Skip to main content

Memboikot Media UMNO?

Oleh : AdukaTaruna

Acap kali wa baca, dengar seruan ini. Dan acap kali juga yang menyeru itu (difokuskan kepada PAS) menggunakan media UMNO. Dan acap kali juga ada ahli yang marah kerana melayan wartawan media UMNO.

Perkara ini sukar. Sekiranya pemimpin PAS mengadakan sidang media, pasti menjemput wartawan. Andaikan pemimpin PAS hanya menjemput wartawan pro BR, mustahil wartawan media UMNO tidak hadir, dan mustahil untuk pemimpin PAS menghalau mereka.

Malah, adakalanya, wartawan pro UMNO itu melaporkan benda yang betul, tetapi berubah apabila melalui editor mereka.

Boikot.

Emotional akan mengarahkan otak membebaskan bebanan emosi itu (stress). Ada yang bertabiat menggarukan kepala, ada yang merengus dan sebagainya. Begitulah juga saranan boikot. Tetapi, apa objektif boikot? Sejauh mana boikot mampu membuatkan media UMNO menjadi beretika?

Katakan objektif boikot ialah ingin memufliskan media UMNO. Apabila hampir muflis, secara teorinya, mereka akan kembali kepada kehendak pengguna. Yakni menghidangkan benda yang tepat. Tetapi apakah tepat teori ini, atau sekadar arahan kepada otak untuk melegakan stress?

Sebenarnya.

Sebenarnya, memboikot untuk tidak membeli akhbar cetak media UMNO tidak berkesan. Memboikot untuk tidak melihat media elektronik UMNO juga tidak berkesan. Yang paling berkesan?

Yang paling berkesan ialah seruan memboikot barangan / produk yang diiklankan menggunakan media UMNO. Wa tidak fikir Utusan cetak untung melalui penjualan akhbar. Tetapi, melalui penjualan iklan.

Seruan memboikot produk akan menakutkan pengeluar. Hampir setengah populasi Malaysia adalah pro Barisan Rakyat. Adalah dasyat apabila DSAI atau TGNA mengeluarkan seruan itu. Media UMNO akan cemas.

Tetapi, kontranya ialah, seandainya icon BR yang menyeru, mereka akan dilihat sebagai anti ekonomi. Penyelesaiannya ialah seruan memboikot produk yang diiklankan di media UMNO datangnya dari akar umbi. Ianya menjalar di serata blog. Ada logo, ada slogan, ada ritual.

Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Colgate beriklan bahawa produknya halal. Memperdaya Jakim gen Melayu melalui web Jakim.

Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Silver Bird memperdayakan Hassan Din. Ulama gen Melayu. Mengesahkan produknya bersih, halal dan suci.

Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Dutch Lady mengeluarkan iklan terbaru mereka. Mengeluarkan kenyataan terkecuali dari tindakan Fitna.

Bersediakah bloggers?

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.