Skip to main content

Hasan Ali adalah PAS yang gagal secara melampau

Oleh : AdukaTaruna

Mesej adalah satu benda penting dalam perjuangan menegakkan Islam. Nak dapatkan mesej, perlu dapatkan kuasa. Nak dapatkan kuasa, terbahagi kepada pelbagai cara. Dan di sinilah PAS berbeza dengan kaedah tulen para nabi. PAS memilih cara demokrasi secara total.

Untuk dapatkan sedikit ruang dan peluang menyampaikan mesej; di dalam wadah demokrasi undi,  maka, PAS perlu menetapkan beberapa pendirian satu-satu ketika. Dan untuk fasa ini PAS mempunyai 3 pilihan.

a. PAS bergerak sendiri.
b. PAS bertahaluf dengan UMNO.
c. PAS bertahaluf dengan PKR dan DAP.

a. PAS bergerak sendiri.

Benda ni dah berlaku. Allah dah rakam. Ulama Terengganu adalah spesis ulama paling bangang dalam muka bumi Malaysia untuk tajuk siyasi. Mengapa?

Melalui pimpinan ulama utara, Ostad Fadhil, dia mengetahui pembolehubah wadah oleh PAS. Yakni memerlukan undi golongan bodoh dan undi non muslim. Sebab Ostad Fadhil kepala hotak dia berada secara nasional.

Yang boleh bergerak sendiri hanya PAS Perlis, Kelantan dan Terengganu. Itu pun secara domestik. Memang kena buli dengan pusat dan anytime tumbang akibat pengkhianatan luar demokrasi oleh pusat. Pendek cerita melalui benih2 pimpinan Ostad Fadhil, PAS menang besar 1999, walau dia tak lama.

Dan Allah takdirkan satu peristiwa bayekk punya. Hanya untuk manusia berfikir. Ulama Terengganu yang pogoh, gopoh, berlagak terer ambil alih pusat. Dan tajuk a menjadi reality.

"Anwar tidak relevan."

"Lim Kit Siang ubat tamat tempoh."

Akulah MB Terengganu.
Akulah Presiden PAS.
Akulah Pope Rusila.
Aku kawin baru lagi satu. Pakar poligami sunnah nabi.
Akulah ADUN.
Akulah Ahli Parlimen.
Akulah Ketua Pembangkang.

PAS bergerak sendiri beb. Kepala bangang punya Hadi. Ini sejarah. Kasar dan kurang ajar pun ianya dicatit, ianya tetap sejarah. Fakta.

PAS berkecai 2004. Nak bergerak sendiri konon. Penetapan falsafah out cliam 2 pahala. Pembolehubah pun tak reti claim pewaris nabi. Kalau genetik cerdik. 2004 juga Presiden PAS kena guling. Tapi sebab PAS dihuni orang bangang, maka :

KAMI WALA'. Persiden PAS = Presiden FAM.

Geleng kepala generasi depan kehairanan bila membaca sejarah ini. Setiap inci darah ahli PAS berdaftar mempunyai saham kebodohan melampau yang dicatitkan. Ini adalah sejarah.

b. PAS bertahaluf dengan UMNO.

Yang ini lagi lama dari di atas. Patut gua susun ni sebagai pertama tadi. Melayu ma. Maleh plak nak edit. Cuma time ni gua belum wujud lagi sebagai perakam sejarah. Kita baca sejarah orang yang rakam lah.

PAS ditendang bila UMNO kembali selesa dan kuat. Alasannya, menurut pencatit sejarah pada zaman tersebut, PAS buka cawangan kat kawasan PM ketika itu. Itu bab tahaluf dengan UMNO la. Yang masuk UMNO ramai gak. Ulama tersohor plak tuh. Listnya, cari sendiri.

c. PAS bertahaluf dengan PKR dan DAP.

Yang ini berlaku sekarang. PAS bertahaluf dengan PKR dan DAP. Berbanding dengan yang atas, apa yang PAS dapat? PAS dapat sedikit sebanyak kuasa dalam kerajaan negeri. PAS ditranformkan oleh rakyat Malaysia dari menjadi seekor anjing yang hanya ada kuasa menyalak dan menjelir akibat kerja bangang ulama Terengganu uyang macam babi dapat bunga hasil semaian Ostad Fadhil; kepada satu entiti yang mempunyai kuasa.

Punya panjang basic yang gua nak terang, gua maleh cerita lagi. Terus masuk bab Hasan Ali sochai. Skang ni lu kena implan dalam minda lu orang. Word Hasan Ali adalah satu word mencarut.

PAS ada satu entiti berkuasa dalam potfolio agama Islam. Kecikkan lagi fokus. Gua nak story bab tauliah. Gua tak tahu kuasa exco Hasan Ali dengan tauliah. Tapi dari kenyataan2 Hasan Ali bab tangkap MAZA, macam dia ada kuasa bab tauliah. Beriya2 backing JAIS tangkap Dr Asri.

1. Setahu gua, tauliah diperlukan untuk mengajar di surau2 dan masjid2 di bawah kelolaan kerajaan negeri.

2. MAZA bagi kuliah kat banglo persendirian. Macam permit ceramah politik juga. Kat premis peribadi tak perlu permit. Tu pasal Hasan Ali berjumpa sulit dengan blogger kat premis peribadi, bukan kat premis parti atau masjid kerajaan negeri.

3. Dah PAS ada Hasan Ali, kenapa Khalid Samad pun sampai skang tak dapat tauliah untuk memberi kuliah di surau dan masjid Selangor. Apa Khalid kena pakai serban ke apa?

4. Dah PAS ada Hasan Ali dalam Selangor, patut dia tekan JAIS dalam isu MAZA. Dalam isu tauliah. Supaya Khalid Samad dapat ruang kuliah. Tapi pasal dengki kepada individu, jahanam satu party. Tak faham? Sebab Melayu lambat pikap, kita masuk no 5.

5. Kalau Hasan Ali ambil pendirian tekan JAIS bab tauliah, Presiden PAS dan Mursyidul Am dan Haron Din dan Ahmad Awang sepatutnya sudah berada mode stanby untuk memberi kuliah / kutbah di setiap masjid2 Selangor. Lu tahu tak betapa besarnya impak kalau TGNA kutbah Jumaat kat Masjid Kubah Besar Shah Alam tuh?

6. Tapi sebab celaka punya Hadi, dia pergi letak Hasan Ali as PJ. Dan Hasan Ali jadi exco agama. Dan dengki kat Khalid, ambil pendirian menantang MAZA bab tauliah. Menyebelahi JAIS. Dan keadaan kini, TGNA, Hadi sendiri, Haron Din semua kena tunduk kepada kuasa konservatif tauliah JAIS.

Sepatutnya, kuasa perubahan menekan JAIS, tapi pasal ulama bangang dok dalam politik, kuasa pembaharuan pulak kena tekan dengan kuasa tradisional. Kuasa Islam pulak dalam keadaan bertahan. Macam barua. Kepimpinan Ulama kepala Awang dan kepala Ali lu orang.

Sampai bila la genetik Melayu nak cerdik? Bangang sampai ke mati. Bodoh punya ulama.

Comments

  1. Yang bergenetik Melayu akan cerdik jika cuba faham tentang fitnah dan bina jatidiri politik sendiri.
    Jangan anggap yang lurus politik dan berpaksi ilmu itu naif dan tidak mampu bermain politik.
    Belajarlah berpolitik secara munasabah.
    Banayak blogger yang ikut cara musuh berperang yang akhirnya peribadi mereka sama sahaja. Tidak jelas hitam atau putih-semuanya berjasad Melayu Islam tetapi ruhnya tergelincir. Ikuit main politik kotor tanpa mahu tunjukkan jalan yang bersih. Fitnah..fitnah..fitnah

    ReplyDelete
  2. tukarlah warna tulisan tu kepada wrana putih, warna merah ni sakit mata..

    ReplyDelete
  3. gue stuju dgn lu puak-puak gila kuasa masa tak bekuasa nak kuasa tapi bila dah bekuasa lupa pula yg kita dah ada kuasa jadi puak-puak ni dah tak tau lagi nak guna kuasa.mcam di selangor tu nama saja PAS bebas besuara kunun tpi bila kena tegur sikit pi buat perjumpaan secara sulit (HASAN ALI)pesan pula jangan but rakaman apa yang saya nak cakap apa punya begong ini

    ReplyDelete
  4. Sapa pemimpin PAS yang betul2 PAS?
    Mana ada....
    Suma dah gila kuasa
    Menghalalkan yg haram, ludah kelangit, sudah ludah jilat pulak
    Sama ngan UMNO.
    Lagi baik ikut parti "Ikut Suka"

    ReplyDelete
  5. dulu zaman BN nak ceramah kena ada tauliah kalau tak kena tangkap. yang datang tangkap pun ramai gak, sampai bertumbuk mcm kes ceramah ismail kamus kat d'sara damai, takda orang bising pun.
    sekarang PR pun sama gak asri kena tangkap datang 30 orang. semua bising dengan marina mahathir, azwan ali pun ada he he

    Dulu Zaman BN takda pengecualian pada Ulama. u.Haron din ke Harusani ke, sesapa la yang namanya ulama nak ceramah kt s'gor kena ada tauliah, kalau tak AJK masjid kena. sekarang ni sibuk lak minta pengecualian pasal kena kat orang yang disokong

    Dulu arahan JAIS (BN) baca khutbah kena pakai teks, "kalau teks tu ada salah eja baca yang salah" marah orang PAS termasuk la hasan Ali. sekarang ni dah PAS pegang JAIS pun bagi arahan sama gak.
    he he politician memang memperbodohkan rakyat

    ReplyDelete
  6. bro tukar le font color sakit mata bhai nak bc.....

    karat Biru

    ReplyDelete
  7. Sebenarnya, kaum ibu sangat suka kepada golongan penceramah agama. Salah satu sebab kaum ibu (wanita UMNO) mengundi PAS pada tahun 1999 dulu adalah kerana marahkan kerajaan yang menzalimi orang2 agama. Hasan Ali, Harun Din, Ismail Kamus dan Badrul Amin (Hero Al-Kuliyyah) telah mempengaruhi kaum ibu untuk mengundi PAS/PKR. Sekarang kaum ibu marahkan Hassan Ali sebab menzalimi penceramah pujaan mereka, MAZA. Tak mustahil kaum ibu mengubah semula undi mereka kepada parti tradisi.

    ReplyDelete
  8. Bila agaknya virus dalam Pas ni dapat dihapuskan... selagi ia masih ada dalam kepimpinan Pas selagi itulah kerja musuh menjadi mudah..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.