Skip to main content

Babi punya ulama!!!

Oleh : AdukaTaruna

1 unit pasukan komando berfalsafah Kepimpinan Ulama terdiri dari 4 orang diarah menyelamatkan 5 wanita dan 3 kanak-kanak warganegara Malaysia dalam sebuah perkampungan yang terletak di sebuah negara yang terbabit dalam peperangan. Mereka ialah :

Ustaz Wahid
Ustaz Wahub
Ustaz Wahab
dan Ustaz Kassim sebagai pemandu helikopter sendiri.

Mengikut plan asal, 4 komando akan menggunakan helikopter Nuri yang akan mendaratkan mereka 30km dari perkampungan itu. Mereka akan berjalan kaki menyeludup masuk di tegah2 laluan pertempuran, mencari target dan membawanya keluar juga dengan berjalan kaki.

Unit komando itu diberikan tempoh 3 hari dan tepat 2 pagi, helikopter akan datang membawanya pergi. Oleh kerana sangat berisiko helikopter itu terbang datang dan terbang pulang sebanyak 2 kali, komander memutuskan helikopter itu mendarat di situ dan menunggu selama 3 hari di situ. Bermakna helikopter 'disorok' di situ.

Pemandu helikopter yang juga komando Ustaz Kassim juga diarahkan meninggalkan helikopter atau tidak menunggu rakan di dalam helikopter bagi mengelakkannya terbunuh seandainya helikopter itu diserang musuh. Dia perlu mengawasi helikopter sejauh 1 km selama 3 hari dan kembali ke helikopter tepat jam 2 pagi.

Tepat 1 pagi pada hari ke3, Ustaz Kassim menerima signal radio selama 2 saat sebelum padam. Selang 5 minit, satu lagi signal radio juga selama 2 saat sebelum padam. Itu adalah isyarat rakannya. Bermakna rakannya berada berhampiran dengan helikopter. Isyarat radio tidak boleh on bagi mengelakkan penyerang hendap musuh mengesan signal radio asing.

Maka, Ustaz Kassim membalas signal radio dengan on radionya selama 2 saat juga. Dan dia bergerak perlahan2 ke arah helikopter.

Namun, tidak diduga, terjadinya pertempuran senjata ringan di kawasan helikopter. Bunyi tembakan bertalu-talu. Dan Unit Komando terpaksa on radio bagi komunikasi kerana sorok signal radio sudah tidak membawa erti lagi.

(terjemahan dari bahasa kod komando)

"Anta di mana Ustaz Kassim?"

"Ana bahagian timur Nuri. 800 meter. Tersekat kerana tembakan datang dari keliling. Kita dah dikepung."

"Kitorang dah depan Nuri dah ni beb."

"Bertahan dulu. Ana akan cuba datang secepat mungkin"

"Cepat sket anta. Sebelum senjata berat musnahkan helikopter nih."

"Pakcik bawak jer la helikopter nih. Member pakcik kan di luar tempat nih ni. Nanti selamatkan dia pula di tempat lain" Sampuk sorang kanak-kanak lelaki.

"Kau diam la, kau apa tahu. Kunci helikopter ada kat dia." Marah Ustaz Wahid.

Pertempuran semakin sengit. Parameter serangan semakin mengecil. Seorang wanita dan bayinya sudah meninggal terkena tembakan.

"Hidup Kepimpinan Ulama!!" Jerit Ustaz Wahub menaikkan semangat rakannya.

"Mati syahid atau hidup mulia!!" Sahut rakannya.

"Kassim, anta lambat lagi ke? Target kita dah kurang 2. Ibu dengan bayinya."

"Allahuakhbar. Innalillah... Masih 800 meter. Tersekat. Bertahan dulu."

Tembakan semakin dasyat. Nuri semakin rosak. Jika lambat, helikopter itu tidak boleh digunakan lagi.

"Ana tinggal 50 meter di timur. Ana pasang LED biru. Tolong cover ana."

"Baik. Hidup Kepimpinan Ulama."

Ustaz Kassim berlari sebongkok mungkin, selaju mungkin meredah kawasan lapang berlalang paras pinggang. Tembakan menggila dari rakannya bagi mewujudkan parameter untuk Ustaz Kassim. Alhamdulillah lepas. Namun, helikopter sudah musnah di belakang ekor. Tidak boleh terbang lagi. Peluru mereka hanya boleh bertahan 30 minit lagi.

"Mana kunci?" Soal Ustaz Wahab.

"Ada bawah seat helikopter nih." Balas Ustaz Kassim.

"Babi punya ulama!!! Apsal kau tak bagitau dalam radio tadi? Dah mati makcik aku tau tak!!!" Amuk kanak-kanak tadi sambil nangis. Yang lain turut menangis.

"Jangan hina Ulama. Hina Ulama bermakna hina Nabi!" Marah Ustaz Wahid.

"Wahid, lu tahu kisah Nabi Khidir dengan Nabi Musa?" Tanya Ustaz Kassim.

"Yang bunuh kanak-kanak tu ke?" Soal Ustaz Wahab.

"Yup. Itu dalil kita bunuh budak ni."

"Maaf makcik, yakinlah pada Allah. Kami terpaksa bunuh anak ini supaya dia mati sebelum akhil baligh. Dia akan masuk syurga. Jika dia besar, dia sudah menjadi murtad menghina nabi."

Si ibu meraung tidak mahu melepaskan anaknya. Namun komando tetap komando. Komando berfalsafah Kepimpinan Ulama.

Comments

  1. woii mangkok,,,,,,,,,, moral of the story nyo apooo?????? sey ni bongap sikit hahahahahah,,,,,,

    ReplyDelete
  2. patutnya, lu gena bubuh tajuk, ulama dalam pas yang bodoh.. tu baru betul...

    ReplyDelete
  3. pak oncu... kena baca entri sebelum nie baru boleh faham....

    ReplyDelete
  4. klu ulama dalam PAS yang bodoh... Ulama dalam UMNO gila BABI ke??

    ReplyDelete
  5. Wa masih tak nampak moral of the story, wa tak paham nak relatekan dengan ulama dalam kisah nie, kalau Karim tuh yang punya pasal, Karim tuh la bodoh, karim tuh la babi, apa kene mengena dengan title ulama pulak?? wa confius ... kalau sebab dia ulama sebab tuh dia bodo, kena tak letak jer komando yang babi, komando yang bodo since dia pun komando@ulama... niat nak tembak ulama, tapi terkena komando heheheheh

    ReplyDelete
  6. anak boleh dididik.. kalau orang tak faham petikan cerita ini.. sudah pasti menganggap ulama ini jahat dan kejam justeru mencemarkan imej agama Islam.

    ReplyDelete
  7. haha..
    wa rasa lu punye tasbih
    dah letak dlm laci yeaa..
    mungkin tercampak kot...haha

    ReplyDelete
  8. ini sama macam citer budak kecik dgn todak lah ni.... tajuk citernya aku tak ingat la... walaupun budak dan masih mentah kepintaran dan kebijaksanaannya perlu diiktiraf. begitu jugalah dgn dunia kita skrg muda bukan bererti kurang pengetahuan... baru(junior) tak bererti tiada pengalaman... Tiada salahnya yg muda menegur yang tua yg baru(junior) menasihat yg lama(senior). Kalau tak kenapa Allah turunkan ayat Al-Asr.

    ReplyDelete
  9. yang wa nampak .... maksud AT ni apa saja kelutusan orang bergelar ulama ni kena angguk la..... betul ke salah ke.... semuanya kena ikut... satu lagi yang wa nampak..... golongan ulama ni susah nak ngaku salah..... biar pun terang² buat salah masih dok kata dia betul.... ermmmm.......

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.