Skip to main content

Surat Cinta Untuk Awek-awekku.

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Pengasih Lagi Penyayang.

Awek-awekku. Pertamanya tahniah kerana anda semua mempunyai kesedaran yang tinggi terhadap tanggungjawab mengundi demi negara di PRU12 lepas. Kesedaran anda ternyata melebihi para lelaki yang mengambil enteng terhadapnya. Ketika para lelaki sibuk dengan dunianya yang entah di mana, anda terus maju ke hadapan menguasi pelbagai sector. Dari pelajar universiti sehinggalah ke tenaga industri. Syabas. Kekanda amat berbangga terhadap semua adinda-adinda.

Awek-awekku. Sungguh majoriti daripada kalian mengundi Barisan Nasional, tetapi kekanda amat menghormati tindakan itu. Profesional. Ianya tidak akan meluntur cinta kekanda kepada kalian semua. Namun, tujuan surat ini adalah untuk membawa kalian kepada satu persoalan. Ah, cuma sekadar perbahasan sahaja. Guaru senda antara kita.

Rahsia.

Awek-awekku. Ingatkah kalian ketika Barisan Nasional menerima kejutan besar selepas tarikh 8 Mac lepas? Pelbagai rahsia mula dibongkar. Pemecatan Tun Saleh Abas antaranya. Kekanda tahu, adinda-adinda semua amat meminati bidang-bidang rahsia ini, atau yang lebih tepat skandal-skandal atau gossip-gosip. Cuma, persoalan yang mahu kekanda bawakan ialah, dapatkah gossip-gosip itu ditimbulkan mereka sendiri sekiranya Barisan Nasional tetap menang besar seperti biasa?

Dan secara terus terangnya, kekanda mengajukan cadangan kepada adinda-adinda semua, sekiranya adinda mahu membongkar segala rahsia, segala skandal, artis-menteri, mati berzina di Sabah, Norita, Memali, Tun Saleh Abas, Black 14, Tan Sri Yahya, pembunuhan-pembunuhan, Altantuya,.. ah letih jari kekanda. Sekiranya adinda-adinda mahu membongkarnya, adinda-adinda perlu bersama-sama kekanda menukar tampuk pemerintahan negara.

Sekadar cadangan sahajalah.

: )

Minyak dan elektrik.

Awek-awekku. Tidak lama selepas itu, Barisan Nasional mengumumkan tidak menaikkan harga petrol dan mengekalkan tariff elektrik. Persoalannya, adakah kebaikan ini akan dinikmati adinda-adinda sekiranya Barisan Nasional menang besar seperti biasa? Lihatlah ibu-ibu kita, lihatlah ayah-ayah kita. Berhempas pulas menyara kita, menghantar ke universiti, ada yang kehilangan nyawa, terbakar rumahnya akibat elektrik dipotong dan menggunakan lilin. Lihatlah madu-madumu yang berada di sector industri. Bergelut dengan kos hidup. Perbelanjaan perlu di hantar ke kampong-kampung.

Adakah penderitaan ini akan didengar oleh Barisan Nasional sekiranya mereka tetap menang besar dengan angkuh melalui undi-undi adinda semua? Sekadar persoalan dari kekanda semata.

: )

Internet.

Awek-awekku. Semua maklum adindalah antara pengguna internet yang tertinggi. Myspace, friendster, blog adalah antara yang kalian kuasai. Tetapi, walaupun dihina dan dicacai dengan beruk, atau wanita menganggur oleh para menteri terhadap para blogger, adinda semua tetap taat dan setia mengundi Barisan Nasional. Kesetiaan adinda semua amat mengharukan.

Selepas Barisan Nasional dikejutkan, maka, apa yang terjadi? Mereka mengiktiraf dan berbaik-baik dengan golongan internet. Menjemput para blogger di satu program TV. Menteri mereka sama ada kalah atau menang tipis mula menjadi blogger. Menelan kembali ludahan mereka.

Persoalan dari kekanda, adakah semua ini akan berlaku sekiranya Barisan Nasional menang besar seperti biasa, sebagaimana yang diharapkan oleh undi-undi adinda semua? Sudah tentu mereka akan lebih angkuh dan menghina para pengguna internet. Di mana adinda semua adalah kumpulan terbesar.

Kuasa Wanita.

Awek-awekku. Semua tahu bahawa wanita adalah pengundi setia Barisan Nasional, terutama wanita Melayu. Tetapi, adakah adinda dibayar atau dibalas dengan setimpal atas segala kesetiaan adinda semua? Adinda lihatlah, adakah adinda dibayar atau diekploitasi?

Selepas PRU12, adinda semua cuba menoleh kepada parti pengimbang ini. Berapa ramai exco wanita yang berada dalam negeri Barisan Rakyat berbanding Barisan National sebelum ini? Siapa Ketua Pembangkang? Tidakkah adinda menyedari, adinda semua mempunyai wakil sebaya adinda di parlimen. Nurul Izzah sebagai suara sudut kedua bagi pihak adinda semua.

Persoalan dari kekanda, adakah semua ini terjadi sekiranya Barisan Nasional tetap menang dengan angkuh seperti yang diharapkan oleh undi-undi adinda semua?

: )

Kehakiman.

Awek-awekku. Institusi kehakiman adalah satu institusi penting dalam negara. Bukan sahaja hak-hak adinda semua, malah hak-hak setiap yang bernyawa ini bergantung kepada institusi ini. Jika institusi ini dapat dijual beli oleh para mafia seperti kes Linggam, bila-bila masa hak adinda semua akan teraniaya. Memanglah apa yang berlaku bukan diri kita, tetapi, jangan sampai sudah terkena batang hidung baru tergadah.

Lihatlah bagaimana kes rogol bawah umur oleh Menteri Kanan dahulu. Jika DSAI pun boleh diputar belitkan, inikan pula wanita biasa seperti adinda semua.

Sekarang, institusi ini sedang diperbaiki. Sama ada kosmetik ataupun betul-betul, kita ketepikan dahulu. Cuma persoalan dari kekanda ini buat adinda semua. Adakah semua ini terjadi sekiranya Barisan Nasional menang besar dengan angkuh seperti yang diharapkan oleh undi-undi adinda semua?

: )

Siaran Langsung.

Awek-awekku. Selama adinda semua bersama kaum ibu setia memilih Barisan Nasional, adakah kalian semua diberikan hak menonton secara langsung apa yang kalian pilih? Kalian telah memilih Abu untuk mewakili kalian di parlimen, tetapi selama kalian pilih Abu, Abu tidak mahu kalian melihatnya secara langsung. Sedangkan kalian yang pilih. Selama 50 tahun begitu. Kalian tetap setia memilih. Abu tetap tidak mahu kalian melihatnya. Hairan kekanda.

Kini, walaupun secara permulaan 30 minit, adakah semua ini terjadi sekiranya Barisan Nasional menang angkuh seperti biasa seperti yang diharapkan oleh undi-undi adinda semua?

: )

Riba PTPTN.

Awek-awekku. Dahulu nenek-moyang kita bermandikan darah memperjuangkan hak kita. Antara hak yang dapat ketika merdeka, di mana semua bangsa bersetuju ialah hak biasiswa. Dulu hasil negara nenas, getah, dan biji timah. Miskin. Tetapi tetap ada biasiswa. Sebab itu hak kita. Orang lain tidak boleh pertikai.

Tetapi kini, PTPTN. Biasiswa mengecil. Sedangkan itu hak setiap anak Melayu yang melangkah ke menara gading. Melalui undi-undi para adinda bersama kaum-kaum ibulah semua ini berlaku. Namun adinda semua tetap setia.

Terbaru caj riba PTPTN akan dikaji semua. Adakah semua ini akan terjadi sekiranya Barisan Nasional menang angkuh seperti yang diharapkan melalui undi-undi adinda semua?

: )

Berfikirlah wahai cintaku.

Awek-awekku. Kekanda hanyalah membangkitkan persoalan semata. Adinda semualah yang berfikir demi masa depan anak cucu. Keadaan semakin perit. Adakah kesetiaan adinda semua dibayar atau hanya diekploitasi?

Fikir-fikirkanlah.

Cintamu,

AdukaTaruna.

: )

Comments

  1. Aduhai kekanda duka @ otomen,
    Harap sekelian aweks syahdu membaca 7 poin mulus mu..
    Moga2 sekelian aweks terbuka mata dan minda mereka...jgn buka2an cam faizal tahir lak ye...
    >>>Cair ati sekelian aweks dgn signature 'cintamu" wahai kekanda....ahak ahaks

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.