp lu sgt "geng".Sedar tak sedar dlm diam lu dah jd "Fraksi UMNO" punca cuma nak backing Pres lu.Tahniah la

      ReplyDelete
    12. Whaaaa...

      Lega wa akhirnya jurucakap aduka bunyik jugak....huhuhu

      Bhai...lu kasi stori, umno mana yang kasik statement kat paper pasal keputusan mahkamah nih? Sah-sah tak berani...pasal isu dah masuk kort, nanti jadi hena mahkamah....itu lain hal...

      Si duka, lu punya tohan...cakap mengapa Hadi tak kuar stement pasal isu nih....dia amek stetment nik aziz yang taun lepas punya, khalid pun taun lepas punya....

      Lepas tuh yang wa bengang, Hadi punya statement dia sapu bawah karpet..walhal benda nih dah bincang kat parlimen taun lepas...sebab tuh wa cakap isu lama....

      Lu kena senarai dulu semua statement pemimpin pas yang lain, baru lu tau...

      Hadi kata (kalu lu malas nak carik link la, as usual luoarng kalu part-part kutuk Hadi, lu laju jer...tapi trace link-link pasal stetment dia, lu bebuat lembab macam bumblebee...whar5)

      Guna nama Allah bole, itu kalau ikut bahan mentah laa...tapi dalam suasan di Mesia, waqi'nya tak sesuai...

      Ok, berbalik kepada umno nak jadi champion pertahan perkataan Allah...Lu carik mana stetemnt Najib, pak ngah lu..Mana stetment Hisham, lu punya achik...mana????

      Padahal kementerian dia yang lawan Herald....

      Pas tegas dalam hal nih...tak de ganu, kelantan, nogori atau mana fanatik kampung macam lu...Kita coba support mana yang patut, tapi dalam masa yang sama kita musti patuh dengan bahan-bahan mentah...

      Kecik punya hal....ada banyak isu besar dari berebut nama Allah...

      Kalu lu cakap umno boleh tarik undi dengan isu nih, wa rase lu silap....Umno lagi kuat dihentam kalu duk ulang isu nih...Siapa yang menyebabkan suasana skang jadi macam nih...bak kata lu ponya tohan...60 tahun beb...! Mana taknya..huhu

      -boarshooter-

      ReplyDelete
    13. Huhuuhu..

      satu gi wa nak tambah...
      kalu ikut lu punya mazhab...setiap benda kena kuar stetment, wa ingat...Brahim ali mungkin salah sorang calon yang luorang suggest bole jadi Presiden pas....amacam????

      whar9...

      -boarshooter-

      ReplyDelete
    14. xenan, lu layan jek la stetmen2 bebal c penembak babi nih. dia punya daya penaakulan dan tahap comparison relative level hadi jugak. giler bengap tahap apa pun gua tak pasti.

      ReplyDelete
    15. Hujah level penembak babi nih, malu den nak ulas..

      "kalu ikut lu punya mazhab...setiap benda kena kuar stetment, wa ingat...Brahim ali mungkin salah sorang calon yang luorang suggest bole jadi Presiden pas....amacam????"

      kalau ikut lu punya petua, sapa2 rajin kuar stetmen, bleh ganti Hadi. itu ker hujah lu?

      kah kah kah.

      kesian.... gua tolong gelak jer la.

      ReplyDelete
    16. nih gua tolong highlight tahap peperangan dan taktikal level hadi.. sapa2 yg rajin berfikir sket, bleh paham. kalau tak paham jugak, serupa penembak babi nih la.

      Kecik punya hal....ada banyak isu besar dari berebut nama Allah...

      tuh la. asik dok bawah tempurung rusila, mata takmo bukak luas sikit. dia nilai kertas undi ikot jumlah ahli pas sajer.

      ..biar kalah, asal islam menang.

      ReplyDelete
    17. brader,

      1.Gila perasan ckp UMNO takleh tarik undi dgn isu ni.Takat ni pernah ke UMNO kalah PRU?Nih la namanya org PAS perasan.Lu ingat semua org islam ni bijak pandai, berilmu tinggi n tader sentimen ke?
      Tolong la pandai sikit baca level pemikiran Bro.Patut la ganu kalah sbb org cam lu.

      2.Awat lu bodoh sgt..taktik UMNO berkurun lama pon takleh baca ke?Mmg pemimpin UMNO takan bagi komen.Die akan pakai lulit atau org bawahan utk naikan sentiment.Indirect ma.

      Tak perlu sgt Najib n kabinet nak main isu ni.Die leh stay ngn 1M die dgn syarat die kene menang bab ekonomi.Ni bab berorganisasi n tektikel.

      3. Malangnya, PAS tader kemudahan mcm tuh.Lagi malang..lulit pon tader.So sbb kan PAS ni claim mewakili islam..nak tanak terpaksa berhadapan face to face dgn masalah dan bagi solution secara bermasyarakat.Kalau tanak komen n ckp isu lama..better jgn claim parti islam.

      4. Mintak Pres kasi statement n solusi laju sket pon tak boleh ke?Mendiamkan diri tanpa komen adalah cara terbaik seorg pres menangani masalah?Sekali lagi..patut la gannu kalah.

      5. N ntah kenapa gua tatau wa terbaca komen dr nik aziz n khalid samad jek.Maybe hadi sbb tader blog kot??salah gua jugak ke hadi tader blog??Or maybe banyak blogger tanak cover ucapan hadi?Atau salah 1 malaysia tanak pedulikan hadi?.pitty la hadi nih

      ReplyDelete
    18. nih lagi sekor. kutty al juburi. tgk mamat nih cakap apa..

      kami tidk
      mahu mmbuang ms mmberikn
      knyataan mlainkn jika kami
      mnjadi krajaan krn pndpt
      kami tidk akn diconsider
      dlm krjaan umno yg retorik.
      pas lak soh wakil2 rakyat
      pas jgn beri sbrg knytaan,samada memihak or mnentang.



      wah. parah ler kalau level ahli PAS punya taktik berfikir mcm nih. tapi gua sangka baik la. gua rasa kutty nih bergurau senda kot. sbb mustahil lah beliau serius. mungkin komen dia berbentuk sinikal. sbb kalau dia serius, masalah besar ler tahap pemikiran mcm nih.

      ReplyDelete
    19. bhai...

      bila wa jawab, lu posing ikut lu punya mantiq la...mistique la...comparison relative kunun...part-part ni dalam poket wa....masalahnya artikel aduka banyak fallacies! Tak lebih dari perli-perli bodoh tahap melayu kurang protein je...

      Wa ingat lu punya tohan aduka takde sampai tahap tuh...lu tengok, logik dia pun tahap fakap...guna bahan mentah lain, ulas sekerat..bantai sekerat...separuh masak beb!

      Bumblebee amek stetment tak abis, lepas tuh sorok bawah karpet isu-isu penting lain...

      Wa cakap isu ni kecik, bukan masalah takde apa-ape tindakan...tapi, ada benda besar yang perlu kita hentam...mengapa owang melayu masih bermentaliti masam syial, tak reti qur'an....pasal ketua orang melayu yang tak betul! Targetnya kepala Najib...bukan yang lelain...

      Lu tersalah target....clear najib dulu, baru lu boleh nak hentam Hadi...

      Luorang pejuang serong...songsang! Macam Fadil dah jadi Fathine!

      Wa pun konpius same luoarng...puak-puak Rosol Wahid kut??? Huhuhuh

      Apa guna berjuang, tapi Allah tak redha...itu stetmen penuh Hadi, yang amik separuh cam uma bingai pehal???

      -boarshooter-

      ReplyDelete
    20. gua rasa giler buang masa layan level lu nih penembak babi.

      cuba lu pikir balik lu punya stetmen nih. kalau bleh lu minum dulu jus tok guru ke, vitamin kasi up sikit cell brain.

      Lu tersalah target....clear najib dulu, baru lu boleh nak hentam Hadi...


      wakakaka. takziah wa ucapkan.

      babaiiiiiiiiiiii penembak babiii

      ReplyDelete
    21. All otai...
      Gua nak korang pikir ler...
      Kenape LAHANAT KRISTIAN KAFIR nih nak sangat name Allah tu..?
      Klu die orang ngaku ALLAH tuan yang Esa kenape die org tolak Islam..?
      Dan korang2 yg setuju si kafir kristian ni gune name ALLAH, lu org boleh janji ke si kafir ni boleh faham TUHAN YANG ESA tu ben de...
      Jgn cakap jer...

      gengkilang

      ReplyDelete
    22. Interesting debat lu org ni sbb sume try bg hujah msg2 dgn akal, wa nk tgk lg debat lu org mcm ni terutama penembak babi n xenan, semoga akhir debat ni kita semua dpt penyelesaian yg naafi'a

      ReplyDelete
    23. PAS tak perlu diberatkan dengan isu ini. Cukup sekadar mengambil jalan tengah dengan menyokong agar kes ini dirayu. Masalah ini berpunca dari UMNO, lahir dari kecuaian UMNO yang memerintah selama 52 tahun. Pulangkan masalah ini kepada UMNO semula. Doktrinkan ke minda rakyat bahawa masalah ini berpunca dari parti sekular UMNO. Perjuangan UMNO selama ini bukan memperjuangkan Islam sehinggakan kalimah Allah tergadai.

      ReplyDelete
    24. Sepatutnya setiap taik yang Najib lontarkan buatkan kita bersatu menentangnya. Ini tidak, setiap taik Najib tu nak disapukan ke muka kepimpinan PAS pula. Najib pasti bertuah ada makhluk seperti AT, Xenan dan Bumblebee. Dan makhluk 3 orang ni pasti menunggu taik baru yang bakal Najib lontarkan. Najib dapat untung, makhluk2 ni dapat laba.

      ReplyDelete
    25. kembara putih...sila tgk ucapan nasha dlm utusan.Petik utusan sbb die still surat khabar majoriti pembaca.jgn kira org pas jek.Die tgh doktorin ape tuh?ke tgh kene main?tu pemimpin lu tuh.

      Rase nyer najib lagi terima kasih kat hadi sbb jd presiden pas yg ghaib.Buat apa2 pon bukan nyer pres leh kilas balik.paling kuat kata isu lama n org tak banyak membaca.

      "terima kasih hadi":kata najib

      ReplyDelete
    26. bede2 ada kaitan dgn islam..
      mesti media cari PAS..
      tu stardard cari makan..
      yg wa nampak 1 je..
      nak kasi non muslim riso dgn PAS..hehe,
      agar diaorg kembali mberi pd BN/UMNO..
      tu je..
      cara UMNO/BN mau cari makan thadap PAS.

      so statement2 pimpinan PAS
      mesti mantop..
      mgikut agama sambil mcilok sokongan
      dari semua lapisan masyarakat.
      bg wa..
      bukan mudah
      tp tu lah yg perlu dibuat
      klu lu org main game ni.


      tp x pe..
      biarlah kalah asal islam menang.
      lu org kene pegang "fatwa" elok2..haha

      ReplyDelete
    27. Sapa yang masih percaya pada Utusan melainkan penyokong UMNO. Isu ni benda yang bukan biasa, jadi akan keluarlah berbagai2
      pendapat. Yang aku tekankan tadi korang nampak semua isu yang dilontarkan Najib sebagai modal menjayakan agenda korang, hingga tidak nampak rasional lagi. Korang hanya mementingkan agenda yang kecil dari yang besar.

      Aku pun tak suka Hadi, Nasha, Mustafa Ali dan Hassan Ali. Tapi kita tak perlu HURU-HARA untuk menjatuhkan mereka2 ni. Lambat laun mereka2 ni akan jatuh dengan sendirinya. Ingat jemaah PAS ni bodoh sangat ke?

      ReplyDelete
    28. jemaah PAS x ada lah bodo sgt..
      cume perwakilan PAS
      lembab kot..
      g perang pakai
      senjata 60an..
      mcm ne nak menang...

      tp x pe.
      biarlah PAS kalah asalkan islam menang..hehe
      wa rasa
      dari dulu PAS
      kalah..
      islam makin menang kat msia ni...haha

      ReplyDelete
    29. hahaha,

      "Sapa yang masih percaya pada Utusan melainkan penyokong UMNO"
      - syok sendiri nihh.

      "Tapi kita tak perlu HURU-HARA untuk menjatuhkan mereka2 ni"

      maki utusan tapi ckp cam utusan.Sapalah yg buat huru hara?Kritik pas n pimpinan tu huru hara?

      Kalau kitorg huru hara,Pas pon sdg wat huru hara jugak kot kat malaysia nih sbb critik PM n pimpinan UMNO?

      btw cam lu ckp la..dlm artikel ni..isu utama ape?

      Tapi yg korg kutuk2 bab ape?

      utk menang dlm game nih lu kne knal pasti kekuatan lwn,akui n counter.Bukan dgn syok sendiri.Belom memerintah malaysia lagi bai.tak guna syok sendiri

      ReplyDelete
    30. woi pendekar semerah padi....perkara yg melibat akidah ni ...engko kena hati2 lah....jgn cakap sembarangan tau...biar lah alim ulama yg pakar2 aje bincang tentang isu2 yg melibatkan akidah ni....kalo bab politik tu ako ingat kalo engko nak maki ke nak kutuk ke,engko hantam saje le ....kalu salah engko cuma dosa aje...itu dosa engko tanggong aje le tapi ni bab2 akidah ni silap2 engko boleh jadi murtad....engko ade faham ke ....ada arti ke same engko ini cerita ...

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

    Popular posts from this blog

    Ulasan gua PRK Kajang

    Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

    Betul ke Islam yang kau anut?

    Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

    E wallet rupanya voucher potongan harga.

    Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.