Skip to main content

Ulama terer takda masalah.

Oleh : AdukaTaruna

Dulu Ostad Fadhil, ulama gak. Gua lagi muda dari yang ni. Lagi berhati panas dari yang ni beb. Lagi kurang ajar berbanding yang ini. Tak pulak gua protes kepimpinan ulama. Demo kat lebuhraya Kersas tu, jalan Kebun ke apa namanya ntah, Ostad Fadhil turun beb. Aktivis. Hadi, sampai kena maki, kena sindir, baru nak aktif turun.

Dulu, apa juga isu semasa mesti ada kenyataan guide line Ostad Fadhil. Pagi ni jadi isu, paling lewat esok mesti ada kenyataan guide line Ostad. Kalau kes Al-Maunah, apa dia. Kalau isu yang tu pulak, ahli perlu buat apa. Malah ada yang cakap2 dia hari ni, terjadi minggu depan. Kemain selesa kepala otak gua. Sampai skang wa percaya kemenangan PAS adalah dari gerakan dan kelicikan ostad memanfaatkan situasi dan peluang.

Haron Din, ulama gak. Sepanjang dia masuk PAS ni, gua ingat dia la yang paling kurang buat masalah. Suruh bertanding tak nak. Kenyataan hati2. Kalau timbalan mursyidul buat cara timbalan mursyidul. Kalau ahli Majlis Syura buat cara ahli majlis syura. Bukanlah maksum. Tp kurang masalah lah.

Ini yang dakwa diri ulama, pewaris nabi, PAS boleh sesat kalau 2 kerusi tu bukan ulama, bla bla bla, sendiri yang buat bangsat. Tak ke sohai mananya tu. Memang kena maki dalam tajuk la. Takan gua nak maki hal taqwa, ibadah, amal dia plak.

Mana integrity lu buat kenyataan depan public, depan media tentang benda kabur. Atas basic cakap member. Kepala lutut lu. Cakap hadis berapi2. Kalau nak cakap pun, bagila perawi dia. Contoh :

"Ini khabar yang tidak tahu sahih atau tidak lah. Di sampaikan kepada saya. Sekiranya benar berlaku rasuah pemilihan, sila hentikan. Bla bla bla."

Ada perawi dari mana datangnya maklumat tu. So, awal2 lagi dah boleh nilai. Ini tak. Cakap ala2 kompiden ada. Dimanipulasi akhbar 60% Melayu. Lepas tu baru nak cakap, siapa makan cili? Atau akau ada adala.

Ni yang 60% Melayu tersilap persepsi ni siapa nak bersihkan? Presiden lembab lu orang? Atau blogger atau ahli kuli bawahan lu orang atau sukarelawan budak u?

Bangsat punya ulama.

Comments

  1. wa caya sama lu bro....ulamak jenis gini patut nyah dari Pas...melambatkan tempo je..dah la jarang bleh amik manfaat dari dia,,siap buat taik lagi tu...tu la kawe brbulu sgt dgn segologan kecik geng2 ulamak ni...jumud..beku..

    ReplyDelete
  2. inilah masalahnya bila sentiasa merasa diri itu more islamic than thou... aku ngaji jurusan Islamic tapi mu bljar jurusan dunia....

    ReplyDelete
  3. tengok budi bahasa lu,gua tak lalu nak hadap lu lama2..uwekkkkkkk....anak sapa la ni...

    ReplyDelete
  4. budak ni perasan pandai je, rupanya penipu

    https://www.blogger.com/comment.g?blogID=5619223637433865169&postID=2549908155504390133&isPopup=true

    tgk situ...

    mari baca surat terbuka AT kepada MAZA

    "Dan perkara yang kurang enak itu ialah, hamba dianugerahkan ALLAH nilai IQ yang tinggi sehingga 3 kali ganda syarat menjadi agen CIA."
    http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=164

    wah! AT kata dia ada IQ 3 kali ganda dari syarat utk jadi agen CIA!

    aku tak tau berapa syarat IQ utk jadi CIA, tapi IQ purata orang biasa ialah 85 hingga 114
    http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_reference_chart

    IQ tertinggi pernah dicatatkan oleh Guinness Book of World Records ialah 228
    http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

    katakanlah syarat utk jadi agen CIA ialah 115 (tinggi sket dari orang biasa)...
    maknanya, IQ bdk AT ni ialah 3x115=345! wah rekod baru dunia tu... tahniah AT!

    dia buat IQ test utk budak tadika kot...

    kita tunggu ape AT nak pusing lepas ni...

    Kah Kah Kah

    ReplyDelete
  5. ni lah akibatnya asyik kutuk ulama, tengok aib lu menipu dibuka kat sini

    ReplyDelete
  6. wakakaka AT nak menipu tak beragak

    buat malu dgn MAZA je weh

    syabas anon@7:56!!

    ReplyDelete
  7. aku setuju ustaz fadhil mmg seorang strategis yg hebat. tapi tak bermakna ko berhak kutuk penggantinya yg nampak macam kurang hebat. kita tak tahu apa sebenarnya yg belaku belakang tabir.

    ko menipu pasal IQ score ko kat TKO lagi lah teruk. sudahlah menipu, kutuk ulama plak tu!

    aku tak berapa gemar sgt MAZA. tapi serius surat ko tulis tu macam budak2. aku rasa MAZA gelak je budak umur 25 tahun guna hujah pasal kisah jadi gengster kampung dusun kat asrama teknik untuk dulu2. aku pun gelak haha

    aku tau ape AT nak cakap pasni.

    "jap aku turun level jap explain kat korang sume pasal IQ ni. Otak saiz kecil bangsa melayu ni mmg susah nak paham"

    layan aje lah labu.

    ReplyDelete
  8. korang ni tak baik kutuk dia. kita patut bangga orang melayu bernama AT ni memiliki IQ tertinggi di dunia wakakaka

    agaknya, menjadi gengster kampung dusun kat skolah teknik dulu adalah pencapaian terbesar dlm hidupnya.....

    ReplyDelete
  9. hahaha. semua anon kat atas ni org sama je. lu ingat dak duka ni nak tunduk ke?

    ReplyDelete
  10. mat ni aduka kot. sendiri tulis, sendiri komen kah kah kah

    ReplyDelete
  11. haha AT ni nak tipu orang kampung bole la

    ReplyDelete
  12. AT kata dia ada IQ 3 kali ganda dari syarat utk jadi agen CIA

    Lancau lu!!!


    GW.Bush

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.