Skip to main content

Camry kerajaan Perak.


Oleh : AdukaTaruna

Tidak patriotic? Kegagalan melihat dalam kesemua sudut secara adil. Itulah masalah kita.

1. Kerajaan Perak tidak patriotic atau dasar Proton yang tidak patriotic sehingga pengguna terpaksa memilih produk lain?

Produk yang dijual dengan serba lengkap, berharga patut, hanya untuk warganegara luar, luar negara. Sedangkan produk reject, produk yang terpaksa dikurangkan bahannya bagi membayar terlalu banyak tangan, dilambakkan kepada pengguna Malaysia.

Siapa yang tidak patriotic?

2. Apabila kerajaan Perak terpaksa berhadapan dengan suasana tidak popular, demi menyelamatkan duit rakyat yang dibazirkan kepada satu produk reject, mengapa tidak memandang kerajaan Terengganu yang menggunakan Mercedes yang lebih jauh mahal?

Jimat tidak, patriotic pun tidak. Yang betul adalah sifat gaya biar papa gen Melayu.

Kesimpulannya, langkah tidak popular kerajaan Perak adalah tepat. Memilih satu produk berkualiti setanding Mercedes Terengganu, tetapi harga yang setanding Perdana V6. Kita tidak patriotic atau kita yang sudah bosan dengan ketidak-patriotik-nya dasar Proton?

Perdana sendiri sudah terlalu lama di pasaran. Tidak perlulah sampai laju dalam menukar bentuk seperti syarikat permotoran antarabangsa. Tetapi, dalam usia Perdana di pasaran, sepatutnya sudah 2 kali bentuknya ditukar walau menggunakan engine yang sama.

Comments

  1. hampehh proton,,x patriotik langsung..mengencing rakyat mesia je keje nyer,,

    Kes tengganu...xyah susah2 tunjuk patriotic2 dgn membeli kete mesia yg dasarnya x patriotic tapi banyak pojek2 negeri dapat ke patrick..adakah itu sebenarnya patriotic??
    ;-D ;-D

    ~bergamot~

    ReplyDelete
  2. jangan layan jer komen kerajaan BN ni..... bila pemimipi dia buat semuanya boleh n halal.... bila PR buat memacam komen negatif..... dasar hati busuk...
    -abanghensem

    ReplyDelete
  3. setuju dgn abanghensem, tak yah layan puak2 amno, apa saja yg PR buat tak kena, kalau depa sembunyi2 sengap2, depa ingat kita ni bodoh tak memerhati??? tak semua melayu mudah lupa macam che det kata. tapi pepatah melayu yg describe sekumpulan manusia (amno la tu) tersgtlah betul 'gajah depan mata tak nampak, kuman seberang laut boleh nampak'. baik dap mca tu tak lah nak kondem PR tak tentu hala, tak lah melampau2 sgt, sbb tu agaknya org munafik lebih hina dr kafir.

    ReplyDelete
  4. silap sikit atas tu, DAP pun PR jugak, maksud saya, baik org yg terang2an kafir tak lah nak cari pasal dgn org Islam pas, cam amno ni asyik nak kondem je (pasal mb dr pas tu yg dengkinya meluap2), benda baik di putar belit bagi nampak jelek, hal kereta camry tu, baik benor lah tu, beli camry tak beli mercedes yg lagi mahal, tu pun di kondemnya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.