Oleh : AdukaTaruna
Ada pembaca suruh wa selesaikan hadis sahih yang mengatakan khalifah haruslah dari Quraish. Sedangkan dalam artikel itu telah diterangkan konsep Islam Third Party dan kegagalan mengenalpasti pemboleh ubah.
Kata-kata Muhammad SAW dicatatkan mengikut persekitaran di zamannya, pada scenario semasa ianya diucapkan. Jadi, ulama third party tidak pasti di bawah tajuk mana kata-kata itu dilafazkan. Adakah di bawah tajuk taktikal atau di bawah tajuk falsafah?
Di bawah ulama selepas Muhammad, ada yang berkhilaf mengenai ayat Al-Quran yang dimansuhkan selepas kedatangan ayat terbaru.
Walaupun wa secara peribadi tidak setuju ayat Al-Quran yang dimansuhkan, tetapi wa bersetuju, kata-kata Muhammad ada yang dimansuhkan selepas perubahan scenario atau persekitaran, seandainya kata-kata Muhammad itu diletakkan di bawah taktikal, bukan falsafah. (sila baca dengan perlahan dan berulang-ulang)
Semua ini terletak di bawah kupasan pembolehubah dan ulama third party. Pada tahun A Muhammad berkata 123, tetapi pada tahun M Muhammad boleh berkata bertentangan dengan 123, seandainya ini di bawah taktikal, bukan falsafah.
Akan tetapi, keobodohan ulama itu gagal mengenalpasti pembolehubah. Adalah malang sekali apabila kesemua kata-kata Muhammad dilonggokkan di bawah satu hadis tanpa diklasifikasikan yang mana di bawah taktikal, yang mana di bawah falsafah.
Di bawah taktikal, kata-kata Muhammad tidak boleh dipegang secara muktamad. Tetapi di bawah falsafah, kata-kata Muhammad wajib dipegang secara muktamad.
Terdapatkah penerangan atau pemikiran ini dalam kitab kuning? Catitkannya.
Ada pembaca suruh wa selesaikan hadis sahih yang mengatakan khalifah haruslah dari Quraish. Sedangkan dalam artikel itu telah diterangkan konsep Islam Third Party dan kegagalan mengenalpasti pemboleh ubah.
Kata-kata Muhammad SAW dicatatkan mengikut persekitaran di zamannya, pada scenario semasa ianya diucapkan. Jadi, ulama third party tidak pasti di bawah tajuk mana kata-kata itu dilafazkan. Adakah di bawah tajuk taktikal atau di bawah tajuk falsafah?
Di bawah ulama selepas Muhammad, ada yang berkhilaf mengenai ayat Al-Quran yang dimansuhkan selepas kedatangan ayat terbaru.
Walaupun wa secara peribadi tidak setuju ayat Al-Quran yang dimansuhkan, tetapi wa bersetuju, kata-kata Muhammad ada yang dimansuhkan selepas perubahan scenario atau persekitaran, seandainya kata-kata Muhammad itu diletakkan di bawah taktikal, bukan falsafah. (sila baca dengan perlahan dan berulang-ulang)
Semua ini terletak di bawah kupasan pembolehubah dan ulama third party. Pada tahun A Muhammad berkata 123, tetapi pada tahun M Muhammad boleh berkata bertentangan dengan 123, seandainya ini di bawah taktikal, bukan falsafah.
Akan tetapi, keobodohan ulama itu gagal mengenalpasti pembolehubah. Adalah malang sekali apabila kesemua kata-kata Muhammad dilonggokkan di bawah satu hadis tanpa diklasifikasikan yang mana di bawah taktikal, yang mana di bawah falsafah.
Di bawah taktikal, kata-kata Muhammad tidak boleh dipegang secara muktamad. Tetapi di bawah falsafah, kata-kata Muhammad wajib dipegang secara muktamad.
Terdapatkah penerangan atau pemikiran ini dalam kitab kuning? Catitkannya.
"Walaupun wa secara peribadi tidak setuju ayat Al-Quran yang dimansuhkan" - macam ada something wrong je mengenai penyataan ni?
ReplyDeleteAnyway mengenai khalifah yang mesti dipegang oleh Quraisy, memang ada unsur2 taktikal dan falsafah sekaligus di dalamnya.
Kata2 nabi ni punyai pandangan hadapan.. Khalifah Umayyah, Abbasiyyah, Usmaniyyah rata2 dari kaum Quraisy.
Now takder dah khalifah dan insyaallah zaman mahdi pun akan diangkat khalifah dari kaum quraisy juga...
~zaminc~
Maksud wa, wa tidak setuju terdapat pemansuhan ayat Al-Quran dengan ayat Al-quran.
ReplyDeleteTetapi setuju dengan pemansuhan hadis dengan ayat Al-Quran, ATAU hadis dengan hadis.
Dalam longgokkan hadis sahih, ulama bodoh dalam mengetahui betapa perlunya mereka mengkhlasifikasikan yang mana ramalan (fakta) masa hadapan, yang mana falsafah (hukum), yang mana taktikal.
Belajarlah sehingga ke Al-Azhar, ulama tidak akan menjumpai keperlyuan ini sehinggalah ianya diterangkan hari ini.
Inilah fungsi perdebatan/ perbahasan / pertembungan ilmiah. Walau kasar dalam medan hujah, tetapi '0-0' (bersaudara) di luar. Profesional.
Wallahualam.
AT
yo lah ostat duka...apo2 yo lah,,
ReplyDelete~k.maymot~
Woi bahalul.ko x setuju ayat quran mansukh ayat quran yang lain??apa punya pemikir ni.kalau xada nasakh mansukh ayat quran, aku rasa aduka teruna dah tentu minum arak pagi2 ganti teh 'o'.ko tau x aduka?pengharaman arak ada 3 kali ayat berkenaan dengan tu.pertama,boleh minum untuk tujuan berubat.kedua boleh minum tapi jgn minum masa nak sembahyang.last sekali xleh minum langsung.aku baca tulisan ko tentang yang ni,dah.dah.aku dah boleh buat kesimpulan yang pemikiran ko ni jauh dari nur.jauh dari aliran pemikiran islam,duk pakai pala hotak ko je buat analisis.pigi daa..
ReplyDelete餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體
ReplyDelete