Oleh : AdukaTaruna
Acap kali wa baca, dengar seruan ini. Dan acap kali juga yang menyeru itu (difokuskan kepada PAS) menggunakan media UMNO. Dan acap kali juga ada ahli yang marah kerana melayan wartawan media UMNO.
Perkara ini sukar. Sekiranya pemimpin PAS mengadakan sidang media, pasti menjemput wartawan. Andaikan pemimpin PAS hanya menjemput wartawan pro BR, mustahil wartawan media UMNO tidak hadir, dan mustahil untuk pemimpin PAS menghalau mereka.
Malah, adakalanya, wartawan pro UMNO itu melaporkan benda yang betul, tetapi berubah apabila melalui editor mereka.
Boikot.
Emotional akan mengarahkan otak membebaskan bebanan emosi itu (stress). Ada yang bertabiat menggarukan kepala, ada yang merengus dan sebagainya. Begitulah juga saranan boikot. Tetapi, apa objektif boikot? Sejauh mana boikot mampu membuatkan media UMNO menjadi beretika?
Katakan objektif boikot ialah ingin memufliskan media UMNO. Apabila hampir muflis, secara teorinya, mereka akan kembali kepada kehendak pengguna. Yakni menghidangkan benda yang tepat. Tetapi apakah tepat teori ini, atau sekadar arahan kepada otak untuk melegakan stress?
Sebenarnya.
Sebenarnya, memboikot untuk tidak membeli akhbar cetak media UMNO tidak berkesan. Memboikot untuk tidak melihat media elektronik UMNO juga tidak berkesan. Yang paling berkesan?
Yang paling berkesan ialah seruan memboikot barangan / produk yang diiklankan menggunakan media UMNO. Wa tidak fikir Utusan cetak untung melalui penjualan akhbar. Tetapi, melalui penjualan iklan.
Seruan memboikot produk akan menakutkan pengeluar. Hampir setengah populasi Malaysia adalah pro Barisan Rakyat. Adalah dasyat apabila DSAI atau TGNA mengeluarkan seruan itu. Media UMNO akan cemas.
Tetapi, kontranya ialah, seandainya icon BR yang menyeru, mereka akan dilihat sebagai anti ekonomi. Penyelesaiannya ialah seruan memboikot produk yang diiklankan di media UMNO datangnya dari akar umbi. Ianya menjalar di serata blog. Ada logo, ada slogan, ada ritual.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Colgate beriklan bahawa produknya halal. Memperdaya Jakim gen Melayu melalui web Jakim.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Silver Bird memperdayakan Hassan Din. Ulama gen Melayu. Mengesahkan produknya bersih, halal dan suci.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Dutch Lady mengeluarkan iklan terbaru mereka. Mengeluarkan kenyataan terkecuali dari tindakan Fitna.
Bersediakah bloggers?
Acap kali wa baca, dengar seruan ini. Dan acap kali juga yang menyeru itu (difokuskan kepada PAS) menggunakan media UMNO. Dan acap kali juga ada ahli yang marah kerana melayan wartawan media UMNO.
Perkara ini sukar. Sekiranya pemimpin PAS mengadakan sidang media, pasti menjemput wartawan. Andaikan pemimpin PAS hanya menjemput wartawan pro BR, mustahil wartawan media UMNO tidak hadir, dan mustahil untuk pemimpin PAS menghalau mereka.
Malah, adakalanya, wartawan pro UMNO itu melaporkan benda yang betul, tetapi berubah apabila melalui editor mereka.
Boikot.
Emotional akan mengarahkan otak membebaskan bebanan emosi itu (stress). Ada yang bertabiat menggarukan kepala, ada yang merengus dan sebagainya. Begitulah juga saranan boikot. Tetapi, apa objektif boikot? Sejauh mana boikot mampu membuatkan media UMNO menjadi beretika?
Katakan objektif boikot ialah ingin memufliskan media UMNO. Apabila hampir muflis, secara teorinya, mereka akan kembali kepada kehendak pengguna. Yakni menghidangkan benda yang tepat. Tetapi apakah tepat teori ini, atau sekadar arahan kepada otak untuk melegakan stress?
Sebenarnya.
Sebenarnya, memboikot untuk tidak membeli akhbar cetak media UMNO tidak berkesan. Memboikot untuk tidak melihat media elektronik UMNO juga tidak berkesan. Yang paling berkesan?
Yang paling berkesan ialah seruan memboikot barangan / produk yang diiklankan menggunakan media UMNO. Wa tidak fikir Utusan cetak untung melalui penjualan akhbar. Tetapi, melalui penjualan iklan.
Seruan memboikot produk akan menakutkan pengeluar. Hampir setengah populasi Malaysia adalah pro Barisan Rakyat. Adalah dasyat apabila DSAI atau TGNA mengeluarkan seruan itu. Media UMNO akan cemas.
Tetapi, kontranya ialah, seandainya icon BR yang menyeru, mereka akan dilihat sebagai anti ekonomi. Penyelesaiannya ialah seruan memboikot produk yang diiklankan di media UMNO datangnya dari akar umbi. Ianya menjalar di serata blog. Ada logo, ada slogan, ada ritual.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Colgate beriklan bahawa produknya halal. Memperdaya Jakim gen Melayu melalui web Jakim.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Silver Bird memperdayakan Hassan Din. Ulama gen Melayu. Mengesahkan produknya bersih, halal dan suci.
Seruan boikot dari akar umbi menyebabkan Dutch Lady mengeluarkan iklan terbaru mereka. Mengeluarkan kenyataan terkecuali dari tindakan Fitna.
Bersediakah bloggers?
Comments
Post a Comment
Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.