Skip to main content

Kelantan membazir jer…


Oleh : AdukaTaruna

“Berapa bacaan?”

“1400cm2, tuan.”

“Frekuansi?”

“1700 Hz”

“Maksimum?”

“Minimum 1700Hz, maksimum 1900Hz, tuan.”

“Berapa luas?”

“10km untuk satu pemancar.”

“Hmmm…. So?”

“Kita tak banyak pemancar. 100 unit. Kita perlukan 8 malam untuk semenanjung sahaja. Itu pun hanya focus kawasan Melayu.”

“Hmm.. susah genetik bodoh ni….”

Senyum tawar.

“Video dah siap?”

“Sudah tuan. Cuma perlu masukkan suara tuan sahaja. Then convert kepada suara TGNA.”

“Ikut jadual kita, malam ni recording, tuan.”

“Yer, saya ingat. Thanks.”

“Skrip tuan?”

“Dah2. Ada dalam beg.”

“Err tuan.”

“Ya..”

“Bolehkah kami mengetahui mengapa tuan melakukan projek ini?”

Senyum. Diam seketika.

“Sulit sebenarnya…”

Termenung..

“Begini… Melayu adalah gen yang bodoh. Kalau lahir dalam kotak 4 segi, sampai mati pun adalah haram keluar dari 4 segi.

Jadi, priority sekarang ialah memecahkan BN. BN pecah, maka revolusi politik terhasil. Revolusi berlaku, maka, tawar-menawar terhasil dengan pesat.

Untuk memecahkan BN, pembangkang perlu bersatu. Namun, sebagai parti yang licik, kita harapkan advantage yang lebih sebaik sahaja BN pecah.”

Senyum.

“Macam tak faham jer tu.”

“Faham la tuan.” Sengeh.

“Untuk advantage parti kita, dalam keadaan BN pecah, parti kita dapat paling banyak kerusi. Sambil pecahkan BN bersama-sama, sambil itu kita pastikan kita menguasai sebanyak mungkin kawasan tembok yang sedang dipecahkan itu.

Caranya ialah membuat lubang-lubang di tembok yang berguna untuk tawar-menawar.”

“Maksud tuan?”

“Makfaksudfud safayafa, difi kafawafasanfan MCA, Mefelafayufu unfundifi BN. Dan di bawah tajuk BN nanti, MCA levebihvif dovomivinanvan davarivi UMNO, nataukek DAP id kahip atik nagnarukreb.

Jafadifi, MCA bofolehfeh bifilafa-bifilafa mafasafa kefulufuarfar dafarifi BN, yakni BN runtuh, UMNO puvulava bivilava-bivilava mavasava bovolehveh bervertavahavalufvuf kevepavadava PAS, yakni kita bentuk kerajaan pusat, DAP nad PKR alup nakgnarukid aynrewop.”

Diam sebentar.

“Jadi, untuk menyampaikan mesej itu, tuan menggunakan kaedah mimpi?”

“Yup. Kita akan ambil alih magnetic memori dalam otak, yang akan mengambil alih mimpi semasa tidur. Jadi, mereka akan bermimpi TGNA menyampaikan mesej ini.”

“Bagaimana jikalau bangsa lain turut sama bermimpi?”

“Kita guna frekuansi paling minimum. Di mana tidak berkesan kepada saiz otak atas kepada 1400cm2.”

“Tapi, kanak-kanak non Melayu bawah 21, atau bawah 15 yang sedang membesar, otak mereka belum melebihi 1400cm2. So, mereka juga akan bermimpi hal yang sama.”

“Sebab itu kita rakam guna dialek Kelantan. Pertama, mereka tidak faham, kedua, mereka belum boleh mengundi.”

“Kalau macam tu, orang Kelantan paling special. Mimpi TGNA dalam bahasa mereka.”

“Kelantan tak payah buat. Membazir. Lagipun kita hanya ada 100 pemancar.”

“Kenapa Kelantan tak payah pulak?”

“Ekele…. Mana ada MCA kat Kelantan. Lagipun orang Kelantan tak perlu benda-benda macam ni untuk politik.”

Sengeh dan garu-garu kepala.

Comments

  1. bro..... boley straight to da point ka.... wa tak paham la....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  2. stret tu de poin ialah, MCA punya kerusi, Melayu harus undi BN.

    1. Kasi MCA kuat dalam BN. UMNO lemah.

    2. Kasi DAP n PKR non muslim lemah.

    Bila UMNO lemah, MCA kuat, persen BN pecah tinggi. UMNO buleh masuk atau tahaluf dengan PAS. Boleh buat sama-sama Islam.

    Bila DAP n PKR non muslim lemah, maka PAS dominan. Boleh buat satu pemerintahan Islam (dengan UMNO yang dibersihkan akibat kalah dan berpecah dalam BN) yang menambat hati non muslim. Non muslim kata :

    "oooo.. indahnya Islam. Selama ini Melayu rupanya."

    Then, kalau survey menunjukkan non muslim luar Kelantan dah suka PAS macam non muslim Kelantan, maka, letak calon PAS dari Kelab Penyokong PAS.

    Tak payah tahaluf dgn PKR n DAP lagi. Tahaluf PAS hanya untuk jatuhkan BN bagi dapatkan pembersihkan domokrasi sahaja.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.