Skip to main content

Bahaya bila Nik Aziz berpuasa.

Katanya, sehubungan itu beliau akan menunaikan nazarnya untuk berpuasa tiga hari kerana peruntukan wang ihsan itu akan memberikan kebaikan kepada rakyat Kelantan.
Oleh : AdukaTaruna

Ikut pengalaman gua, bagi golongan sakit + berusia tua, apabila mereka berpuasa selalunya adalah signal atau susunan Allah untuk mengambilnya kembali. Pengalaman gua lah. Gua sajer jer story teori gua nih.

Dulu gua ada Atok sedara bernama gua tak tau nama sebenar. Haha. Tapi gua panggil Tok Sirat. Duduk Kg Paroi. Meninggal umo 100 lebih. Dia meninggal time puasalah.

Abah gua pernah sound,

"Bah... abah dah tak kuat. Tak perlu la puasa kerap sangat. Makan kena jaga juga." Ayat lebih kurang la. Abah gua panggil Tok Sirat as abah.

"Sajer nak bersihkan badan. Nanti tak susahkan orang sangat."

Isnin tu dia meninggal bhai... rupa2nya dia nak bersihkan perut dari najis. Agak gua lah. Sama gak turn abah gua dulu. Abah gua sakit kanser usus. Manjang nak puasa jer keje dia.

"Makan pun tak boleh, sakit. Baik abah puasa jer."

"Makan tak boleh, minum la susu, bah."

"Susu, malam pun boleh minum."

Abah gua meninggal malam la. 2-3 jam lepas berbuka. Minum susu plak tu.

Itu orang yang bukan ada title somebody. Teori gua, orang yang ada title somebody macam Hadi, Nik Aziz, Ahmad Awang, etc ni, Allah pasti muliakan kematian mereka dengan teknik 'somebody' gak. Amin.

Dulu, Allah takdirkan sejarah manusia di bumi merakamkan kapten kapal terbang bukan Islam memeluk Islam apabila melihat kemuliaan Allah ketika membawa jenazah Ostad Fadhil. Sekelompok awan follow kapal terbang tu sampai Kedah.

So, adakah Allah merakamkan detik kemuliaan kematian TGNA secara 'somebody' dalam keadaan membayar nazar berpuasa 3 hari demi rakyat Kelantan? Manusia di muka bumi akan merakamkan sejarah itu sebagai rujukan generasi depan.

Just citer teori jer la nih.




Comments

  1. ngah, kengadang den rasa nak baling slipar kat dahi kau pun ada.. :p

    ReplyDelete
  2. bumblebee.... lu nak selipar saiz berapa..... ngan wa ada saiz 9..... tapi wa rasa eloknya lu ambik kasut safety wa yang tapak kasut besi ni..... lu baling tu kasi betol² kena atas dahi ngah lu tu.... hehehe

    -abanghensem

    ReplyDelete
  3. bro.. lu memang siot la.. cerita nie kalau lu kuar time lepas kejadian ok la kot... skang lu mcm ada bau2 doa ma...

    nie wa nak lempang je muka lu ngans elipar jepun!.. wakaka

    ReplyDelete
  4. Ceh.. Lu macam doakan saja... Salah timing la.. Crite ni patut lu tulis masa Hadi ker yang puasa orait jugak bro..

    ReplyDelete
  5. adessss.. duka sedang merapu. apa yg ko tgh mengarut ni duka???? x patut... x patut

    hehehe... lupa plak, ko kan ada jin... mesti tau ek timing org nak mati.

    pepun.. best gak layan n3 nih :D

    ReplyDelete
  6. ceh. siot lu bhai! bley plak ko merapu cenggitu. ada baiknya ko doakan TGNA kita nih dipanjangkan umur dan sihat sejahtera.

    nk gua lempang jer mulut lu neh..

    ReplyDelete
  7. Kenaper kita perlu takut dgn pemergian TGNA.... Gunakanlah ilmu yg telah beliau berikan kepada kiter...... Hadapilah seperti para sahabat nabi dahulu..

    ReplyDelete
  8. sediakan pengganti ....kite smua pasti pergi...yg tggal di ingati....

    ReplyDelete
  9. uik, Bro, dia posa ikhlas sbb demi kebaikan rakyat Klate.. Hehehe, tkde kaitan dgn teori hang..Teori hang terpksa gua bantah.. Huhuhu..

    ReplyDelete
  10. bHAI..,

    Kalau lu cerita pasal mati, gua tak pulak rasa terkejut pasal setiap yang hidup pasti mati.

    Bab puasa... biasanya dalam bulan ramadhan, tapi dalam kebiasaan hari mungkin puasa ganti. Ada juga yang berpuasa kerana nak kuruskan badan.

    Kalau dia nak kuruskan badan macam bik mama tu... badan dia dah kurus kering aje. Tapi kalau TG Nik Aziz berpuasa... gua rasa dia berdoa bhai... doa untuk apa gua tak dapat nak ramal..

    Gua harap dia berdoa untuk kesejahteraan rakyat malaysia yang beragama islam.

    ReplyDelete
  11. haluuuuuuuuuuuu....

    siapa yg mencintai TGNA, sedarlah bahawa ia akan mati....Tapi barang siapa yg mencintai Allah SWT, ia akan kekal abadi....

    Tapi awas!!!!! barang siapa yang mencintai TGHH, En. Nasha Janggut kontot Cari Makan, Stopa Ali Banggali, Hassan Ali Pencuri, Nasruddin Tantawi Al-Mangkuk, Harun Tahik dan geng puak UG, ingatlah...cinta dan sokongan anda itu ke arah KEHANCURAN JAMAAH!!!!!

    KHAK TUIH UG!!!!!!

    ReplyDelete
  12. ADUKA TERUNA,hang kalau jahil sekalipun,jgn lah terang2 tunjuk dkt org,buat malu hang dan keluarga hang saja.Kalau hang tak reti dgn adab dan cara org agama berhujah dgn dalil dan ilmu,lebih baik hang duk diam,jgn duk tulis,mengata,maki hamun alim ulamak.Org bukan islam jer yg tak hormat dan memuliakan ulamak.Hang aku taktau lah..

    ReplyDelete
  13. Nasha,mustapha ali,hassan ali jelas jenis manusia yg munafik.Guna agama untuk kepentingan dunia..kalau ikhlas berjuang untuk agama,sila letak jawatan dgn cara terhormat..

    ReplyDelete
  14. Lu memang kreatif la.. Wa pun kekadang duk fikir jugak..Adakalanya, sesuatu yg kita sayangi itu, bila dah merheben (melalut) tak ketahuan punca, akibat termakan hasutan erdogan al-pungkoqi, ada baiknya Allah Taala jua mengambilnya sebagai penyelamat.

    ReplyDelete
  15. TGNA tunai puasa nazar la.. Nazar sbb dpt duit hasil minyak Kelantan w'pn hy di beri sbgai wang ihsan.. Kira sgt bgs la tu bernazar utk kebaikan rkyt sdri..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.