Skip to main content

Pembetulan citer Ostad Fadhil

Blogger Muna 'Izzah Dato' Hj Fadzil said...

Salam anak muda,
Terima kasih kerana suka cara pemikiran Almarhum baba. Semoga menjadi penulis yang berjaya.
Sepertimana feedback akak dalam blog Pak Bakaq, izinkan akak membuat sedikit pembetulan mengenai fakta dalam artikel. Not a big issue cuma memperbetulkan fakta:
1- Kereta mercedez- alhamdulillah berkat rezeki Allah Ta'ala kepada baba, kereta tersebut telah dibayar habis. Namun setelah baba meninggal, mama akak meminta abang 'Ammar akak untuk menjualnya kerana cukuplah kereta lain yang ada untuk keperluan mama dan adik akak.

2- InsyaAllah , kami semua bersama2 dalam perjuangan islam. Pesan baba , berjuanglah dalam bidang masing2 untuk masyarakat samada dalam politik atau bukan politik mengikut upaya masing2. Beliau gemarkan pendidikan.

Sama2 kita ambil pemikiran beliau yang baik, yang dapat dipelajari kerana asas perjuangan beliau, insyaAllah berdasarkan Al-Quran dan Sunnah.

Sekian, terima kasih. Maaf dipinta.
Ukhtikum fil Islam
Kak Muna 'Izzah Haji Fadzil.

Teringat dulu masa gua fasa awal kat TKO. Gua datang dengan naluri memberontak. Gua tak puas hati dengan kelembapan Hadi. Gua ingat, time tu gua kot orang first pro PAS, yang kritik Hadi kat TKO. Kat TKO lah. Gua susun baik punya hujah, dan submit.

Usen member PAS gua time tu terus kontek sorang member dia. Usen suruh gua hadir usrah PAS beb. Melalui Usen, gua kenal dengan mamat ni. Mamat PAS beb, tipikal la. Berwajah tenang, selalu tersenyum. Kalau susun ala2 kawat cam, insyaallah melalui pemerhatian gua, gua boleh cam siapa mamat PAS.

Gua blind date kat surau. Gua dengan rambut panjang, ala2 kutu tiba kat surau yang dimaksudkan lepas magrib. Sekali pandang jer gua dah tahu dah, yang mana kawan usen. Ala2 muka Ostad Tantawi la. Tenang and senyum jer.

Kemudian member usen bawak gua g usrah. Kat satu rumah. Naik kete gua. Pusing2, koling2, jumpa gak. Dijemput masuk oleh sorang brader ensem. Ni usrah mana plak ni? Tak macam ulama pun brader nih. Muka educated jer brader nih.

Then solat jemaah Isyak. Kat dalam rumah tu. Kemudian duduk dalam bulatan. Gua memerhati jer. Agak2 Berg handle usrah camni la kot. Ntah2 wayang jer usrah, tapi karaoke. Hahaha. Satu2 mata gua perhati. Kepala otak ligat merakam.

Tiba2 gua terpandang satu gambar kat dinding. Eh. Ini Ostad Fadhil. Bergambar dengan brader tadi. Rupa2nya brader tadi anak Ostad Fadhil.

Kesimpulannya, kat Seremban ni, gua tahu rumah anak ostad Fadhil, dan kenal lawyer nih. Tapi dia tak kenal gua. Hahaha. Macam Berg la. Gua kenal Berg, tp Berg tak kenal gua. Dia tak pernah jumpa gua pun.

Pergh.. best gile kalau camni.. gua kenal xenan, tp xenan tak kenal gua. Gua kenal uma, tp uma tak kenal gua. Muahahahaha.

Kat TKO dulu, gua ada terbaca satu post. Oleh budak TKO la. Ntah sapa ntah. Kat airport mana ntah. Lupa la wa. Dia baru tiba. Dengan beg besar. Then tak tahan nak g tandas. Terdesak punya pasal, dia main tangkap sorang tua. Minta tolong jaga beg dia.

Bila selesai kembali dari tandas, orang tua tu masih setia berdiri kat tepi beg dia. Dia ucap terima kasih dan blah. Bila dah blah, baru dia perasan, dia macam kenal orang tua tuh. Rupa2nya Ostad Fadhil! Presiden PAS.

Mahal cerita tu beb. Selamba badak jer dia suruh Presiden PAS jaga beg dia. Hahaha. Boleh pulak Ostad tu nak jaga plak tu. Ntah ke sibuk ke, kejar masa ke. Kalau gua, gua caj jer budak tuh. Sejam pertama RM10. Sejam berikutnya RM20. Kayo tuh.

Comments

  1. "Gua kenal Berg, tp Berg tak kenal gua. Dia tak pernah jumpa gua pun."

    minta anda tarik balik kenyataan nie.. atau saya akan mendedahkan siapa anda secara terperici termasuk siapa jiran anda sekarang...

    Tolong nafikan artikel nie...

    http://konsesidakwah.blogspot.com/2007/12/perjalanan-1000-batu.html

    sekian... wakaka

    ReplyDelete
  2. pagi ni wa baru jer balik dari umah TGNA... cukur jambul anak baru wa...... seminggu dua ni jarang skit join forum n blog.... sibuk....


    -abanghensem

    ReplyDelete
  3. wa cam muka lu, tapi tak pasti la am wa lagi ke tak.. heh heh...

    ReplyDelete
  4. lu ingt ostad2 je ke pg usrah...la ni org educated pn da pg usrah la...lu je xtaw...lu apa taw...bantai org je kejenye...pg la usrah..bia jd pandai sket...x la nmpk bengong je.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.