Skip to main content

Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu? (2)

Oleh : AdukaTaruna

Artikel pertama wa telah menjelaskan, antara bangkangan secara total dengan bangkangan secara terpilih. Bangkangan secara total lebih kepada asobiyah mempertahankan Bahasa Melayu yang bodoh itu. Manakala bangkangan secara terpilih seperti yang dijelaskan oleh seorang pengkomen.

Bangkangan secara terpilih.

Antara elemen bangkangan secara terpilih / berdasarkan tajuk ialah jurang antara pelajar bandar dengan luar bandar. Ketidakadilan dalam suasana persekitaran, kualiti makanan, kualiti taraf hidup, dan sebagainya membuatkan ianya perlu ditangguhkan sementara. Bukannya bangkangan secara total.

Bangkangan secara total.

Bangkangan secara total lebih kepada mempertahankan bangsa. Bahasa bodoh yang dituturkan oleh Melayu adalah sangat lemah sebagai input-input berfikir. Sem-bi-lan untuk 9 adalah 3 suku kata berbanding ‘nine’ untuk 9. Sem-bi-lan ra-tus ri-bu, sem-bi-lan pu-luh sem-bi-lan da-rap.... pergh.... lembab macam Hadi ma...

Lalu Allah takdirkan genius dalam bangsa atau kaum itu, bernama Mokhtar mencipta satu bahasa baru dalam Matematik, yang diberikan nama Mokhdar. Lalu bangsa terbangang di dunia ini membantah secara total atas alasan ianya (Mokhdar) menghapuskan Bahasa Melayu.

Sedangkan jika kita ikut Islam, ilmu yang baik, kaizen (peningkatan ke arah yang lebih baik) wajib diamalkan. Kalau dulu guna panah, muncul senapang, maka wajib guna senapang. Jadi, atas semangat asobiyyah sempit manakah yang lu orang ambil dalam isu ini?
Sebab itu wa katakan bengap ala Hadi seperti Majoriti Melayu Muslim.

Pemahaman.

Seorang pengkomen yang berjaya mengasingkan watak penulis dengan watak penulisan telah berkata, Bahasa Melayu dipilih atas tajuk pemahaman. Bukan atas tajuk symbol. Menarik!

Lalu, apa kata kita guna Bahasa Inggeris atau lebih baik dari itu (Mokhdar) atas tajuk input berfikir, dan guna bahasa ibonda atas tajuk pemahaman. Segala istilah tidak perlu dialih-bahasakan yang bertukar menjadi berjela-jela, dan pemahaman kepada pembelajaran itu menggunakan bahasa ibonda masing-masing.

Jadi, tidak perlu mempertahankan Bahasa Melayu yang diguna-pakai oleh genetik bodoh ini, atas prinsip asobiyyah. Setiap ilmu yang lebih baik, wajib diamalkan. Universal. Tidak timbul pejuang Urdu, pejuang Hebrew, pejuang Kantonis, pejuang Mandarin. Bahasa, kulit, rambut, sama di sisi Allah. Mana yang lebih baik dalam satu-satu bidang, maka pilihlah yang terbaik itu. Tidak perlu menjadi bengap seperti Hadi Awang.

Comments

  1. tang hadi awang bengap tu ok la..aku setuju, tp tang melayu bodoh tu....emmpp..aku rasa kasik tukar sket la...

    ReplyDelete
  2. degree bodos sombong hang tak pernah nak surut la AT, org berjuang bahasa pon nko kata assobiyah, otak hang memang bengap lagi tolol la AT, apa yg nko faham dgn assobiyah ? apa yg nko faham dgn bahasa ? pada aku nko hanya reti menulis tapi otak nko masih tahap budak lembam dlm memahami isu. dahla nak berlagak crook yg smart.. tu pemikiran budak umur belasan yg masih meraba2 mencari identiti..takkan nko masih belasan tahun? :-)

    ReplyDelete
  3. Aku tak setuju sokongan terhadap Bahasa Melayu dianggap Assabiah.

    Bagi saya, sokongan terhadap bahasa melayu dibuat atas dasar bahasa perpaduan.

    Sokongan Bahasa Melayu adalah atas sebab ia satu bahasa ibunda bagi majoriti umat islam di Malaysia.

    Soal perkataan panjang atau pendek sestuatu istilah sebenarnya bukan sebab lemah matematik.

    nombor arab jauh lebih panjang. Namun Bahasa Arablah bahasa matematik yang ulung ketika zaman dulu.

    Bezanya kegemilangan matematik arab terbit apabila perterjemahan kitab2 yunani dilakukan secara besar-besaran.

    Ianya tidak berlaku di Malaysia.
    Akuan bersumpah balasubramaniam tidak pernah diterjemah ke BM walaupun ianya satu bahan politik yang cukup popular oleh pembangkang.

    Umat Islam dimalaysia sebenayarnaya ada 2 pilihan. Angkat BM atau arab.

    Pak Arab sendiri tidak angkat bahasa dia menjadi bahasa teknologi. Sudahlah kita nak angkat Bahasa Arab sebagai bahasa ilmu.

    Jadi Pak Melayu Islam nusantara perlu angkat bahasa melayu sebagai bahasa ilmu.

    ReplyDelete
  4. Wa sokong pengajaran dalam bahasa melayu untuk perpaduan dan juga untuk kefahaman pelajar.

    NST 2-3 hari lepas ada menyiarkan berita 'kecoh' di sekolah Cina ketika periksa SPM (ke STPM?) Kertas Sastera Am (kalau tak silap aku laa) yang mana ianya tidak diterjemah ke bahasa cina.

    Aikk... depa ni langsung tak reti nak membaca bahasa melayu lagi ke?
    Apa kes?
    ~zaminc~

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.