Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 11, 2009

Majlis Syura Ulama pengganti Majlis Raja Melayu.

“Konsep kepimpinan ulama bermakna Presiden, Timbalan Presiden dan ahli jawatankuasa pusat parti akan dipandu oleh Majlis Syura Ulama,” katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Mesyuarat Majlis Syura Ulama Pas di pejabat parti itu di sini malam ini.

Dulu lagi wa dah nampak dah. Kompom silap faham punya. Sebab istilah tu silap. Sebenarnya bukan kepimpinan Ulama. Tetapi Kepimpinan Islam. Semua jawatan dalam PAS perlu merujuk kepada Majlis Syura Ulama, adalah Kepimpinan Islam.

Kalau lu kastakan istilah, maka, terkastalah sesama lu orang. Bila benda ni ciptaan manusia (istilah Kepimpinan Ulama), maka sudah pasti ada kelemahan. Yang takda kelemahan ialah sifat Allah.

Maka, berperisailah sesetengah manusia dengan istilah ciptaan manusia nih. Presiden harus ulama la, Timbalan harus ulama la. Tak boleh gantikan ulama walau ulama tu lembab dan tak berguna dah. Macam2. Semua ini kelemahan ciptaan manusia.

Pengganti Raja wal Sultan Melayu.

Wa ingat, Majlis Syura Ulama harus aggreasif dilihat pengganti sistem bangang nak mampos nih. Tapi tu la, sebab Majlis Syura pun ulama Malayu, so, kompom layu punya. Takpalah.. pelan2.

Majlis Syura Ulama (MSU) harus kerap bersyura, dan kerap menempatkan diri dalam arus isu-isu semasa tanah air. Jangan lembab la Ulama Melayu woi.. laju la sket.

So, wa doakan, suatu hari nanti, sistem bangang ntah siapa yang cipta ntah ni, akan digantikan dengan MSU. MSU akan berada dalam hiraki tertinggi negara. Segala agensi penguatkuasaan terletak terus di bawah MSU, Polis, tenteram kastam, BPR, etc.

Dan MSU kurangkan sikit anggota Ulama Melayu. Lembab2 tak main. G jahanam sama dia. Letak Ulama gen lain yang laju sket. Kalau takda, import. Orang nak jaga Islam, nak jadi khalifah mana boleh lembab dan bodoh2 alang.

Aduka : So, uma... bila boleh terajang Hadi yang lembab melampau2 ni? Perisai Presiden wajib ulama, MSU dah buang. Penyokong ulama lembab dah takleh guna. Jemaah beb. Individu tolak dalam longkang.

5 comments:

Hasbullah Pit said...

Bentuk Majlis Syura Nusantara dulu
Baru cerita soal gantikan fungsi Raja.

Kita tak boleh leka duduk dalam sempadan yg ditentukan Inggeris ni.

Hancur! Hancur!
Pengaruh Inggeris!

uma said...

wa pun setuju bebeno,
majlis ntah apa2 tu kasi mansuhkan kan aje,
buang karan..
diaorg sedap dok masyuk
di saat rakyat
dok umah ala kotak.

tp nak mansuh tu,
kene lah prepare utk gantikan nya.


bab presd PAS ni,
rasanya next pemilihan
leh beransur2 kasi laluan pd
pglima lain kot
yg sesuai dgn tuntutan semasa.

Anonymous said...

Dulu lagi wa dah nampak dah. Kompom silap faham punya. Sebab istilah tu silap. Sebenarnya bukan kepimpinan Ulama. Tetapi Kepimpinan Islam. Semua jawatan dalam PAS perlu merujuk kepada Majlis Syura Ulama, adalah Kepimpinan Islam.
Woi tolol!

Kalau kepimpinan islam,alamatnya samalah dengan umno.umnopun mengaku yang merekapun pemimpin islam.mahadey pun mengaku dia pemimpin islam yang bangunkan negara. bila kepimpinan ulama,ia secara otomatik akan membezakan jemaah yang memperjuangkan islam yang hak dengan yang bathil. tu lah,kalau ilmu agama xbanyak,jangan bercakaplah tolol!.orang bodoh je sembang bab otak dan perasan otak dia cerdik.pirah mabok!!

Anonymous said...

nak terajang hadi? silap brother,hadi yang terajang lu nanti.lu belum tau saper dia hadi tu.

Evelyn said...

quote:
Kalau kepimpinan islam,alamatnya samalah dengan umno.umnopun mengaku yang merekapun pemimpin islam.mahadey pun mengaku dia pemimpin islam yang bangunkan negara. bila kepimpinan ulama,ia secara otomatik akan membezakan jemaah yang memperjuangkan islam yang hak dengan yang bathil. tu lah,kalau ilmu agama xbanyak,jangan bercakaplah tolol!.orang bodoh je sembang bab otak dan perasan otak dia cerdik.pirah mabok!!

p/s: yg lu ni bijak sgt ikut tafsiran kepimpinan islam ala umno kenapa cik anon oi? amik contoh kepimpinan islam mahathir nak banding dengan kepimpinan islam/ulama PAS?

hadoi la. ini punya intelek pun ada lg ka? tskk.... sbb bnyk olang intelek ini mcm cik anon la maka lebih ramai olang asik tersasul pasal istilah kepimpinan ulamak dan kepimpinan islam nih..

nyle