Skip to main content

Wacana Ilmiah atau Langgar?

Oleh : AdukaTaruna

Susah cakap dengan budak low. Gulingkan Hadi atau Gulungkan Hadi? Ianya maksud yang sama. Rujuk N3 gua yang lepas. Gua siap bagitau level gua bila berhadapan dengan debat yang istimewa sket. Dah berapa kali gua anjurkan debat, dan berjanji akan menukar pendekatan bahasa dalam acara debat itu.

Begitu juga dengan langgar Hadi. Itu nama projek.

1. Kita bermula dengan pro.. siap bagi surat, etc. Gua dah bagitau dlm N3 lepas.

2. Then, kalau kita tak dilayan, kita akan terjah. Di sinilah word LANGGAR di guna. Gua sudah maklumkan niat kepada C++ atau sesiapa yang hampir dengan Rusila untuk mendapatkan maklumat bila kuliah Hadi diadakan di sana.

Jadi, tanpa pelawaan, tanpa temujanji, kami akan datang secara terjah. Langgar Hadi atau Marching to Rusila atau apa juga nama program, just nama. Nama ke, pendekatan ke x perlu nak kecoh, macam budak2 la... fokus isi la...

3. Bila kami terjah / langgar dengan membawa seribu persoalan, mustahil akhlak ulama akan membenarkan Langgar menjadi gocoh, bertumbuk, etc. Ni cerita apa dan kefahaman level berapa? Jadi, ketika sesi terjah / langgar itu, apa yang kami jangkakan ialah :

  • Hadi lari dengan tidak melayan kehadiran kami. Orang2 Hadi tidak membenarkan kami merapati beliau. Gua akan fight untuk merapati. Cameraman kami tetap merakam keadaan tersebut dan sedaya upaya melindungi rakaman dari sebarang usaha tidak baik.
  • Berdepan secara pro, berhemah dengan kami. Disediakan tempat untuk kami bertanya soalan, dan membenarkan rakaman berlaku.

So, di mana pula level kefahaman langgar itu gocoh atau tunjuk gangster atau sebagainya? What the fuck is that? Gua pernah cabar Kapten Shiqaqi berdebat dengan janji menggunakan bahasa ilmu. Tidak menggunakan bahasa kesat. Dan sudah pasti gua ingin merakamkan sejarah berkenaan dengan pro dan terbaik.

Di mana datangnya Wacana Ilmiah.

Bila keadaan kini tidak lagi berstatus terjah akibat tiada jemputan atau kerjasama dari pihak PAS Terengganu, maka, secara gentlemennya, sediakanlah satu Majlis Wacana Ilmiah. Kalau tiada kerjasama dari PAS Terangganu, dimana kami terpaksa terjah Hadi di Rusila bersama jurukamera, maka itulah dia word Langgar.

Sekali lagi, di mana letaknya level kefahaman LANGGAR adalah gocoh, maki-memaki, tunjuk-penumbuk, terpekik-terlolong? Apakah gua nak rakam sejarah dengan keadaan begitu? What the fuck is that? Berapa IQ jemaah Terengganu?

Benda ini adalah bahan sejarah.

Ini semua adalah sejarah, sama ada kami gagal atau berjaya. Adakah xenan mahu mencatitkan dirinya dalam sejarah terpekik-terlolong bila jumpa Hadi bersama AdukaTaruna. Setiap dari kami tidak wala' dan taksub membabi buta. Sudah pasti dia tentang. Dan bodohlah xenan kalau setiap usaha yang dilakukan selama ini, semata-mata ingin join dalam rakaman peristiwa tidak bertamadun.

Apa lu ingat bumblebee bodoh untuk wala' apabila gua membentuk satu team yang tunjuk isyarat lucah kepada Hadi pada hari berkenaan? Di mana datangnya level kefahaman LANGGAR = GOCOH = TUNJUK GANGSTER = TUNJUK EKSYEN? Sekali lagi :

  • Kalau tiada kerjasama dengan PAS Terengganu, maka, ianya menjadi LANGGAR. Terjah ke Rusila pada ketika Hadi memberikan kuliah di sana. Park kenderaan, dan hantar wakil kepada pentadbiran Rusila memaklumkan kehadiran kami. Kami akan menaikkan sepanduk ketika Hadi memberikan kuliah di luar dewan kuliah bagi menuntut berjumpa dengan Hadi.
  • Dan apabila ada kerjasama dari Webmaster TKO, bawah PAS Dungun, maka, tak berlaku lagilah keadaan Terjah / Langgar. Kami tuntut satu majlis yang bertamadun, selesa. Tak kiralah lu nak letak berpuluh ribu penyokong Hadi atau 2-3 baris ahli panel pembantu Hadi pun. Janji kami tidak lagi dalam keadaan langgar / terjah. Kami diberikan satu majlis. Diberikan satu kerjasama.

Bendanya mudah. Awat yang kalut sangat. Sepatutnya gua yang takut, bukan lu orang yang takut. Releks. Jangan cemas. Jangan huru-hara. Tekanan sepatutnya kami yang rasa. Bukan PAS Terengganu.

Comments

  1. Tidak kira lah apa ke namanya, yang pasti krew terengganukini akan memberi perkhidmatan percuma untuk merakam dan membuat live.

    Hubungi melalui email kami.

    Tq

    ReplyDelete
  2. tq pihak terengganukini. Kami perlu buat keputusan bersama dulu..

    Insyaallah. Kami akan maklumkan kepada pihak lu. Apa2 pun tq sekali lagi.

    ReplyDelete
  3. hahaha Lu yg nampak kalut. persepsi atas persepsi! Lu yg reka projek, Lu yg cipta gegaran, bila gayung dah bersahutan ... apa persepsi Lu sudah tuka ka

    p/s: Lu jgn ingat otak org lain sama dgn otak Lu yg primitif tuh

    ReplyDelete
  4. sejak dua menjak dua ni,blog lu byk bedepan dgn bdk2 low level la.cabaran lu nak ubah persepsi tu.haha

    ReplyDelete
  5. Bhai...ko bila panik jadi berbelit-belit...

    Abis point, ko kata orang IQ rendah...ko tuduh mak dia tak pegi sekolah...ko tuduh makcik dia tak faham bahse...ko kata makcik dia tak basuh berak...ko kata mak dia janda...aparraa!

    Bhai..kalau ko bebenar nak datang, datang je laa.. tuh....Jemaah Rusila, Team Tranung dah tadah tangan nak sambut lu...

    Ajak Uma, ajak GB, ajak semua...jangan lupa urat dawai tulang besi sekali...

    Bagi tarikh cecepat...jangan banyak sogeh..meramput tak tentu hala....

    Aku cadang buat cepat....kalau lu nak masuk buku sejarah darjah 1, pegi tahun 2010...tapi kalu nak masuk buku sejarah darjah 6, baik buat 18 aribulan depan....sebab ma'al hijrah bhai...

    Bhai..bhai....putar belit-putar belit....belit-belit...last-last masuk angin keluar asap..!

    Aku cabar ko datang Rhu-sila 18/12/2009 ni! Jumpa ko kat Masjid Hj Hadi...Lepas Jumaat aku belanja ko Roti tempayang sorang satu....

    1 Muharram 1431H -Berita terkini! Golongan blogger PAS Reform 'tempur' Hadi.....huhuhuhuhuhu!

    Baru best sikit aku nak buat sejarah...mudah bebudak biol alaf 31 ingat tarikh...kalau ko cari tarikh sesusah...pening bebudak nak hafal tarikh keramat tu bhai...

    -Penembak Bhabhi-

    ReplyDelete
  6. -wa pun pelik ngan pnyalak2 bukit, yg di kondem n diprtikaikn,nape tkar tjuk,nape itu nape ini..adusss,,..tp cam biase la genetik mlayu..

    - yg remeh2 gak dicarinyer..steady la bro..

    -wa cadangkn lu wat cd nti..wat satu utk mase debat..satu lg wat cd
    'the making of marching to Rusila'..gempak siot..

    -kalu bole xyah la,hrapkn bntuan2 yg lu tau geng tue nk cri slack lu,bukan ape dlm nk sngka baik tue,prlu gak hati2 bro..ingat bro,ade yg kuat pegangan ijtihad 2 pahala..elok independence je la,bru la sesai ngan moto blog lu..PEMERHATI BEBAS..pndangan n persepsi wa la..

    -zargus-

    ReplyDelete
  7. kahkahkah....
    genetik putar belit lu beb.....dah kena cucuk dgn SP, terus gelabah gila babi..

    ReplyDelete
  8. bhai magkuk hayun,

    dari lu nak langgar hadi bawang, baik lu langgar n.ajis.
    makin merapu jer org tu.
    melangsit lagi baguuih

    ReplyDelete
  9. nampak gaya aduka taruna dah jadi species melayu le pulak, lembab nk mampus buat keputusan mcm hadi gak le kau ni, buat keputusan macam tu pun kena tanya geng ke, sejak bila ilmuan agung mcm lu perlu ada keputusan bersama, lu selalu kutuk hadi selalu berlindung dibalik jubah jemaah, so skrg buktikan yg lu bukan mcm tu, tapi tengok gaya tulisan hari ni, lu pun tak boleh lari dari gaya pemimpin yg selalu lu kutuk dan maki, so kita org boleh maki lu, species lembab nk mampus lu ni, sikit sikit tanya kumpulan,

    ReplyDelete
  10. untuk penginapan,ley hubungi kami.inysa'Allah kami boleh aturkan.

    Dari segi keselamatan insya'Allah terjamin.

    jangan lupa email kami untuk bantuan.
    semoga berjaya..TQ

    ReplyDelete
  11. bersihkan niat bro.hehe..
    niat hentak pale hadi demi mcilok agamaNYA dlm bernegara...hehe

    jgn niat hentak pale hadi nak glamer lak...haha

    tp kan...
    wa rasa mesti kecoh
    mcm kes seminar baru2 ni..
    coz ABC mesti turun punye..
    wa rasa dia mesti ckp
    klu leh wa x mau tgk muka lu kat tgganu ni..lg2 rusila...haha

    klu dgn prof pon kene mcm tu
    dgn lu
    wa rasa mungkin kene parang je laaa....haha
    elok pakai bj besi bro..haha

    kene ada jurukamer syp
    yg mrakam
    kot2 ada serangan hendap...haha

    wa rasa bab2 strategi nie..
    lu pasti pikir pale otak lu dgn baik,hehe

    ReplyDelete
  12. a' aa baik ati2 sket, bagus pemikiran c uma tuh, lg pon puok2yahudi kat palestin pun ada buat kenyataan masjid rusila tempat lahirkan pengganas islam, bkn tempat lahirkan pemikir islamik state mcm sorang tuh...hihihi

    ReplyDelete
  13. ati2..
    bila org dah sampai tahap taksub
    rasionalnya dah makin ilang..
    elok ati2
    kang x pasai2 kene tetak..haha

    ReplyDelete
  14. heheh...bagus2...jadi kan aduka taruna pasai projek ni..aku ternanti2..hehe

    ReplyDelete
  15. Kapt_Anjing, kau sahut tak cabaran debat Aduka tu?

    Tak?

    So apasal sibuk sangat menyalak?

    atau Kapt-Anjing cuma berani menyalak dlm ruang komen aje?

    bila dicabar debat kata ke luar negara?

    bagi la alasan lain bhai..jangan copy paste alasan mentor nko yg bertapa kat Rusila tu...org dah hafal bhai....

    sekurang kurangnya Searchforheaven dan al Madd ada telor berdebat dgn Aduka, walaupun tak 100% efektif di akhir perdebatan, lari topik....

    tp nko?

    mana telor nko Kapt-Anjing?

    ReplyDelete
  16. eko dah sedut telor kapt eko wat2 tanya plak mana ? hahaha bes tak..

    ReplyDelete
  17. anony 7.53

    anjing betina mana ada telur.
    kapt shiqaqi tu anjing betina.
    anjing jantan tak bacul macamtu.
    ajak debat lari luar negara.
    tu kan fesyen pas tengganu.
    tu yg lingkup PRU 2008.

    ReplyDelete
  18. berita terkini tahun 2010 :-
    15Mac, seorang lelaki yang dikenali sebagai Adukataruna mati dilanggar babi tunggal ketika melintasi sempadan Kuantan - Terengganu menaiki motosikal.beliau ditemui mati sambil ditangannya tergenggam poster Langgar Hadi 2010 -reuters.

    -Zaragosa-

    ReplyDelete
  19. hoi!
    lu org klu nak maki semasa sendiri
    elok g tmpt lain..

    kat blog ni
    kita maki pimpinan parti
    x kira CAP apa pon.

    sesama sendiri dilarang maki...hehe

    ReplyDelete
  20. woi aduka pantet, lu sial cakap jer bedegar-degar. nak langgar hadi, nak langgar hadi. pukimak luuuuu nanti org langgar sama luu mampoihhhhhhhh sialllllll lu at.

    ReplyDelete
  21. uma pantet mcm lu org layak dmaki blori2...wakakak

    ReplyDelete
  22. Teruk betul penyokong pas yang fanatik ni...
    Padahal kalau hadi jawab semua N3 AT tak payah pun dia nak pegi langgar hadi...
    Aku yang baca N3 AT pun nak jugak tau jawapan soalan yang AT tanya hadi...
    tapi hampaih... nak hadi jawab dalam harakah pun tak da... blog ape lagi...
    Korang jgn fanatik sangat... hujah beb.. hujah...

    ReplyDelete
  23. uma,

    gua bantai lu
    lu bantai gua
    di luar profesional

    gua kalau jumpa Kapt-Shiqaqi
    gua tak pukul pun dia
    gua gosok gosok telor dia
    dengan penuh kasih sayang
    tanda ukhuwah Islamiyah sejati

    lepas tu terpaksa samak bhai
    al maklum najis mughallazah

    ReplyDelete
  24. situasi biar terkawal...melayu nie byk emosi..baik pak lebai...baik pak songkok..ni antara projek politik plg controvercial..to have such dream pun dah cukup bagus..to make it works and happen..more than just courages,maki hamuns...

    nakhoda yahudi

    ReplyDelete
  25. Bodoh la kau ni. Kalau kau nak wacana ilmiah dan cuma nk langgar kalu xdibagik peluang, nape kau namakan ia Projek langgar? Ni dh bagi persepsi yg ko ni mmg niat cuma nak langgar tghh. Bukan nak wacana betul.

    Jgn jadi bebal la budak. Kau yg cipta persepsi tu. Bodoh! Syuhh.. gi jual char kue tiaw tuh!

    ReplyDelete
  26. haha..

    maki pimpinan je..
    ingat tu..
    kita maki kat pimpinan
    tarak kira apa pun CAP di dahi mereka...

    sesama kita jgn maki2..hehe

    ReplyDelete
  27. AT, ni ambe nak kabor. Dulu arwah Ghafar Baba mari Terengganu, kutuk2 Hadi. Tengah dok sedap mengutuk, tiba2 kunang2 langgar bijik mata dia. Seminggu mata dia bengkak tak boleh buka. Awak sanggup ke terima kejadian mistik macam tu?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.