Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Dec 31, 2009

Hadiah tahun baru.

Oleh : AdukaTaruna

Sepanjang 60 tahun UMNO urus duit dah macam Melayu Felda LBJ dapat duit. Makin lama makin susut. Sempena tahun baru, ketika Melayu2 macam berok di bandar, sempena Melayu2 macam beruk kat kampung2, gula naik harga 20 sen.

Potong subsidi gula, potong subsidi minyak, potong peruntukan ketenteraan, potong yang penting demi tampung ketirisan bodoh Melayu UMNO yang tiris kepada Cina MCA. Niamakahai.

Tahaluf dengan UMNO lebih syarie.

Tranungkite memalukan.

Oleh : AdukaTaruna

Memula gua terbaca poll yang Tranungkite buat. Sejauh mana keterbukaan Tranungkite. Hak dialah nak bebas mana. Dan hak dialah nak dakwa dia bebas mana. Tapi, gua test la sket. Dari semalam gua try register. Tapi tak dapat. Takder email TKO yang masuk ke email baru gua.

Hari ni, masih tidak berjaya register juga. Tidak mengapalah. Gua guna ID Fansuri, salah satu krew Projek Langgar Hadi. Dah bertahun-tahun dia guna ID tu. Gua submit artikel Surat terbuka Presiden PAS kepada Tun Dr Mahathir ke TKO.

Perenggan asal artikel gua tu gua cilok dari kenyataan sebenar Presiden sendiri. Rujuk sini. So, sesiapa IQ jenis tahap normal, mesti kena trap punya. Gua pun submit kat TKO. Tapi untuk kekalkan prinsip pro sedaya upaya gua, meletakkan sesuatu itu pada tempatnya; maka, gua masukkan artikel gua dalam kategori Rencah. Lihat gambar di bawah.



Dan dalam sejam gitu, artikel gua lulus terbit! Memula gua buat keputusan, poll TKO terbuka itu adalah terbukti benar. Wahh..... TKO dah tak macam dulu.


Tapi selepas seminit, dan dibantah oleh seorang reader bernama gill, artikel tersebut ghaib. Wah... ni dah sebijik macam Hadi. Wali bab ghaib-maib. Mujurlah seorang lagi kroni gua berjaya prinscreen artikel tersebut as bukti.


Memalukan dalam dunia media.

Bab tarik gua tak jadi hal punya. Gua just sindir2 manja jer. Tapi bila hak asasi dirampas bagi cover malu individu, maka, ini adalah isu besar. Privacy pengguna adalah satu-satu yang perlu dihormati.

Apabila TKO mengambil alih ID Fansuri dan mengelurkan satu watak baru ID Fansuri seperti bawah ini, terdapat 2 isu besar :

1. Kerahsiaan, keselamatan pengguna TKO.
2. Fitnah terhadap identiti Fansuri yang asal.




Adakah ini sifat-sifat tarbiyah PAS Terengganu? Adakah ini sifat pengamal media di bawah PAS Dungun? Sampai bila anda mahu membuktikan kepada dunia golongan ulama adalah bodoh dalam penetapan falsafah?


Tariklah semula artikel asal gua. Tidak mengapa. Gua tidak kecewa. Gua menghormati hak anda sebagai pengamal media. Lu punya syarikat, lu punya hal lah.


Tapi JANGAN sesekali mencabuli hak pengguna dan memfitnah pengguna.



Memalukan..

Tuntutan gua.

Jika pihak TKO sendiri yang melakukan khianat terhadap pengguna asal Fansuri, maka, sila mohon maaf secara terbuka. Dan kembalikan hak itu kepada Fansuri sebenar.

Jika pihak TKO tidak tahu menahu berkaitan hal ini, bermakna sistem anda adalah masalah kepada isu ini. Sila keluarkan kenyataan mohon maaf dan menyelesaikan kelemahan sistem dengan kadar segera. Kembalikan semula hak pengguna Fansuri.

Gua mahu submit artikel ini ke TKO dalam kategori aduan@luahan. Memandangkan gua tiada ID di TKO (AdukaTaruna 1 hingga 5 sudah diban), dan ID Fansuri pula sudah dikhianati TKO, gua berharap ada pengguna TKO yang prihatin dapat submitkan artikel ini untuk kami.

Apa program lu orang sempena malam tahun baru? Story gentle sket.

Oleh : AdukaTaruna

Weihh korang. Salam Kamunting.

Cer lu orang story apa plan lu orang sempena malam tahun baru nih. Cerita gentle sket. Mana tau best plak plan lu orang. Boleh gua follow. Ikut format camnih :

Tempat gua : Rusila

Plan gua malam tahun baru : Bunuh setan dengan bini no 2.

Tranungkite publish seminit jer la....



Seminit jer publish? Aiseh... takder kualiti ker karya gua? Hehehe... apa pun hasil kepantasan memember, dapat gak printscreen bukti. Best gak ada memember yang ramai dalam satu paksi nih.

Gua anggap karya gua takda kualiti jer la eh.. bukan TKO takut. Takper.. gua belajar lagi..

Surat terbuka Presiden PAS kepada Tun Dr Mahathir.

Sumber : Agensi Berita FAKAP.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

PAS adalah merupakan sebuah organisasi siyasah, dakwah dan tarbiyah yang ditubuhkan sejak dari tahun 1951 dan pernah berhadapan dengan suasana yang lebih getir dalam lipatan sejarah perjuangannya. Saya, sebagai Presiden tidak pernah gagal untuk menempatkan PAS dalam setiap isu dan permasalahan negara.

Dakwaan Presiden PAS sudah lama wafat dalam arus politik negara adalah satu dakwaan jahat. Mengapa? Tidak percaya? plis.. plis.. plis.. kamu jangan nakal. Ini adalah buktinya. Surat ini saya akan faks kepada Tun Dr Mahathir selain menerbitkannya secara terbuka.

Untuk Tun Dr. Mahathir,

Tun,

Amat malang sekali PM telah menolak cadangan Tun supaya sebuah Suruhanjaya Diraja menyiasat pengurusan kewangan Tun dan Pak Lah dibentuk.

Alasan Najib sekadar melepas batuk di tangga. Sapu bawah karpet. Kemudian goyang kaki. Jika Najib seorang PM yang serius melihat pulihnya pengurusan prudent, beliau mesti berbuat sesuatu. Kalau pun enggan menubuhkan Suruhanjaya Diraja.

Menteri Kewangan boleh membentangkan Kertas Putih mengenai ke mana wang minyak RM 270 billion telah dibelanjakan. Tun harus menggerakkan cadangan ini. Paling tidak, Parlimen akan mendapat penjelasan melalui Kertas Putih MOF itu.

Ia mampu dilakukan oleh Kerajaan dan atas prinsip telus dan berakauntable, tidak ada sebab Najib enggan berbuat demikian. Tentang penggunaan wang RM 270 billion tersebut, memang ada kebenarannya untuk diragui.

Senarai ringkas di bawah sedikit sebanyak boleh memberikan gambaran bagaimana wang itu dibazirkan sesuka hati;

a. Pembatalan kontrak Landasan Berkembar Rawang-Ipoh.
Bayaran ganti rugi kepada DRB-Hicom - RM425mil


b. Pembatalan kontrak Jambatan Kedua Malaysia-Singapura
Bayaran ganti rugi kepada Gerbang Perdana - anggaran awal RM360mil


c. Bayaran ganti rugi kepada operator lebuhraya RM380mil

Compensation to be paid to nine highway concessionaires are as follows

(siapa kata saya tak pandai cakap omputeh?)


1. Ampang-Ulu Kelang Elevated Highway RM28 million,

2. North South Expressway (Central Link) RM18 million,

3. Seremban-Port Dickson Highway RM178 million,
4. Kulim-Butterworth Highway RM10 million,

5. Malaysia-Singapore Second Link RM6 million,

6. Sprint Highway RM34 million,

7. North Klang Valley Expressway RM9 million, and
8. Penang Bridge RM22 million.

d. RM 500 juta - pembelian bas baru untuk Rapid KL milik Khazanah. 1,000 bas sedia ada terpaksa disadai
e. Kompleks CIQ berharga RM 1 b menjadi gajah putih hasil pembatalan pembinaan Jambatan Kedua.

"The result is that more than RM1 billion has been wasted building the Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) complex (left), foundation works for a new railway station, pilings and preliminary works on the road linking the CIQ to the bridge plus compensation to the contractors because of the cancellation of the projects."

f. Kos pembinaan Landasan Berkembar Rawang- Ipoh, mengikut PAC, meningkat RM 1.43 billion dari harga asal. Mengikut laporan lain, ia meningkat dari RM 2.7 pada Julai 2007 kepada RM4.8 billion pada Mei 2008. Peningkatan 77% dalam tempoh 10 bulan!

g. Pembatalan insinerator Broga - dianggarkan di antara RM 500 juta hingga RM 700 juta untuk bayaran pampasan dan berkaitan.

Angka di atas sahaja dah mencecah RM 5.5 billion!

Sebahagian kos ini berlaku kerana sistem runding terus. Sebahagian, untuk menyediakan peluang perniagaan kepada pihak tertentu semata-mata. Sebahagian kerana bayaran ganti rugi semata-mata.

Siapa patut disalahkan, tidak disentuh di sini. Namun, bagaimana wang yang sangat besar boleh diselamatkan jika Kerajaan cekap dan berhemat. Saya percaya, Tun mampu mempengaruhi Najib membentangkan Kertas Putih itu pada sidang Parlimen akan datang.

Atau, jika Tun ada cadangan lain bagaimana siasatan dan penjelasan terhadap isu ini boleh dilakukan. Apa pun, di sebalik isi-isi ini; saya tetap menegaskan bertahaluf dengan dengan UMNO lebih syarie.

Terima kasih.


Presiden Parti Islam SeMalaysia 

Ahli PAS ditangkap ceroboh Tadika KEMAS.

Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Diceroboh
Posted on Wednesday, December 30 @ 16:47:23 PST
Dilulus untuk paparan oleh CyberSniper



Oleh: Syabab Paka
 
PAKA: Petang Khamis, satu kejadian yang amat tidak disangka-sangka, kejadian yang menandakan ada usaha untuk menjatuhkan sistem pendidikan Islam, kejadian yang memberitahu bahawa kejadian ini adalah antara satu agenda yang diperintiskan oleh Yahudi laknatullah yang direalisasikan oleh proksinya (Yahudi), kejadian yang sama sekali akan membangkitkan lagi semangat Ahli PAS untuk menentang rejim proksi Yahudi ini.

Kejadian ini berlaku di PASTI Ibnu al-Baita, Felda Kertih 1. Dinyatakan oleh salah seorang saksi, bahawa kejadian itu didalangi oleh 3 orang remaja, yang dikatakan remaja tersebut adalah orang luar (bukan orang felda). Apa motif kejadian ini?

Sebelum kejadian ini berlaku, petang Rabu, Pemuda PAS Dun Paka telah mengadakan XPDC Edaran Risalah Kempen Pendaftaran PASTI 2010.

Berkata Ketua Pemuda Dun, Saudara Ramzi Abdullah: "Kejadian ini bukan setakat berlaku di Felda Kertih 1 sahaja, bahkan keesokannya, Jumaat, dengan bilangan remaja yang sama, telah cuba untuk menceroboh masuk PASTI Kuala Paka, tetapi tidak berjaya. Yang hanya mereka mampu lakukan dengan memecahkan cermin tingkap PASTI dan menghancurkan apa-apa yang berlaku di luar PASTI".

Kami, Majlis Tindakan Dun Pemuda PAS Dun Paka, ingin memberi amaran yang sekeras-kerasnya kepada si pelaku demikian dan kepada yang menjadi dalang di sebalik tabir kejadian ini, kami tidak akan sekali-kali berdiam diri. Kami akan cari 3 remaja ini. Untuk pengetahuan si pelaku dan yang menjadi dalang di sebalik tabir kejadian ini, kami turut mengadakan solat hajat mudah-mudahan Allah taala memudahkan urusan untuk mengesan remaja tersebut dan seterusnya memberi ganjaran yang setimpal di atas perlakuan anda semua.






http://syababpaka.blogspot.com

Dec 30, 2009

AdukaTaruna kantoi kawen 2. Dengan Scha plak tuh.

Oleh : AdukaTaruna

Cane bleh kantoi ntah. Gua pun tak tahu. Gua kawen 2 bhai... kawen bini kedua gua tak guna wali. Gua rembat anak dara orang guna sindiket. Sekali bapak mertua dia tuntut hak kat mahkamah la plak. Barua punya mahkamah UMNO, dia suruh gua berpisah sementara dengan bini gua.

Tak bleh jadi ni. Sebab gua jenis intelek, jemaah islam plak tu, gua kawen sekali lagi. Hahaha. Ni mazhab gua beb. Gua kawen untuk kali kedua di Thailan plak. Siap ada dokumen. Skang kat Thailand, pernikahan gua sah. Syafie ke, Hanafi ke tokleh kata apa dah.

Kalau si bapak dia fail kat mahkamah Thailand plak, gua kawen kali ketiga kat Mynmar plak. Ini hukum ana yang tulis da.... nak cari gua ke lubang cacing konon. Apa ingat Tuan Presiden jer boleh poligami?

Kedah satu-satunya negeri BR yang sediakan program tahun baru alternatif?



Tahniahla kepada kerajaan BR Kedah. Ada gak program yang berguna untuk mengantikan program tak berguna warisan UBN bagi tahun baru. Syabas dan terima kasih. Kepada gengkilangspeak n Taliban, bawak2 la benti tradisi parti buih lu tiap2 malam tahun baru. Kalau ajak gua kire ok la gak.  

Surat terbuka gua kepada Nik Aziz..

Oleh : AdukaTaruna

Salam Tuan Guru..

Gua dah kekok nak tulis ala2 bahasa biasa dalam surat macam gua belajar time UPSR dulu. Gua hentam jer la cara yang gua dah terbiasa nih. Nak gua tulis ala2 sastera kang segan plak gua kat Anual Bakhri. Nama die jer dah sastera dah tu. Mau dia gelak baca bahasa sastera gua plak nantih.

Salam Tuan Guru..

Gua sentiasa percaya dengan fakta yang telah lu tunjukkan bertahun-tahun bahawa lu jenis yang terbuka. Jenis smol metter punya pemimpin. So, gua harap surat gua ni sesat sampai ke pancaindera lu.

Salam Tuan Guru..

Gua sangat setuju bahawa penaklukan institusi keluarga ke atas pemerintahan rakyat perlu disekat. Ini last punya kaedah la nih. Yakni meminta lu sekat atau pun kurangkan. Sebelum ni gua minta pada keluarga lu sendiri untuk tidak menakluk pemerintahan negeri. Kali ni, last punya usaha, gua minta lu sendiri la sekat.

Salam Tuan Guru..

Gua tak kisah langsung Arifahmi itu dilantik as CEO kalau dia dilantik ikut prosedur yang betul, ikut kelayakan yang betul. Tapi bila dah jadi isu yang memburukkan persepsi, yang mengundang fitnah; maka, memang wajarlah Arifahmi meletak jawatan. Dia pun bukan jenis cikai untuk tidak bergantung kepada kerja-kerja kerajaan negeri.

Itu pasal gua dah berpuas hati dah dengan pelan pengundurannnya. Dan menentang golongan yang tak sabar-sabar nak tarik rambut dalam bancuhan tepung likat. Tamat 1 bab.

Salam Tuan Guru..

Bab anak perempuan lu plak yang tiba-tiba buat kelakar berminat dengan dunia blog. Buat blog hal-hal resepi dah la... tak payahlah menggangu fokus parti dengan mengarut secara emosi perihal parti. Gua dah minta dia supaya berhenti, malah lain-lain pemimpin PAS pun dah minta dia berhenti.

Ni last punya usaha, gua minta lu sekat lah. Gua tak tahu nak buat caner lagi dah. Sebagai ayah yang bukan sahaja dimiliki oleh keluarga lu, tapi juga dimiliki oleh 22 juta rakyat Malaysia, minta lah anak prempuan lu berhenti dari menggangu kerja-kerja orang dalam keahlian.

Lu celakakan blog yang menimbulkan spekulasi Husam letak jawatan. Memang wartawan merujuk kepada Penarik Beca, dan memang reaksi lu menunjukkan betapa pentingnya Husam pada parti. Tapi takdirnya, anak lu sendiri yang berblog meminta satu exco yang dipercayai Husam meletak jawatan jauh lebih dulu dari Penarik Beca sehingga ditegur oleh beberapa pemimpin PAS lain.

Gua harap Tuan Guru baca surat gua nih. Kejayaan satu individu lelaki ada wanita dibelakangnya. Satu individu. Tetapi kemusnahan satu empayar ada wanita dibelakangnya. Satu empayar. Tamat satu bab lagi.

Salam Tuan Guru..

Bab 2 pegawai yang tidak disambung khidmat mereka. Pun gua takda hal punya. Kalau lu nak ambil jalan tengah atau sebarang taktikal politik lain, gua sokong. Jangan Anual jadi bangsat ala kickthefella dah. Bila ditarik khidmat, bertukar jadi niamakahai. Falsafah sesat. Majikan mengupah khidmat, dan majikan boleh menamatkan upah khidmat. Lainlah kalau rakyat yang pilih dan letak dia di situ, barulah rakyat juga yang boleh menamatkannya di situ.

Tapi, dapatkanlah penganti yang bukan PENAKLUKAN KELUARGA dan BUKAN PENAKLUKAN HUSAM. Ambillah orang yang layak dan berkecuali. Jika tidak, gua terpaksa bantah. Bantah secara kebebasan bersuara lah.

Biarlah Nik Aziz sendiri yang pilih, bukan Husam dan bukan Nik Abduh atau Arifahmi. Settle 1 bab lagi.

Last kopek.

Gua terbukakan surat gua ni kerana model Islamic State itu terletak di Kelantan. Dan Kelantan itu terletak atas kepala lu. Dan skang ramai pihak turut nak naik atas kepala lu. So, kedudukan model Islamic State sudah goyang seh..

Harap awan hitam berlalu. Harap lu dapat kembalikan Kelantan yang kami sayangi seperti dulu. Tanpa campur tangan keterlaluan dari keluaraga, tanpa cengkaman dari satu exco secara perseorangan, dan tidak seimbang. Meletak orang2 aneh dengan kontrak kerja aneh seperti kickdefella bukan sahaja di PMBK tetapi di agensi kerajaan negeri yang lain.

Hentikanlah semua ini.

plis... plis... plis..... kamu jangan nakal.

Pemangku Presiden PAS sokong Nik Aziz.


Pemangku Presiden sokong saranan Nik Aziz    

KUALA LUMPUR, 29 Dis: Pemangku Presiden PAS yang telah lama wafat; Datuk Mustafa Ali, menyokong saranan agar semua orang boleh menjadi ketua kerajaan tanpa mengira bangsa dengan syarat dia seorang Islam yang baik.


Ianya sekaligus menyanggah pendirian Presiden PAS terdahulu, Hadi Awang berkenaan pentingnya Melayu Islam dalam isu kerusi Melayu Islam dan perpaduan Melayu Islam. Namun, Mustafa mencadangkan agar syarat baru itu tidak hanya untuk Menteri Besar Kelantan sahaja bahkan juga pemimpin utama negara.

"Saya tidak setuju ia terbatas kepada Kelantan sahaja tetapi seluruh negara dan perlembagaan Persekutuan perlu dipinda untuk membolehkan semua orang, tanpa mengira dia Cina atau India, dengan syarat Islam boleh menjadi perdana menteri dengan syarat dia memenuhi kualiti kepimpinan yang baik." kata Mustafa kepada Harakahdaily.


Namun begitu, ketika ditanya adakah kualiti yang dimaksudkan merujuk kepada status ulama, Mustafa menjawab :

"Err.... zaman Hadi telah lama berlalu. Asalkan orang itu memiliki cukup kelayakan, tidak kira bidang ulama atau tidak, dia memang layak. Lagi pun, sebenarnya Kepimpinan Ulama ini adalah benda sesat. Tidak ada dalam Al-Quran."

Agensi Berita FAKAP.




Dec 29, 2009

Bila Nik Aziz n penyokong Kedah mengamok.

Oleh : AdukaTaruna

1. 

Gile ah kene celaka dengan Nik Aziz. Sereeeemmm gua seh. Tapi gua tak sokong la Nik Aziz dilihat emo oleh orang awam. Rasa tak best. Susah bhai.... nak jadi pemimpin nih. Tu pasal stendet gua blogger air liur jer. Hahaha.

Imbas balik mamat2 Pekida gangster UMNO yang provok Khalid Samad depan muke. Siap ugut nak rogol YB lagi. Pergh... bukan calang2 tu nak kontrol emo. Kalau gua dah gagal dah tu. So, pada gua, marah Nik Aziz membuktikan betapa pentingnya Husam kepada parti dan Kelantan.

Penting lain beb. Sayang lain. Kalau sayang, tak semestinya penting. Kalau penting, walau sayang atau benci, memang bermati-matian mempertahankannya.


2. 

Gua bab bola sepak Melayu ni, hadoi.. meluat. Main macam gampang, penyokong lagi la 1000 kali gampang. Kalau dah pemain bertumbuk dalam padang, depan IQ Melayu yang berjumlah puluh ribu, sah-sah la Melayu akan hilang akal. Mengamok serupa babi.

Dulu Halim Nafi dengan mamat mentah bertumbuk. Dengan Melayu Kelantan, campur plak dengan kawalan tahap polis Melayu yang bongok, tembak tahap celaka sampai buta sekor mangsa. Habes jahanam. Out of control.

La ni... penyokong Kedah plak. Gua ingat lepas ni, kalau perlawanan tahap semi final yang membabitkan negeri BR lawan negeri BN, FAM letak jer la pengadil yang mencetuskan huru-hara + polis tahap celake. Kompom IQ-IQ tahap Melayu berjaya dihilang akalkan.

Al-Fatihah. Presiden PAS sudah wafat.

Nik Aziz desak Umno keluar BN

Dzulfikar Mashoor  

KUALA LUMPUR, 29 Dis: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat kelmarin meminta Umno keluar dari BN dan bersama-sama PAS dalam Pakatan Rakyat sekiranya jujur dan benar-benar mahu memperjuangkan hak rakyat.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata demikian sebagai mengulas aksi sekumpulan pemuda mendesak PAS Selangor supaya keluar dari Pakatan Rakyat negeri Ahad lalu.

Jelasnya, mereka yang terbabit dipercayai sebagai ahli atau penyokong Umno.

"Kalau Umno boleh minta PAS keluar daripada Pakatan (Rakyat), maka saya minta daripada Umno (supaya) keluar dari BN untuk bersama dengan PAS," jelas Nik Aziz seperti yang dilaporkan suatu akhbar tempatan.


Hadi ni hidup atas sokongan golongan stupid. Gentle dan berterus-terang punya seh gua cakap. Bila gua pertikaikan di mana kenyataan Hadi dalam isu terbaru, demo lucu oleh UMNO, penyokong stupid Hadi berkata, apa standard Hadi nak ulas isu kecik macam tuh.

Masalahnya ni bukan soal kecik atau besar. Tapi walau kecik walau besar Presiden PAS sudah wafat dalam arus isu semasa. Nimakahai. Gua langgar lu di Rusila. Orang wafat harus dikebumikan. Bukan diawet sebagai dewa.

Nik Aziz selamba badak boleh tempatkan publisiti dan jenama PAS dalam setiap isu, tapi Hadi terus wafat. Orang wafat tempat dalam kubur, bukan atas kerusi Presiden PAS!

Arahan Hadi dari alam Barzakh?



Soalan : Adakah mereka juga ini ada hak untuk mengundi atau memilih perwakilan?

Dr Mujahid : Oleh kerana macam, saya kata sebentar tadi bahawa pindaan  perlembagaan secara besar-besaran tidak berlaku, yang berlaku hanya klause yang menyatakan jawatankuasa boleh membentuk. Di sana ada isu-isu yang menyentuh hak untuk mengundi di muktamar, dia tak menyebut nama dewan ini sebab belum dipinda, kita letak status mereka pemerhati rasmi, mereka berperanan macam perwakilan lain tetapi mereka tak boleh mengundi dan diundi buat masa ini, namun status itu tak kekal, maknanya ia boleh berubah tak kekal statusnya setakat itu sahaja.

Gile lu kalau golongan cerdik diberi kuasa memilih. Biar Islam kalah, asal ulama Terengganu tak kalah. Dah la kalah dalam pilihanraya negara, takan nak kalah dalam pilihanraya jemaah. Sudah jatuh, kaki tersangkut lubang taik namanya.

Gua tak tahu berapa lama ulama Terengganu dapat bertahan dalam asakan pejuang-pejuang penubuhan Dewan Bukan Islam. Percayalah. Pada saat ulama Terengganu tewas akibat undi penentu Dewan Bukan islam, ketika itu, akan keluarlah isu:

"Pilihanraya bukan syarie."

Bukan Melayu MB Kelantan.

KOTA BHARU 28 Dis. - Kerajaan Pas Kelantan sedia meminda Undang-undang Tubuh Negeri bagi memberi peluang kepada orang bukan Melayu yang beragama Islam menjadi Menteri Besar.

Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, langkah itu selaras dengan dasar Islam yang tidak memandang bangsa dalam memilih pemimpin sebaliknya mengutamakan kelayakan dan akhlak seseorang.
Beliau berkata, cadangan itu juga mampu meluaskan penyebaran Islam kepada masyarakat lain kerana bertindak adil kepada semua kaum.

"Undang-undang Kelantan itu lain kerana ia dibuat pada zaman itu. Benda itu boleh diubah.
"Masalah undang-undang yang dibuat mesti bangsa Melayu itu masalah undang-undang sahaja.
"Yang kita tengok adalah pandangan Islam macam mana," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Ijtimak Ulama Muda Negeri Kelantan 2009 di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataannya sebelum ini yang sedia berkempen untuk melantik orang Cina Kelantan yang beragama Islam, berpelajaran dan berakhlak baik sebagai Menteri Besar.

Nik Abdul Aziz menjelaskan, dasar Islam untuk memilih seseorang pemimpin tidak mengenal bangsa sebaliknya berdasarkan akhlak yang baik.

"Dasar Islam adalah dia orang Islam, akhlak baik cukuplah, tak kira bangsa, tidak ada kelebihan bangsa Arab berbanding bangsa lain kecuali takwa pada Allah.

"Kalau orang Arab jahat, saya akan kempen tak beri, saya akan lawan, tapi kalau Cina baik, saya akan sokong jadi Menteri Besar, ini boleh meluaskan keadilan Islam di Malaysia," ujarnya.



MB didakwa gadai maruah

KUALA LUMPUR 28 Dis. - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dianggap sanggup menggadai maruah apabila bersedia menggubal undang-undang bagi membolehkan orang bukan Melayu juga menerajui negeri itu.

Prsiden Persatuan Anak-Anak Kelantan Darul Naim (Pakatan), Datuk Dr. Noordin Ab. Razak menegaskan, pihaknya menentang sekeras-kerasnya cadangan itu dan yakin ia juga dikongsi bersama oleh majoriti rakyat negeri itu terutamanya Melayu Islam.

Menurut beliau, cadangan itu adalah amat tidak logik dan tidak masuk akal memandangkan majoriti penduduk Kelantan adalah Melayu.

"Sejarah juga telah termaktub bahawa negeri ini semasa naungan British merupakan negeri tak bersekutu yang mempunyai undang-undang tubuhnya sendiri iaitu memberikan keutamaan kepada Melayu beragama Islam untuk menjadi Menteri Besar.

"Orang British pun tahu hakikat ini, sebab itulah mereka menetapkan hanya Melayu sahaja boleh menjadi ketua negeri, janganlah pula Nik Abdul Aziz nak menjadi lebih Inggeris daripada orang Inggeris," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.

Noordin juga mengingatkan Nik Abdul Aziz supaya sedar dengan amanah yang diberikan oleh rakyat dan tidak seharusnya membiarkan diri serta kerajaan yang dipimpinnya terus dipergunakan oleh pihak lain yang berkepentingan.

Kecoh di Kelantan. Tantawi double standard.



Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my




KOTA BHARU: Suasana tegang menyelubungi perkarangan rumah isteri kedua bekas Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Dr Rosli Allani Abd Kadir, 35, di Kampung Telipot di sini, semalam, apabila dikepung sekumpulan lelaki yang tidak berpuas hati dengan tindakan pasangan terbabit yang didakwa enggan mematuhi perintah mahkamah syariah mengarahkan mereka dimufarakah (dipisahkan) sehingga perbicaraan kes mereka selesai.

Tindakan mengepung kediaman Dr Rosli dan isteri, Ilyani Mohd Noor, 30, itu dipercayai dilakukan selepas bapa mentuanya, Mohd Noor Che Man, 58, tidak berpuas hati dengan tindakan pasangan terbabit yang didakwa gagal mematuhi perintah mufarakah dikeluarkan Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu, Mohd Yusof Awang pada 21 Disember lalu.

Difahamkan, Dr Rosli bersama Ilyani dikatakan pulang ke rumah sewa terbabit kira-kira jam 9 pagi semalam selepas beberapa hari menghilangkan diri tanpa dapat dikesan bapa mentuanya.

Sebaik mendapat tahu kepulangan Ilyani dan Dr Rosli, Mohd Noor meminta bantuan beberapa rakannya mengepung rumah berkenaan, kira-kira jam 3 petang.

Keadaan menjadi tegang apabila satu lagi kumpulan dipercayai penyokong Dr Rosli tiba dan mengawal rumah dua tingkat itu sebelum melarang mana-mana pihak membuat liputan atau merakamkan gambar.

Bagi memastikan keadaan terkawal, beberapa anggota polis mengawal persekitaran rumah itu bagi mengelak kejadian tidak diingini.

Kira-kira jam 7.15 malam tadi, Mohd Noor yang menaiki sebuah kenderaan pacuan empat roda berwarna putih tiba di perkarangan rumah terbabit.

Dia kemudian dilihat berbincang dengan beberapa rakan sebelum meminta mereka tidak menimbulkan sebarang kekecohan, sebaliknya terus menunggu di depan rumah terbabit hingga jam 8 pagi esok (hari ini).

Kira-kira jam 7.30 malam, Mohd Noor dilihat berbual dengan Ilyani dari luar rumah itu dan meminta anak sulungnya itu menunjukkan surat nikah yang mengesahkan mereka sudah berkahwin secara sah.

Bagaimanapun, permintaan Mohd Noor untuk melihat kandungan surat terbabit tidak dipenuhi anak perempuannya itu sebelum seorang lelaki mengarahkan Dr Rosli menutup pintu rumah berkenaan.

Ketika ditemui untuk mengulas perkara itu, Mohd Noor berkata tindakan mengepung rumah anaknya itu akan dilakukan sehingga dia memohon waran tangkap pasangan berkenaan daripada mahkamah syariah, hari ini.

“Kita perlu tunggu sampai esok (hari ini) untuk mendapatkan surat daripada hakim Mahkamah Syariah Kota Bharu. Kita perlu tunggu (kepung) untuk elak dia (Dr Rosli) lari. Kalau dia lari, tidak ada bukti.

“Surat kebenaran untuk mendapatkan waran tangkap perlu. Sekarang waran tangkap belum dikeluarkan lagi kerana waktu pejabat sudah habis dan penguat kuasa tidak boleh berbuat apa-apa,” katanya ketika ditemui di perkarangan rumah terbabit, malam tadi.

Mohd Noor mendakwa Dr Rosli melanggar perintah mahkamah syariah yang mengarahkannya tinggal berasingan dengan Ilyani sehingga kes tuntutan pembatalan perkahwinan difailkan terhadapnya selesai.

“Dia melanggar arahan sebab mahkamah sudah putuskan pada perbicaraan 21 Disember lalu untuk mereka mufarakah dan nampaknya dia (Dr Rosli) melanggar peraturan yang melarang mereka tinggal bersama hingga kes selesai.

“Sekarang jelas mereka berada bersama. Saya pun tak tahu siapa lagi ada di dalam (rumah). Dia (anak perempuan) sudah lama menyewa rumah ini dan baru balik pagi tadi (semalam),” katanya.

Menurutnya, sebaik melepaskan jawatan pada 22 Disember lalu, anak perempuannya gagal dikesan sebelum menghantar pesanan melalui Internet mengesahkannya selamat dan sedang berehat.

“Bila saya balik ke rumah, dia (anak) tidak boleh dikesan. Tapi, bila saya periksa dia hantar mesej dan kata selamat. Kenyataan itu dikeluarkan dalam sebuah laman sosial yang turut menyatakan dia nak pergi berehat.

“Kalau dia (anak) kata nak pergi rehat, saya banyak rumah rehat dan saya boleh bagi. Saya boleh bagi rumah di Shah Alam, apartmen di sini pun ada dan dia perlu pergi sendiri dan mengapa perlu lari,” katanya.

Pada prosiding 21 Disember lalu, Dr Rosli diperintahkan Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu supaya berpisah dan tinggal berasingan dengan Ilyani sehingga kes mereka dibicarakan pada 26 April depan.

Perintah itu dikeluarkan selepas bapa mentuanya menolak hasrat Dr Rosli untuk mengadakan perbincangan bagi mencari jalan penyelesaian di luar mahkamah.

Hakim Mohd Yusof Awang dalam keputusannya memerintahkan pasangan terbabit mematuhi perintah mufarakah yang dikeluarkan sejak 9 November lalu.

Mahkamah juga akan memberi keutamaan terhadap kes berkenaan dengan mempercepatkan perbicaraan bagi mendapatkan jalan penyelesaian kerana menyentuh kepentingan awam dan hukum syarak.

Mohd Noor dalam penyataan tuntutan pembatalan perkahwinan anaknya menamakan Dr Rosli serta Ilyani sebagai defendan pertama dan kedua.

Berdasarkan afidavit yang terkandung dalam pernyataan itu, Mohd Noor selaku bapa kandung dan wali mujbir (wali sah) kepada Ilyani mendakwa pasangan itu berkahwin di Masjid Subang Airport, Selangor, pada 26 Disember 2008.

Dia tidak bersetuju dengan perkahwinan itu disebabkan mengesyaki tidak memenuhi rukun dan syarat perkahwinan kerana mendakwa tatacara perkahwinan serta surat akuan nikah terbabit adalah dokumen tidak sah.

Dec 28, 2009

PAS Kawasan taja peralatan Projek Langgar Hadi 2010. (*)

Oleh : AdukaTaruna

Tadi gua dihubungi oleh satu individu yang mengaku dari PAS Kawasan *. Nama kalau gua sebut, hampir semua kenal. Tapi kalau dia tak bagitau nama kawasan, gua pun tak tau. Yerla... Hadi atau Mustapha Ali yang glamer tu pun, gua tak tau dia dari kawasan mana. Haha.

Dia menawarkan peralatan rakaman milik PAS kawasan. Gua tanya dia balik, dia nak follow gua dari Seremban atau tunggu gua di Rusila?

Dia cakap, kalau boleh dia nak follow gua dari Seremban. Jadi, gua timbang2 secara pantas time bercakap tu, bermakna dia masuk team gua. Gua no hal punya kalau nak masuk team gua, malah lagi suka. Ringan sket kerja.

Tapi, bab peralatan milik PAS Kawasan tu yang menjadi masalah pada gua. Kalau dia tunggu di Rusila sebagai PAS Kawasan dan menggunakan peralatan PAS Kawasan, itu terpulang pada PAS Kawasan dia lah. Tapi kalau dia masuk team, dan guna peralatan PAS Kawasan, gua rasa falsafah tak betul. So, gua tolak.

"Tak boleh bro. Gua tak setuju. Lu guna peralatan parti tu beb. Kalau lu tunggu sana, lain cerita."

"Peralatan ni takda tulis PAS."

"Tak boleh bro... gua tak terima. Itu satu hal. Satu hal lagi, kontroversi lu nanti beb. Lu parti tapi secara rasmi dok sebelah gua langgar Presiden lu."

"Ana takda masalah tentang itu. Ana dah nekad."

"Ok. Gua takda hal. Tapi bab peralatan, gua tolak. Camni la... gua usahakan handycam untuk lu. Lu jadi salah sekor kameraman."

"Alhamdulillah.... ana setuju."

Keperluan.

Gua perlukan 3 handycam. Dugong_darat 1, xenan 1, lagi satu sapa nak bagi pinjam angkat tangan!

Jurugambar still picture. Gua ingat settle. Topeng Perak boleh handle.

Bantuan pertemuan. Insyaallah settle. Kita akan hantar surat rasmi melalui bantuan Songkok Putih. Itu janji beliau.

Bantuan perjalanan, penginapan, etc. Pun insyaallah.
  1. Ditaja Songkok Putih. 
  2. Ditaja Blogger Top Ten Carta MSK.

Penafian.

Sebelum puak2 Ganu tuduh projek ni adalah projek Anwar, gua nafikan awal2. Pergi mampos sama Anwar. Kalau perlu pun, Anwar pun gua langgar gak. Pedulik hape gua.

Kalau puak2 Ganu tuduh gua adalah proksi UMNO, gua harap pintu langit terbukak time tuh. Jadi realiti. Gua tuntut RM4 juta untuk pemansuhan atau dana projek nih.

RM1 juta utk gua.
RM1 juta utk xenan
RM1 juta untuk bumblebee
RM1 juta diagih2kan kepada krew dan peminjam peralatan dan pemberi dana.

Pergh... kaye siottt. RM4 juta bagi UMNO kecik jer bhai... tapi pada gua nih... dah boleh jadi dugong tilam selama 2-3 tahun.

Catatan gua di Kelantan (3)

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1
Siri 2
Siri 3

"Telekong putih tak payah pakai. Asal baju kurung ni tutup aurat, solat jer guna baju kurung ni. Kalau kat masjid, nak jemaah dengan Melayu Syafie lain, kita follow diorang la. Tak nak fitnah n ganggu khusyuk diorang solat."

Lepas kitorang solat, kitorang pun blah sambung perjalanan.... Dari Paka, dalam berapa jam ntah, gua masuk Kertih. Lalu depan nyalaan api besar kilang minyak. Bau jgn cakap la. Pasang ekon pun tengit tembus masuk dalam beb. Orang situ gua ingat dah lali dah. Dah tak bau apa2.

Rusila.

Gua terlupa kronologi perjalanan plak. Haha. Gua sampai Rusila time orang tgh semayang Jumaat la. Gua usha Rusila dulu baru solat jamak kat Paka. Cun wooo Rusila.. tepi laut maa..

Depan Rusila ada HPA punya kedai. Depan sikit dari Masjid Rusila, ada masjid yang gua rasa gomen punya masjid. Tapi tak ramai. Kat Rusila ramai beb. Sampai kete parking atas jalan raya belah kiri. Tinggal satu laluan jer.

Jemaah pun penuh. Kalau gua gomen, dari membazir bina masjid bongok kristal tu, baik upgrade Masjid Rusila nih. Dari lahirkan generasi tak tentu hala, baik lahirkan generasi jumud ala Rusila. Paling koman jujur, berguna walau bodoh piang. Ngeee....

Siyes beb. Kalau gua boleh susun Malaysia nih macam susun Lego, gua letak Hadi jadi Menteri Pelajaran. Dulu lagi gua dah tulis dah. Kalau letak individu super Phd lain jadi Menteri Pelajaran pun, dia takda model atau bukti macam sistem dan prasarana pendidikan Rusila. Susah bhai... nak jadikan Masjid Rusila tu skang hingga ke tahap yang gua tgk hari tu. Dari nothing, kepada yang ada skang nih. Kire tahap gaban gak la.. Tapi... Menteri Pelajaran la.. kalau jadi PM, memang hancaii... lurus ya amat. Huruf Alif pun tak tegak lurus macam tuh.

Gua park kete kat depan masjid, bini gua tinggal dan gua turun usha line. Haha. Ramai gak bebudak kecik yang dok tak semayang pandang pelik gua. Gua tak tau diorang tak puas hati dengan gua pasal imej gua ala2 bekas PM Jepun yang tak sikat rambut, atau gua lebih hensem dari org Ganu atau gua satu2 lelaki dewasa yang tak solat.

Lepas usha lebih kurang, gua teruskan perjalanan. Jumpa deretan kedai kat depan, ada jual SATA ma... IDE takder plak jual. So, gua benti lepak dalam 15 minit sambil makan benda alah bentuk kon tuh. Isi ikan campur kelapa. Rasa macam solok lada pun ada.

"Sahaja aku makan benda alah ni, kerana Allah. Mudah2.. gua pun lurus bendul macam Hadi. Amin.."

bersambung...........

Perkembangan Projek Langgar Hadi 2010.

Oleh : AdukaTaruna

1. Projek Langgar Hadi 2010 insyaallah akan berlaku. Yang pasti sebelum World Cup 2010.

2. Projek T-Shirt akan dibuka untuk tempahan dalam masa terdekat.

3. Gua merayu sumbangan dalam bentuk pinjaman peralatan rakaman. Dugong Darat atau Perak Express, kalau ada handycam yang tidak diguna untuk tarikh Langgar Hadi, gua merayu nak pinjam. Siap pakej dengan jurukamera sekali pun lagi cantet. Ngeee....

4. Songkok Putih menjanjikan bantuan perjalanan. Gua tak sure dalam bentuk kewangan atau logistik.

5. Gua dihubungi Ali BaganUtama memaklumkan seorang blogger terkenal bermurah hati nak taja dalam bentuk kewangan. Gua tak sure dia setuju dedahkan nama atau tidak. Kalau tak jadi hal, gua maklumkan siapa penaja itu. Nyiru gua tadahkan.

6. No akaun untuk derma Projek Langgar Hadi akan dimaklumkan kelak. Selepas tarikh langgar diumumkan. Insyaallah.

7. Ari tu masa gua on the way balik dari Kelantan, gua dah usha Rusila. Cantik siott.. nanti gua story dalam Catatan gua di Kelantan 3.

PAS keluar BR : Hadi, Nasha dan Hasan mahu tapi malu.

Oleh : AdukaTaruna

Orang bodoh yang berkumpul berdemo tu kita hormatilah hak mereka. Bukan pasal berdemo tu bodoh, tapi cara kerja mereka itu sangat melucukan. Tahap lucu seperti itu hanya tahap untuk Melayu. Malah tahap untuk PAS. Haha...

Pertama sekali kenyataan sanggahan yang muncul dari PAS ialah Salahuddin. Hadi macam biasa, macam kemaluan budak gemok yang nak sunat. Terperosok ke dalam. Mahu tapi malu.

Kedua, sanggahan dari Mustapha Ali. Maybe merangkap kenyataan dari Presiden sekali kot. Yer la... teknik bayangan. 2 identiti dalam satu Presiden. Hasan punya kenyataan rasmi as PJ Selangor pun gua tak jumpa. Kalau ada pun mesti malu-malu mahu punya tuh.

Ketiga yang gua jumpa ialah Roslan sms. Tak sanggah sangat. Tapi lebih kepada menjilat Hasan. Pelik gua. 60% sanggah isi berdemo lucu, 40% isi jilat Hasan. Uih... buatlah dalam kenyataan rasmi yang berlainan. Jijik la plak gua.

Keempat, Mahfuz bersuara.

"Itu kerja orang UMNO."

Hambek ngko. Direct punya sanggah. 100% ulas isi demo lucu 10 orang. Takda campur isi jilat mana-mana pihak. Nasha pun macam Hadi. Segan tapi mahu gitewww......

"Bertahaluf dengan UMNO lebih syarie."

Dec 27, 2009

Benarkan pemandu pengangkutan awam ambil dadah tahan mengantuk.

Oleh : AdukaTaruna

Gua tak tahu cadangan gua ni praktikal ke tak? Kena bahaskan oleh banyak sudut. Setahu gua, doktor2 yang melakukan pembedahan berjam-jam ada ambil dadah nih. Supaya tidak letih dan mengantuk. Yang boleh mengundang malapetaka kepada pesakit. Uma, cer lu tanya bini lu jap.

So, berikutan kes nahas pengangkutan awam ni, gua tolak hujah bodoh dari NGO tertentu. Stendet la, gua. Asal tak setuju jer, gua terus bodohkan jer. Ngeeee....

1. Larang penggunaan bas 2 tingkat.

Apa punya bongok la hujah NGO mangkuk dari Kedah kat Buletin TV3 tadik. Pembolehubahnya lain. Dalam kes yang diulasnya; kalau bawak bas tak bertingkat dan serendah kereta F1 pun, kalau pemandu tu tertidur seperti yang diakui oleh pemandu itu sendiri, tak guna gak.

So, hujah pakcik Melayu NGO tu tahap bebal la pada gua.

2. Larang jadual perjalanan selepas jam 12.

Yang ni ada munasabah sket tentang pembolehubah tertidur. Tapi tak praktikal maa... Kalau dalam 20 perjalanan selepas jam 12 malam, dan 10 daripadanya nahas kerana tertidur, baru boleh difikirkan. Tapi dalam 200 perjalanan, sekali terjadi, tak layak untuk memusnahkan jadual perjalanan yang praktikal kepada pengguna.

So, tanpa word bodoh, gua tolak cadangan nih.

Cadangan gua pertama.

Gua cadangkan mana-mana pemandu pengangkutan awam yang bersesuaian, seperti bas, teksi jarak jauh, etc; dibenarkan ambil dadah tahan letih. Gua tak tau apa nama dadah tu, tapi setahu gua mesti ada punya.

Cuma, kena pastikan ujian air kencing dapat mengasingkan mana dadah tahan letih, dan mana dadah jenis lain dan alkohol. Kalau tak, tak guna gak. Kalau ujian air kencing gagal tu tidak boleh asingkan dadah yang dibenarkan itu, takut pemandu layan ganja, nang, kutak, ais, etc plak. Lagi jahanam.

Cadangan gua kedua.

Larang sebarang unsur Rosmah berada dalam bas. baik disebut dalam radio, gambar, perbualan sesama penumpang dan sebagainya.

Sebab, bila pemandu terdengar bab Rosmah, emosi jadi tak tentu hala. Nak marah jer. Meluat dan sebagainya. Dah membahayakan nyawa tuh.

Rosmah ni dibenci setiap golongan. Baik BN baik BR.

Catatan gua di Kelantan (2)

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1
Siri 2

So, terpaksa gua ikut kaedah manual. Asal jalan tu mati ke simpang 3 jer, gua benti tanya. Haha. Org rumah gua la tanya. Takan gua plak. Gua driver. Yg kedua, gua loghat Spanish, pakcik Kelantan mana faham.

Jalan punya jalan, gua jumpa Bachok ma... terus teringat Nasha. Wuih.... Ni kalau ditakdirkan beliau melintas jalan, memang sah gua langgar dalam kedudukan gear 5 dan gear undur bagi langgar secara bumber belakang plak.

Jalan punya jalan, gua sampai di Pasir Puteh. Gua nampak sekumpulan bebudak merempit. Kalau kat Seremban diorang merempit guna motor, tapi kat Pasir Puteh diorang merempit guna kuda. Pergh... ni dah kes sunnah dah nih..

Masuk jer Besut, tetiba jalan jadi jem. Wolaa........ melampau la. Jalan kampung camni pun jem. Tak sampai suku ni perjalanan gua. Hari dah nak tengahari. Nak benti makan, gua on diet. Gua sound org rumah gua, kalau dia lapar, kite benti sekali zuhur lah. Dia roger jer. Jalan depan sikit, rupa2nya ada pasar kat situ. Pasar tani ke pasar apa ntah. Gile ramai. Dah macam Chow Kit time malam raye plak.

Ikut jalan pantai.

Sebab dah niat nak berjalan cuci mata, gua follow signboard Kuala Terengganu (jalan pantai). Jalan Terengganu ni, asal mati ke simpang 3 jer, mesti dia buat bulatan. Lampu isyarat takder. Tapi cun woo Terengganu. Kalau ikut jalan pantai la. Jalan tak pantai gua tak tahu.

Jalan lurus, upgarde berbanding Kelantan. Yerla... kalau dah nama jalan persekutuan kan.... sampai Paka, gua benti kat satu Petronas. Isi minyak merangkap Zuhur dan Asar skali. Tanya bini gua dia nak makan ke tak, dia cakap dia kenyang lagi.

Mazhab mengarut Syafie kite sapu bawah karpet.

Masuk surau kecik Petronas, gua kesian kat bini gua. Terkial-kial nak tanggal tudung nak hambek wuduk.

"Tak payah." Gua sound bini gua. Blurr dia kejap. hahaha.

"Wuduk yang basuh hanya muka dan tangan jer. Tu pasal tayamum muka n tangan jer yang guna. Tang kepala n kaki sapu jer."

"Sapu caner?"

"Sapu jer kepala tu guna tangan. Tudung kepala tak payah tanggal. Menyusahkan dan mengarut Syafie nih. Islam praktikal ma..."

Bini gua wala' jer kat gua. Ngee...

"Kaki pun sapu jer. Malah boleh sapu kat kasut jer kalau perlu untuk tidak tanggal kasut. Tapi kalau syg tak selesa, sapu guna air. Basuh dapat, sapu pun dapat." Gua ceramah lagi. Bini gua wala' lagi.

"Telekong putih tak payah pakai. Asal baju kurung ni tutup aurat, solat jer guna baju kurung ni. Kalau kat masjid, nak jemaah dengan Melayu Syafie lain, kita follow diorang la. Tak nak fitnah n ganggu khusyuk diorang solat."

Lepas kitorang solat, kitorang pun blah sambung perjalanan.....

bersambung...........

Dec 26, 2009

Isu calon luar di Kelantan.

Oleh : AdukaTaruna

Sudut 1.

Macam biasa, apa2 masalah, kita kembali pada Islam. Ada beberapa bahan mentah. Dan gua nak 3rd party-kan bahan mentah tu bagi tujuan isu nih. Terpulang la kat lu orang nak setuju atau tidak. Janji jangan wala' dan taklid membabi buta ala2 jemaah Terengganu. Kuang3....

Muhammad saw bangsa Quraish. No kad pengenalan dia Mekah. Tapi pemimpin Madinah. Pemimpin kepada pelbagai bangsa, agama. So, kira tak berbangkit la isu calon luar. Bahan mentah la. Skang kita pergi kepada 3rd party plak. 3rd party gua ma... setakat 3rd party Hadi, lu sapu bawah karpet jer.. muahahaha.

Muhammad saw jadi pemimpin Madinah dengan segala fokus dan pergerakan hampir 100% berada di Madinah. Ketika itulah. Dah berlaku pembukaan kota Mekah baru fokus tu terpecah. So, pada gua, kalau calon luar tu hampir 100% pergerakkannya, fokusnya berada di Kelantan, takda masalah lah.

Yang masalah ialah persen fokus dan pergerakan. Letak calon anak tempatan pun, kalau manjang lari ke luar negara tak guna gak. Asal isu besar jer, ghaib, asal silap sampai jadi isu jer ghaib. Setakat bentang kertas kerja di dalam kelompok ulama akhir zaman, dalam dewan air-cond, makan-makan di hotel, then claim berjuang dan berjihad, memang wajar di FAKAP kan ajer. Bahan mentahnya, nabi kata golongan macam tu banyak. Tapi macam buih di lautan. Takda fungsi.

Sudut 2.

Di atas itu ialah sudut 1 lah. Satu sudut yang bertujuan membatalkan tindakan ulama itu dari menjadi satu fatwa atau kaedah Islami. Jika berlaku pemilihan calon dalam, maka TIDAK BOLEH dipandang dalam tajuk FATWA dan KETETAPAN ISLAMI. Bahaya bhai..

Sudut ke 2 ialah kestabilan Kelantan dalam politik. Dah 19 tahun dah PAS memerintah. Bermakna, jika anak, sudah mencecah umur 19 tahun. Satu anak yang boleh memimpin pasukan perang. Satu produk yang sepatutnya sudah cukup matang.

Analoginya begini. Katakan dunia Islam sejak kejatuhan sistem khalifah terakhir sangat menyedihkan. Huru-hara dan ditindas. Termasuk Kelantan. Kemudian, hasil kerjasama, perjuangan, dari seluruh dunia Islam (calon luar dan calon dalam), Islam berjaya mengambil Kelantan.

Kini dah 19 tahun usianya. Kalau sistem pendidikan, sudah 19 generasi yang kerajaan Islam Kelantan keluarkan. Jadi, di sini, bolehlah dihujahkan Kelantan sudah boleh berdiri di kaki sendiri. Mengutamakan produk tempatan, mengutamakan produk sendiri. Satu hujah politik semasa yang bukan ketetapan Islami.

Macam Malaysia yang sudah lama merdekalah. Sepatutnya, sudah tidak perlu lagi pemain import dalam segala sektor, malah mengeskport pula kepakaran pelbagai bidang membantu negara / jemaah lain.

Sejarah isu.

Para ulama kena mengetahui. Sebarang tindakan mereka akan dijadikan nas dalam bentuk sirah oleh generasi depan. Ada banyak kitab2 sekarang akan mencatit tindakan mereka. Dan kitab2 sekarang itu akan dirujuk dan dianalisis generasi depan. So, mereka kena hati-hati.

Kalau setakat ulama tahap Daud Iraqi, bahaya mencipta ketetapan Islami tanpa sedar agak kurang. Tapi kalau jenis TGNA, memang berat sket. Kalau tahap selipar pun kena rembat nak ambil berkat, inikan pula kalau TGNA memutuskan calon luar Kelantan ditamatkan. Lu boleh bayang tak kalau tindakan itu menjadi kaedah Islami? Orang yang membetulkan benda alah itu kelak akan dituduh kafir, wahabi, etc. Perpecahan pun berlaku.

Nak buat boleh, tapi kena umumkan bahawa itu bukan ketetapan Islami. Hanyalah keputusan politik berdasarkan zaman semasa. Kata lainnya, kalau tahap Muhammad saw tu, kalau dia solat, katakanlah tetiba baginda menggaru nyamuk di pipi di rakaat ke dua; maka sah la. Memang sampai hari ni, rakaat kedua jer, semua akan garu pipi.

Nak2 mazhab lurus bendul tiang letrik macam Shafie. Kalau nabi garu pipi sampai merah, maka wajib garu pipi sampai merah. Mampos pada kulit2 macam gua n golongan negro. Garu sampai berdarah pun mustahil pipi akan merah. Yang merah itu darah, bukan pipi. Maka solat tidak sah. Ujar Shafie. Ha... sudah. Nak buat caner, pengikut Shafie menetapkan barang siapa muslim berada di geografi Malaysia, maka, wajiblah dia kekal dalam mazhab Shafie sampai ke mati.

Sampai ke mati la lu batal wuduk bila sentuh bini lu. wakakaka. Tersentuh taik tak batal wuduk, kena basuh kasi bersih jer. Sentuh kulit isteri sendiri batal plak. Malaikat pahala dosa kiri kanan pun pening nak catat.

Kesimpulan.

So, apa pun yang diputuskan manusia berpengaruh macam TGNA, kena diberikan penerangan yang betul dan teliti. Kalau tak, jahanam. Kalau kerajaan Islam PAS mahu mengutamakan hasil pembangunan insannya yang sudah berusia 19 tahun, maka, gua berikan sokongan. Gua nak tengok anak2 Kelantan yang berumur bawah 30 berada di Dewan Parlimen mewakili parlimen Kelantan. Parlimen mereka sendiri. Sejuk dan bangga melihat mereka.

Tapi kalau berdasarkan menyampah kepada Nasha, gua ingat, tidaklah boleh sehingga benda ini menjadi falsafah Islami. Kerana sekor Nasha, satu kaedah Islami baru dibentuk. Bidaah sesat. Kerana sekor Nasha, habes bergenarasi sesatnya kelak.

Bab Nasha tu, buat sahaja pungutan suara yang menolak Nasha. Hasan Ali juga begitu. Bila ada pungutan suara, maka, party berdepan dengan falsafah cabang yang menentang falsafah jati. Antara kehendak party atau kehendak pengundi. Rela falsafah jati kalah asal falsafah cabang menang, atau tangguhkan falsafah cabang kepada calon ganti, asalkan falsafah jati semakin hampir dilaksanakan.

Tepuk serban, tanya kepala otak.

Lembaga Disiplin : Khalid Samad atau Hasan Ali yang kena?

G. Manimaran, Adib Zalkapli dan Syed Jaymal Zahiid Syed Kamal

PETALING JAYA, Dis 25 – Jawatankuasa disiplin PAS mengesahkan pihaknya sudah mengenal pasti adanya kes kukuh terhadap dua pemimpin PAS Selangor termasuk ketua negeri Datuk Dr Hasan Ali.

Justeru, Hasan yang kini merupakan pesuruhjaya PAS negeri dan bekas timbalannya Khalid Samad akan dipanggil untuk memberi penjelasan lanjut kepada jawatankuasa itu minggu pertama bulan depan.

Pengerusi jawatankuasa disiplin Tuan Ibrahim Tuan Man memberitahu The Malaysian Insider, walaupun mereka, yang bertemu malam kelmarin berpuas hati dengan laporan bertulis kedua-dua Hasan dan Khalid. tetapi memerlukan penjelasan lanjut.

“Kami berpuas hati dengan penjelasan bertulis diberikan oleh mereka. Kami mendapati adanya kes terhadap mereka.

“Jadi, kami memutuskan untuk memanggil mereka supaya memberi penjelasan lisan berhubung beberapa aspek,” tambah beliau ketika dihubungi.

Bagaimanapun beliau tidak menyatakan aspek yang memerlukan penjelasan lanjut. Tanggal 7 dan 9 Jan telah ditetapkan untuk memanggil mereka menghadap anggota jawatankuasa disiplin, kata Tuan Ibrahim yang juga salah seorang naib presiden PAS.

“Kami sudah pun menghubungi Khalid dan beliau telah bersetuju untuk bekerjasama dengan kami dan akan menemui jawatankuasa pada 7 Jan. Beliau sudah pun bersetuju untuk menemui kami,” ujar beliau.

“Bagaimanapun belum ada tarikh persetujuan daripada Datuk Hasan dan sekretariat akan berhubung dengan Datuk Hasan untuk membolehkan beliau menemui kami,” katanya.

Kedua-dua mereka sedang disiasat kerana mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang didakwa menjejaskan imej parti. Antara bukti yang diserahkan ialah rakaman audio seorang pemimpin PAS yang didakwa memperlekeh kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat. Tuan Ibrahim menjelaskan bentuk hukuman bergantung pada penjelasan susulan mereka.

Jawatankuasa disiplin mempunyai tiga pilihan hukuman iaitu memberi amaran bertulis, menggantung jawatan yang disandang ataupun memecat dari parti, bergantung pada tahap serius kesalahan dilakukan.
Belum ada keputusan untuk memanggil saksi-saksi lain, kata beliau.

“Jawatankuasa disiplin akan menentukan hukuman, bukannya jawatankuasa pusat. Bagaimanapun mereka yang disabitkan kesalahan boleh merayu kepada jawatankuasa pusat,” kata Tuan Ibrahim.

Mengenai khabar angin bahawa Hasan sudah diputuskan hukuman ketika pertemuan kelmarin, Tuan Ibrahim menafikan perkara itu.

“Kami masih di peringkat mengkaji penjelasan mereka, jadi tiada situasi demikian (hukuman sudah dijatuhkan),” katanya.

Khabar angin bahawa Hasan yang juga Exco Kerajaan Selangor sudah dikenakan hukuman bertiup sejak awal pagi semalam, beberapa jam selepas jawatankuasa disiplin selesa mengadakan mesyuaratnya. Spekulasi mendakwa jawatankuasa disiplin telah mengesyorkan agar Hasan digantung dari parti selama dua penggal.

Hasan tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen beliau. Bagaimanapun kelmarin Hasan memberitahu pemberita bahawa beliau bersedia meletakkan jawatannya dalam parti jika perkara itu diputuskan oleh jawatankuasa disiplin.

Namun beliau berharap apa pun keputusan yang bakal dikenakan jawatankuasa disiplin, ia perlu dibuat secara adil dan tanpa sebarang muslihat.

The Malaysian Insider juga difahamkan khabar angin Hasan sudah dikenakan hukuman disebarkan oleh saingan dalam parti dalam usaha untuk mengenakan tekanan ke atas jawatankuasa disiplin agar menghukum Ahli Dewan Undangan Negeri kerusi Gombak Setia itu.

Kumpulan yang menentang kepimpinan Hasan bimbang jawatankuasa disiplin akan mengambil masa sebelum membebaskan beliau, demikian kata seorang pemimpin PAS.

Bagaimanapun dua lagi naib presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar semasa dihubungi The Malaysian Insider lewat semalam juga menolak khabar angin sedemikian.

“Apa jua keputusan ia mesti disahkan oleh jawatankuasa pusat tetapi kami belum mendengar apa-apa,” katanya.

Salahuddin juga berpandangan sama dengan Mahfuz. Bagaimanapun katanya, beliau “tidak pasti” sama ada jawatankuasa disiplin sudah memutuskan bentuk hukuman ke atas Hasan.

Dalam pada itu, Khalid pula ketawa besar sambil menganggap ia sebagai “jenaka” hujung tahun.

“Saya ada mendengar khabar angin ini dan ada blog yang membawa maklumat ini,” kata Khalid, juga Yang Dipertua PAS Shah Alam, yang turut dihubungi lewat semalam.

Bagaimanapun kata beliau, adalah terlalu awal untuk mengatakan mengenai keputusan siasatan jawatankuasa disiplin. Khalid mengandaikan mereka akan mengetahui keputusan jawatankuasa disiplin akhir bulan depan.

“Kita masih di peringkat awal siasatan, mereka (jawatankausa disiplin) masih meneliti laporan kami dan mereka akan mengemukakan kepada jawatankuasa pusat untuk perbahasan,” kata Ahli Parlimen Shah Alam ini.

The Malaysian Insider difahamkan jawatankuasa pusat PAS akan mengadakan mesyuarat akan datang pertengahan bulan depan.

Catatan gua di Kelantan.

Oleh : AdukaTaruna

Alhamdulillah. Gua selamat sampai Seremban. Gile lama. Dari 10.15 pagi sampai 12.55 pagi. Sebab gua sesat. Haha. Ni mesti kifarah pasal gua usha Rusila. Padan muke gua..

Alhamdulillah... 17 hb Dis lepas gua telah bernikah dengan gadis Pengkalan Chepa. Sorry geng.. gua tak umumkan ari tu, coz sebab2 tertentu. Tapi semua blogger gua dah bagitau. abanghensem jer gua tak dapat bgtau sebab no tepon dia gua takder. email pun takder.

Tima kasih kat Topeng Perak, Man, Pink Turtle n Pak Din, etc yang membantu gua kat sana. Majlis kecik2 jer beb. Sekadar ada lah. Blogger ma.. mesti sengkek punya. Haha. Siyes ni. Gelak2 pun siyes beb. Hanya blogger yang kenal blogger. uma lain la. Gaji dalam matawang Ireland.

Awal2 lagi gua plan. Lepas kawen, gua kena part time dalam 2-3 hari. Sebab gua kawen tak guna loan ma.. gaji pun jenis hari2. Kojo sendiri. Sehari tak niago, sehari la takdo gaji. Kalau seminggu? Tak ke mati kering gua?

3 hari gua ambil upah cat. Upah cat boleh, tp jgn suruh gua pilih warna cat. Mampos! Tu pasal gua nak dapatkan kerusi Presiden PAS atau at least PJ Selangor. Kaye sket gua. Kuang3.. Setakat Rexton tu... kalau hilang pun gua releks jer la.

Seb baik Man bagi kerja kat hotel akak dia. Kire honeymoon n honeyday gua la tuh. Sepanjang dok sana, banyak kerja jahat yang Topeng Perak ajar gua. Lega gua tak lama bergaul dengan beliau. Kalau tak, habes akhlak suci gua ternoda. Lu bayangkan tak pernah2 gua minum tuak, dia ajar gua minum minuman keras tuh. Tu belum kes bakar gambar Hasan Ali lagi. Man si blogger pink paling byk tolong gua. Tq byk2 ah... tq daun keladi punya taraf. Haha..

Balik ikut Ganu maaa...

Malam sebelum balik, si Man dah pesan. Nanti lalu Rusila. Lu tangkap la gambar. Gua pun ada plan itu mcm ma.. sekali esok tu, time nak balik, rupa2nya kamera org rumah gua, adik ipar gua dah bagi pinjam ke member dia. Gile power punyer daulat Hadi beb.

Dari KB gua ambil sigbord tulis KT. Tapi, dalam 5 ke 6 keping jer signboard tu, then ghaib. Tionaseng! Agak2 la kan. Gua belum nak langgar Rusila lagi.. baru nak usha. Takan time tu plak gua kena daulat.

So, terpaksa gua ikut kaedah manual. Asal jalan tu mati ke simpang 3 jer, gua benti tanya. Haha. Org rumah gua la tanya. Takan gua plak. Gua driver. Yg kedua, gua loghat Spanish, pakcik Kelantan mana faham.

Jalan punya jalan, gua jumpa Bachok ma... terus teringat Nasha. Wuih.... Ni kalau ditakdirkan beliau melintas jalan, memang sah gua langgar dalam kedudukan gear 5 dan gear undur bagi langgar secara bumber belakang plak.

bersambung.........

Dec 25, 2009

Gua nak ugut Nik Aziz before balik Seremban.

Oleh : AdukaTaruna

Sepanjang gua dok sini sejak 17 Dis ari tu, mentedarah jer kerje gua. Gilo lak ai. Makin lamo makin gomok. Kalau gua tak settle berat badan gua sebelum Projek Langgar Hadi tahun depan, maka, dibimbangi audien akan keliru yang mana satu Hadi, yang mana satu gua.

Jap g gua balik Seremban. Gua pilih jalan Terengganu. Nak usha n riki ala2 KGB. Weeee..... Nih gua ingat kalau sempat, dari Padang Tembak, lalu simpang Kota Jembal, gua nak turn kiri. Arah Pulau Melaka. Gua ingat nak ugut Nik Aziz kejap la.

Orang Kelantan makan manis bhai.. tapi mulut Nik Aziz masin. Tu yang gua heran. Tak pernah dalam hidup gua makan roti canai cecah kari manis. Pergh... tersentap deria lidah gua..

Dulu before keputusan PRU12, Nik Aziz ada sebut pasal air. Amarah rakyat macam air. Kalau sekat dia boleh jadi kuat. Last2, word tsunami 'wujud' selepas itu. Tu kira mulut masin la tuh.

Terbaru orang tua tu doa perut Najib pecah. Dan-dan tu jugak kes enjin jet hilang. Tak cukup sebijik, 2 bijik hilang. Sampai Najib terpaksa buat kenyataan :

"Kes ini tidak akan disembunyi."

Kes ni berlaku time Najib jadi Menteri Pertahanan maa... gua ingat perot Najib nak hampir pecah dah tu. Ostad Dayat, merangkap member gua... satu ostad kategori rokers pernah berkutbah pada gua. Antara bala dengan laknat, laknat paling gile dasyat, namun halus.

Kalau bala' dia ibarat satu musibah yang nampak. Tapi kalau laknat, dia adalah musibah yang tak nampak. Orang yang dilaknat akan sesat tanpa disedarinya. Semakin jauh dan jauh dari rahmat Allah. Pehh... ala2 kuliah TGNA ni beb.

So, sebab mulut org tua ni masin, gua ingat gua nak langgar dia la. Paksa dia sebut gua jadi kaya. Kaya dunia akhirat. Lu tunggu gua kat rumah lu Tok Guru. kejap lagi gua sampai.

Dec 24, 2009

Terkini : Hasan Ali dipecat!

Oleh : AdukaTaruna

Lembaga Disiplin PAS yang dipengerusikan Tuan Ibrahim Tuan Man mengumumkan keputusan yang melegakan ramai pihak. Hasan Ali, Pesuruhjaya PAS Selangor dipecat dari jawatan itu, manakala keahlian beliau dalam PAS digantung 2 penggal.

Hukuman itu adalah untuk tuduhan melanggar perlembagaan parti bagi memecat Khalid Samad dan Saari Sugip. Ianya adalah satu kesalahan yang serius. Bagaimanapun, bagi tuduhan agen kepada parti UMNO, PAS mendapati tuduhan itu tidak mempunyai bukti yang kukuh.

"Sudah-sudah la beb... buang masa kita berkampung kat sini tunggu berita nih. Jom kita chow la..."


3 blogger berkampung di Restoran Arab Kota Bharu bagi mengikuti keputusan mesyuarat Lembaga Disiplin PAS.

Dec 23, 2009

Gambar AdukaTaruna & Topeng Perak bakar Hasan Ali.



Oleh : AdukaTaruna

5 panel jawatankuasa displin khas ada dalam dompet gua. Jangan memekakan telinga, membutakan mata, membisukan mulut, menyingkap karpet. Jangan sampai seluruh blogger turut membakar gambar Tuan Ibrahim Tuan Man.

Penentunya 9 malam ini. Keputusan JK Disiplin terhadap Hasan Ali bakal diambil atau bakal disapu di bawah ketiak Hadi n geng Terengganu? (gua test 1 gambar dulu beb. brotben cap maxis kek Pengkalan Chepa tahap Nasha la. Arrrghhh...)












Dec 21, 2009

Tidak setuju dengan Pak Bakaq

Oleh : AdukaTaruna

Skang gua nak guna hak demokratik gua plak. Gua tak setuju dengan Pak Bakaq. Dalam tajuk Nik Amalina guna blog ulas perihal PAS.

Kalau mengikut Hukum AdukaTaruna 1; Falsafah cabang boleh ditangguhkan apabila bertembung dengan falsafah jati.

Katakan begini. Falsafahnya Islamic State. Tetapi apabila bertembung dengan satu taktikal yang bermotifkan Islamic State, Islamic State itu sendiri boleh ditangguhkan.

Atau perumpamaan mudahnya begini. Falsafahnya ialah masuk universiti. Apabila bertembung dengan taktikal, seperti bekerja bagi mengumpulkan dana, masuk university boleh ditanggunhkan dengan syarat, penangguhan itu bermotifkan falsafah (masuk university).

Kes Amalina.

Dalam kes Nik Amalina, falsafah hak demokratik dia PERLU ditangguhkan apabila berdepan dengan keperluan supaya dia TIDAK MENYIBUK. Sama ada dilihat 22 juta awam atau dilihat 1 juta ahli PAS.

Dalam falsafah hak demokratik UMNO (konon), Jean (bini Paklah) PERLU tidak menggunakan blog bagi menyibuk menyerang Tun Mahathir yang menyerang Paklah.

Jika hak itu dilakukan, maka falsafah utama akan tumbang. Apabila falsafah cabang bertembung dengan falsafah jati, maka, pilihlah falsafah jati.

Bukan semua boleh menggunakan hak awam.

Hak asasi manusia tidak boleh diapply pada setiap manusia. Manusia jenis elite selalunya tidak sesuai menggunakan hak awam.

1. Keluarga Muhammad saw (manusia jenis elite) dinafikan hak menerima zakat.
2. Isteri-isteri Muhammad saw (manusia elite) dinafikan hak berkahwin selepas Muhammad saw wafat.
3. Keluarga Presiden US (manusia elite) dinafikan hak bergaul dengan bebas.
4. Keluarga jeneral perang tamadun Rom (manusia elite) dikuarantin selema tempoh perang.

Nik Amalina adalah jenis elite. Siapa suruh jadi anak TGNA? Ada gua suruh? So, padan muka lu lah. Bila TGNA berada dalam mode perang yang panjang dan rumit, maka, sudah pasti ada beberapa hak awam yang keluarga dia tidak boleh lakukan.

Falsafah utama adalah utama. Falsafah cabang boleh ditangguhkan demi taktikal falsafah utama. Ini Hukum AdukaTaruna 1. Lu orang nak follow mazhab gua, follow lah. Lu orang tak nak follow ikut suka lu. Nik Amalima bukan blogger cabuk. Dia ada title anak kepada TGNA. Manusia elite. Kalau ikut suka jadi macam blogger cabuk, maka apa akan jadi kepada pasukan perang?

Kalau Nik Amalina sudah menjadi penghalang kepada Islamic State macam Hadi; di mana rela falsafah jati kalah asalkan falsafah cabang menang; maka, Nik Amalina bakal masuk dalam list langgar gua. Pro.

AdukaTaruna dalam blog adalah ini. Macam yang lu baca. AdukaTaruna kat luar maybe lain. Maybe lah. Maybe lebih hensem dari dalam blog. Haha. Blog gua adalah suara gua. Macam diri gua yang second. Jiwa gua yang satu lagi.


Nik Amalina boleh berblog.

Pada gua, Nik Amalina boleh terus berblog. Walaupun kronologi kemunculan blognya cacat kerana wujud selepas peristiwa Arifahmi dan surat emo kepada Dr Mariah. Boleh berblog, tapi, sebagai elite, ruang lingkup perbahasannya terhad.

Dia boleh membela suaminya, tetapi dari perspektif isteri yang menyokong moral suami. Dia SESEKALI tidak boleh MENYIBUK perihal parti. Ini adalah falsafah cabang yang ditangguhkan demi falsafah jati. Lu degil, lu masuk dalam list langgar. Pasal lu sudah kacau falsafah jati.

"Tangan yang menghayun buaian, boleh menggoncang dunia."

Peduli apa sama gua. Lu nak goncang dunia siapa, ikut suka lu. Tapi Islamic State kalau lu sudah kasi kacau, maka, lu sudah serupa Hadi n Terengganu team. Gua langgar. Lu elite, mana boleh ikut level gua. Siapa suruh lu jadi anak TGNA? Ada gua suruh?

Pendedahan penting Ketua Pemuda PAS esok!

Oleh : AdukaTaruna

Gua kembali lagi beb. Tapi masih dalam mode cuti. Haha. Gua sampai Seremban insyaallah Ahad. Kiranya minggu depan gua on balik blog gua.

Gua imbas balik tentang ketua Pemuda PAS yang sangat-sangat very-very memperjuangkan hak-hak wanita. Ingat tak pasal skandal kawin secara gelap calon BN dulu? Esok, kita nantikan pendedahan penting demi maruah dan hak wanita muslim yang diperjuangkan Ketua Pemuda PAS.

Salah sekor VIP PAS kantoi kawin sindiket. Di bawah organisasi pemuda.

Gua tabik Tantawi. Ingat Tantawi, ingat skandal seks.

Dec 18, 2009

Salam Maal Hijrah 1431H

Dikesempatan ini, gua dan kengkawan gua (dgn bau2 poyo) ingin mengucapkan selambat menyambut kedatangan tahun baru kepada semua pengunjung blog AdukaTaruna, yang setia memberi komen dan kritikan, dan yang kono maki dan memaki tuh lumrah la beb. Dalam nih jer kita berdebik, kat luar kena propesyenel. Haha.

Salam Maal Hijrah 1431H
Islam didahulukan, syariat diutamakan!



Dec 16, 2009

Kes ponteng parlimen : 2 MP PKR yang pertama beri surat tunjuk sebab.

Oleh : AdukaTaruna

Tahniah kepada 2 MP PKR. Azmin Ali dan Nurul Izzah. Mereka adalah 2 MP BR yang pertama menyerahkan surat tunjuk sebab kegagalan hadir dalam undian parlimen lepas. Di bawah gua lampirkan surat tunjuk sebab mereka kepada lu orang. Selamat membaca.

Dari : Azmin Ali.

Perkara : Tunjuk sebab kegagalan hadir sidang parlimen.

Amboi-amboi-amboi (sambil tunjuk jari kelingking). Sedap jew u all tuduh kite macam2. Kang I laser u all balik kang, tak pasal2 jew. I bukan saje2 tak nak hadir, tapi u all kena fahamlah kan. Industri kite ni kecik jew. Takan semua I nak buat? Tokey balak pun cukur bulu, nyah.


Dari : Nurul Izzah

Perkara : Tunjuk sebab kegagalan hadir sidang parlimen.

Bukankah ayahanda sudah berada di sana. Kira wakil keluarga kami lah. Jangan nak kutuk saya melampau, ya. Saya jadi MP ni pun bukannya saya nak sangat. Tapi desakan PKR. Kang saya letak jawatan atas alasan lanjut pelajaran kang, sapa yang susah?

Dec 15, 2009

Dedahkan nama-nama pukimak itu kepada kami !!

Oleh : AdukaTaruna

Belum pernah gua mencarut lucah dalam bahasa sendiri nih. Mencarut kesat bahasa sendiri dah selalu. Mencarut lucah bahasa orang lain pun selalu. Tapi kali ni gua mencarut lucah bahasa kebangsaan sendiri. Pukimak! (Last day kena jahat habes-habesan. Esok lusa maybe gua dah goyang nak jadi jahat.)

Gua mendapat sms tentang isu penting ni. Suruh gua rujuk Penarik Beca dengan segera. Gua boleh tinggalkan kejap kerja2 dalam gelap gua dan terus on komputer. Hati mendidih. Tarik nafas, releks.... dan gua pilih word PUKIMAK kali ini. Memang PUKIMAK.

Lu kena baca yang ini dulu sebelum lu terpinga-pinga. Jangan jadi bodoh macam MaLin pengikut fanatik Hadi. Baca di sini. Penarik Beca. Kemudian di sini, Jiwo Klate.

Syabas kepada MP PAS Marang, Bachok, Tumpat, Pengkalan Chepa, Kubang Kerian, Kuala Selangor, Titiwangsa, Rantau Panjang, Shah Alam, Bukit Gantang, Padang Terap, Jerai, Kuala Terengganu, Sik, Pasir Puteh, Kota Raja, Pendang dan Kota Bharu.

Gua tak sempat nak buat research siapa yang tak hadir dari PAS dari maklumat yang hadir oleh Jiwo Klate. Harap lu orang listkan kat gua. Nanti malam, gua on balik. PUKIMAK2 dari PAS perlu diberikan surat tunjuk sebab oleh Presiden. Kalau Presiden lembik dan buat tak port asal Islam tak kalah, ulama tak kalah; kita sebagai pengundi akan TUNTUT penjelasan dari mereka! Pukimak tetap pukimak kalau mereka tiada sebab-sebab yang kukuh.

Selain itu, diharapkan nama-nama PUKIMAK2 PKR dan PUKIMAK2 DAP turut didedahkan. Ingat dan kembali semula kepada falsafah yang gua berbuih mulut story sama lu. PUKIMAK2 ini semua adalah balaci kita sebagai rakyat. Kita mengundi dia, bayar gaji mereka, infakkan duit pada mereka untuk berkhidmat kepada kita. Buat buat pukimak tak tentu hala. Wala dan Thiqah kepala ayah dia tuh.

Asal ulama, selagi tak tinggal solat, walau ponteng parlimen, kita harus wala dan thiqah. Pukiwak lu! Gua harap ada reader yang tolong research sket isu penting ini. Barua2 polikus negara mundur memang macam sial. Letak jawatan ahli parlimen! Adakan PRK, letak Mat Sabu as Ahli Parlimen. Tak sakit hati gua tgk perangai pukimak lu orang semua.

Dec 14, 2009

Tahniah Malaysia (2)

Oleh : AdukaTaruna

Akhirnya, dapat gak gua tengok keseluruhan game Malaysia. Kat TV2. Gua yakin sekor ahli PAS pun tak tgk game ni, sebab diorang boikot TV2.

Memula, gua ucapkan tahniah la pada Malaysia, coz menang 3-1. Tapi daripada game, TENGAH Malaysia tak improve banyak la sejak zaman Hadi. Takda daya fight supaya bola kekal kat kaki Malaysia. Bab kreatif menjolok (mencipta peluang) gua rasa agak happy berbanding zaman stupid dedulu.

Pada gua, setakat yang gua nampak melalui TV, Malaysia hanya ada sekor 'Messi' yakni Syafiq. Elemen 'Messi' penting dalam bola sepak moden, kerana, sistem pertahanan berlapis yang wujud skang ni, memang tak boleh dibocorkan kalau takda pemain "Messi'.

Setakat short passing atas tanah, hanya bertujuan bola kekal dalam penguasaan team. Ianya bagi memanjangkan tekanan, mengelakkan diserang, etc. Tapi untuk membocor sistem pertahanan berlapis, yang rapat dengan keeper, memang tak boleh.

Kena ada pemain macam Messi gak. Yang boleh lepas 2-3 ekor defend lawan, yang boleh membuatkan pertahanan lawan buang masa, tenaga dan fokus nak jaga dia sekor, yang boleh melemahkan kawalan terhadap pemain lain.

TENGAH Malaysia out.

Daya kreativiti TENGAH Malaysia ada peningkatan berbanding dedulu. Tapi daya kekal bola memang out. Sebab apa penting TENGAH memiliki daya kekal bola? Sebab peranan Messi / Syafiq ditagih. Normalnya, apabila peranan pemain seperti itu ditagih, pasti kehilangan bola berlaku dengan kerap. Di sinilah elemen kekal bola oleh TENGAH wajib.

Bila Syafiq hilang bola akibat cuba masuk ke dalam, TENGAH akan menyempitkan ruang TENGAH team lawan, dan fight menang bola balik. Seminit dua jer team lawan pegang bola, TENGAH Malaysia harus dapatkan balik dan berikan kepada 'Messi'.

Hilang bola lagi, TENGAH akan asak gile babun untuk dapatkan bola semula dan berikan kepada 'Messi balik. Aaaa... lebih kurang camtu la suasananya.

Ramalan lawan Vietnam.

Gua tak dapat tengok Vietnam punya team. Tapi gua ramal berdasarkan keputusan la. Kalau Malaysia tahu sistem defend berlapis, Vietnam pun mesti tahu gak. Kalau Malaysia ada sekor Messi, gua ingat at least Vietnam pun ada sekor gak.

Seterusnya bergantung kepada TENGAH. Pada firasat gua, tanpa menonton game Vietnam, TENGAH Vietnam 8/10 dalam tajuk daya kekal bola berbanding Malaysia 6/10. Jadi, kalau benar keadaan ini berlaku, situasi ketika final nanti, Vietnam akan mengasak Malaysia dari awal sampai akhir. Situasi ramalan adalah begini :

1. TENGAH Vietnam akan mengekalkan penguasaan bola. Dan Messi Vietnam akan cuba masuk dalam pertahanan berlapis. Defend kucar-kacir dan menjadi tidak seimbang berikutan 2-3 player defend terpaksa sekat Messi Vietnam.

2. Messi Vietnam (VM) hilang bola, Malaysia cuba control game dengan berikan kepada TENGAH Malaysia (TM). Tapi 6/10 vs 8/10. TM hanya pegang bola dalam 2-3 passing sahaja sebelum TENGAH Vietnam (TV) memenanginya.

3. TV menang dan control game semula. Berikan kepada Messi. Hilang bola lagi. Defend bagi pada TM. TM kalah dengan VM. Kena serang balik.

4. Bila keadaan telah mencari corak perlawanan, Malaysia akan tunduk dan tenggelam pada corak game. Jika sebelum ini defend akan passing kepada TM, kali ini, defend hanya mampu clear lambung tanpa arah. TV bertambah mudah, TM hilang punca. Emo mula calar.

5. Dan sekali Vietnam tukar; dari beri kepada Messi mereka kepada cross, one-2, etc; Malaysia akan bolos 1 gol.

Kalau Malaysia lead 1 gol.

Kalau keajaiban berlaku, di mana, Malaysia lead 1 gol, gua cadangkan Malaysia just control game di kawasan TENGAH dan DEFEND sahaja. Jangan bagi kepada Messi atau cross lintang, atau sebarang bentuk serangan yang membuatkan Vietnam memegang bola.

Biar berlegar di tengah dan turun semula ke belakang (defend). Biar penonton boring, asal lu tidak benarkan Vietnam pegang bola. Anggap macam main monyet2 tu... jangan sesekali bagi bola 50-50.

Selepas kemenangan ke atas Laos.

Macam biasa. Muka Sotan paling kerek esok di Utusan Malaysia. Final dia akan duduk di VVIP seat. Konon sebagai Jeneral yang banyak berjasa. Pembolehubah utama kemaraan Malaysia ke final. Kononnya lah. Utusan terutama Senyum Kambing akan puji gile2 punya. Berbulu jer gua nak ulas.

So, kepada team Malaysia, walau 99.99% mustahil lu baca blog gua, gua ucapkan selamat berjuang. Ramalan popesyonel gua, Malaysia 0, Vietnam 2.

Kencing padu maut terbaru dari Ostad Idris Penerangan PAS.

Konvensyen Blogger turut dibuka kepada penyokong PAS

KUALA LUMPUR - Berikutan begitu banyak permintaan kalangan Blogger yang menyokong PAS bagi menyertai Konvensyen Blogger PAS 2009, maka Parti Islam SeMalaysia (PAS) dengan ini membuka penyertaan yang sebelum ini dihadkan kepada Blogger kalangan ahli PAS sahaja kepada semua blogger-blogger pro-PAS yang berminat.

Bagi yang berminat menyertai konvensyen pada 20 Disember ini bolehlah mendaftar kepada penerangan.paspusat@yahoo.com dengan menyertakan Nama Sebenar, No. Kad Pengenalan, Alamat Blog, Email dan No. Telefon Bimbit.

Hanya peserta yang mendaftar awal, iaitu sebelum 18 Disember 2009 sahaja yang akan dibenarkan masuk ke Dewan Dat' Fadhil Noor, Markaz Tarbiyyah PAS Taman Melewar.

Program akan dirasmikan oleh Presiden PAS, YB Tuan Guru Dato' Hj Abd Hadi Awang dan Kelab Blogger PAS akan turut dilancarkan pada hari berkenaan.

Ketua dan Setiausaha Penerangan PAS disemua peringkat yang bukan Blogger diwajibkan hadir bagi mendapatkan informasi terkini perkembangan dunia siber bagi membantu gerak kerja parti dimasa akan datang.

Ust Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

1. Pelik. Ni dah kes kencing dah nih. Punyalah PAS bergadoh dengan blogger BR bukan ahli PAS yang mempertikaikan kewajaran mengundang blogger berahli PAS sahaja; kini PAS U turn dengan jemput blogger bukan ahli PAS.

Gua tidak mengatakan gua setuju atau tidak dengan keputusan PAS ingin mengadakan konvensyen khusus untuk blogger ahli PAS (BAP); tetapi tindakan U turn ni memang pelik. Pada wa, kes ni memang kes kencing. Hanya tahap ahli PAS sahaja layak untuk dikencing.

Katakan mendapat sambutan hangat dari BAP, sudah pasti PAS, terutama puak UG dengan megah menggunakan sambutan blogger BAP terhadap program konvensyen. Berminggu-minggu dihighlight dalam Siasah dan Harakah. Betapa besarnya kekuatan mereka.

Dan jika mendapat sambutan BAP, katakan sehingga mencecah ratus, sudah pasti TIDAK WUJUD SAMA SEKALI keputusan U turn dengan membuka peluang blogger PAS bukan ahli (BPBA) untuk turut serta. Bukankah BPBA tidak memahami karektor sebuah jemaah Islami? Tidak tahu apa itu thiqah dan wala', etc?

2. Persoalannya di sini, ialah; mengapa berlaku ketetapan falsafah U turn? Setakat IQ taraf Ostad Melayu macam Idris sungguh mudah. IQ tahap ulama genetik Melayu cukup simple. Katakan Melayu Abu sebelum ini berkeras tidak mahu menghadiri majlis kenduri Ali. Dan diberi alasan pelbagai. Alasan dalil dan nas.

Kemudian, apabila wujud keperluan terpaksa menghadiri majlis kenduri Ali, sudah pasti dia takut dan diburu dengan bayang-bayang terdahulu. Ludah-ludah terdahulu. Sebaik sahaja sampai di majlis kenduri Ali, tanpa ditanya, perkataan pertama Melayu Abu akan keluarkan ialah mengenai ludah-ludah terdahulu.

"Gua datang ni sebab tak sampai hati kat Ali."
Atau pelbagai lagi kenyataan yang bermotif menutup ludah-ludah terdahulu. Ini IQ stendet. Satu reaksi normal. Dari dari situ kita boleh menentukan motif.

So, mari kita pergi kepada perenggan pertama dari sebuah kenyataan U turn dari IQ tahap ulama gen Melayu.

Berikutan begitu banyak permintaan kalangan Blogger yang menyokong PAS bagi menyertai Konvensyen Blogger PAS 2009..
Kerana takut ludah-ludah atau bayang-bayang, ayat pertama ostad Melayu ni susun ialah mengenai 'permintaan'. Ini kes kencing bhai... gua bukan ahli PAS. Lu nak tipu semudah itu. Tak munasabah di akhir2 tarikh konvensyen, tiba-tiba tebang falsafah pertama untuk tegakkan falsafah U turn.

3. Sebenarnya, katakanlah malu dan segan kerana BAP hanya berjumlah kurang dari 10 orang untuk dijadikan satu bentuk konvensyen. Gua bukan produk jemaah Rusila, gua bukan produk tarbiyah PAS untuk lu kencing semudah ABC.

Ostad Idris, tu pasal gua cakap lu akan kekal bodoh walau ijazah lu menggunung. Lu masuk blog wartamaya dan listkan BAP selain pimpinan PAS. Lu takan dapat jumlah ratus. Paling banyak lu akan dapat 20.

Dan dari 20, berapa UG dan berapa BR? Kerat janggut Hadi depan jemaah Rusila gua berani, tak sampai 10 BAP selain pimpinan. Dari dari jumlah itu, berapa yang berkemampuan untuk hadir? Campur dengan BAP berstatus pimpinan. Dapat berapa? Belas orang sahaja bhai..

Dari belas orang, lu nak tangkap gambar macamana dalam dewan sebesar Ostad Fadhil tu? Dan gambar itu akan menjadikan lu (PAS) semakin damage. Nak siar damage, tak siar lagi damage.

4. Berbuih mulut gua story sama lu. Ulama Melayu adalah bodoh secara genetik. Apatah lagi untuk wadah perang macam ni. Sebab itu Islam menetapkan satu falsafah yang lengkap dan tidak ada kelemahan walau sebutir zarah. Yakni; serahkan sesuatu itu kepada ahlinya.

Bukannya Kepimpinan Ulama. Asal tak tinggal solat, walau bodoh macam babi ternak, kita mesti thoqah dan wala'. Ini bidaah sesat yang dicipta manusia.

5.

Ketua dan Setiausaha Penerangan PAS disemua peringkat yang bukan Blogger diwajibkan hadir bagi mendapatkan informasi terkini perkembangan dunia siber bagi membantu gerak kerja parti dimasa akan datang.
Jadi, kalau lu nak cover damage; langkah suntuk pertama ialah U Turn dengan open kepada BPBA. Dan kalau itu pun still tidak dapat sambutan, atau diboikot, langkah terakhir ialah wajibkan semua AJK cawangan hadir. Penuh dan ramai Dewan Ostad Fahil.

Then, konvensyen tu berbau program kursus ala2 Puteri UMNO anjurkan supaya peserta jadi blogger. Tak caya? Wait n see la. Setakat IQ Ostad Idris n Hadi.....

Pemandu F1 1 Malaysia import rupanyeeee

Formula One drivers Jarno Trulli, of Italy, right, Finland's Heikki Kovalainen, left, and Malaysia's  Fairuz Fauzy pose for a photo at a press conference in Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 14, 2009. The three will race for Lotus when the Malaysian-backed Formula One team returns to the starting grid next season.
Formula One drivers Jarno Trulli, of Italy, right, Finland's Heikki Kovalainen and Malaysian driver Fairuz Fauzy pose for a photo at a press conference in Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 14, 2009. The three drivers will race for Lotus when the Malaysian-backed Formula One team returns to the starting grid next season.
Formula One driver Jarno Trulli of Italy, right, is embraced by Lotus F1 racing team principal Tony Fernandes at a press conference in Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 14, 2009. Trulli, Finland's Heikki Kovalainen and Malaysia's Fairuz Fauzy will race for Lotus when the Malaysian-backed Formula One team returns to the starting grid next season.
Formula One driver Heikki Kovalainen of Finland, right, is embraced by Lotus F1 racing team principal Tony Fernandes at a press conference in Kuala Lumpur, Malaysia, Monday, Dec. 14, 2009. Kovalainen, Italy's Jarno Trulli and Malaysia's Fairuz Fauzy will race for Lotus when the Malaysian-backed Formula One team returns to the starting grid next season.



1. Buruk la plak gua tengok pakai kot n tai, tapi pakai topi besbol.

2. Gua ingat xenan senyap2 dah jual topi Projek Langgar Hadi 2010 tadik.

3. Projek jenama 1 Malaysia, tapi pemandu Malaysia kategori simpanan paling hina. Ini glokal ke apa nih? Bodoh macam Hadi. Bermati2 jenamakan Kepimpinan Ulama, tapi PJ ZTerengganu Stopa Ali. Kena maki kaw2 dulu, skang baru terhegeh2 bagi kat Haron Taib. Ulama Melayu ma.. hidup dan bertindak atas maki.

4. weih xenan, Projek Langgar Hadi kena buat before Wold Cup ma.. kalau tak, jahanam. Dari Harakah, sampai Majalah Mangga, semua fokus World Cup.

Stopa Ali tu cerdik tuh. Buatnya dia delay hasrat kita hingga ke World Cup, habes gak. That means kita kena Langgar jugak la tanpa jemputan.

Kenyataan terkini Presiden PAS mengenai tarif elektrik.

Kurangkan untung IPP sebelum naikkan tarif elektrik
   
Presiden PAS, Abdul Hadi Awang sekali lagi mengulangi gesaan kepada kerajaan supaya mengkaji semula Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) dengan Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) sebagai ganti menaikkan tarif elekrtik.

Premis bagi mengkaji semula PPA adalah mudah. IPP menghasilkan keuntungan berlebihan yang ditanggung oleh pihak industri dan pengguna Malaysia, dan mereka kini diminta untuk memotong lebihan itu bagi manfaat negara keseluruhan.

Keuntungan berlebihan dikumpulkan melalui peraturan yang melihat banyak IPP mendapat manfaat dalam persekitaran risiko yang hampir sifar atau amat minimum. Bayangkan, dilindungi daripada risiko sejak daripada pembinaan sehinggalah kepada peringkat operasi serta dalam pembiayaan projek.

Kontrak Kejuruteraan, Pemerolehan dan Pembinaan (EPC) menjaga risiko dalam kenaikan harga, kelewatan pembinaan, dan tukaran asing manakala penalti seperti kegagalan untuk memenuhi tarikh siap dan bagi pelaksanaan yang tidak memenuhi piawaian distrukturkan dalam perjanjian O & M dengan pihak OEM (Pengeluar Peralatan Asal).

Fakap! Kiamat datang dulu kalau nak tunggu Presiden terbodoh dan terlembab PAS membuat kenyataan media tahap intelek seperti ini. Kalau dah ahli majority low, pasti ketua pun low. Ini sunnah ma.

Soalan : AT, kalau begitu, apa tahap daya intelek Hadi Awang dalam arus politik Malaysia?

Lu tanya gua tahap daya intelek Hadi Awang? Meh gua kasi.

"Pengundi pakai cawat. Bukan sahaja di Sarawak, tapi di tempat saya bertanding sekali. Ramai yang pakai cawat di Terengganu."

Apa punya bongok tahap intelek da.... Dia tidak boleh hidup dalam fantasi sendiri. Kalau dia tahap wali sampai boleh doa air mineral jadi petrol, dan lilin jadi generator elektrik, tak semestinya itu adalah hujah dia enggan melibatkan diri dalam permasalahan rakyat.

Apa dia ingat semua rakyat tahap wali macam dia ke apa? Bodoh. Pinjam kata-kata ABC, Hadi Awang perlu turun dari wadah demokrasi undi majmuk; dan jadi wali sepenuh masa.

Setiap ahli PAS berdaftar adalah bodoss... Sampaikan orang luar pula bertungkus-lumus fight perkara ini. Jatuhkan Presiden bodoh sendiri pun tak lepas, lagi nak memekak jatuhkan Najib, jatuhkan Bush, jatuhkan Israel. Fakap!


عن أبي مريم الأزدي رضي الله عنه قال:قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : (من ولي من أمور المسلمين شيئاً ،فاحتجب دون خلّتهم ،وحاجتهم ،وفقرهم، وفاقتهم، احتجب الله عنه يوم القيامة، دون خلّته ، وحاجته ، وفاقته، وفقره )

Abu Mariam al Azadi R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda :

“ Siapa yang memikul apa-apa jawatan atau tugas menguruskan orag Islam namun dia gagal memenuhi tanggongjawab dan dia mengelak daripada menyelesaikan keperluan mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaan umat Islam nescaya Allah akan mengelak (menjauhkan diri) daripadanya pada hari kiamat kelak daripada menyelesaikan keperluannya yang mendesak, kepentingan, kemiskinan dan kepapaannya pada hari tersebut.”

Hadith Sahih riwayat Abu Daud dan dianggap berstatus sahih oleh al Albani.

Gua mungkin bercuti lama dari berblog.

Oleh : AdukaTaruna

Sekali lagi sorry geng. Gua agak bz sket skang ni. Dan mungkin bermula esok, gua terpaksa ambil cuti dari berblog ni. Seminggu gak gua rasa. Blog gua cam bese, bumblebee n xenan anytime tak over.

So, bermula dari gua cuti, segala maki dari lu orang akan di transfer ke 2 ekor tuh. Hahaha. That mean gua selamat dan bercuti dari lu orang semua.

Satu perkara lagi, kepada penyokong Liverpool, gua ucapkan selamat padan muke lu orang kerana pengadil tak nak bagi penalty kat Gerrard. Untuk itu, mari kita gelakkan mereka persis Tukar Tiub.

Kah.. kah.. kah.. kah..

Kah.. kah.. kah.. kah.

Dec 12, 2009

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna

Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam.
  • Mekanisme pencegahan rekrud baru
  • Pusat Tahanan itu sendiri
Mekanisme pencegahan rekrud baru.

Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara.

Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu.

PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat).

Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangster Cina (komunisme). Dan di sinilah muncul satu entiti baru bergelar MERAH atau 36. Satu entiti yang menggabungkan unsur PEKIDA dengan komunisme. Jika dalam PEKIDA Pak Long Burung bertaraf abang, dalam 36 dia bertaraf Ayah.

Kes yang sama terjadi pada penjenayah India. Penjenayah persendirian dan berkumpulan kecil akan menjadi besar selepas keluar dari Pusat Tahanan Simpang Renggam. Pelbagai ilmu, teknologi, cable, kemahiran, etc akan diperoleh dari situ. Pusat Tahanan Simpang Renggam seumpama University Jenayah Malaysia.

Jadi, KDN perlu mengambil tajuk ini dengan serius. Satu kajian dan sistem pemangkin perlu dilaksanakan kerana ianya membarah dan kembali menyusahkan awam.

Pusat Tahanan itu sendiri.

Pusat Tahanan Simpang Renggam TIDAK BOLEH ditutup semata-mata kerana taktikal politik Samy Vellu, atau taktikal politik UBN itu sendiri. Samy Vellu bagi bola tangguh, UMNO smash untuk kelihatan juara kaum. Kemudian UMNO bagi bola tanggung pulak, MIC smash untuk dilihat juara kaum.

Pusat tahanan itu perlu kekal bagi menahan dan mencegah jenayah. Cuma isu tajuk di atas perlu diselesaikan. Pusat Tahanan perlu kekal sama ada di Simpang Renggam atau dipindahkan ke tengah pulau atau ke mana sahaja. Untuk tajuk pusat tahanan.

Sekali lagi yang perlu diambil tindakan ialah pencegahan rekrud baru dalam pusat tahanan, sistem pemilihan tahanan yang perlu telus, tidak wujud elemen cuai yang mengundang padah pada orang yang tidak bersalah, keselamatan penduduk sekitar sekiranya berlaku kes lari, etc.

Wallahualam.