Skip to main content

Majlis Syura Ulama pengganti Majlis Raja Melayu.

“Konsep kepimpinan ulama bermakna Presiden, Timbalan Presiden dan ahli jawatankuasa pusat parti akan dipandu oleh Majlis Syura Ulama,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Syura Ulama Pas di pejabat parti itu di sini malam ini.

Dulu lagi wa dah nampak dah. Kompom silap faham punya. Sebab istilah tu silap. Sebenarnya bukan kepimpinan Ulama. Tetapi Kepimpinan Islam. Semua jawatan dalam PAS perlu merujuk kepada Majlis Syura Ulama, adalah Kepimpinan Islam.

Kalau lu kastakan istilah, maka, terkastalah sesama lu orang. Bila benda ni ciptaan manusia (istilah Kepimpinan Ulama), maka sudah pasti ada kelemahan. Yang takda kelemahan ialah sifat Allah.

Maka, berperisailah sesetengah manusia dengan istilah ciptaan manusia nih. Presiden harus ulama la, Timbalan harus ulama la. Tak boleh gantikan ulama walau ulama tu lembab dan tak berguna dah. Macam2. Semua ini kelemahan ciptaan manusia.

Pengganti Raja wal Sultan Melayu.

Wa ingat, Majlis Syura Ulama harus aggreasif dilihat pengganti sistem bangang nak mampos nih. Tapi tu la, sebab Majlis Syura pun ulama Malayu, so, kompom layu punya. Takpalah.. pelan2.

Majlis Syura Ulama (MSU) harus kerap bersyura, dan kerap menempatkan diri dalam arus isu-isu semasa tanah air. Jangan lembab la Ulama Melayu woi.. laju la sket.

So, wa doakan, suatu hari nanti, sistem bangang ntah siapa yang cipta ntah ni, akan digantikan dengan MSU. MSU akan berada dalam hiraki tertinggi negara. Segala agensi penguatkuasaan terletak terus di bawah MSU, Polis, tenteram kastam, BPR, etc.

Dan MSU kurangkan sikit anggota Ulama Melayu. Lembab2 tak main. G jahanam sama dia. Letak Ulama gen lain yang laju sket. Kalau takda, import. Orang nak jaga Islam, nak jadi khalifah mana boleh lembab dan bodoh2 alang.

Aduka : So, uma... bila boleh terajang Hadi yang lembab melampau2 ni? Perisai Presiden wajib ulama, MSU dah buang. Penyokong ulama lembab dah takleh guna. Jemaah beb. Individu tolak dalam longkang.

Comments

  1. Bentuk Majlis Syura Nusantara dulu
    Baru cerita soal gantikan fungsi Raja.

    Kita tak boleh leka duduk dalam sempadan yg ditentukan Inggeris ni.

    Hancur! Hancur!
    Pengaruh Inggeris!

    ReplyDelete
  2. wa pun setuju bebeno,
    majlis ntah apa2 tu kasi mansuhkan kan aje,
    buang karan..
    diaorg sedap dok masyuk
    di saat rakyat
    dok umah ala kotak.

    tp nak mansuh tu,
    kene lah prepare utk gantikan nya.


    bab presd PAS ni,
    rasanya next pemilihan
    leh beransur2 kasi laluan pd
    pglima lain kot
    yg sesuai dgn tuntutan semasa.

    ReplyDelete
  3. Dulu lagi wa dah nampak dah. Kompom silap faham punya. Sebab istilah tu silap. Sebenarnya bukan kepimpinan Ulama. Tetapi Kepimpinan Islam. Semua jawatan dalam PAS perlu merujuk kepada Majlis Syura Ulama, adalah Kepimpinan Islam.
    Woi tolol!

    Kalau kepimpinan islam,alamatnya samalah dengan umno.umnopun mengaku yang merekapun pemimpin islam.mahadey pun mengaku dia pemimpin islam yang bangunkan negara. bila kepimpinan ulama,ia secara otomatik akan membezakan jemaah yang memperjuangkan islam yang hak dengan yang bathil. tu lah,kalau ilmu agama xbanyak,jangan bercakaplah tolol!.orang bodoh je sembang bab otak dan perasan otak dia cerdik.pirah mabok!!

    ReplyDelete
  4. nak terajang hadi? silap brother,hadi yang terajang lu nanti.lu belum tau saper dia hadi tu.

    ReplyDelete
  5. quote:
    Kalau kepimpinan islam,alamatnya samalah dengan umno.umnopun mengaku yang merekapun pemimpin islam.mahadey pun mengaku dia pemimpin islam yang bangunkan negara. bila kepimpinan ulama,ia secara otomatik akan membezakan jemaah yang memperjuangkan islam yang hak dengan yang bathil. tu lah,kalau ilmu agama xbanyak,jangan bercakaplah tolol!.orang bodoh je sembang bab otak dan perasan otak dia cerdik.pirah mabok!!

    p/s: yg lu ni bijak sgt ikut tafsiran kepimpinan islam ala umno kenapa cik anon oi? amik contoh kepimpinan islam mahathir nak banding dengan kepimpinan islam/ulama PAS?

    hadoi la. ini punya intelek pun ada lg ka? tskk.... sbb bnyk olang intelek ini mcm cik anon la maka lebih ramai olang asik tersasul pasal istilah kepimpinan ulamak dan kepimpinan islam nih..

    nyle

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.