Skip to main content

Kepimpinan Islam, bukan Kepimpinan Ulama.

Oleh : AdukaTaruna

Berbuih mulut gua try implan benda alah ni kat lu orang. Macam-macam teknik gua buat. Stendet la, kalau usaha setakat blog, maka hasil setakat blog jer la. Melayu ma, gua.

Falsafah Kepimpinan Ulama yang dicipta semakin sempit dari kesempitan yang sedia ada. Disempitkan oleh ulama Melayu sendiri. Pembolehubahnya gen.

Sebenarnya ulama itu berasal dari word ilmu. Jadi, orang yang pakar dalam satu2 ilmu mendapat status ulama. Jadi Kepimpinan Ulama adalah kepimpinan pakar dalam satu-satu cabang ilmu.

Ulama pewaris nabi pula bermakna pakar2 tersebut mengantikan nabi dalam rujukan satu-satu bidang. Nabi complete beb. Dia ada wahyu. So, semua ilmu dia boleh jawab. Tapi ulama tak complete. Ulama bidang A pewaris nabi hanya di bidang A. Ulama bidang B pewaris nabi hanya dibidang B. Itu yang sebenarnya.

Tapi sebab ulama bidang agama berbangsa Melayu ni jenis celaka dan bodoh nak mampos, habis jahanam Islam itu. Belajar tinggi sampai Mesir semata-mata nak jadi bodoh.

Ulama adalah orang yang berpendidikan formal bidang agama - Daud Iraqi

Belajar bidang agama sekejap hanya ulama mee celup - Nik Abduh

Timbalan Presiden harus ulama, kerana apa2 terjadi terhadap Presiden harus diganti oleh orang yang mampu mentafsir agama dengan baik - gua lupa sapa cakap

Tak ke pundek namanya tu apabila menyempitkan word ulama. Tu pasal gua cakap ulama Melayu memang sial. Dan sebab apa-apa sahaja ciptaan manusia pasti jahanam kerana manusia tidak boleh mencipta agama. Sebab itulah word / doktrin / falsafah Kepimpinan Ulama adalah ciptaan manusia yang lemah dan sesat. Sebab itulah perlunya kembali kepada word / doktrin / falsafah Kepimpinan Islam. Kerana ianya (word Islam) lengkap dan tepat sehingga tidak terjejas oleh kelemahan manusia apatahlagi kelemahan Melayu.

Skang ni, bawah Kepimpinan Ulama yang pertamanya sempit, keduanya sesat, sudah menjahanamkan keadaan. Main pukul borang sahaja, sesiapa yang ahli dalam bidang agama perlu diletakkan dalam apa jua bidang sekalipun. Macam tu la punya celaka dan terkutuknya hasil tangan2 ulama genetik Melayu.

Kepimpinan Ulama adalah sama sesat dengan konsep Trinity. Word sepenting itu tidak dicatat dalam Al-Quran dan Bible.

Comments

  1. Maaf AT..sekali lg wa nk ckp lu budus memantul2..

    Islam itu prinsip, Ulama itu penggerak..simple..

    apa pengangan Ulama?
    Islam matlamatnya..

    ReplyDelete
  2. Salam AT,

    Yang wa tau ulama nih memang diklasifikasikan kepada bidang agama sahaja. Ada hadis Rasulallah menyebut bahawa umat akan aman selagi mana ulama dan umara di zaman mereka jujur dan amanah. Dalam erti kata lain ulama(mereka yang mahir bidang agama sebagai penasihat kepada pemimpin), umara(pemimpin). Tetapi jelas di zaman Rasulallah dahulu, tidak semestinya umara itu dilantik daripada kalangan ulama, ada juga dari kalangan pakar perang dan sebagainya. Ini buktinya gelaran ulama itu difokuskan kepada golongan agama sahaja. Itu pandangan wa ajer la. Wallahuaqlam.

    ReplyDelete
  3. "Jadi Kepimpinan Ulama adalah kepimpinan pakar dalam satu-satu cabang ilmu."

    Ya betul, memang mereka pakar dalam satu2 cabang ilmu. Tetapi bagi wa,cabang2 itu adalah cabang dalam ilmu agama. Kita ada ulama Hadis,Ulama Feqah, Ulama Usul, Ulama Tasawuff,dsbnya. Mereka memang dalam bidang2 lain,tetapi masih lagi dalam topik agama.Wallahuaqlam.

    ReplyDelete
  4. Kepimpinan Ulama? Kepimpinan Islam?


    Dalam hal nie wa setuju dengan AT. Dari segi takrifan ulama, wa memang berbeza pendapat dengan AT tetapi dari definasi kepimpinan Islam, wa setuju dengan AT. Kepimpinan Islam tidak boleh hanya terdiri daripada ulama(yakni mereka yang pakar dalam bidang agama sahaja), kena ada pakar perang(nak susun strategi),pakar demo, pakar perancangan kewangan, etc....

    ReplyDelete
  5. wa sokong kalau kita bergantung harap kpd kepakaran (ilmu) seseorang tu (atau lebih ramai pakar lagi bagus ler) untuk mempimpin kita dlm hal tertentu..."ulamak' yg bese kita tau tu 'pewaris Nabi' tu mmg pakar hal-2 agama. Tu tak per ler..ok gak ler ada kepakaran dia..tapi dia sendiri tak leh buat semua kerja/benda..dia tentu kena harap kpd orang lain (atau kumpulan pakar lain) untuk sokong visi & misi dia. Byk Melayu kenal versi ni..tak salah apa kecuali bila dia mula persoal/perlekeh kepentingan kepakaran orang lain yg diperlukan dlm bersama (kerjasama) menjayakan objektif perjuangan...sini selalunya ada 'conflict of interests' lah...lagi haru/teruk kalau ada dengki yg tak sihat & rebut jawatan/kuasa. Contoh, dah ada majlis Syura yg powerful yg seakan ada kuasa veto..lagi ada golongan 'ulamak' cam nak bolot jawatan penting spt. Presiden, Timbalan, Naib Presiden. Kan ker elok 'ulamak' tu penentu arah/penggerak, buat ajer ler kerja dia, tarbiah, nasihat, tegur kalau salah..bagi ler orang lain (yg bertakwa dgn kepakaran lain selain agama) diberi tempat yg sesuai dlm medan perang politik...baru ada klass

    ReplyDelete
  6. ni yang wa keliru... slogan PAS FOR ALL... tapi kepimpinan nak ulama jer.... kriteria sebenar ulama pun tak jelas lagi......

    -abanghensem

    ReplyDelete
  7. hahaha

    ulama agama gen melayu kurang pandai sikit kecuali beberapa kerat yg bagus

    gua setuju sama lu

    jibam

    ReplyDelete
  8. wa kona sikit tapi sama tajuk dgn penyalahgunaan istilah.perubatan Islam.yg kita dipahamkan perubatan Islam tu yg baca2 ayat quran,halau jin dsb.buat malu agama islam je.islam ni lengkap,cantik,maju.yg bedah otak,transfer jantung,buang barah...itu patutnya perubatan islam.baru islam tu dipandang tinggi.islam tak halang pun sains, kemajuan atau teknologi.tapi dah disempitkan istilah tu,yg org islam ni ikut ajelah ape yg teknologi mat saleh ada.takyah nak invent cara transplant buah pinggang yg baru,sebab mat saleh dah cipta.takat tu je la majunye islam

    ReplyDelete
  9. Salam,

    nak bedah orang pun kena baca bismillah, kena baca doa, kemudian bedah la, nak transfer jantung ker nak wat apa2 pun, baca bismillah dan doa2 tertentu gak .... semua yang bermula dengan bismillah dan doa...sampailah ke saat nak makan ubat ... nak malu Islam pasai apa pulak? Semua tuh petunjuk dari Rasulallah, apa yang nak malunya, Aishah sendiri pandai dalam perubatan, semua ilmu yang berguna nie datang dari Allah SWT, kalau dah datang daripada Allah SWT, ilmu Islam lah jugak,namakan apa sahaja, perubatan Islam ka, perubatan alternatif ker, perubatan sunnah ker, asalkan bermula dengan bismillah dan doa,insyallah diberkatiNya, Allah tak pandang istilah tetapi amalan tersebut.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.