Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 30, 2009

Peluang UMNO : Individu vs Jemaah

Oleh : AdukaTaruna

Keputusan jemaah lepas (muktamar): Tiada kerjasama denganUMNO / BN.

1. Hadi menyonsang keputusan. Semua boleh terbuka seandainya Hadi memperincikan ideanya dengan teliti, sabar dan matang. Tetapi Hadi menikus. Ini terletak di bawah satus INDIVIDU.

2. Apabila Hadi menikus, jemaah gelisah. Pegawai2 Hadi cuba memberikan perincian. Tetapi semakin kalut. Hadi seperti biasa, ghaib dalam isu. Ini terletak di bawah status INDIVIDU yang membela INDIVIDU.

3. Pegawai2 Hadi ditolak dalam pemilihan kecil. Ini terletak di bawah status JEMAAH.

4. Kedudukan Hadi goyah dengan penolakan jemaah terhadap pegawai2nya. Jika sebelum ini Hadi menikus akan perihal UG, kali ini Hadi muncul. Muncul atas prinsip kedudukan politik, buka atas prinsip perjuangan Islam.

Hadi idak menjelaskan UG secara ikhlas. Sebaliknya menuduh malas baca dan jahil. Ini terletak di bawah status INDIVIDU.

5. Anak Nik Aziz mencelah dengan petrol. Tanpa provok dari mana-mana pihak, ulama muda bakal menjad pewaris nabi ini, mencetus fitnah besar apabila memetik dari sumber yang dipercayai untuk membuat tuduhan secara umum.

Tindakan INDIVIDU ini melanyak kepentingan JEMAAH semata kerana INDIVIDU Hadi. Fitnah meletus. Dalam keadaan sokongan Melayu terhadap PAS menurun, Johan Jaafar mengarahkan kesemua cabang Media Prima memberi liputan. Utusan mengambilnya sebagai tajuk utama.

Semua ini berstatus INDIVIDU yang mempertahankan INDIVIDU.

5. INDIVIDU yang mempertaankan INDIVIDU ini, kali ini dipertahankan sekali lagi INDIVIDU. Jemah semakin berkecamuk. Tantawi muncul dengan memijak prinsip salah perlu dikatakan salah.

Siapa berpengaruh tetap betul dalam apa jua? Ulama genetik Melayu tenggelam antara sifat semulajadi dengan ilmu yang dipelajari.

Semua ini berstatus INDIVIDU yang mempertahankan INDIVIDU yang mempertahankan INDIVIDU.

6. Belum sempat bom Tantawi dgunakan Media Prima, Roslan sm muncul secara INDIVIDU. Membuat kenyataan di Malaysiakini mempertahankan INDIVIDU.

Kini, tanpa disedari, jemaah semakin diasingkan demi kedudukan sebuah INDIVIDU Hadi. Tidakkah anda berkemampuan melihatnya?

Lupakan kejap politik bangsat manusia.

Oleh : AdukaTaruna

Kojap. Sebelum gua sebut nama2 ni, wa kena umumkan dulu. Nama2 ni tak menunjukkan fikrah wa ah. Jgn pukul rata ala orgjauh. Hahaha. Ok, kita sambung.

Wa dulu masa kekecik suka gak adbencer2 nih. Masuk semak la, masuk hutan la. Byk yang wa minat, tp tak pernah siyes. Pernah terpilih main bola sekolah tapi bab istiqomah nak turun tranning petang2 wa out. Tu pasal wa cakap, wa teori jer lebih. Kah kah kah. Realiti out.

Pernah main takraw. Yang ni siyes sket la. Sampai daerah. Tapi cam biasa la. Boring jer, wa dah tak main dah. Haha. Sama gak persatuan dalam sekolah. Tingkatan 1 rumah merah, persatuan pengakap. Tingkatan 2 jadi rumah biru plak sebab setiap awal tahun ada pemilihan. Wa masuk team Biru. Persatuan plak Reka Cipta.

Yang ni cikgu gua tangkap gua. Sebab wa dengan kreatifnya mematahkan papan bawah papah hitam tu, ala yang tempat letak kapur tu, untuk mencipta sebagai 'net'. Dalam kelas tu wa anjurkan sepak takraw bola kertas antara kelas. Satu team daftar RM5 beb. Hadiah baru berapa. Kaya gua. Haha.

Lupakan politik bangsat. Mari ebencer masuk hutan.

So, lepas baca blog xenan the babarian, wa ingat nak ajak korang masuk hutan la. Ajak bro mountdweller beb. Dia jadi kapten. Xenan dengan Berg jadi sheaper. Tukang angkat barang gua dengan bro mountdweller. Wakakaka.

Barang2 keperluan utama kena bagi Xenan bawak la. Makanan bagi Berg. Kalau makanan bagi xenan, kompom licin.

Amacam? sapa setuju angkat tangan? Kalau bro mountdweller tak dapat, lantik jer gua jadi kapten. Tapi kalau sesat 40 hari dalam hutan, gua tak jamin la. Hahaha. Kita leh ajak cikgupj skali.

Kak memot, kita bagi tugas buat bihun goreng sebagai bekalan kita. Amacam?

Ulama akhir zaman : Syndrom membela individu tanpa falsafah.

Oleh : AdukaTaruna

Wa tak tahu nak tudoh Melayu punya hal atau semua manusia camtu. Pada gua, falsafah kena tegap beb. Salah tetap salah. Takda nak backing2 punya.

Ini, bila sorang buat salah, dan orang tu pulak kawan atau punya pengaruh, mesti keliling akan bela punya. Pergi jahaman pada falsafah.

1. Hadi buat salah. Cadang UG dan diam sampai semua level keliru. Then, bila kedudukan politik goyah menjelang pemilihan, dia muncul dan tuduh jahil. Salah la tuh.

Sampai berkecamuk PAS beb kerana sydrom ni. Individu vs jemaah. Individu vs rakyat. Salah, cakap jer la salah. Apa punya bangsat la. Ulama ke tak ulama ke, asal Melayu cikai gile.

2. Nik Abduh buat salah 2nd party. Bela gerakan salah individu Hadi. Mencetuskan fitnah baru. Siapa pembantu TGNA? cakap umum begitu, bukankah mendatangkan fitnah. Mana yang lebih baik? Mendatangkan fitnah atau mengemukakan bukti? Bangang punya ulama akhir zaman.

Bila individu salah, eh... muncul lagi maslah. Sydrom sama gak. Tantawi backing. Ni semua ni berjuang demi individu ke demi jemaah ke demi rakyat ke? Sohai gile intelek dan jatidiri Melayu. Ulama ke tak sama jer level.

3. Penyudahnya jemaah PAS jadi mangsa. Pusing2 rakyat sensara. Ulama apa kejadah? Individu salah, cakap jer la salah. Takut Allah ke takut manusia? Lembik punya hati Melayu. Perasaan serba salah pun tak boleh telan.

Allah takdirkan PAS berkecamuk kerana individu Hadi dan falsafah ciptaan manusia, Kepimpinan Ulama.

PAS Penang boikot PKR?

dengarnya PAS Penang boikot PKR. komen sket bro..
Memang la wa setuju. Sebab selari dengan cadangan wa. Tapi falsafah tu kena tetapkan sket la.

1. Irihati.
2. Nak didik PKR.

Kalau irihati, susah sket la. Tapi kalau nak ajar PKR ni wa setuju. Kalau PKR wat camtu kat PAS yang berpolitik bangsat pun wa setuju. Sebab rakyat first. Ahli politik harus menjaga kepentingan rakyat melalui politik.

PAS ditakdirkan bergolak hanya kerana individu Hadi.




Alasan dan hujah eh. Takper, bagus2. Dunia intelek terbuka ma.. Lu lagi berani dan bijak dari Hadi.

Sebab Hadi sama ada bacul dalam menegakkan ideanya atau tidak bijak untuk berfikir akan keperluan itu.

Sehinggakan, untuk sekian kalinya, hanya semata individu Hadi, ramai yang menjahanamkan kredibiliti PAS. Dari TGNA ke anaknya, ke media BN ke media BR.

100% rakyat Malaysia melihat kekalutan PAS. Pembolehubahnya ialah individu Hadi!





Ini bukan hujah. Ini sentimen atau tajuk. Aiseh.. potong stim la. Ahli PAS atau Kepimpinan PAS yang buat artikel ni? Takper, lah. Begini.

Semangat Kepimpinan Melayu. Hujahnya ialah Semangat ini perlu diterjemahkan secara praktikal. Paling praktikal ialah dengan menjadikan dua jawatan tertinggi parti dipegang Melayu.

Then lu datang pada gua bawak ini sebagai hujah. Hahaha... tak tepuk dahi beb. Ini bukan hujah, tapi inilah tajuk. Ni mesti belajar kat Al-Azhar nih..

: )





Kepimpinan Ulama itu harus bersifat individu atau harus bersifat dasar? Hehe.. Cuba powerkan Majlis Syura Ulama (MSU). Kalau Presiden profesional atau ulama atau apa juga bidang sekalipun, MSU boleh batalkan sebarang tindakan Presiden. Baru tepat dasar Kepimpinan Ulama. Kalau nak guna falsafah sempit ni la.

Yang sebenarnya ialah Kepimpinan Islam. PAS bukan parti khusus ulama. PAS ialah parti khusus Islam. Kepimpinan individu ulama, dari Presiden sehingga Mat Despatch, bleh dilaksanakan dalam Persatuan Ulama. Sebab itu perjuangan untuk ulama.

Tetapi PAS perjuangan untuk Islam. Untuk semua peringkat dan bidang Islam. Luas dan universal. MSU perlu dipowerkan, dan serahkan setiap bidang2 itu kepada ahlinya. Bukan terjumud kepada individu ulama.

: )




Masalah syarak diluluskan MSU. Peringkat taktikal atau keberkesanan boleh dibahas di AJK Pusat. Ulama Melayu tidak semestinya mahir ekonomi, mahir taktikal, mahir berpolitik.

Kepimpinan Ulama harus dasar kalau nak guna falsafah sempit ciptaan manusia ini. Bukan secara individu. Ini menyempitkan lagi keuniversalan Islam.

Ilmu syarak perjalanan parti boleh dikawal MSU. Bukan individu ulama. Ianya secara syura, bukan secara individu ulama. Menyempitkan idealogi Allah seperti ulama Yahudi. Hampir tidak terbuat.




PAS adalah Islam, bukan PAS ialah ulama. Persatuan Ulama adalah khusus untuk ulama. Dasar harus Islam. Manakala ulama adalah bidang individu.

Anda sendiri berkata bukan semua boleh memimpin gerakan Islam. So, ini juga termasuk ulama. Ulama2 bukan dijanjikan Allah berkemampuan memimpin gerakan Islam. Jika berlaku ulama lemah dan menjadi punca pergolakan sesama jemaah, sehingga bertembung si ayah dengan si anak, hanya kerana individu ulama, apakah pilihan yang ada?

Kepimpinan secara jemaah (Islam) atau Kepimpinan secara individu (ulama)? Nak diganti kepada yang lebih baik sudah menjatuhkan Kepimpinan Ulama itu sendiri.




Satu soalan perlu dijawab. Antara pencipta falsafah Kepimpinan Ulama ini adalah Mustapha Ali. Dan antara sebab hujah level rendah ini dikeluarkan ialah kerana Hadi Awang.

Di bawah Kepimpinan Ulama, mengapa Hadi Awang menyerahkan PJ Terengganu kepada bukan ulama Mustapha Ali?

1. Retorik Kepimpinan Ulama?
2. Level IQ rendah Pemuda Pengkalan Chepa untuk menilai situasi?

Tiada Kepimpinan Ulama yang dicipta Allah. Ianya ciptaan sempit Melayu.




Enam - Siapa Yang Layak Menduduki Kerusi Itu Daripada Kalangan Bukan Ulama’?Sistem pendidikan kita bukan seperti sistem pendidikan di Mesir atau negara-negara Arab yang lain. Sekadar contoh, jurutera atau doktor mereka menguasai Fiqh, Usul Fiqh, Tafsir, Usul Tafsir, Hadis dan Mustalah Hadis dan ilmu-ilmu syarak yang lain. Tetapi jurutera dan doktor kita sebahagian besarnya adalah asing dengan disiplin ilmu itu. Memang ada yang boleh berbahasa Arab, tetapi kemampuan berbahasa sahaja bukan bermakna berupaya menguasai semua disiplin ilmu itu.

Jadi layakkah Mustapha Ali, Mat Sabu menduduki 'Presiden gerakan Islam Negeri'? Adakah sistem pendidikan Mesir terbaik untuk menjadi pemimpin gerakan Islam? Belajar U negara pro Israeli beb. Macam belajar U negara UMNO la. Mandul.

Dalam sejarah PAS, sepanjang pengetahuan wa, hanya individu Hadi yang menimbulkan masalah, keretakan dalam PAS. So,

Kepimpinan Ulama atau Kepimpinan Islam?

Idealogi manusia atau idealogi Allah?

Ulama bukan Islam. Islam bukan ulama. Ulama individu, dan Islam agama. Ulama hanya sebagaian dalam Islam.





Lapan - Kita Bakal Mundur Ke Belakang.Kita sedang mara dengan identiti kita sendiri. Masyarakat bukan Islam menerima kita dengan identiti kita ini. Adakah, setelah kita diterima dengan begitu baik dengan identiti itu, kita ingin mundur ke belakang semula? Kemudian selepas beberapa puluh tahun, kita ingin gagaskan semula kepimpinan ulama’ apabila parti kita tidak lagi menghayati ruh itu?

Hayati Kepimpinan Islam, bukan Kepimpinan Ulama. Kepimpinan Islam adalah dasar. Manakala Kepimpinan Ulama ialah individu.

Rakyat suka PAS kerana Islam, bukan kerana individu. Kepimpinan Ulama adalah ciptaan manusia yang terbit di Malaysia. Produk yang harus dibina ialah Islam, bukan Ulama. Ulama atau bukan, hanyalah sebagai promoter.

Promoter yang baik ialah yang bijak. Kalau ulama, tetapi tidak bijak, jadilah kecelaruan terbesar dalam PAS era ini hanya kerana individu Hadi.



Sembilan - Buatlah Kerja Masing-masing Dan Buktikan Kecemerlangan Masing-masing.Mereka yang berada di kerusi Naib Presiden sekarang hendaklah meneruskan kecemerlangan masing-masing. Adakah tugas anda sebagai Naib Presiden sudah benar-benar selesai sehingga anda perlu mara dengan jawatan yang lebih tinggi? Kemudian setelah itu anda perlu mara lagi dengan jawatan yang lebih tinggi sebagai Presiden pula, hebat benarkah anda?

Anda bayangkan Hamid Othman PM. Dia pun ulama. Kepimpinan Ulama. TPM pula ialah Mashitah. Ulama juga. So, Kepimpinan Ulama atau Kepimpinan Islam?

Anda bayangkan ABC PM. Ulama Syiah. Kepimpinan Ulama juga. TPM ialah DEF. Pun ulama Syiah. So, Kepimpinan Ulama atau Kepimpinan Islam?

Anda bayangkan Mufti Perak PM dan Noh Gadut TPM. Kepimpinan Ulama juga. Kepimpinan Ulama atau Kepimpinan Islam.

Genetik Melayu adalah genetik yang bodoh. Kepimpinan Ulama adalah falsafah ciptaan genetik bodoh yang dinafikan sendiri oleh penciptanya sendiri di Terengganu. Tidakkah anda melihat mesej dari takdir Allah ini?



Sepuluh - Kewajipan Kita Ialah Memperkukuh Institusi Ulama’ Dan Memartabatkan Ulama’.Majlis Syura Ulama’ masih ditahap seperti dahulu, tidak berkuku dan tidak berbisa. Ketrampilan semangat kepimpinan ulama’ melalui Majlis Syura Ulama’ tidak terserlah langsung. Dalam suasana sebegini, maka semangat kepimpinan ulama' perlu diterjemahkan dengan dua jawatan tertinggi parti.Isunya di sini bukan individu tertentu. Tiada siapa menafikan jasa dan sumbangan sesiapa, tetapi adakah jasa itu perlu dibalas dengan meletakkan mereka di kerusi yang lebih tinggi semata-mata kerana kita tidak berpuashati dengan seseorang sehingga kita sanggup menjadi seperti orang lain.Orang lain itu siapa? Ya, parti yang tidak meletakkan ulama’ di hierarki utama kepimpinan parti mereka.Sesiapa pun boleh berada di dua kerusi tertinggi itu, asalkan dia adalah seorang ulama’


Kewajiban kita ialah membetulkan ini semua. Segala pergolakan dalam PAS disaksikan 100% rakyat Malaysia melalui media BN dan media BR. Bakal2 pengundi teurt menyaksikan. Hanya kerana individu Hadi, PAS bergolak hebat. Sehingga wujud pertembungan anak dengan si ayah. Sehingga wujud si anak memperlekehkan pemikiran sendiri si ayah.

Semua ini takdir Allah untuk manusia berfikir. Kembalilah kepada falsafah Allah. Kepimpinan Islam. Tiada Kepimpinan Individu. Kepimpinan Ulama adalah dasar melalui MSU.

Kita ditakdirkan bergolak hanya kerana individu Hadi. Dan kita ditakdirkan bercakar hanya kerana falsafah ciptaan manusia.





EPL penakut.


‘‘Bukan mudah untuk beraksi kemas apabila pasukan lawan tidak bermain bola sepak. Saya bangga dengan para pemain saya. Saya memberi jaminan kami akan ke London dengan semangat menyerang yang sama,’’ katanya.

Haha. Gua sekepala dengan lu. Tapi lu budus sket. Benda alah ni sepatutnya lu dah baca awal. Lama dah gua bagi cadangan nak ajar team2 bacul ni. Sapa suruh lu tak baca blog gua. Wakaka. (wa taip ketika game Man U ni beb. Boring ma. Man U satu gol dah.)

Hiddick (member betulkan gua. Hiddink rupanya. Haha), ni memang betul la. Genius bola. Dia tahu dan sedar diri.

Guardiola berkata, Chelsea bermain amat berhati-hati dengan meletakan enam pemain pertahanan dan hanya Didier Drogba berseorangan di bahagian depan.

Kompom Chelsea berkubu punya. Harap penalty. Man U kalau lawan Barca atau Real Madrid pun akan wat camni. Tak bola sepak sungguh. Hahaha.

So, lu kena musnahkan rentah berkubu dialah. Biar dia letak 6 defend pun, lu sepak dan clear jer bola dari kawasan lu. Biar game tu boring 15 minit pertama. Sebab nak lawan bacul ni beb.

Bila dah hilang rentak dia, Chelsea nak berkubu, Barca nak berkubu, Chelsea kompon akan perlahan2 bertukar kepada menyerang punya. So, stay lagi. Sekat dan clearkan bola. Chelsea serang lagi. Sekat dan clearkan bola.

Bila dia dah follow rentak, defend dia dah mula naik tinggi dan jauh dari keeper, baru lu try wat attack pantas. Kompom berkecai rentak Chelsea punya. Terduduk genius Hiddink. Hahaha. Cakap cam senang jer..



Ruang lingkup kepala otak Melayu dalam Kepimpinan Ulama.

Berapa tahun sudah Kepimpinan Ulama? Baru skang ada yang nampak. Lama sudah jumud ma. Ni artikel ala2 gua masa dulu. Sesuai untul level permukaan. Selesa dibaca. Gua rembat dari blog Penarik Beca. Haha. Kalau kena sound gua akan kambing panggangkan Berg.


Pas telah memperkenalkan dasar kepimpinan Ulama sejak tahun 80an ketika Almarhum Pak Yusuf Rawa menjadi Presiden. Dasar tersebut telah mewujudkan sebuah institusi yang dinamakan sebagai Majlis Syura Ulama di samping memperkasakan Dewan Ulama Pas.

Timbul tanggapan hari ini bahawa jawatan Timbalan Presiden haruslah dipegang oleh mereka yang mempunyai title ulama atau ustaz. Adakah kepimpinan ulama itu bermaksud Presiden dan Timbalan Presiden itu mestilah ulama ataupun kepimpinan Pas merujuk kepada ulama atau syarak?

Penulis tetap mempertahankan bahawa kerusi Timbalan Presiden hendaklah diisi oleh seorang pejuang telah diuji dalam perjuangan menegakkan yang maaruf dan menentang kemungkaran dengan syarat kepimpinannya hendaklah sentiasa bernaung di bawah Majlis Syura Ulama. Ulama itu tidak semestinya seorang pemimpin tetapi pemimpin itu mestilah sentiasa merujuk kepada Ulama. Penulis ada alasan dan hujah.

Semangat Kepimpinan Ulama

Semangat ini perlu diterjemahkan melalui perjuangan yang berani dan kecekalan dalam menerima ujian dan juga tawaran. Istiqamah amat penting dalam perjuangan yang mendokong kepimpinan Ulama. Kita tidak mahu tragedi seperti Ustaz Nakhaei Ahmad yang bertaraf Ulama namun tidak tahan ujian dan tawaran.

Timbalan Presiden Adalah Presiden

Ketika ketiadaan atau keuzuran Presiden, Timbalan Presiden adalah Presiden. Atas semangat kepimpinan Ulama maka pemangkunya ketika sebarang kemungkinan perlulah merujuk kepada Majlis Syura Ulama agar semangat kepimpinan ulama itu sentiasa segar.

Kemampuan Ilmu Syarak

Presiden atau Timbalan Presiden mesti seorang yang berkemampuan tinggi menyelesaikan masalah jamaah atau masalah umat berdasarkan peraturan syarak. Mampu merujuk masalah yang rumit dan halus di bawah naungan Majlis Syura Ulama. Hanya Majlis Syura Ulama yang mampu melakukan itu semua.

Pas Adalah Gerakan Islam

Pas bukan sekadar sebuah parti politik tetapi adalah gerakan Islam. Kemampuan pemimpin tertingginya membawa Pas menghayati ruh sebuah gerakan Islam sangat diperlukan. Sesiapa sahaja mampu memimpin sebuah parti politik tetapi tidak semua orang berupaya memimpin sebuah gerakan Islam. Pemimpin yang telah teruji ketahanannya dalam mempertahankan survival gerakan Islam layak menjadi Timbalan Presiden.

Tiada Cacatnya Timbalan Presiden bukan Ulama

Semenjak sekian lama dua jawatan utama itu dipegang oleh ulama dengan gandingan Yusof Rawa Fadhil Noor, Fadhil Noor Abdul Hadi dan Abdul Hadi Nasharuddin, tidak timbul masalah besar. Kalau Timbalan Presiden sekarang bermasalah apa salahnya kita tukarkan beliau dengan mereka yang bukan Ulama selama dua tahun, kita boleh lihat dahulu kemampuannya untuk memimpin sebuah gerakan Islam.

Siapa Yang Layak Menduduki Kerusi Itu Daripada Kalangan Bukan Ulama

Hanya pemimpin yang telah teruji dalam perjuangan ini dengan kesusahan, kepayahan dan kesukaran serta tawaran menarik tetapi terus kekal istiqamah sahaja yang layak menduduki kerusi itu.

Kita Perlu Berbeza Dengan Orang Lain

Parti sahabat kita atau parti saingan kita tidak meletakkan ulama sebagai tunggak. Kita tetap berbeza daripada parti lain kerana hierarki kepimpinan tertinggi kita adalah Ulama yang berada di dalam Majlis Syura Ulama. Sistem dalam Pas amat berbeza di mana Mursyidul Am adalah pemimpin nombor satu dalam parti.

Majlis Syura Ulama mestilah dipertahankan sebagai institusi yang tertinggi di dalam parti. Di samping itu Dewan Ulama sebuah lagi institusi dalam Pas juga wajib terkehadapan dalam mengolah isu-isu semasa dengan berlandaskan syara’.

Penulis berpandangan isu yang perlu di sini ialah kepimpinan dalam Pas perlulah diberikan kepada sesiapa sahaja samada mereka itu Ulama, profesional ataupun aktivis parti dengan syarat mereka itu adalah daripada yang terbukti mampu memimpin Pas membawa ke tahap yang lebih gemilang.

Jangan jadikan Ulama sebagai satu syarat untuk memimpin di dalam Pas. Kelak Pas akan berpecah teruk lantaran sikap bodoh sombong mana-mana individu yang mempergunakan title Ulama untuk melindungi kelemahan sendiri.

Akhukum fil Islam

Mohamad Hasan Marzuki

Aku cadang UG dengan UMNO. Then aku ghaib.

lu baca sebol jap duka. artikel terbaru krja bodoh PAS.
Haha. Lu kalau durian kat kg tu dah berbuah, jgn hilang plak. Wa sekeh lu kang. Wa ugot nih. Haha.

Blog sebol ari2 wa baca. UG ala Sebol lagi menarik pada wa. Cuma pening sket nak paham sebab perenggan tak secocok dengan corak gua. Bab kerja bodoh dalam PAS oleh Nik Abduh, dulu lagi wa dah analisis level intelek dia. Malas nak selongkar dalam almari.

Dia buat kerja bodoh lagi bodoh dari kerja bodoh yang dituduh itu. Apa kejadah? Dia somebody ma. Nak cakap camtu, pribetkan jer blog lu. Jemput semua pemimpin PAS jer masuk. Sohai punya ulama. Nak berpolitik, buat cara orang politik. Ini buat cara blogger. Jangan sampai uma yang bersopan santun tu jd mcm gua dah. Itu petanda sesuatu yang sgt2 tak dapat diterima tuh.

Lu cadang, lu bagi la penerangan. Jgn buat mcm gua. Lu Presiden, gua kutu. Lain. Gua cadang, ahli PAS buat pungutan suara. Nak UG ke taknak.

Kesemua ahli yang nak UG, wa cadang lu lantik sebol jd Presiden. Sebab pada gua, UG ala Sebol lagi best. Penerangan pon ada. Nak tanya pon boleh.

Arsenal vs Man U

Oleh : AdukaTaruna

Wa, cam biasa, anti Man U. Haha. Dulu masa kekecik, dugong_darat selalu tudoh muka wa macam C. Ronaldo. Mati2 wa tak ngaku beb. So, wa akan bias kepada Arsengal pagi ni. Adik wa pun dah siap2 dengan keropok. Kitorang anti Man U.

Tapi, walau anti pun, wa rasa Man U menang la beb. Perlawanan cam biasa kita tgk kat EPL. Dah takda kelainan. Walau laju, tapi wa pasti bosan. Tengah, wa cam biasa, teka Man U control. Man U maybe menang beza satu gol jer.

Analisis taktikal pun wa tak tau nak ulas cane. 2-2 pasukan akan main sebijik macam EPL. Mula2 ni serang secara laju, then sangkut kat tempat lawan. Yang lawan plak serang dengan laju. Then sangkut lagi. Aaa... lebih kurang camtu la. Kamera akan rakam macam bola badminton. Kejap ke kiri, kejap ke kanan.

Tadi wa jumpa member gua. Member wa ni paling aktif bersukan. Semua sukan dia main. Bagus. Genetik Pakistan. Haha. Muka sekali tgk mcm Figo, 2 kali tgk macam Federer. Kitorang team anti EPL dan anti Man U. Dia cakap Man U kalah. Wa pulak cakap Man U menang. So, dia bantah gua macam nak pecat gua dari Kelab anti Man U plak. Haha.

Permainan cantik.

Arsenal ada permainan cantik secara pasukan. Best gile kalau dia guna 2-3 touch jer dah gol. Memang cun. Tapi kalau lawan team2 cikai EPL la.

Permainan cantik ni penting beb. Penting bagi penonton mcm gua la. Kalau tak mau gua tertido nanti. Dulu wa suka tgk pcik Zidan. Berseni ma orang tua tu. Macam menari ballet pun ada gak. Dalam masa yg sama ada Ronaldo. Masa tu dia belum boroi mcm gua la. Lepas era orang tua tu, muncul plak Ronaldinho. Skang harap Messi jer la. Tu pun tak cantik, cuma laju, degil dan rajin jer.

Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....
Kalah la kau Man U... fuh....

Apr 29, 2009

Individu Hadi vs Jemaah PAS : 100% rakyat menyaksikan gelodak PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Media mempengaruhi pengundi. Tidak kira pro BR atau pro BN. Hanya kerana individu bodoh yang dikekalkan, jemaah PAS semakin disaksikan gelodak oleh 100% rakyat pelbagai bangsa.

50% pengundi BN menyasikan invididu Hadi vs Jemaah PAS melalui media BN.
50% pengundi BR menyasikan invididu Hadi vs Jemaah PAS melalui media BR.

Siapa utama? Individu atau jemaah?

Boikot Husam.

Husam bersedia tawar diri bertanding jawatan Timbalan Presiden parti


KOTA BAHARU 29 April — Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa tidak menolak kemungkinan menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan pada muktamar agung parti Jun ini.

Katanya beliau akan membuat kajian dan pertimbangan daripada pelbagai sudut sebelum membuat keputusan muktamad berhubung kemungkinan itu.

Antara faktor yang akan diambil kira dalam pertimbangan itu ialah harapan ahli yang memerlukan beliau berbuat demikian; sebab-sebab kewajaran beliau perlu bertanding jawatan itu; dan arah tuju masa depan PAS terutama dalam menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti.

“Faktor-faktor ini perlu saya diambil kira sebelum saya buat keputusan muktamad berhubung pertandingan merebut jawatan nombor dua dalam parti,” katanya kepada pemberita selepas melawat kilang membuat pakaian Nur Abadi Garments Sdn Bhd, di sini, hari ini.

Ditanya mengenai pencalonan yang diterimanya bagi bertanding, Husam berkata, beliau belum menerima maklumat mengenai pencalonan itu. - Bernama

Oleh : AdukaTaruna

Persepsi rakyat Malaysia, wa percaya, Pusat Parti membayangi Pusat Kerajaan. Kalau lu ada jawatan di peringkat pusat parti, akan terbentuk persepsi ketokohan untuk jawatan kerajaan pusat.

1. Wa tabik lu dengan gaya professional umumkan macam Mat Sabu. Jangan dimomokkan dengan istilah pemilihan itu adalah negatif. Tawar diri dengan berani dan bertanggungjawab. Fight apa hala tuju parti jika anda dipilih. Kena buat kertas sket.

2. Tapi kalau lu tawar parti di peringkat pusat, walau tak salah, dan berdasarkan persepsi majoriti umum, wa cadang boikot sahaja kalau lu menyemak dan menyibuk kat Kelantan tu. Berbulu jer gua.

Lu kena faham fitrah alam beb. Satu 'jantan' akan punyai kawasan jajahannya sendiri. Walau lu manusia, fitrah ni sedikit sebanyak terjadi juga. Cane alim dan pro pun la PAS Kelantan.

'Jantan' lu di Kelantan sudah pasti mengundang konflik dengan 'jantan' pemimpin Kelantan lain. Kalau kucing jantan gua, walau 2 beradik, tapi bila dah besar dan 'jantan', kompom salah sekor blah punya. Sekali skala jer balik. Jajahan dia lebih luas. Duduk rumah akan konflik dgn sekor lagi. Faham?

So, lu jgn nak menyemak kat Kelantan if nak jadi Timbalan Presiden. Rakyat akan anggap lu calon TPM. Duduk parlimen. Berambus dari DUN Kelantan. Jgn sampai gua upah abanghensem bakar kete lu.

p/s : Anak Nik Aziz siap umum jenis kete mewah dia beb dalam blog. Siap bgtau no plat lagi. Haha... Tak salah.. tapi tak cerdik. Bodoh melantun.



Kelab nyanyuk mahu jadi sayap UMNO.

Kelab veteran UMNO mohon status sayap keempat


KUALA LUMPUR 29 April – Kelab Veteran UMNO yang bermesyuarat hari ini memutuskan untuk memohon status sayap keempat parti itu. - Utusan

Hahaha. Ni apahal plak ni? Tak relevan langsung. Apa motif jadi sayap. Kalau sayap pemuda UMNO, tugasnya ialah menarik sokongan muda kepada UMNO. Kalau sayap veteran UMNO? Menarik sokongan veteran UMNO? Wakakaka.

Kompom wak albanjari no satu masuk ni. Hahaha.

PAS semakin berkocak : Demi individu bangsat Hadi.

PAS: 'Mi celup' lawan 'Mi goreng'
Abdul Rahim Sabri & Jimadie Shah Othman | Apr 29, 09 6:20pm
Nik Abduh - anak kepada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat - menjadi sasaran kritikan keras dua pemimpin yang dikaitkan dengan "Kumpulan Erdogan" selepas menghentam pembantu bapanya dalam isu kerajaan perpaduan yang dicadangkan presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

abdul khalid samadAhli jawatankuasa PAS pusat, Khalid Samad menyifatkan "tuduhan secara borong" Nik Abduh itu sebagai "tidak bertanggungjawab", "kurang matang" dan "mengundang fitnah".

"Tuduhan semberono macam ini bagi saya tidak bertanggungjawab dan mengundang fitnah. Hasil daripada tuduhan ini, akan wujud suasana syak-wasangka dan saling tuduh-menuduh di antara pembantu-pembantu yang entah mana satu," coretnya dalam blognya hari ini.

Sebelum ini, Nik Abduh menghentam pembantu bapanya yang didakwanya bertanggungjawab menyebabkan Nik Aziz pada mulanya menolak cadangan kerajaan perpaduan yang dicadangkan Abdul Hadi.

nik mohd abduh nik azizDalam blognya sebelum ini, Nik Abduh juga menyifatkan pembantu-pembantu bapanya sebagai "mereka yang hanya belajar ugama sekadar ‘mi celup', lalu mendakwa diri mereka pun ulama juga".

Mengulas lanjut, Khalid menasihatkan budaya "menggunakan istilah menghina terhadap sahabat seperjuangan" dalam parti hendaklah dihentikan.

"Saya harap budaya ini ditamatkan. Dan sebagai pemimpin Pemuda peringkat nasional, Nik Abduh patut menunjukkan contoh yang baik.

'Sikap angkuh'

"Istilah-istilah seperti 'pejuang nafsu', 'ulama mi celup' dan sebagainya amat tidak sesuai digunakan. Ia menghina orang lain dan menzahirkan satu sikap yang terlalu angkuh," coretnya lagi.

Khalid juga berkata, dakwaan Nik Abduh bahawa bapanya "menerima muzakarah atau muqabalah, selepas bermatian menolaknya" sebagai "tidak tepat".

"TGNA (Tuan Guru Nik Aziz) tak pernah menerima ‘muzakarah' dan itulah sebabnya mengapa akhirnya istilah yang diguna ditukar kepada ‘muqabalah'.

"Ulama 'mi celup' pun faham beza muzakarah dan muqabalah, takkan yang 'ulama mi goreng' tak faham? Yang mi goreng ini lama sikit berada dalam kuali," sindirnya.

Sementara itu, Exco Pemuda PAS Pusat, Abdullah Abdul Karim mendesak rakan sejawatannya itu mendedahkan nama pembantu Nik Aziz yang didakwanya cuba melaga-lagakan mursyidul am PAS itu dan Abdul Hadi berhubung isu tersebut.

Ini kerana, kata Abdullah, tindakan tidak menamakan identiti pembantu Nik Aziz secara terperinci, boleh mendorong berlaku pepecahan dalam parti.

"Untuk mengelak daripada berpecah-belah, tolong namakan segera.

'Tunjuk bukti'


"Jangan berselindung di sebalik tulisan. Namakan segera," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

"Untuk mengelak dan menyelesaikan perkara ini, tolong namakan dan tunjukkan bukti," tambahnya.

Tindakan Nik Abduh yang mendakwa pembantu-pembantu bapanya dengan tuduhan tersebut, adalah satu "tuduhan yang serius", tambahnya.

Ekoran itu, kata Abdullah, hal tersebut menyebabkan ahli dan pimpinan yang lain, tertanya-tanya siapakah pembantu bapanya yang dimaksudkan.

"Mereka tertanya-tanya. Adakah ia ditujukan kepada (setiausaha politik Nik Aziz) Anual Bakri Haron atau (Naib Presiden PAS) Datuk Husam Musa?

"Dia (Nik Abduh) tak sebut nama menyebabkan orang yang dituduh tak boleh bela diri.

"Mengikut prinsip Islam, orang yang menuduh kena tunjuk bukti. Ini tidak, dia buat tuduhan orang lain kena buktikan," kata Abdullah lagi.

Cerita Tadika UMNO dan PAS.

Oleh : AdukaTaruna

Ada satu kampung unik. Dalam kampung tu, semua still belajar tadika. PAS ke UMNO ke PKR ke, semua lah. Besar ke kecik semua.

Dalam kampung tu ada 7 orang yang belajar luar kampung. Standard U. Salah sorangnya berkhidmat ke kampung tu. Dia ajar mengajar di tadika tu, tapi menggunakan silibus dia sendiri. Selalu la kena maki dengan orang kampung tu dan orang kampung tu mengadula kat 6 anak mereka yang belajar standard U tadi.

Pada satu hari, budak U degil dan biadap tadi macam biasa masuk kelas. Hari ni dia ajar sesuatu. Budak U degil dan biadap ni berbulu sama satu ketua kelas dalam tu. Sebab pemikiran orang kampung bodoh tu, siapa pakai serban, dia kena jadi ketua kelas. Padahal budak tu punyalah bangang. Bergerak pun lembab jer. Cuma dia baik hati. Keliling kelas ditampal cogankata Kepimpinan Serban. Kelas sebelah plak guna Kepimpinan Sawo Matang.

Budak tadi pun dengan selambalah menggunakan kemudahan yang ada dengan mengajar semua budak2 tahap tadika tu. 6 budak U, anak kepada orang kampung bodoh tadi tengah mengintai.

"Ok yer pelajar2 bodoh sekalian. Ni gua nak ajar lu orang semua. Kita bernafas guna udara. Udara penentu kita mati atau hidup. Kalau takda udara kita akan mati. Paham?"

Tetiba muncullah 6 budak U tadi. Berbulu dia sebab orang kampungnya diperbodohkan.

"Jangan dengar kata dia. Siapa kata udara penentu mati atau hidup? Dalam udara ada oksigen. Karbon Dioksida pun udara. Cuba hidup dalam udara karbon dioksida. Mati tak? Bodoh punya orang gila."

Budak degil biadap tu peduli apa.

"Ok yer pelajar2 bodoh sekalian. Pelajaran kedua plak. Makanan tak sedap kalau takda garam. Penentu kesedapan adalah garam."


"Jangan dengar kata dia. Siapa kata garam penentu kepada sedap? Lidah terbahagi kepada 5 deria rasa. Bla bla bla bla. Cuba makan tanpa lidah, sedap tak? Bodoh punya orang gila."

Budak degil biadap tu peduli apa.

"Ok yer pelajar2 bodoh sekalian. Pelajaran ketiga plak. Nak gerak kat mana-mana perlu ada kereta. Kereta ditentukan oleh enjin. Makin besar enjin tu, makin laju kereta kita."

"Jangan dengar kata orang gila tu. Enjin besar bukan penentu laju. Penentu dia ialah cc." Budak U 1.

"Eh, bukan la. Penentu laju isipadu silinder. Kalau 3 silinder apa barang. Mau2 kena 6 silinder beb. V6 ke." Budak U 2.

"Kepala otak kau. Enjin besar ke, silinder sejuta ke, kalau takda tayar, sampai mampos kau duduk situ. So, penentu laju ialah tayar." Budak U 3.

"Korang semua bodoh. Semua tu kalau ada pun, kalau tak pakai seat belt, polis tahan. So, dah membazir masa. Penentu laju ialah seat belt." Budak U 4. Budak U 5 dan 6 angguk2 kepala.

Budak degil biadap tu peduli apa.

Genetik cortex bodoh : Bahana mempertahankan individu Hadi.

Kerana individu yang rendah kualiti cortexnya secara genetik, Hadi, dan berselindung disebalik falsafah ciptaan Mustapha Ali, Kepimpinan Ulama, PAS terus mengalami kemusnahan imej.

1. Sejak dari Hadi menjadi Presiden dan dikekalkan genetik bodoh ini sebagai Presiden, dia mengundang pelbagai peluang media musuh. Memang normal Presiden PAS dimanipulasi, tetapi untuk Hadi, kesnya terlalu bodoh.

2. Dalam tajuk persaingan sihat, di zaman genetik yang bodoh cortexnya ini, Hadi, PAS kerugian penyokong muda. Kebanyakan mereka memilih PKR.

3. Hadi adalah watak bodoh yang mengelirukan keseluruhan level pengundi. Non muslim, muslim, Ahli PAS sendiri, golongan atas pagar dan sudah pasti golongan BN.

4. PAS banyak kali dilacurkan demi mempertahankan individu Hadi. Masalah yang sama dalam mana-mana organisasi Melayu. Otak kecil, tetapi cortex power ini.

Bahana Bangsat Hadi Terbaru.

Isu k'jaan perpaduan: Nik Aziz tegur anaknya...

Nik Abduh - anak kepada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat - telah ditegur oleh bapanya selepas menulis dalam blognya, menghentam pembantu bapanya dalam isu kerajaan perpaduan yang dicadangkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

younger nik azizNik Abdul Aziz telah menghubungi anaknya itu dari Mekah, meminta beliau supaya "memadamkan kekeliruan" dan "jangan membiarkan kekeruhan bertapak lama" berhubung isu itu.

Hasbola Awang cakap pasal Barca vs Chelsea

Oleh : AdukaTaruna

Adik gua cukup berbulu dengan Hasbola Awang beb. Sebab masa dia ulas, dia main sebut jer. Haha. Gua dulu pun berbulu gak. Tapi, bila difikirkan balik dengan sudut lain, mungkin masih belum ada alternatif untuk Hasbola ni la. So, terima jer la. Haha.

Kira macam Anwar la. Berbulu jer gua dengan kecing2 dia tuh. Tapi kalau nak banding dengan Hadi, untuk tajuk lawan BN, dengan terpaksanya wa pilih Anwar la. Lembab nak mampos Hadi ni. Terkial-kial.

Nampaknya Hiddick menepati cakap2 pengulas sukan sebagai genius bola sepak. Bila 2 kali gua tgk keeper Chelsea memulakan game dengan sepak bola ke atas (tanpa bermula dari pertahanan), itu petandanya Chelsea main berkubu.

Kepada yang belum tahu, apabila keeper sepak bola ke tengah padang, bola akan 50-50. Untuk teknik menguasai tengah padang, hantaran 50-50 perlu dielakkan. So, gua dah ramal, 0-0.

Teknik berkubu susah beb. jarak antara keeper dengan defend tak jauh. So, tak leh buat lorongan. Keeper akan keluar. Kalau nak try dari jauh pun tak praktikal. Kompom sangkut. 2 lapis tu. Defend dan tengah. Kalau nak lintang atas (guna kepala tandung) bola status 50-50. Kalau 50-50 dalam keadaan Barca sedang serang, bahaya beb. Sekali dapat kat Chelsea, kompom kena attack laju punya.

Tu pasal kita tgk Barca jarang wat lintang atas. Dia berpusing2 di area Chelsea. Kalau Selangor lawan Kelantan lain la. Sampai atas jer, takda idea lain, Cross. Sampai atas jer, cross. Mengantuk pun tak, menyampah pun tak. Bosan. Dah lali. Haha.

Tempat Chelsea nanti, gua ingat ada harapan Barca kena nih. Gua fikir Hiddick jenis sedar diri. genius ma. Dia mesti harapkan penalty. Hiddick bukan macam Hadi. Tak sedar diri punya. Dah tahu dia punca pergolakan PAS, masih tidak gentle serahkan jawatan. Lu senaraikan la isu2 tentang PAS. Pusing2 penamatnya kat Hadi.

Bila Chelsea harapkan penalty, Chelsea akan bagi isyarat dengan pemain guling2, keeper lengah2kan game, keeper tak tangkap bola dan minta player Barca datang sebelum dia tangkap. Ini taktikal yang kompom Melayu tak tahu punya. Tak terfikir pun.

Jadi, Barca akan dapat mesej tu. Dia akan pulun nak gol gak. Tertekan. Puyol dah biol kena kad. Markues dah putus urat lutut. Time ni la peluang Chelsea. Drogba pagi tadi nyaris2 dah. Tu jer cara Chelsea mampu beb. Lawan barca ni. Bukan lawan Liverpool. Haha.

Player best.

Player best pada gua banyak. Tapi wa nak cakap hal yang special sket. Yahya Toure. Wa ingat dia stopper la. Kekuatan dia sorang menyamai 2 orang antara Mikael, Ballack dan ala lupa plak sekor lagi negro stopper tu.

Wa sambung jap g la merepek gua ni.

Hujah kepala otak lagi (nyle)

Oleh : AdukaTaruna

Wa dah tekankan, kita hanya berpusing2 kerana enggan mengakui gen kita. Walau sekadar teori, tetapi anda tidak boleh atau masih belum boleh mengatakan ianya salah. Dalam proses normal mengembangan ilmu, teori ini hanya boleh diletakkan sebagai belum disahihkan. Bukannya tidak tepat dengan meminta hujah saintis, etc.

Macam Bing Bang lah. Teorinya dikemukakan sebegitu. Dibincangkan di peringkat teori. Ada mana-mana saintis Melayu UK or Mesir bantah? Takda beb. Sebab tak melibatkan batang hidung mak ayah sendiri. Lama didebatkan, baru ada satu (beberapa) ujikaji.

Inilah konsepnya. So, kelakar tak kalau kita baca dari permulaan perbahasan tentang kepala otak ni? Ada yang bagi otak ikan paus beb. Haha. Nasib baik student. Ada yang mohon artikel dari saintis. Bila kita hujah, kita dah rasa hujah kita hebat (sama la cam gua pun). Tapi sekali rupa2nya basic asas kefahaman pun tak lepas.

Hujah nyle.

Sama juga dengan hujah terbaru nyle. Dah takda ikan paus dan gajah lagi dah. Dah takda faktor moniman saiz otak konar baring lagi dah.

Bila wa menjelaskan peringkat pengembangan ilmu, baru nyle cakap konon nak test gua. Teori tu lama 20 tahun dulu. Kini dah dibuktikan salah. Bla bla bla. (rujuk blognya) Merangkak gua nak faham PPSMI. Haha. Seb baik nyle arif bab bangang wa. Ngee.. Ada GMP punya sket.

Apa yang nyle hujahkan itu bukan penafian. Tetapi pengkhususan. Ianya adalah hujah che. Pusing2 sahaja.

Selepas pendebatan saiz otak punca cerdik, manusia membuat undang2. Dilarang sama sekali membesarkan otak binatang lain (ikut nisbah badan. ada pengiraan sikit) secara genetik. Ubah gen la. Terutama chimpanzee. Kalau tak diorang akan mengawal manusia. Dari sinilah ada filem2 Planet apa ntah. Monyet tu. Dan citer jerung kajian yang bijak tu. (Wa manjang citer bab basic jer la ni.)

Kemudiannya, saintis ingin mengkhususkan bahagian dalam otak yang terbabit secara jelas dengan kecerdikan. Itu sahaja. Saiz otak besar adalah umum. So, ini bukan penafian. Ini pengkhususan. Kalau otak kecil, benda alah dalam otak tu turut kecil. Pusing2 sama.

Manusia bernafas dengan udara. Berdebat dan berbahas sekian lama. Then saintis2 mencari pengkhususan. Oksigen.

Manusia makan boleh jadi sihat. Berdebik puluh tahun. Then ada pengkhususan. Vitamin2.

Pusing2 benda sama. Gua layan bola lagi baik. Hahaha.

Apr 28, 2009

Barcelona VS Chelsea

Oleh : AdukaTaruna

Seperti sedia maklum, Gus Hiddick digelar genius bola sepak. Kejayaan dia membawa beberapa pasukan kerdil di pentas Piala Dunia sangat dikagumi.

So, berasaskan reputasinya, wa susah nak ramal sama ada dia mengetahui pembolehubah kekuatan tengah padang dalam satu-satu perlawanan bola sepak, atau tidak. Kerana pada gua, pembolehubah terbesar terletak di kawasan tengah. Mungkin berbeza pada manusia lain.

Untuk itu, keadaan tergantung kepada 2.

1. Seandainya Hiddick tahu tengahnya lebih lemah berbanding Barca, maka, dia tidak akam membazirkan tenaga atau mengerahkan keselurhan kekuatan pasukan hanya untuk tengah.

Pilihan tiada, terpaksa bermain berkubu-serang balas. Apatah lagi game di tempat lawan. So, jika keadaan ini berlaku, gua menjangkakan keputusan 0-0.

2. Jika menyoroti beberapa perlawananChelsea kebelakangan ini, wa mendapati, Chelsea adalah pasukan yang begitu bernafsu di bahagian tengah. Jika nafsu ini kekal dalam perlawanan menentang Barca, gua ramal pertahanan, sayap kriri kanan akan membantu tengah.

So, keputusan Barca 4, Chelsea 0; atau Barca 6, Chelsea 0.

Akhir kata, macam biasa. Kalau salah, bermakna, jaminan duit pengeras dipulangkan. Hahaa..

Senjata UMNO : Bahana bodohnya genetik Hadi.

uma said...

lu jgn kambeng itam kan hadi
dlm issue ni, x relevan...haha

Mesti ada sebab punya bro.. ni yg ciite nih. Haha.

Bahana-bahana melantik panglima bebal dalam peperangan.

Setelah gagalnya Hadi menyediakan plan, homework terhadap cadangan Unity Gov (UG), maka ianya seumpama panglima perang yang melakukan satu lagi tindakan bodoh dalam peperangan. Hadi melakukan tindakan bodoh secara bersiri sejak mula dilantik dan dikekalkan sebagai panglima.

1.

Cadangan Hadi yang tidak disertai penjelasan, artikel, cadangan buku, blue print, telah membuka kekeliruan semua level pengundi, dimana pengundi2 itu diperlukan PAS.

a. Level penyokong PAS sendiri.

b. Level atas pagar.

c. Level BN.


2.

Kemudiannya, semua kepimpinan PAS seakan telah memberikan peluang kepada Hadi untuk menjelaskan idea tersebut. Malangnya Hadi ghaib dan menikus.

a. Berlakulah penjelesan orang2 Hadi yang lebih mengelirukan.

b. Ada yang menyamakan tindakan Hadi seperti pensyarah yang beri homework, dan pelbagai alasan yang semakin menjengkelkan. Pembolehubahnya ialah pengundi keliru. Pensyarah atau tukang kebun tidak memerlukan pengundi. Keadaan semakin kalut.

c. Kemuncaknya, kebebalan genetik Melayu ini, dimanfaatkan UMNO untuk ke seribu kali. Jika ular yang mematuk, ular itu pun sudah muak dan loya.


3.

Seminggu lebih berlalu, keadaan semakin kacau, TGNA terpaksa muncul dalam satu kenyataan keputusan muktamar. Damage Control.

a. Pengundi BR lega. Kesan sampingan ialah peluang UMNO memanipulasikan keadaan. Bahana melantik panglima dari genetik yang bangang.

b. Kesan sampingan pertembungan TGNA dan TGHA mula diapikan musuh.


4.

Apabila rakyat mahu penjelasan UG, Ulama Melayu bodoh ini menikus. Namun, apabila kedudukan politiknya goyah, dengan tersungkurnya orang2nya, Hadi muncul dalam penjelasan pendek tentang UG.

Dan menuduh ahli PAS pemalas membaca dan jahil. Anda boleh melakukan ini jika anda seorang blogger, tetapi jika anda seorang pemimpin politik, tanpa perlu bantuan fakta saintis, anda adalah seorang yang terlalu bebal.


5.

Demi individu bodoh bernama Hadi, jemaah terpaksa diletak ketepi. Demi perasaan Hadi, dan takut untuk mengatakan salah kepada yang salah, anak kepada TGNA melakukan satu cumaan Damage Control.

Malangnya, oleh karana falsafah yang salah, dia tersalah perhitungan. Demi menyelamatkan individu salah Hadi, Nik Abduh menyalahkan orang2 disekeliling TGNA.

a. TGNA menjawab dengan bahasa level penolakan Puteri Gunung Ledang. (rujuk Penarik Beca)

b. Damage Control yang dilakukan atas falsafah yang salah tadi mengundang padah apabila dimanipulasi Berita Harian. Sepatutnya yang salah tetap salah. Individu tidak boleh melebihi kepentingan parti.

Namun, apa sahaja, walau ulama, genetik Melayu tetap bodoh. Dan kali ini Nik Abduh terperangkap dalam daya fikir terbatas otak Melayu. Menyelamatkan individu dengan membakar jemaah.


6.

Apa lagi kerosakan dan kemusnahan PAS yang disebabkan individu bodoh ini? kita nantikan seterusnya. Tidak kira siapa anda, ulama atau saintis, anda terhad kepada pembolehubah genetik Melayu.

Bebal dan sempit.



Hujah kepala otak lagi (schizophrenia)

Oleh : AdukaTaruna

Membaca paparan hujah sahabat memukau sebahagian manusia, dan melucukan sesetengah manusia lain. Standard. Manusia tidak sama.

Keadaan masih berpusing2 dan masih tidak mampu tumbangkan teori saiz otak berdasarkan fakta2 yang ditemui setakat ini. Terlalu jauh. Untuk menjelaskan hujah standard (schizophrenia), ini, kita mudahkan dalam bentuk point.

1. Bangsa Melayu seperti dakwaan gua adalah bangsa yang statik kepandaian mereka untuk setakat genetik fasa ini. Mereka hanya belajar satu2 ilmu dari orang lain secara mutlak. Jenis bodoh sama seperti ulama Melayu.

Kita ambil ilmu planet dari bukan Melayu sebagai contoh. Ada 9 planet. Gen melayu seperti
schizophrenia akan memutlakkan hujahnya kepada penemuan bukan Melayu. Sedangkan itu hanyalah fakta setakat itu. Dan teorinya pula sangat luas dan tidak terkejar oleh fakta.

Kemudian gen Melayu
schizophrenia, akan mengatakan planet 9 bijik. Dia pun bagi artikel saintis bukan melayu, wikipedia besbas etc. Beberapa tahun menjelang, ilmu tersebut disusun semula. Ada penemuan 3 lagi planet. So?

Inilah level asas dan pembolehubah kepada intelek Melayu termasuk ulama. Mereka adalah gen dan spesis yang pandai secara statik atau kata lain bodoh di dalam keterbatasan. Fakta yang ada hari ini hanya penemuan setakat ini. Nisbah antara teori dan fakta kita letakkan 100 000 berbanding 1.

Jadi, teori harus ditumbangkan secara teori, dengan beberapa fakta yang ada sebagai sokongan kepada teori. Ini konsepnya. Bukan memutlakkan fakta kepada teori.

Nampak tak? Ini level bawah ni. Konsep dan asas dalam penghujahan.
schizophrenia mungkin belajar di UK atau planet Zorgon. Tapi setakat ini gennya tetap Melayu. Benda basic dan asa ini pun dia masih tidak tercapai untuk memahaminya.

2. Begitu juga fakta dan ilmu yang dijumpai saintis bukan Melayu. Dulu air dicatitkan sebagai tanah. Kalau kita panaskan air dalam tabung uji sehingga kering, ianya akan membentuk sis pepejal. Kalau gen Melayu
schizophrenia, sudah tentu ia memutlakkan teori kepada fakta.

Sehingga saintis bukan melayu lain mendapati, sisa pepejal itu adalah bahan tabung uji yang terlebur. Barulah ilmu itu dipadam. Air bukan tanah. Anda dah nampak level melayu? Kita pergi ke hujah utama. Saiz otak.

3. Kajian yang dibuat oleh saintis Eropah terhadap otak genius2 mereka hanyalah sesama gen mereka. Yakni, saiz otak genetik mereka adalah sama. Itu dunia mereka. Tiada yang special. Kelebihan genius2 mereka berbanding mereka adalah meterial otak. Atau kata lainnya otak spesis bijak mengkaji otak spesis bijak.

Tetapi antara berlainan 'spesis', saiz otak etnik mundur seperti Melayu sangat berbeza dengan saiz otak spesis Eropah dan dunia mereka. Ilmu itu dicatitkan dalam rangka dunia mereka.

Walaupun ini teori, tetapi, teori harus ditumbangkan dengan teori berdasarkan fakta yang ada. Bukan memutlakkan fakta setakat fasa ni kepada teori.

Kesimpulannya.

1. Kini, kita dah belajar level bawah dan level asas. teori dan fakta.
2. Tiada lagi yang dapat menumbangkan SAIZ OTAK.
3. Kita dapat melihat level Melayu melalui watak
schizophrenia

Siapa pun anda, ulama atau saintis, jika setakat gen Melayu di fasa ini, anda akan kekal bodoh. Dan Hadi jauh lebih bodoh dari apa yang kita bincangkan.

Apr 27, 2009

Antara Anwar dan Hadi dan UMNO.

wa ingat betul la bro. Hadi ada daulat. wa nengok, lu manjang ada halangan jer kalo belasah Hadi. ari tu demam, kendian laptop lu prob, kendian, blog tu terpaksa lawan bab pale otak plak. haha. apa kata lu.
Yer tak yer gak eh. Tapi, sebagai pejuang nasionalis Melayu terhebat, gua tetap akan fight. Wakaka.

Antara Anwar, Hadi dan UMNO.

Bab2 perancangan ekonomi rakyat, gua lebih yakin Anwar. Bab ni jer. Tajuk kalau dia dah jadi pemimpin. Kalau tajuk usaha dia nak jadi pemimpin, banyak lagi la.

Kalau dia dah jadi pemimpin, gua dah tak suka kalau dia main retorik, main politiking, main bangsat, penipu, wayang, etc. Skang pun dah meluat, tapi sedikit boleh telan sebab taktikal nak jadi pemimpin la (telan2 pun wa maki jer).

Tapi, masih dalam tajuk ekonomi selepas Anwar jadi pemimpin pusat, wa tak kompiden Anwar enggan tunduk terhadap dasar ekonomi kapitalis. Kes IMF masa Anwar UMNO tu antara alasan wa tak percaya sekor ni.

Secara keseluruhan, di bawah tajuk selepas menjadi pemimpin pusat, wa lebih percaya Hadi. Kalau lembab dan bodoh pun, wa harap media, perbahasan dan penasihat yang dilantiknya semuanya cerdik2. Wa lebih rela orang kurang cerdik jaga amanah, jaga negara dari orang licik yang pembelit dan pemain wayang dan bergerak secara individu.

Cara pimpinan Anwar terhadap PKR seumpama PKR hak mutlak Anwar dan seluruh idealogi perjuangan PKR adalah mutlak kepada Anwar. Tak dapek do bai. Orang jenis ni dan corak begini nak jaga negara, tak kompiden gua. Baik Hadi lagi kerana bergerak atas jemaah.

Itu dalam tajuk selepas jadi pemimpin pusat la. Tapi dalam tajuk proses nak jadi pemimpin pusat, gua letih dengan lembab dan bodoh Hadi. Kerana kita masuk bab UMNO plak.

Masuk bab UMNO, adoi... letih ma. Penat, bosan, tidak bersemangat, tidak licin, etc. Pentadbiran negara kelam kabut. Ambil bab urusan dan prosedur Pejabat Tanah jer cukup. Kelam-kabut dan tidak sistematik.

Selalu jadi bahan UMNO : Hadi bodoh secara genetik.

Pas pentingkan diri sendiri

KUALA LUMPUR 26 April - Tindakan Pas menarik balik cadangan pembentukan kerajaan perpaduan dengan UMNO dan Barisan Nasional (BN), membuktikan perjuangan parti itu hanya untuk kepentingan diri sahaja.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (gambar) berkata, tindakan Pas itu lebih menjurus kepada kepentingan politik sekali gus mengetepikan masa depan umat Islam dan Melayu di negara ini.

Mengulas isu yang sama, Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berpendapat tindakan Pas disifatkan tidak selari langsung dengan perjuangan Islam yang dihebahkan kepada rakyat.

Beliau yang juga Menteri Wilayah Persekutuan berkata, Pas seharusnya berusaha untuk bersatu atas nama Islam, namun sanggup menarik balik cadangan baik yang boleh membawa perubahan positif kepada negara.

Seorang lagi ahli MT UMNO, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad berkata, tindakan Pas membuktikan parti itu hanya mementingkan diri semata-mata daripada kebaikan umat Islam negara ini.

''Pas mementingkan keuntungan politik dan sanggup mempergunakan agama untuk mencapai hasrat mereka.

''Mungkin mereka nampak tiada keuntungan jika bersama UMNO dan BN di dalam kerajaan perpaduan, jadi mereka memberi pelbagai alasan,'' ujarnya.


Hadi ni ibarat memaku satu paku di dinding. Takwanya ikhlas. Untuk memastikan sebatang kayu di dinding itu dari jatuh menimpa orang. Takwanyalah.

Tapi inteleknya bodoh. Dia memaku hanya berdasarkan AMANAH. Tapi FATONAH out. Tidak ada homework, tidak ada plan. Kalau gagal untuk plan, bermakna plan untuk gagal, omputeh cakap.

So, ebaik sahaja dia memaku, DAP (lim Guan Eng) pun tanyalah. Nak tahu perincian. Mohon Hadi yang bodoh secara genetik ni memberikan penjelasan. Tapi ghaib beb. Dia paku tak habis, tinggal. Mampos puak2 Hadi yang turut bodoh secara genetik itu nak jelaskan.

Puak 1 cakap Hadi paku sebab nampak cicak. Cicak tu tinggi. So, dengan ketukan paku, cicak tu takut dan lari. Jadi, tiada risiko dia berak atas kepala kita.

Puak 2 jelaskan Hadi paku kerana paku itu paku istimewa. Jika tidak ditanam dalam kayu, dibimbangi berkarat. Pergh.. mcm2 hujah beb. Yang si pemaku blah dan ghaib. Orang ramai yang ada mula gelisah. Apa kes ni?

Last2, dalam jarak seminggu lebih, TGNA terpaksa buat kenyataan. Nak redakan lah. Dah satu bahan UMNO.

Tidak lama lepas tu, salah satu bilik di rumah tadi ada pemilihan. Puak 1 dan 2 dah kena terajang sebab bagi penjelasan tahap Wonderpet. Bila situasi ini, baru Hadi tampil berikan penjelasan tentang paku. Dan dia pun cungkil balik paku tadi.

Bila cungkil, dah berlubang. Keliru puak BR tak settle, keliru puak atas pagar bertambah, keliru puak BN tak perlu ulas. Manjang liabiliti jer beb.

Tapi, untuk isu ini, di N3 ni, kita perlu letakkan Hadi cerdik kerana masih belum ada saintis Melayu mengeluarkan kajian dan artikel. Hahahaha. Tergelak adik gua baca.

Lu tak payah main politik la Hadi oi.. duk surau jer. Untung kepada masyarakat, kerugian disifarkan.



UMNO cipta lagu Malaysian Malaysia beb.

KUALA KLAWANG 27 April — Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan mengadakan peraduan mencipta lagu ’1Malaysia’ sebagai simbol perjuangan rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Menteri berkenaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata seperti juga lagu ’Budi Bahasa Budaya Kita’ dan kempen membaca yang dicipta tidak lama dulu yang banyak menerapkan nilai murni, bahasa yang digunakan dalam lagu itu harus dapat menarik masyarakat dan begitu juga liriknya memikat perhatian mereka yang mendengarnya.

Pergh.. UMNO sudah berubah beb. Sudah terima konsep Malaysia Malaysia. Haha. Sapa2 yang buleh cipta lagu, masuklah.

Tapi lagu harus menarik masyarakat tau. Caner nak tahu menarik masyarakat atau tidak, kena tunggu saintis keluar artikel. Hahaha. So, buat pendahulan, kita letakkan sebagai tidak menarik.

Tapi kalau tak menarik caner nak menang? Ah sudah. Belit2.


Satu Malaysia

Satu segalanya

Mansuhkan apa sahaja

Bulat dan bersatu


Satu Malaysia

Satu segalanya

Singapura ku bagi satu

Pattani ku bagi satu

Batu Putih ku serah satu

Satu persatu


Satu Malaysia

Satu segalanya

Isteriku, isteri Salman Khan jua





Pusing-pusing saiz otak.

Oleh : AdukaTaruna

1. Hanya sebahagian dalam otak membesar.

Bila sebahagian dalam otak membesar, bermakna otak itu membesarlah. Penamatnya ialah otak itu besar.

2. Otak tidak besar, tetapi memadat.

Apakah material yang memadatkan otak? Jika diambil otot, tisu2 yang terbina, protein2 yang ditelan akan memadatkan otot. So, otot ahli bina badan tidak membesar, tetapi padat. Perut gua yang lama tak main bola pun tak membesar, tetapi padat.

Haha. Pelik ni.

3. Fokus otak, bukan genetik.

Teori gua, genetik akan membentuk keseluruhan. Rangka besar ke, kulit gelap ke, tengkorak 4 segi ke, etc. Termasuk saiz otak.

Sesuatu paksaan (iklim, situasi, makanan, etc) yang dikenakan kepada manusia, secara berterusan, membuatkan manusia itu membentuk genetiknya sendiri. Membentuk etniknya sendiri.

Susunan tajuknya :

Genetik ----> Saiz otak ---> material otak / bahagian otak, sereblum, gorgon, tontoriton, peratusan teroka otak / bla / bla

Pusing bagaimanapun, penamatnya ialah saiz otak.

Shafie yakin UMNO tawan Kedah

KUALA LUMPUR 26 April - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal (gambar) akan menggunakan pengalamannya ketika menjadi pembangkang di Sabah bagi merampas kembali Kedah yang kini dikuasai Pas.

Beliau yang baru dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah yakin dengan pengalaman berharga itu, rakyat Kedah akan kembali memberi kepercayaan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pergh.. ini sudah up bakul beb. Sebelum ni Noh Omar selamba tunjuk bodoh. Najib jadi PJ Selangor adalah petanda BN rampas.

Kali ni Shafie pulak. Dia jadi PJ Kedah petanda BN rampas. Kali kedua dia tunjuk bahlol. Masa Batang Ai, dia cakap BN menang petanda BN relevan, rakyat terima Najib. Hahaha.

Bagaimanapun, dakwaan Shafie bodoh masih teori. Tiada artikel oleh saintis2. Wakakaka. Tanpa artikel saintis2, hujah2 akan tergantung secara syok sendiri.

So, kita akan meletak dakwaan Shafir bodoh sebagai Shafie cerdik dahulu, sehingga kajian dibuat dan dikeluarkan oleh saintis2. Haha...


Jadi budak tadika jap la.


kinki said...

bro mana artikel kajian pasal kaitan saiz otak dengan kepandaian ni bro? tapi bukan artikel ko tulis sendiri la ye hahaha... tu namanya syok sendiri

dan juga artikel mengenai perbandingan saiz otak melayu,cina,india,omputih dll

Monday, April 27, 2009 3:11:00 AM MYT

Delete
Anonymous kinki said...

aku nak tgk artikel kajian sains, yg ditulis oleh professor sains.



Klik sini.

Gua ulang level bawah jap. Last.

Tumbangkan hujah syok sendiri ini dalam perbahasan kalau anda tidak setuju. Gua adalah pendakwa. Ini peringkat peperangan teori berdasarkan beberapa fakta yang ada. Semua cabang ilmu bermula dari teori dan diikuti kajian.

Teori muncul semungkin awal 100 tahun sebelum fakta. Teori elektrik boleh menghasilkan cahaya lama dibahaskan sebelum mentol pertama berjaya ditemui.

Standard level bawah tamat. Kita kembali kepada isu sebenar. Saiz otak.

Hujah kepala otak lagi (7)

Che said...

so bkn saiz otak la bro..tp saiz bhg otak.
Adeh... istilah laie? Kita sebenarnya pusing2 semata kerana enggan mengakui Melayu tu bodoh secara genetik.

Takpa. Gua layan. Zass... hahaha.

Parang itu tajam kata gua. Lu pulak cakap. Parang tu tak tajam, tapi bahagian mata dia tajam. Belakang parang dengan hulu tak tajam pun. Lu cakap kat gua sambil menari2 ala AF. Haha.

Besar dah rumah jiran lu ni berbanding dulu, gua cakap. Alah, rumah jiran gua tu bukan besar pun. Bilik dia jer yang dia besarkan.

Haha. Ponek den layan bab istilah. Poning hujah elyn bab konar baring tadi pon tak hilang lagi. Kepada sesiapa yang bagi point, kalau buleh bagi la dalam GMP, walau gua anti GMP. Wakaka.

Kamus gua orangjauh pinjam beb. Merangkak gua guna kamus online.

Hujah ni paling gua tak paham.

elyn said...

1. Tiada siapa yang dapat tumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan. Gigit word dominan utama dulu.

aik.. sejak bila korner baring nih. hihi.. dulu lu menyalak :

otak kecik sebab tu melayu bangang..

patot lu menyalak mcm nih dulu: otak kecik antara penyebab melayu bangang..

haha.. percubaan mengelat dikesan..

:)

Siyes beb. Yang ini paling lama gua nak fahamkan. Apa beza otak kecik punca Melayu bangang dengan Saiz otak penentu kecerdikan?

Wa bercakap soal yang sama ni. Konar baring ke gua? Adeh.. Ke otak gua dah mula mengecil nih? wakakaka

elyn said...

nih yg den tak puas hati nih.. naper points den tak dibidas..

-_-

Kojap la ha. Eden tak paham. Cubo ekau jelaskan sikit dalam ayat lain. Gua rasa gua tak lari tajuk, tapi.....

Argh.... bukancalon. Ekau tolong pam otak den. Blur kojap eden. Kojap eden cari link artikel senarai dakwaan2 bangang Melayu jap. Ada banyak dakwaan dalam tu.

Ha jumpo pun. Haha. Klik sini.

Dalam di wa dah lama senaraikan. Ada banyak. Dan paling besar pada gua ialah saiz otak. Tu pasal setiap artikel wa selitkan hujah ni. Takan gua nak letak kurungan, nota kaki pulak setiap selitan tu. Camni (antaralah, byk faktor lain lagi seperti bla2 bla5). Gilo ko.

Boto ko tak boto jawapan den, den pon kompius dengan hujah yang ni. Hahaha. Taram jer la.

Takwa dan kepala otak.

wa nak bg satu persoalan kat lu ni AT, apa kena mengena takwa dengan kepala hotak plak bro?

Takwa kat hati kot. Ntah la, sebab gua kurang takwa orangnya. Wakakaka. Bab Hadi ulama Melayu yang bodoh secara genetik tu, gua tak pernah nafi takwa, sabar, istiqomah, etc nya.


lu tengok wa punya merepek mereben ni, lu tau dak wa bidang apa bro? wakakaka...(bestx3!!!=sronok taraf tnggix3!!!)

-bukancalon-


Wa tgk dlm mangkuk megi gua, lu kerja bidang pemakanan la bro. Sebab perut gua lapar bila baca posting lu. Wakakaka

Hujah kepala otak lagi (6)

Memakai hujah lu dengan ini boleh diandaikan kecerdikan berpunca dari berapa peratus otak diteroka bukan saiz otak.
Ini dalam bab keajaiban. Kita bercakap soal standard normal. Normalnya ialah orang bersaiz otak besar lebih cerdik dari orang bersaiz otak kecil. Ini normal. Kita berpusing2 kerana enggan mengakui Melayu itu bodoh secara genetik sebenarnya.

Tetapi, dalam dunia normal, terdapat keajaiban. Yakni, manusia yang berkebolehan meneroka otaknya dengan lebih luas. Ini keajaiban.

Ada orang yang boleh meneka fikiran manusia di hadapannya. Ini keajaiban. Yang kita bahas ialah normal.

Ada orang yang boleh mengeluarkan bijian kristal melalui perpeluhan. Ini keajaiban. Yang kita bahas ialah normal.

Ada suami yang mabuk kerana isterinya hamil. Sedangkan isterinya tidak berasa apa2. Ini keajaiban. Yang kita bahas ialah normal.

Sekali lagi, Kita sebenarnya berpusing2 kerana enggan mengakui Melayu itu bodoh secara genetik.

Hujah kepala otak lagi (5)

Oleh : AdukaTaruna

Tulisan Melayu.

Bagus. Ada rupanya tulisan Melayu. Gua ingatkan tulisan Melayu dulu bentuk2 simbol. Penerangan guna lukisan. Haha.

1. Nampaknya GMP, A. Samad Said bodoh macam gua dan pendusta besar. Selamatkan Bahasa Ibonda. Hahahaha. Bahasa Ibonda? Kuang3...

2. Melayu bodoh kerana tulisan yang diciptanya tidak mampu relevan untuk pelbagai zaman. So, pupus. Kemudian, dengan tak malu mengaku Jawi tulisan Melayu. Pupus gak. Tak relevan. Kemudian dengan muka tak malu mengaku rumi sebagai Bahasa Inbonda.

Maybe, tulisan takpa, tapi jangan pertuturan kot. Haha..

Pelayar Melayu.

Seperkara peliknya, mengenai tokoh2 pertama dunia, adakah ianya hanyalah mitos? Atau hanya 'penumpang' dalam satu kapal asing seperti Shekh Muzaffar yang kemudian dimanipulasi oleh pejuang bangsa kemudiannya sebagai ikon nasionalis?

Jika benar pelayar2 itu wujud, di mana kitab / manuskrip catitannya? Di mana kuburnya? Adakah ianya adalah nakhoda kapal, atau hamba abdi yang dimanupulasi di masa hadapan sebagai ikon nasionalis?

Wa menerima terdapat pelayar Melayu, tetapi persen lebih tinggi kepada manipulasi. Kes yang berulang2 seperti Sheikh Muzaffar. Hanya penumpang atau balaci yang diangkat sebagai hero. Hanya orang zaman itu tahu siapa dia sebenarnya.

Kita jumpa lagi siri lain. Haha.

Hujah kepala otak lagi (4)

Oleh : AdukaTaruna

Persoalan teori dan fakta.

Dalam kes ini, nampaknya gua terpaksa turun level paling bawah sekali. Apa itu teori dan fakta dalam perbahasan satu2 cabang ilmu. Kira basic Tadika Kemas la ni.

Dalam medan dunia pencari2 ilmu, ianya bermula dari peperangan teori. Seorang A memberi teori laut yang tidak kelihatan di hujungnya itu, menandakan penamat bumi. So, bumi berbentuk plat.

Seorang B pula mengatakan terdapat seekor lembu besar. Di mana dunia terletak di atas badannya. Apabila lembu2 itu bergerak, maka gempa bumi berlaku. Pelbagai peperangan teori berlaku dalam setiap bidang ilmu. Black hole, kitaran komet, bla, bla dan bla, semuanya bermula dari peperangan teori.

Apabila ada teori maka akan ada usaha mendapatkan penjelasan yang diterima oleh pancaindera manusia. Itulah namanya fakta atau penjelasan sains. So, gua pendekkan silibus standard paling bawah ini, dengan mengatakan, kita berada dalam peperangan teori berdasarkan beberapa fakta yang ada setakat ini (belum ditemui dan masih dicari).

Kita sambung N3 lagi satu. Baca panjang2 melemaskan otak Melayu. Biar nampak bersiri. Haha. Untuk siapa silibus Tadika ni, lu baca hujah2 rakan lain tu. Hehe..

Apr 26, 2009

Hujah kepala otak lagi (3)

Che said...

wa tak rase otak akan membentuk etniknye sndiri..kalo genetik mungkin btol...sbb amik cth wa sndiri la..pak wa pndai melukis, mak wa lak tgn bangku (xreti melukis)..

Otak terletak bawah tajuk etnik. Etnik menetapkan bentuk otak, saiz badan, warna kulit, warna mata, saiz tangan, etc.

Kalau etnikA duduk atas pokok di mana bumi di bawahnya terlalu panas nak dipijak (contoh), ia akan membentuk etnik sendiri suatu hari nanti. Etnik ini akan mempunyai saiz tangan yang panjang (panjat pokok ke pokok), otot lengan yang kuat, etc.

Kalau etnik B maju nak mampos. Semua gua mesin, suatu hari nanti etnik B akan mempunyai anggota badan yang kecil dan lembik. Tetapi kepala besar gedabak kerana terlalu mahir berfikir, membajai material otaknya, etc.



wa tgh pike cmne nk patahkan hujah saiz otak lu tu..kene g bertapa jap..hahaha..lu tok nujum, wa tok tapa...wa tak puas ati, sbb mmbe wa kepale kcik cm burung unta tp lg pndai dr wa...hahaha

Subjektif pandai member lu tu. Macam ulama Melayu, kebolehan dia menghafal. Memori dia dipaksa untuk subur. tetapi kemahiran berfikir atau kemahiran diapplikasikan ke realiti sebenar maybe kurang. Sebab ini menggunakan imaginasi. Bila guna imaginasi, bermakna penerokaan otaknya sedang dipaksa.

So, kalat etniknya berotak kecil, gagallah. Memori yang dipaksa pun tidaklah byk mana. Tetapi standard peperiksaan Malaysia atau satu2 kertas itu maybe rendah. So, terlalu komplek pemboleubah kalau nak hurai.

Pasal tu wa selalu tekan yang hanya terbesar.

YAKNI, SAIZ OTAK.


Hujah kepala otak lagi (2)

Xenan said...

Hujah saiz otak dominan utama kecerdikan?terlampau fizikal la bro.

Cuba kita gantung hujah ni pada semata fizikal dengan membuang terus hujah2 lain.Bagaimana kita nak jawab kes budak kecik hack website FBI.Budak kecik hafiz alquran.Walaupun menghafal sahaja ,still masih perlu sel2 otak yg banyak untuk menghafal.Asal otak lu yg besar takleh hafal alquran tpi budak kecik boleh sedangkan otak die kecik?Try la cuba hafal kalau nak.See, lu kne try dulu baru boleh hapal.tuh pon belum tentu.Sbb tu islam kasi konsep hidayah n berkat.

Dalam kes budak2 genius, teori gua begini. Memori dirakam dalam kepala otak menggunakan magnetik. So, bebudak hijau yang memiliki daya magnetik yang banyak seumpama :

RAM besar dan space hard disk yang masih banyak. RAM besar itu akan membentuk dan memaksa otaknya besar sehingga tumbesarannya tepu.

Berbanding orang besar, magnetiknya sudah lemah dan spacenya sudah hampir tiada. Malahan, akibat magnetiknya tidak dipaksa untuk bertambah, spacenya juga tidak dipaksa untuk diteroka.

Dalam 1400cm3 dan 1500cm3, manusia hanya meneroka otaknya sebanyak sekian (lupa) peratus. Jadi, budak2 yang genius memiliki keupayaan penerokaan otak yang luas berbanding saiz otaknya yang masih diperingkat pembesaran.

Matematiknya :

Otak budak 1300cm3 x 40% penerokaan otak.

Otak ewasa 1400cm3 x 25% penerokaan otak.

Kalau 1400cm3 atau 1500cm3 x 80% penerokaan otak, MUNGKIN ia boleh membengkokkan sudu menggunakan imaginasinya sahaja.


Tamadun India

Lu berhujah atas tajuk "saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan".So wa nak tanya org india ni otak die lagi besar dr melayu ke?Sama kes ngn china n india.Lagi besar ke?So lu sendiri dah tolak hujah lu.

Kesilapan utama ialah mengambil contoh perbandingan pd melayu dengan menegakkan melayu(pengaruh british n UMNO)sebagai bangsa.Sedangkan melayu itu cuma bahasa pertuturan.Lebih tepat beberapa kaum manusia yg bertutur dlm bahasa melayu sahaja.

Ikut susunan dia, Eropah / Parsi > (lebih besar dari) India / Cina > Melayu.

Jadi perbandingan India oleh gua hanya untuk Melayu. Dikhususkan lagi, etnik India byk. India di Malaysia adalah etnik jenis bodoh yang dibawah Inggeris. Bekerja sebagai kuli dan hamba. Gua bercakap sesetengah etnik India yang melebihi saiz otak berbanding Eropah, dan sudah pasti Melayu.

India mempunyai tulisan sendiri, tamadun sendiri, jajahan besar untuk satu raja (dulu). Melayu tidak mampu cipta tulisan sendiri, tamadun sendiri yang masih dibahaskan (Melaka) dan jajahan kecil untuk raja. Bermakna raja gen Melayu terlalu kecil kemampuan menakluk. skang ni sampai 9 raja kat tanah seluas semenanjung Melayu. Punyalah bangang.


Petanda awal UMNO akan rampas semula

KUALA LUMPUR 25 April – Pelantikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Selangor yang baru dilihat sebagai petanda awal penguasaan semula UMNO di negeri itu.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar berkata, langkah itu juga membuktikan UMNO serius dalam usahanya untuk merampas kembali Selangor daripada pakatan pembangkang.

Sebab wa boring, gua ulas jer la tahap Noh Omar raja spa dan urut ni. Haha.

1. Tajuknya hebat. Petanda awal rampas tu beb. Ni mesti kaitan dengan taktikal. Gua pun klik la.

2. Sekali pentanda awalnya ialah sebab Najib jadi Pesuruhjaya UMNO Selangor. Ciss...

3. Itu bukan petanda awal BN menang, itu pentanda BN Selangor masih belum stabil. Sohai punya IQ.


Hujah kepala otak lagi.

Oleh : AdukaTaruna

Memula lu baca komen 2 dari sahabat kita. Standard la. 2-2 pihak akan tumbang-menumbang. Untungnya pembaca dan peserta. Cool.

Point saiz otak.

1. Tiada siapa yang dapat tumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama output kecerdikan. Gigit word dominan utama dulu.

Kesemua hujah yang diberikan mengalihkan isu kepada dominan sampingan. Makanan, material, tisu, iklim, penderitaan, etc. Sedangkan, apabila material berkuality, automatik saiz otak dan saiz tempurung kepala pada genetik seterusnya akan membesar. Dia tidak akan padat dan memadat dalam saiz standard camtu sahaja.

Material otak adalah tertolak. Pusing2 kesemua dominan sampingan, penamatnya ia akan mengubah saiz otak secara keturunan. Membentuk etnik baru. Kesimpulannya, tiada yang mampu menumbangkan hujah saiz otak sebagai dominan utama. Yang diberikan hanyalah dominan sampingan.

Tamadun India.

Ini paling lawak. Bila diberi hujah nuklear, IT, automotif, tetiba berubah plak. India maju kerana sumber bla bla bla. Malaysia plak, bla bla bla. Hahaha. Student rupanya. Ingatkan saintis tadi. Patutla bagi hujah otak ikan paus. Dah macam iklan astro plak gua. Ngee..

India ada Taj Mahal ma. Arkitek tu. Malaysia? Candi Lembah Bujang? Hahaha. Imaginasi otak mereka, melalui perfileman, sudah menjajah Melayu lebih dari 60 tahun. Kini berstatus dunia, walau banyak menari2.

Imaginasi otak Melayu melalui melalui perfileman? wakaka. Jgn bagi gua gelak beb. So, adakah hujah2 ini tertolak kerana dasar kerajaan yang berbeza? Atau sumber bumi yang berbeza? Iran menumbangkan boneka US di negara mereka dengan kuasa rakyat terkumpul. Tapi Melayu? Media? SPR? Lebih jahat boneka US di Iran dari boneka US di Malaysia beb.

Owh. Hujah ini tertolak kerana keadaan geografi dan sumber alam yang berbeza. Haha. Senaraikan Melayu terkaya. India ada antara 5 terkaya dunia. Usahawan besi. Nama lupa. Melayu? Malaysia pun tak lepas. Yang ada Albukhari. Tu pun bukan Melayu ori.

Otak berevolusi.

Hujah che tentang otak seperti pokok yang akan membentuk mengikut keadaan gua setuju. Memang benar. Badan manusia akan berubah mengikut keadaan. Tetapi dalam keadaan genetik. Berketurunan lama akan datang, ia akan membentuk etnik dan membentuk genetiknya sendiri.

Bagaimana genetik itu terbentuk, adalah berdasarkan keadaan. Otak mengawal semua. Dalam kes Afrika, MUNGKIN otak mereka membesar. Dan hanya bahagian pengawal tahan lasak sahaja yang membesar. Ini dibentuk dalam tmpoh yang lama. Dan mengikut keadaan yang dipaksa kepada mereka.

So, MUNGKIN kebesaran otak mereka bukan dibahagian mengawal kecerdikan. Cuma kebesaran otak mereka dibentuk dibahagian tahan lasak, tahan sakit, tak mudah mengalah, etc.

Nisbah otak dan makhluk.

Anjing spesis german atau yang dibiakkan di Eropah lebih cerdik. Badannya lebih besar berbanding Asia. Anjing itu boleh melaksanakan beberapa tugas yang tidak boleh dilaksanakan anjing Asia (kecilkan kepada Malaysia.)

Jika difikirkan, badan besar anjing kacukan Eropah, sudah tentulah otak besar. So, ianya akan menyamai otak kecil anjing Malaysia dengan badannya yang kecil. Tetapi dalam satu2 spesis yang sama, nisbah itu boleh dikatakan ternafi. Terlalu kecil.

Dalam hujah ini, sepatutnya anjing2 itu akan sama cerdik. Kerana nisbah otak dan tubuh. Malangnya anjing Malaysia lebih bodoh. Tiada dalam perfileman, tiada yang boleh mengesan Cakera Padat, tiada sejarah anjing Malaysia balik ke tuannya melalui Banjaran Himalaya, tiada rekord dunia mengesan bau terjauh, etc.

Nisbah yang boleh dikira adalah berdasarkan nisbah sebesar paus kepada nisbah sebesar manusia. Ianya adalah satu nisbah yang jauh lebih besar. Yang jauh lebih berkesan.

Kesimpulannya, gajah Afrika lebih segalanya dari gajah Malaysia. Dan hujah nisbah antara sama spesis tidak digunapakai. Jumlah yang terlalu kecil untuk dihujahkan.

Sebutkan Melayu seumpama Ibnu Sinar, Al-Kawarizmi, etc.
Berikan saya tulisan Melayu.
Berikan saya arkitek Melayu seumpama Tembok Besar China, Taj Mahal, Piramid.
Berikan saya sejarah Melayu menakluki dunia dalam beberapa sejarah peperangan dunia.
Berikan saya nama Nabi Melayu.
Berikan saya sejarah, buku catitan, peta catitan, pelayar Melayu yang menjumpai benua disebalik bumi sendiri.

Mengubah genetik.

Semua ini ditegakkan bagi meletakkan gen sebagai pembolehubah utama dalam setiap masalah. Dari situlah kita akan bergerak. Dan memang gen ini boleh diubah berdasarkan hujah2 yang diberikan semua.

Walau bagaimanapun, saiz otak tetap tidak ditumbangkan. Yang ada hanyalah tajuk2 di bawah saiz otak. Material yang berkuali akan memadatkan otak dan akan menyebabkan otak membesar untuk memberi kelegaan. Penamatnya adalah saiz otak. Pusinglah bagaimanapun.

Mengenali tendangan penalty.

Oleh : AdukaTaruna

Memula kita kena bagitau pembolehubah terbesar dulu. Yakni latihan dan stamina. Kalau takda latihan, teori jadi bangang. Kalau takda stamina teori jadi bebal. Hahaha. Betul beb. Angin takdo, nak sepak bola pun rasa macam takda kaki ma.

Sepakan penalty.

Titik mula tangan keeper berada di tengah2 antara atas dan bawah, antara kanan dan kiri tiang. Dari titik mula ini, keeper akan meneka pergerakan bola. Sama ada bola itu diarahkan ke sudut atas kanan, atau, sudut atas kiri, atau, sudut bawah kanan, atau sudut bawah kiri; jarah capaian sudut2 itu dari titik mula tangan sama jauh. Jadi, sudut atas kiri dan kanan dikatakan jauh adalah mitos.

Perbezaan sudut atas dengan sudut bawah.

Sudut atas kiri dan kanan gol sama jauh dengan sudut bawah kiri dan kanan gol. Tetapi sudut atas kiri dan kanan gol lebih sukar untuk dicapai keeper kerana terpaksa melawan gravity. Jadi, jika anda berkemampuan mengarahkan bola itu di sana, peluang adalah 100% gol.

Namun begitu, tiada manusia yang mampu mengarahkan bola ke sudut itu dengan tepat apabila berhadapan dengan tekanan. Jadi, biasanya, penjaring akan memilih sudut bawah kanan dan kiri.

3 bahagian pintu gol.

Jika anda berada dalam perlawanan dunia, terdapat 3 bahagian pintu gol yang boleh 'tembak' dalam situasi penalty. Iaitu kiri, kanan dan tengah.

Tetapi, jika anda berada dalam perlawanan Malaysia atau kampung2, hanya terdapat 2 bahagian sahaja yang boleh 'ditembak'. Yakni kanan dan kiri sahaja. Ini adalah kerana keeper akan menunggu bola daripada meneka.

Atau kata lainnya, jika pemain dunia menyepak di bahagian tengah, dan diselamatkan keeper, ia adalah normal. Jika anda menyepak di bahagian tengah, dan keeper menka dibahagian lain, maka ia adalah normal.

Tetapi, di peringkat Malaysia, jika anda menyepaknya di bahagian tengah, dan keeper menangkap bola itu, anda akan kelihatan begitu bodoh sekali. Jika anda menyepak di bahagian tengah, dan keeper terbang ke bahagian lain, keeper akan keliahtan bodoh sekali.

Peranan jurulatih.

Jika anda adalah jurulatih yang bertanggungjawab terhadap taktikal, jgn sesekali anda menyerahkan keputusan bahagian mana yang mahu disepak, kepada pemain, apabila terdapat penentuan penalty.

Sebaliknya pastikan anda sudah ada plan. Player A akan menyepak ke bahagian 1. Player B akan menyepak ke bahagian 2. Ini akan mengurangkan tekanan, dan sebarang kesilapan itu diyakini player sebagai berkongsi bersama.

Ini idea gua sendiri. Kalau tak jadi, jangan hack blog gua. Hahaha.

Material otak.

elyn said...dari dulu den maleh nk layan hujjah c at bab genetik nih. tapi nih satu den nak koba'an kat ekau.

1. cuba lu amik sebuah kotak bersaiz 2cm x 2cm x2cm. isipadunya ialah 8cm padu.
2. kemudian, cuba lu curah simen sampai penuh kat kotak tu. tunggu simen tu keras. isipadu dia tetap 8cm padu.
3. kemudian, cuba lu sumbat plak kapas sampai sendat dlm kotak tu. isipadunya kalo dah padat kotak tu, tetap 8cm padu.
4. skrang, lu pi ngaji materials engineering (tak payah la ngaji genetic engineering, kang, bak kata nur, berpintal lak otak). apo beza struktur "tisu" dan zarah serta kandungan tenaga dalam kedua2 benda alah tu WALAUPUN dia mempunyai isipadu yg sama.
Pokok kepada permasalahan ialah kegagalan mengenalpasti pembolehubah. Dalam hal ini material otak antara etnik adalah sama. Oksigen sama, darah sama, alat pengepam darah yang sama, semua sama.

Kalau Melayu ada zetron otak, semua etnik ada zetron otak. Kalau Cina ada gorgon otak, semua etnik ada gorgon otak. Kesimpulannya semua material adalah sama.

So, pembolehubah simen dan kapas adalah tertolak. Bila semua material sama, yang berbeza adalah isipadu. Jumlah keluasan. So, manusia lawan manusia (Melayu lawan Eropah). Dan gajah lawan gajah (Gajah Asia lawan Gajah Afrika).

Dan memang ada sub tajuk kecil pembolehubah khas. Makanan, iklim, penderitaan, etc. tapi di bawah tajuk besar. Yakni otak.

So, apa kejadahnya saintis UK tapi Melayu bagi hujah otak ikan paus dan raksasa Ultraman punya otak? Mujur tak bagi nama. Ngeeee..

Sejak bila etnik Melayu mempunyai material otak tisu2, darah, cecair, manakal Eropah material besi, bla, bla, dan bla. Meterial dia yang sama.

Di bawah tajuk material yang sama.

Kalau otak saiz 1400cm padu memiliki keupayaan X (zarah + nutron + gorgon + proton + tontoriton) sebanyak 90%.

Daraplah etnik lain bersaiz 1500cm padu yang memiliki keupayaan X (zarah + nutron + gorgon + proton + tontoriton) sebanyak 90%. Kalau turun 89% pun dia masih menang.

Haha. Apa lagi hujah anda? Suruh saintis UK tapi Melayu tu tampil ke depan. Pro la sket.....